Programmabegroting 2024

Beleidsterrein 9C Ondersteuning

Doelen en prestaties bij 9C Ondersteuning

Doel

Prestatie

9C1 Integraal zorg en ondersteuning op maat 

9C1.1 Organiseren toegang zorg en welzijn door middel van Sociaal wijkteams

9C2 Mensen met een beperking zijn in staat zelfstandig te leven

9C2.1 Organiseren van een samenhangend en passend aanbod van algemene Wmo-voorzieningen

9C2.2 Organiseren van een samenhangend en passend aanbod van maatwerk Wmo-voorzieningen

9C1 Integraal zorg en ondersteuning op maat

Sociaal Wijkteams

Het Kader Sociaal Wijkteam (SWT) biedt vier basisfuncties waaraan verschillende doelen gekoppeld zijn. Deze basisfuncties zijn een veilige leefomgeving, het tijdig signaleren van de vraag, vindbare en toegankelijke hulp en handelen met brede blik. 2024 zal voor de Sociaal Wijkteams in het teken staan van de verdere implementatie, uitbreiding en uitvoering van nieuwe taken uit het Kader Sociaal Wijkteam, ervaringen opdoen, leren en evalueren. Concreet betekent deze ontwikkeling dat meer mensen begeleiding van het SWT zelf gaan krijgen. We ontwikkelen een stevigere regierol op het door het SWT uit te voeren arrangement Wmo en het versterken van de nieuw ingekochte arrangementen. Er komt een grotere rol voor leden van het SWT in het begeleiden van cliënten maatschappelijke zorg en beschermd wonen en zullen ze meer individuele en complexere begeleiding uitvoeren. We gaan daarnaast intensiever samenwerken met Jeugdteams voor betere afstemming over hulp aan gezinnen en een soepelere overgang tussen de Jeugdwet en de Wmo. Tot slot willen we gemakkelijker mensen doorverwijzen naar de Sterke Sociale Basis, omdat voor bijvoorbeeld recreatieve dagbesteding geen indicatie meer nodig is (zie onder 9C2).

Multi-probleem aanpak

We besteden ook in 2024 specifieke aandacht aan multi-probleem-gezinnen. We zetten stevig in op preventie en vroegtijdig ingrijpen, zodat gezinnen eerder en sneller geholpen worden vanuit één aanspreekpunt. We willen tot doorbraken komen en leren van casuïstiek om beleid en systeem te verbeteren. Hierdoor kan een opeenstapeling van maatschappelijke problemen en kosten worden voorkomen. Voor complexe casuïstiek richten we daarom een Werkplaats Complexe casuïstiek in. Hierin gaan we multi-complexe casussen oppakken en methodisch naar mogelijkheden kijken om tot doorbraken te komen. Daarnaast verkennen we hoe de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) en bijbehorende coördinatiefunctie in te regelen is binnen Leiden. Ook verkennen we welke meerwaarde deelname aan Professionals voor Maatwerk Multiproblematiek (PMM; landelijke hulpstructuur voor complexe multi-problematiek in het sociaal domein vanuit zeven verschillende ministeries) ons kan bieden en hoe deze in te regelen is binnen Leiden. De inzichten uit de Werkplaats worden actief gebruikt om het beleid en de dienstverlening van gemeente Leiden verder te verbeteren. We beogen hiermee om vervolgens ook te komen tot een gedeeld beeld op (proces)regie, waar deze te beleggen, in welke vorm en onder welke randvoorwaarden. In 2024 streven we ernaar om de regiefunctie bij multi-probleem-gezinnen verder in te zetten, onder andere door middel van een maatwerk functionaris sociaal domein binnen de gemeente Leiden die functioneert zowel als procesregisseur bij complexe casuïstiek en als kwartiermaker (zie ook programma 7A Jeugd).

9C2 Mensen met een beperking zijn in staat zelfstandig te leven

In december 2022 is Incluzio gestart met het bieden van een algemene voorziening daginvulling, een laagdrempelige vorm in de Huizen in de Buurt, waar inwoners zonder indicatie welkom zijn. De ingroeifase loopt tot september 2025 en we blijven de voortgang monitoren. Voor de maatwerkvoorzieningen wonen met ondersteuning, begeleiding en daginvulling zijn we per 2023 gestart met het indiceren volgens een arrangementenmodel. Dit houdt in dat we in plaats van losse indicaties, op de cliënt afgestemde modulen bundelen. Zo hopen we dat de doorlopende lijn naar ambulant thuis wonen makkelijker wordt. Waar nodig zullen we dit arrangementenmodel op basis van de eerste ervaringen aanpassen. Eind 2024 loopt de overeenkomst voor hulpmiddelen af. Daarom zal in 2024 een nieuwe aanbesteding gestart worden.

Effectindicatoren bij 9C Ondersteuning

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarden

Bron

2024

2025

2026

2027

Doel 9C1 Integraal zorg en ondersteuning op maat

9C1.a Percentage inwoners dat het eens is met de stelling: 'Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag'

76% (2020)
75% (2021)
76% (2022)

90%

90%

90%

90%

CEO Wmo

9C1.b Percentage inwoners dat het eens is met de stelling: 'De medewerker nam mij serieus'

87% (2020)
91% (2021)
93% (2022)

95%

95%

95%

95%

CEO Wmo

9C1.c Percentage inwoners dat het eens is met de stelling: 'ik werd snel geholpen'

79% (2020)
81% (2021)
81% (2022)

76%

76%

76%

76%

CEO Wmo

9C1.d Percentage inwoners dat het eens is met de stelling: 'Er is in het gesprek samen naar een oplossing gezocht'

77% (2020)
84% (2021)
83% (2022)

81%

81%

81%

81%

CEO Wmo

Doel 9C2 Mensen met een beperking zijn in staat zelfstandig te leven

9C2.a Percentage inwoners dat zich beter kan redden door de ondersteuning

86% (2020)
86% (2021)
84% (2022)

87%

87%

87%

87%

CEO Wmo

9C2.b Aantal cliënten met een maatwerkarrangement WMO per 1.000 inwoners

69 (2020)
69 (2021)
68 (2022)

60

60

60

60

GMSD (wsjg - BBV)

Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.