Het totaal van de kapitaallasten voor de begroting 2024 - 2027 laat, ten opzichte van de huidige begroting (2023 - 2026), de volgende ontwikkeling zien:
Meerjarenbeeld kapitaallasten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
2023 - 2026 | 50.526 | 56.724 | 62.466 | 62.466 |
2024 - 2027 | 44.887 | 50.807 | 56.727 | 60.902 |
Verschil: | -5.639 | -5.917 | -5.739 | -1.564 |
De budgettaire effecten moeten gecorrigeerd worden voor bijvoorbeeld mutaties in kapitaallasten die worden verrekend met reserves ter dekking van kapitaallasten (de parkeerreserve, de reserve afschrijving investeringen en de reserve duurzame stad). Voor- en nadelen op de kapitaallasten van investeringen in bedrijfsmiddelen worden gestort in de bedrijfsvoeringsreserve concern.
De diverse correcties geven het volgende beeld:
Meerjarenbeeld kapitaallasten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Correctie kapitaallasten verrekenen met reserves | 1.811 | 2.192 | 1.866 | -2.088 |
Correctie kapitaallasten bedrijfsmiddelen | 153 | 382 | 63 | 41 |
Correctie totaal | 1.964 | 2.574 | 1.929 | -2.047 |
Ten opzichte van de begroting 2023 – 2026 geeft dit de volgende budgettaire ontwikkeling in de kapitaallasten te zien:
meerjarenbeeld kapitaallasten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Totaal resultaat: | - 3.676 | - 3.343 | - 3.810 | - 3.611 |
Opgesplitst per programma geeft dit het volgende beeld:
Per Programma: | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bestuur & Dienstverlening | - | 1 | - | - |
Veiligheid | - | - | - | - |
Economie & Toerisme | -6 | -3 | 1 | - |
Bereikbaarheid | -1.098 | -1.589 | -2.710 | -1.833 |
Omgevingskwaliteit | -978 | -257 | -253 | -88 |
Stedelijke Ontwikkeling | -519 | -432 | -508 | -419 |
Jeugd en Onderwijs | -92 | -43 | -57 | 30 |
Sport, Cultuur & recreatie | -655 | -568 | -22 | -25 |
Welzijn en Zorg | -10 | -4 | 2 | 1 |
Werk en Inkomen | - | - | - | - |
Algemene Dekkingsmiddelen | -318 | -448 | -264 | -1.277 |
Totaal: | -3.676 | -3.343 | -3.810 | -3.611 |
Met name in het programma Bereikbaarheid is sprake van majeure voordelen die voor een groot deel worden veroorzaakt door actuele planningen van diverse projecten. Bijvoorbeeld voor de “vijf knelpunten noord-zuid verbinding” waarvan de start drie jaar naar achteren is geschoven (van 2026 naar 2029). Maar ook van de projecten “zero emissie” en “bewegwijzering” (van 2024 naar 2025). Door het foutief verwerken van de kapitaallasten van de OV knoop Leiden in de begroting 2023 is sprake van een structureel voordeel van € 700.000 vanaf 2025. Ook is sprake van een actuele planning van de tracédelen van de Leidse Ring Noord die een betere inschatting van de werkzaamheden in de jaren mogelijk maakt. Met name in 2026 en 2027 is sprake van majeure voordelen in de kapitaallasten.
Het voordeel in 2024 binnen het programma Omgevingskwaliteit wordt voornamelijk veroorzaakt door de geactualiseerde planning van de werkzaamheden stationstunnel (brandwerende beplating en LED verlichting)
In het programma Stedelijke Ontwikkeling worden de voordelen in de kapitaallasten voornamelijk bepaald door het verwerken van de actuele planning van de bouw bibliotheek Nieuwstraat.
In het programma Sport Cultuur & Recreatie vallen de voordelen in 2024 en 2025 op. Deze hebben vooral betrekking op de actuele cash flow van diverse vervangingsinvesteringen van sportvelden en de nieuwe sportaccommodaties.
Het actualiseren van de uitvoeringsplannen ten aanzien van de onderwijshuisvesting en het Integraal Waterketenplan maakt onderdeel uit van de kapitaallastenontwikkeling.
Conclusies:
De budgettaire ontwikkeling in de kapitaallasten 2024 – 2027 bedraagt:
Meerjarenbeeld kapitaallasten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Ttotaal resultaat: | -3.676 | - 3.343 | - 3.810 | - 3.611 |
Stelpost onderuitputting kap.lasten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Totaal stelpost: | - 2.179 | - 2.179 | - 2.179 | - 2.179 |
Bij het bepalen van de cash-flows voor de ontwikkeling van de kapitaallasten 2024 - 2027 is, in navolging van vorig jaar, extra aandacht gegeven aan een realistische planning van de cash-flows door een nog intensievere afstemming tussen budgethouder/projectleider, planning- en risicomedewerker en projectcontroller. Tevens heeft een review (door directie en ambtelijk opdrachtgevers) van de cash-flows plaatsgevonden van de grote projecten, de projecten in de onderwijshuisvesting en de vervangingsinvesteringen in de domeinen van de openbare ruimte. Voor dit jaar wordt de stelpost nog op het bestaande niveau gehandhaafd. Afhankelijk van het resultaat op de begrote en gerealiseerde kapitaallasten over 2024 kan vanaf volgend jaar de stelpost onderuitputting kapitaallasten stapsgewijs worden afgebouwd.