Programmabegroting 2026

Investeringsplan 2026-2029

Hoe werkt het ook alweer met investeringen?

De gemeente investeert jaarlijks vele tientallen miljoenen euro’s in fysieke infrastructuur, groenvoorzieningen, (onderwijs)huisvesting, ICT, bedrijfsmiddelen etc. Het kenmerk van deze investeringen is dat zij hun nut over meerdere jaren bewijzen. Daarom moeten de (kapitaal)lasten van een investering (rente en afschrijving) over meerdere jaren gespreid worden. Een investering wijkt daardoor af van een exploitatiebudget in de begroting. Een exploitatiebudget beperkt zich tot één jaar en wordt aan het einde van het jaar via de jaarrekening afgerekend. Een investeringsbudget wordt veelal pas na meerdere jaren afgerekend en afgesloten.

De voorgenomen investeringen worden jaarlijks, in het meerjareninvesteringsplan, voor de komende vier jaar inzichtelijk gemaakt. Daarnaast kennen we de investeringen die door de Raad beschikbaar zijn gesteld en in uitvoering zijn. Over de voortgang van deze investeringen wordt in de jaarrekening gerapporteerd en zo nodig tussentijds in de voortgangsrapportages.

Een investering kan geheel of gedeeltelijk worden gedekt uit inkomsten, zoals bijdragen uit reserves of bijdragen van rijk, provincie of derden. Het overgrote deel van de investeringen wordt, volgens de wet- en regelgeving, gedekt door de investering over meerdere jaren af te schrijven. De kapitaallasten van de investering (de rente en afschrijving) worden dan in de begroting opgenomen.

Het berekenen van de kapitaallasten vindt plaats door het maken van een reële inschatting van de cashflow van investeringen in de jaren dat het werk wordt uitgevoerd (de kasuitgaven op een investering). Dat geldt voor de investeringen uit het meerjareninvesteringsplan 2025 - 2028 maar ook voor de lopende investeringen.

Waar besluit de raad over bij de programmabegroting?

De investeringsvolumes uit het meerjareninvesteringsplan worden opgesteld volgens de bepalingen uit de financiële verordening,

In het meerjareninvesteringsplan zijn de totale investeringsvolumes opgenomen in het jaar dat deze door de Raad beschikbaar worden gesteld om tot uitvoering over te gaan (dat is dus iets anders dan de cash-flow van de investering die zich over meerdere jaren uitstrekt, beginnend in het jaar van beschikbaar stellen).

Voor het vast- of beschikbaar stellen van de investering (‘kredieten’) zijn er drie mogelijkheden:
1. Routinematige investeringen: deze worden voor het eerste begrotingsjaar van het meerjareninvesteringsplan door de raad beschikbaar gesteld bij het vaststellen van de programmabegroting.
2. Investeringen in bedrijfsmiddelen: deze worden, conform financiële verordening, beschikbaar gesteld door het college van burgemeester en wethouders. Onder de randvoorwaarde dat de afschrijvingstermijnen in overeenstemming zijn met de financiële verordening en er dekking is in de begroting.
3. Overige “nieuwe” investeringen: hier stelt de raad later, via een apart raadsbesluit, het krediet beschikbaar

Motie van de raad ten aanzien van informatie over de status van investeringen:

De gemeente Leiden heeft een omvangrijk en ambitieus meerjareninvesteringsplan. In de motie M.23.0049.09: Meer inzicht in status van projecten en investeringen, is verzocht om meer inzicht te geven in de status van projecten en bijbehorende investeringen door te vermelden in welke fase ze bevinden. Hieronder gaan wij in op deze motie en de wijze waarop we deze invullen.

Vervangings-en nieuwe investeringen:

Eerst is het van belang een onderscheid te maken tussen vervangingsinvesteringen en nieuwe investeringen. Dit wordt aangegeven in de kolom nieuw/vervanging van het meerjareninvesteringsplan.

Een vervangingsinvestering is een investering die dient ter vervanging van afgeschreven kapitaalgoederen, bijvoorbeeld in de openbare ruimte van de gemeente of voor (onderwijs)huisvesting. Vervangingsinvesteringen zijn noodzakelijk om het bestaande voorzieningenniveau in de gemeente op peil te houden. In de beheerplannen van de gemeente worden de vervangingsinvesteringen voor de komende jaren inzichtelijk gemaakt. In het meerjareninvesteringsplan categoriseren we deze als vervangingsinvestering (“V”).

Een nieuwe investering is een investeringen die de kapitaalgoederenvoorraad doet toenemen, bijvoorbeeld door de groei van de stad en/of nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van duurzaam investeren. Nieuwe investeringen worden via de besluitvorming (meestal via de kaderbrief) toegevoegd in het meerjareninvesteringsplan en categoriseren we als (“N”)

Vervangingsinvesteringen en nieuwe investeringen kunnen dicht bij elkaar liggen. Het vervangen van een afgeschreven kapitaalgoed doen we in de huidige tijdgeest en met de kennis en technieken van nu. We categoriseren deze als “V”. Daar waar sprake is van uitbreiding van het voorzieningenniveau - en vervanging daar mogelijk een klein onderdeel van uitmaakt -, spreken we van een nieuwe investering. Bijvoorbeeld ten aanzien van grote reconstructies van bestaande wegen. We categoriseren deze als “N”.

Voor en na kaderbesluit

Daar waar sprake is van uitbreiding van het voorzieningenniveau met nieuwe investeringen kan mogelijk een prioritering plaatsvinden. Een belangrijk criterium daarbij vormt de fase waarin de investering zich bevindt. In het meerjareninvesteringsplan maken we onderscheid tussen investeringen vóór kaderbesluit (“VK”) en na Kaderbesluit (“NK”).

In de fase vóór Kaderbesluit worden interne kosten van voorbereiding (ambtelijke capaciteit) gemaakt die gedekt zijn in de begroting. Ook zijn de kosten van extern onderzoek en advies beperkt van aard en gedekt in de begroting. De (financiële) gevolgen van een keuze om de nieuwe investering voor Kaderbesluit geen doorgang te laten vinden zijn in de regel te overzien maar zullen per investering moeten worden onderzocht.

Na Kaderbesluit verandert de dynamiek van een nieuwe investering. Interne plankosten nemen substantieel toe. Hetzelfde geldt voor de externe kosten van onderzoek en advies. Er wordt aanbesteed en mogelijk grote financiële verplichtingen aangegaan. Omdat kosten na kaderbesluit in de regel worden geactiveerd zullen er bij een keuze om de nieuwe investering na kaderbesluit geen doorgang te laten vinden, incidentele middelen moeten worden gevonden om deze af te dekken. Of moeten (te) ontvangen subsidies worden terugbetaald aan de subsidieverstrekker. Per nieuwe investering zal dit, afhankelijk van het moment na kaderbesluit, in meer of mindere mate financiële consequenties hebben.

Los van bovenstaande financiële aspecten is het altijd van belang om te kijken naar afhankelijkheden tussen diverse nieuwe investeringen in het meerjareninvesteringsplan. Vrijwel geen enkele nieuwe investering in het meerjareninvesteringsplan is op zichzelf staand maar maakt onderdeel uit van een “samenhangende visie op...”.

Conclusie

Het geven van inzicht in de status van de Leidse investeringsvoornemens vergt verdieping in de opbouw van het meerjareninvesteringsplan van de gemeente. Hierbij van belang is het verschil tussen vervangings- en nieuwe investeringen. Binnen de nieuwe investeringen is vervolgens het stadium voor of na kaderbesluit het meest relevant. Daarbij moeten we opmerken dat elke prioritering te allen tijde maatwerk naar de inhoudelijke en financiële effecten van keuzes vereist. In onderstaand schema zijn deze effecten op hoofdlijnen samengevat:

soort investering

beïnvloedbaarheid

financieel effect

overig

vervangingsinvestering

Nauwelijks/geen mogelijkheid.

Structurele voordelen op de kapitaallasten. Geringe incidentele nadelen op afboeken gemaakte kosten.

In stand houden bestaande voorzieningenniveau

nieuwe investering voor kaderbesluit

Mogelijk.

Structurele/incidentele voordelen op de kapitaallasten. Geringe incidentele nadelen op afboeken gemaakte kosten.

Nieuwe investering staat niet op zichzelf maar maakt onderdeel uit van 'samenhangende visie op..'
Mislopen subsidies.

nieuwe investering na kaderbesluit

Nauwelijks/geen mogelijkheid.

Structurele/incidentele voordelen op de kapitaallasten. Mogelijk grote incidentele nadelen op afboeken gemaakte kosten.

Nieuwe investering staat niet op zichzelf maar maakt onderdeel uit van 'samenhangende visie op..'
Mislopen subsidies.

Op deze manier denken wij op een goede manier tegemoet te komen aan de wens van de raad een beter inzicht te krijgen in de status van toekomstige investeringsprojecten.

Ontwikkeling kapitaallasten

1. Ontwikkeling kapitaallasten 2026 – 2029:

Het totaal van de kapitaallasten voor de begroting 2025 - 2028 laat, ten opzichte van de huidige begroting (2024 - 2027), de volgende ontwikkeling zien:

bedragen x 1.000

meerjarenbeeld kapitaallasten

2026

2027

2028

2029

2025 - 2028

     53.762

     59.166

     69.334

     69.334

2026 - 2029

     50.018

     54.992

     60.837

     67.396

verschil:

       - 3.744

       - 4.174

       - 8.497

       - 1.938

De budgettaire effecten moeten gecorrigeerd worden voor bijvoorbeeld mutaties in kapitaallasten die worden verrekend met reserves ter dekking van kapitaallasten (de parkeerreserve, de reserve afschrijving investeringen etc.). Voor- en nadelen op de kapitaallasten van investeringen in bedrijfsmiddelen worden gestort in de reserve bedrijfsvoering concern.

De diverse correcties geven het volgende beeld:

bedragen x 1.000

meerjarenbeeld kapitaallasten

2026

2027

2028

2029

correctie kapitaallasten verrekenen met reserves oa.

         921

       1.736

       1.611

         - 168

correctie kapitaallasten bedrijfsmiddelen

         862

         368

         607

         441

correctie totaal

       1.783

       2.104

       2.218

         273

Tot 2023 verscheen jaarlijks de rapportage over het Financieel Perspectief Duurzame Stad (FPDS) bij de kaderbrief. Het rapporteren over de inzet uit de reserve Duurzame Stad maakt sindsdien onderdeel uit van de programmabegroting zelf. Eén van de afspraken vanuit het Financieel Perspectief Duurzame Stad is echter nog wel van kracht: de vrijval van kapitaallasten, gedekt vanuit de reserve duurzame stad, worden teruggestort in de reserve, als ware het een gesloten systeem.

Voorstel is om deze werkwijze aan te passen en de budgettaire ontwikkeling van kapitaallasten van kredieten/investeringen los te koppelen van de reserve Duurzame Stad. Hierdoor is een integrale afweging bij de kaderbrief mogelijk over deze vrijval van kapitaallasten. Dit voordeel is aanvullend op de reguliere ontwikkeling dit jaar voor het eerst zo verwerkt en is incidenteel van aard.

Ten opzichte van de begroting 2025 - 2028 geeft dit de volgende voordelige budgettaire ontwikkeling in de kapitaallasten te zien:

bedragen x 1.000

meerjarenbeeld kapitaallasten

2026

2027

2028

2029

totaal resultaat:

       - 1.961

       - 2.070

       - 6.279

       - 1.665

Opgesplitst per programma geeft dit het volgende beeld:

bedragen x 1.000

Per Programma:

2026

2027

2028

2029

Bestuur & Dienstverlening

            7

            8

           - 28

            -  

Veiligheid

            -  

            -  

            -  

            -  

Economie & Toerisme

           - 44

             - 2

            -  

             - 2

Mobiliteit

         - 133

          54

      - 1.776

            9

Omgevingskwaliteit

      - 1.218

      - 1.312

         - 757

        297

Stedelijke Ontwikkeling

           - 48

         - 222

      - 1.443

      -1.206

Jeugd en Onderwijs

           - 83

           - 33

      - 2.213

        - 564

Sport, Cultuur & recreatie

         - 335

         - 308

           - 87

         -254

Welzijn en Zorg

             2

             2

             2

           11

Werk en Inkomen

            -  

            -  

            -  

            -  

Algemene Dekkingsmiddelen

         - 105

         - 253

          27--

          66--

Totaal:

      - 1.961

      - 2.070

     - 6.279

      - 1.665

Toelichting op de grote verschillen:

In het programma Mobiliteit is sprake van een voordeel in 2028 dat wordt veroorzaakt door actuele planningen van diverse projecten ten opzichte van het vorig jaar. Bijvoorbeeld ten aanzien van de maatregelen Noord Zuid verbindingsas (300.000), Hoge Rijndijk (378.000), het realiseren van een geavanceerd verkeersmonitoringssysteem (114.000), het verschuiven van de cash flows op de onrendabele top van verstedelijkingsprojecten (367.000) en de tracédelen van de Leidse Ring Noord (204.000). Vooralsnog is de mogelijke vertraging over het geheel genomen ongeveer een jaar. Dat blijkt ook uit het feit dat de kapitaallasten 2029 nagenoeg gelijk blijven.

Het voordeel in de eerste jaren binnen het programma Omgevingskwaliteit wordt voornamelijk veroorzaakt door de geactualiseerde planning van de werkzaamheden stationstunnel (brandwerende beplating en LED verlichting) en geactualiseerde planningen op de diverse vervangingsinvesteringen binnen de domeinen van het beheer van de openbare ruimte.

In het programma Stedelijke Ontwikkeling worden de voordelen in de kapitaallasten van 2028 en 2029 voornamelijk bepaald door het verwerken van de actuele planning van het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed en de bibliotheek Nieuwstraat (voor een bedrag van 1,2 mln. in 2028 en 1,1 mln. in 2029). In het beeld van de meerjaren kapitaallasten van vorig jaar was nog rekening gehouden met afronding (en dus volledige kapitaallasten) vanaf 2027. Nu starten de kapitaallasten buiten het meerjarenbeeld 2026-2029. Hiervoor wordt in 2029 een centrale post voor maximale kapitaallasten in de begroting opgenomen.

In het programma Jeugd en Onderwijs wordt het voordeel in 2028 bepaald door een geactualiseerde planning van de bouw van diverse en scholen en gymzalen uit het integraal huisvestingsplan, bijvoorbeeld Da Vinci College (803.000), scholencomplex de Zwaluw (220.000), Leidse Hout school (268.000), Scholencomplex Stevenshof (220.000) en Vlietlandcollege (210.000). Vooralsnog is de vertraging over het geheel genomen ingeschat op ongeveer een jaar. Ook in dit programma starten volledige kapitaallasten, in tegenstelling tot het vorige meerjarenbeeld, na 2029 (voor bijvoorbeeld de Leidse Hout school en Da Vinci College. Hiervoor wordt in 2029 een centrale post voor maximale kapitaallasten in de begroting opgenomen.

In het programma Sport Cultuur & Recreatie vallen de voordelen in 2025 en 2026 op. Deze hebben vooral betrekking op de actuele cash flow van de herinrichting sportpark de Mors (in 2025) en de renovatiewerkzaamheden aan de Boisotkade 2a (in het jaar 2026).

2. Maximale kapitaallasten van lopende kredieten en investeringen uit het meerjareninvesteringsplan 2026 - 2029:

In de begroting 2026 - 2029 is in de laatste jaarschijf nog niet de volledige en maximale kapitaallasten van de lopende investeringen en investeringen uit het meerjareninvesteringsplan 2026 – 2029 meegenomen. Een aantal laatste cash-flows zal in en na 2029 plaatsvinden waardoor kapitaallasten buiten de begroting 2026 – 2029 vallen. Vooralsnog wordt voor het maximale niveau van deze kapitaallasten een toename verwacht van 11,9 mln. Dit hangt samen met een investeringsvolume van 287,1 miljoen.

Voor kredieten/investeringen met start cash flow in de periode 2025 – 2029 en laatste cash flow in 2029 (dus in gebruik name in 2029) bedraagt de toename in 2030 ten opzichte van 2029 7,2 mln.

Voor kredieten en investeringen met start cash flow in de periode 2025 – 2029 maar met de laatste cash flow vanaf 2030 en verder (dus in gebruik name vanaf 2030), bedraagt de toename ten opzichte van 2029 4,7 mln.

Het maximale niveau van de kapitaallasten is ongeveer 4,5 mln. hoger dan vorig jaar. Dat komt onder andere doordat dit jaar het meerjareninvesteringsplan 2026 – 2029 ook als onderdeel van de Kaderbrief 2025 – 2029 is geactualiseerd en actualisatie van de planningen van grote projecten leidt tot laatste cash flow in 2029 (dus in gebruik name vanaf 2030) terwijl dit in het voorgaand jaar niet het geval was (de maximale kapitaallasten van bijvoorbeeld nieuwbouw bibliotheek Nieuwstraat, en de Stadswerf zaten in het meerjarenbeeld)

In onderstaand overzicht wordt een aantal grote veroorzakers van de maximale kapitaallasten per programma benoemd:

bedragen x 1.000.000

Onderbouwing maximale kapitaallasten

investering

kapitaallasten

Bereikbaarheid

       142,3

          5,0

LRN divers

        78,5

          2,6

Groene Lopers

        10,1

          0,4

Noord Zuid verbindingsas

        13,5

          0,4

Lammenschansweg

        20,2

          0,8

Onrendabele top verstedelijking

        11,2

          0,4

Overig (waaronder nwe jaarschijf infra)

          8,8

          0,4

Omgevingskwaliteit

        77,8

          3,7

Diverse rioleringswerken

        37,0

          1,3

Singelpark/Energiepark

          6,3

          0,3

Jaarschijf 2028 beheerdomeinen

        20,5

          1,2

Ondergrondse containers

          6,0

          0,6

Overig (w.o. diverse parken)

          8,0

          0,3

Stedelijke Ontwikkeling

        26,0

          1,2

Verbouw bibliotheek Nieuwstraat

        21,0

          1,0

Verduurzamen vastgoed

          5,0

          0,2

Jeugd en Onderwijs

        15,8

          0,7

IHP onderwijs (Leidse Hout/Da Vinci/Mareland)

        15,8

          0,7

Algemene Dekkingsmiddelen

        21,0

          1,2

nieuwe stadswerf

        20,0

          0,9

nieuwe jaarschijf 2029 wagenpark

          1,0

          0,3

Overige programma's

        20,0

          0,8

totaal:

       287,1

        11,9

Een deel (in totaal 1,9 mln.) van de maximale kapitaallasten in het programma Omgevingskwaliteit wordt verrekend met heffingen voor de riool en waterzorg (1,3 mln.) en afvalstoffen (0,6 mln.).

Dat betekent dat de budgettaire ontwikkeling van de maximale kapitaallasten 10,0 mln. bedraagt (11,9 mln. - 1,9 mln.).

3. Conclusies:

  • De budgettaire ontwikkeling in de kapitaallasten 2026 – 2029 bedraagt:

bedragen x 1.000

meerjarenbeeld kapitaallasten

2026

2027

2028

2029

totaal resultaat:

      - 1.961

      - 2.070

      - 6.279

      - 1.665

  • De voordelen in elk jaar zijn incidenteel van aard.
  • In de begroting 2026 - 2029 is in de laatste jaarschijf nog niet de volledige en maximale kapitaallasten van de lopende investeringen en investeringen uit het meerjareninvesteringsplan 2025 – 2028 meegenomen. Een aantal cash-flows zal in en na 2029 plaatsvinden waardoor kapitaallasten buiten de begroting 2026 – 2029 vallen. Vooralsnog wordt voor het maximale niveau van de kapitaallasten een toename verwacht van 11,9 mln. Dit effect zit voornamelijk op programma’s Mobiliteit (betrekking hebbend op de Leidse Ring Noord en overige infrastructurele werken) en de vervangingsinvesteringen in de domeinen openbare ruimte van het programma Omgevingskwaliteit. En in mindere mate op de overige programma’s. Een deel (totaal 1,9 mln.) van de maximale kapitaallasten in het programma Omgevingskwaliteit wordt verrekend met heffingen voor de riool en waterzorg (1,3 mln.) en afvalstoffen (0,6 mln.).Dat betekent dat de budgettaire ontwikkeling van de maximale kapitaallasten 10,0 mln. bedraagt.
  • In de begroting 2026 - 2029 is naast de incidentele voordelen als gevolg van het aanpassen van cash-flows op basis van actuele planningen ook een stelpost onderuitputting kapitaallasten opgenomen omdat blijkt dat een zeker “planningsoptimisme” elk jaar leidt tot een voordeel in de kapitaallasten van een jaar.
  • Bij het bepalen van de cash-flows voor de ontwikkeling van de kapitaallasten 2026 - 2029 is, in navolging van vorig jaar, extra aandacht gegeven aan een realistische planning van de cash-flows door een nog intensievere afstemming tussen budgethouder/projectleider, planning- en risicomedewerker en projectcontroller. Tevens heeft een review (door directie en ambtelijk opdrachtgevers) van de cash-flows plaatsgevonden voor de grote projecten, de projecten in de onderwijshuisvesting en de vervangingsinvesteringen in de domeinen van de openbare ruimte.
  • Het resultaat hiervan heeft vorig jaar geleid tot het aanpassen van de stelpost onderuitputting kapitaallasten omdat we deze vanwege het meer reëel plannen van de cash flow vooral in de eerste jaren van het meerjarenbeeld de stelpost niet realiseren. Voor het meerjarenbeeld 2026 bedraagt de stelpost:

bedragen x 1.000

stelpost onderuitputting kapitaallasten

2026

2027

2028

2029

totaal stelpost oud:

      - 1.781

      - 2.137

      - 2.493

      - 2.493

verlagen conform lijn KB 2024

        357

        356

        356

Totaal stelpost nieuw:

      - 1.424

      - 1.781

      - 2.137

      - 2.493

Overzicht (niet) beschikbaar te stellen kredieten

Voor 2026 worden de volgende kredieten beschikbaar gesteld:

Vervangingsinvesteringen met maatschappelijk nut

Programma

Prestatie

Omschrijving investering

Beschikbaar te stellen bedrag

Waarvan gedekt door Leiden (reserves, e.d.)

Waarvan bijdragen door derden

4 Mobiliteit

4A1.2 Stimuleren verduurzaming personen- en goederenvervoer

Zero emissie

493

4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting

Vervanging verkeerslichten

758

Medium verkeersmaatregelen

100

UVP verkeersveiligheid en wijkcirculatie

300

Verkeersveilige schoolomgevingen

350

5 Omgevingskwaliteit

5A1.2 Beheren openbare ruimte

Investeringen kademuren

5.421

Investeringen wegen

8.595

Investeringen beschoeiingen

699

Openbare verlichting - Masten

697

5C1.1 Ontwikkelen en uitvoeren beleid sted. en regionaal groen

Groene Hoofdstructuur herprofileringsprojecten

136

Groene Hoofdstructuur reconstructieprojecten

67

Parken

680

5C1.3 Beheren openbaar groen

Vervangen bomen

341

Algemene middelen en overhead

Plankosten definitiefase

Plankosten definitiefase

655

655

TOTAAL

19.292

655

Bedragen x 1.000,-

Vervangingsinvesteringen met economisch nut

Programma

Prestatie

Omschrijving investering

Beschikbaar te stellen bedrag

Waarvan gedekt door Leiden (reserves, e.d.)

Waarvan bijdragen door derden

5 Omgevingskwaliteit

5B1.2 Beheren openbaar water en riolering

Vervanging gemalen

517

Vervanging rioleringen

6.184

Wijkvernieuwing Riolering gasthuiswijk haagweg-zuid fase 3&4

374

Wijkvernieuwing riolering Gasthuiswijk Haagweg-zuid fase 1+2 2025-2026

1.077

Wijkvernieuwing riolering Morskwartier 2025

2.955

Wijkvernieuwing Gasthuiswijk riolering fase 3&4

4.172

5C1.3 Beheren openbaar groen

Speeltoestellen in openbare ruimte

697

8 Sport, cultuur en recreatie

8A1.1 Ondersteunen voorstellingen- en podiumaanbod

Vervangingsinvesteringen kunstinstellingen

649

8C1.1 Exploiteren gemeentelijke sportaccommodaties

Morskwartier I, Renovatie kunstgras voetbal

223

Morskwartier I, Renovatie kunstgras 3 toplaag

557

TOTAAL

17.405

Bedragen x 1.000,-

De volgende investeringen staan in het meerjareninvesteringsplan in jaarschijf 2026, maar worden in tegenstelling tot de hierboven getoonde investeringen niet beschikbaar gesteld bij de programmabegroting 2026. Voor deze investeringen zal later een separaat raadsvoorstel worden aangeboden. De kapitaallasten behorende bij de investeringen zijn, zoals voor alle investeringen die zijn opgenomen in het meerjareninvesteringsplan, opgenomen in de meerjarenbegroting.
Opmerking: In de kolom 'Waarvan gedekt door Leiden (reserves e.d.)' zijn ook de bedragen opgenomen die in de reserve afschrijvingen investeringen zijn gestort. De investering wordt afgeschreven. De jaarlijkse afschrijvingslast wordt gedekt door een vrijval vanuit de reserve afschrijvingen investeringen.

Niet beschikbaar te stellen investeringskredieten

Programma

Prestatie

Omschrijving investering

Niet beschikbaar te stellen bedrag

Waarvan gedekt door Leiden (reserves, e.d.)

Waarvan bijdragen door derden

3. Economie

3E1.1 Vitale binnenstad

Toiletten binnenstad

134

120

4. Mobiliteit

4A1.1 Beïnvloeding modal shift ten gunste van fiets, voetganger en openbaar vervoer

Herontwikkeling van de Kaasmarkt

2.067

Projecten Autoluwe Binnenstad

803

500

Autoluwe gebied met behulp van kentekenregistratie A

366

Fietspad Korte Mare

139

Omgeving Pieterskerk en Hooglandse Kerk

278

Herinrichting Langebrug fase 1A

70

GL Mors Morsweg Morssingel

3.800

200

Rapenburg + Steenschuur West

696

Stadsentree De Groene Loper Stationsweg

1.982

1.900

4B1.2 Verbeteren bereikbaarheid fiets

Fietscorridor Den Haag West

222

213

Fietscorridor Alphen aan den Rijn

491

knelpunten Leiden CS en BSP overig

1.812

Projecten fiets op 1

11.899

4.430

Fietspaden Hoge Mors

291

4B1.3 Verbeteren openbaar vervoer

Centrumroute

852

Mobiliteitsinvestering

402

Overige busroutes en -maatregelen

565

Verplaatsen bus infra tbv concessie

548

100

Knooppunt Leiden Centraal

2.160

1.722

Verbeteren Bereikbaarheid (OV)

547

4B1.4 Waarborgen doorstroming

Bijdrage aanvullende inpassingswensen RLR

993

800

LRN algemene kosten

2.624

LRN trace Schipholweg 10 jaar

53

LBSP Reconstructie Openbare Ruimte Fase 1

172

Restant Ontsluiting Knelpunt LBSP centrum Noord/West

1.512

LBSP infrastructuur

756

ORB - Singelpark-Promenade

51

Herinrichtingsmaatregelen verbinding centrum-N11

13.414

4.000

1.624

Herinrichtingsmaatregelen Spanjaardsbrug eo

2.334

Overige herinrichtingsmaatregelen

723

Dr. Boyleviaduct betegelen wanden

41

30

Churchilllaan

261

Verkeersveiligheid in de wijken

680

Diverse Mobiliteitsinvesteringen

1.705

Diverse kruispunten KLIMA 40 jaar

107

Plankosten definitiefase infra

5.753

5.753

Inrichting Oosterkerkstraat-Driessenstraat

4.156

147

4B1.5 Verbeteren parkeeraanbod

Aanschaf parkeerautomaten

826

Scanauto tbv parkeercontrole

405

Handterminals stadstoezicht

216

Inrichting fietsenstalling bibliotheek Nieuwstraat 10 jr

228

4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting

Uitvoeringsprogramma wijkcirculatie en veiligheidsplan

775

Herinrichting Lammenschansweg

18.774

5.681

Impuls verkeersveiligheid aandachtslocaties

1.290

5 Omgevingskwaliteit

5A1.2 Beheren openbare ruimte

RWN Bachstraat-Domela Nieuwenhuislaan

55

RWN Gasthuiswijk fase 3-4

272

Diverse parkbruggen

369

Verkeersbruggen - Maartje Offersbrug

161

WV Gasthuiswijk wegen 3 4

3.651

5A1.3 Inzamelen huishoudelijk afval

Vervangen hoofdgebouw. Admiraal Banckertweg 5 jaar

420

5B1.2 Beheren openbaar water en riolering

KLIMA Domela nieuwenhuislaan

52

KLIMA Gasthuiswijk fase 3-4

1.037

Riolering Stationsweg

522

5C1.1 Ontwikkelen en uitvoeren beleid sted. en regionaal groen

2e Groene ring

1.414

5C1.5 Aanleggen Singelpark

Singelpark binnen het Energiepark

3.297

5C1.6 Beheren Oostvlietpolder

Aanleg volkstuinen

2.148

853

6 Stedelijke ontwikkeling

6B1.3 Exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Gebouw Apothekersdijk 33 (zie ook 3de technische wijziging 2025)

1.671

Muziekschool Hazewindsteeg

4.105

1.090

Verbouwing bibliotheek Nieuwstraat

6.870

2.036

Technische installaties De Waag

470

6D1.3 Warmtetransitie

Warmtetransitie

22.342

7.000

7 Jeugd en onderwijs

7D1.2 In stand houden bestaande gebouwenvoorraad

Specifiek locatiegebonden kosten

504

IHP Vlietlandcollege, incl gymzaal

6.223

Leidse Houtschool

9.876

Eerste Leidse Schoolvereniging uitbreiding

7.183

Driestar

2.237

Vlieger

1.600

7D1.3 Uitvoering van overige wettelijke taken

Gymaccommodatie Oppenheimstraat 4a

233

8 Sport, cultuur en recreatie

8B1.1 Exploitatie en beheer Erfgoed Leiden e.o.

Verbouwing Boisotkade

163

Inrichting archeol.centr Boisotkade

68

8C1.1 Exploiteren gemeentelijke sportaccommodaties

Herinrichting Sportpark de Mors (40 jaar)

3.883

3.694

Compensatie sportvelden Vlietzone

1.321

548

Algemene middelen en overhead

Stelposten concern

Nader in te vullen agv prijsstijgingen

1.979

Overhead huisvesting

Carillon en toren-uurwerk / koffiekamer

173

Stadhuis noodstroomvoorziening

140

Overhead Interne dienstverlening en advisering (IDA)

Verbouwing Tweelinghuis 2025

2.246

Vervangen JOIN zaaksysteem

1.096

Stedelijk Beheer

Nieuwe stadswerf

20.927

Luchtbehandelingsinstallatie ABW 15

149

TOTAAL

196.834

33.291

9.150

Bedragen x 1.000,-

Investeringen bedrijfsvoering

Het college heeft de volgende kredieten voor investeringen in bedrijfsmiddelen beschikbaar gesteld (conform financiële verordening gemeente Leiden 2023 (artikel 29 lid 4):

Investeringen in bedrijfsmiddelen

Programma

Prestatie

Omschrijving investering

Beschikbaar gesteld bedrag

10. Werk en inkomen

10A2.1 Inzetten sociale werkvoorziening

Bedrijfsmiddelen DZB

577

Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering Cluster Beheer

Wagenpark 8 jaar zero emissie

5.419

Algemene Dekkingsmiddelen en overhead

Overhead Interne dienstverlening en advisering (IDA)

Docking-, werkstations en monitoren

389

Surfaces met toebehoren

100

Telefoontoestellen

140

Switches

222

AV-middelen div.locaties derden

138

AV-middelen Leiden div.locaties

157

TOTAAL

7.142

Bedragen x 1.000,-

Meerjareninvesteringsplan 2026-2029

Alle investeringen voor de periode 2026 tot en met 2029 worden weergegeven in het meerjareninvesteringsplan. Bij iedere investering onderscheiden we een categorie en een investeringssoort.

Categorie

  • Investering met economisch nut (econ.)
  • Investering met maatschappelijk nut (maatsch.)
  • Investering in bedrijfsmiddelen (bedrijfsm.)
  • Bijdrage aan investeringen van derden (Inv. derden)

Investeringssoort en status investering

  • Vervangingsinvestering (V)
  • Nieuwe- of uitbreidingsinvestering (N)
  • Voor (VK) en Na (NK) Kaderbesluit bij Nieuwe- of uitbreidingsinvestering (N)

In onderstaand meerjareninvesteringsplan zijn alle raadsbesluiten tot en met juli 2024 verwerkt

Prestatie

Omschrijving prestatie

Omschrijving investering

Categorie

nieuw / vervanging

VK/
NK

Bijdrage derden/ reserves

2026

2027

2028

2029

01B103

Op orde houden basisregistraties

Tachymeters 2 stuks 2027

Econ.

V

-

-

230

-

-

Totaal programma 1

-

-

230

-

-

03B101

Faciliteren bedrijvigheid, starters en ondernemerschap in Leiden

Reconstructie Diamantplein P3

Maatsch.

V

93

-

-

93

-

03E101

Vitale Binnenstad

Toiletten binnenstad

Econ.

N

VK

120

134

-

-

-

Totaal programma 3

213

134

-

93

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

Projecten Autoluwe Binnenstad 2021-2028

Maatsch.

N

VK

4.000

803

4.582

1.043

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

Herontwikkeling van de Kaasmarkt

Maatsch.

N

VK

-

2.067

-

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

Autoluwe gebied mbv kentekenregistr A

Maatsch.

N

VK

-

366

-

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

Fietspad Korte Mare

Maatsch.

N

VK

-

139

-

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

Omgeving Pieterskerk en Hooglandse Kerk

Maatsch.

N

VK

-

278

-

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

Knip Langebrug fase 1

Maatsch.

N

VK

-

-

209

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

Knip Langebrug fase 1 A

Maatsch.

N

VK

-

70

-

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

Rapenburg + Steenschuur West

Maatsch.

N

VK

-

696

-

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

GL Stevenshofdreef-Ommedijkseweg

Maatsch.

N

NK

200

-

5.747

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

GL VRI's Stevenshofdreef-Ommedijkseweg

Maatsch.

N

NK

-

-

-

233

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

GL Plesmanlaan Haagse Schouwweg IP

Maatsch.

N

NK

7.196

-

-

-

7.617

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

GL Dr. Lelylaan - Haagse Schouwweg IP

Maatsch.

N

NK

4.696

-

-

-

5.119

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

GL Mors Morsweg Morssingel IP

Maatsch.

N

NK

200

3.800

-

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

GL Haagweg Churchilllaan IP

Maatsch.

N

NK

4.000

-

-

6.544

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

GL Bostelbrug

Maatsch.

N

NK

200

-

5.500

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

GL Steenstraat t/m Kort Rapenburg

Maatsch.

N

NK

2.200

-

7.770

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

Stadsentree De Groene Loper Stationsweg

Maatsch.

N

1.900

1.982

-

-

-

04A101

Beinvloeding modal shift vervoer

Projecten Autoluwe Binnenstad 2029

Maatsch.

N

VK

500

-

-

-

1.000

04A102

Stim. Verduurzaming vervoer

Dynamisch verkeersmng verkeersmonitor 2

Maatsch.

N

VK

-

-

1.113

-

-

04A102

Stim. Verduurzaming vervoer

Zero Emissie

Maatsch.

N

NK

-

493

-

-

-

04B101

Verbeteren bereikbaarheid voetgangers

Vh Kwaliteitsverbetering Breestraat

Maatsch.

V

-

-

-

1.506

-

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

Fietscorridor Den Haag West 2016

Maatsch.

N

VK

213

222

-

-

-

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

Fietscorridor Noordwijk

Maatsch.

N

VK

-

-

108

-

-

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

Fietscorridor Alphen aan den Rijn 2016

Maatsch.

N

VK

167

-

-

343

-

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

Fietscorridor Alphen aan den Rijn 2018

Maatsch.

N

VK

-

491

-

-

-

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

Kruising Plantijnstraat-Kanaalweg

Maatsch.

V

-

-

207

-

-

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

5 knelpunten Leiden CS en BSP Tunnels

Maatsch.

N

VK

-

-

14.065

-

-

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

5 knelpunten Leiden CS en BSP overig

Maatsch.

N

VK

-

1.812

-

-

-

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

Noord - Zuid Verbingsas 40 jaar deel 2

Maatsch.

N

VK

-

-

-

3.649

-

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

Projecten Fiets op 1 2021-2029

Maatsch.

N

VK

10.430

11.899

3.182

3.129

3.000

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

Fietspaden Hoge Mors

Maatsch.

N

VK

-

291

-

-

-

04B102

Verbeteren bereikbaarheid fiets

Fietsprojecten

Maatsch.

N

VK

-

-

2.850

-

-

04B103

Verbeteren openbaar vervoer

Centrumroute

Maatsch.

N

VK

-

852

-

-

-

04B103

Verbeteren openbaar vervoer

Mobiliteitsinvestering 2024

Maatsch.

N

VK

-

402

-

-

-

04B103

Verbeteren openbaar vervoer

Overige busroutes en -maatregelen

Maatsch.

N

VK

-

565

-

-

-

04B103

Verbeteren openbaar vervoer

Verplaatsen bus infra tbv concessie

Maatsch.

N

VK

100

548

-

-

-

04B103

Verbeteren openbaar vervoer

Knooppunt Leiden Centraal

Maatsch.

N

VK

40.917

2.160

-

74.318

-

04B103

Verbeteren openbaar vervoer

Verbeteren Bereikbaarheid (OV)

Maatsch.

N

VK

-

547

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Bijdrage aanvullende inpassingswens RLR

Maatsch.

N

NK

800

993

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Leidse Ring Noord

Maatsch.

N

NK

-

-

-

-

1.881

04B104

Waarborgen doorstroming

LRN algemene kosten 1

Maatsch.

N

NK

-

2.624

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

LRN algemene kosten 2

Maatsch.

N

NK

-

-

5.426

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

LRN trace Schipholweg 10 jaar

Maatsch.

N

NK

-

53

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

LRN trace Willem de Zwijgerlaan 60 jaar

Maatsch.

N

NK

3.391

-

41.458

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

LRN trace Schipholweg-West 40 jaar

Maatsch.

N

NK

-

-

-

-

10.404

04B104

Waarborgen doorstroming

LRN trace Willem de Zwijgerlaan 40 jaar

Maatsch.

N

NK

9.472

-

-

24.975

-

04B104

Waarborgen doorstroming

LRN trace Willem de Zwijgerlaan 10 jaar

Maatsch.

N

NK

-

-

-

-

376

04B104

Waarborgen doorstroming

LBSP Reconstructie Openbare Ruimte Fase1

Maatsch.

N

NK

-

172

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Restant Ontsl Knelpunt LBSP centrum N/W

Maatsch.

N

NK

-

1.512

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

LBSP infrastructuur

Maatsch.

N

NK

-

282

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

LBSP infrastructuur 3

Maatsch.

N

NK

-

473

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

ORB 1-Singelpark-Promenade 3

Maatsch.

N

NK

-

51

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Herinrichtingsm verb. Centrum - N11 2

Maatsch.

N

NK

5.624

13.414

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

VRI's Hoge Rijndijk

Maatsch.

N

NK

-

-

1.078

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Herinrichtingsmaatr. Spanjaardsbr. Eo 2

Maatsch.

N

NK

335

2.334

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Overige herinrichtingsmaatregelen 4

Maatsch.

N

VK

-

231

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Overige herinrichtingsmaatregelen 5

Maatsch.

N

VK

-

491

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Dr. Boyleviaduct betegelen wanden

Maatsch.

V

30

41

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Herinrichtingsmaatr. Churchilllaan eo

Maatsch.

N

VK

-

-

446

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Churchilllaan

Maatsch.

V

-

261

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Verk.maatr.K501 Churchillln-Kennedylaan

Maatsch.

N

VK

-

-

70

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Verkeersveiligheid in de wijken 2025

Maatsch.

N

NK

-

680

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Div Mobiliteitsinvestering 2025

Maatsch.

N

VK

900

1.705

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Churchillaan ruimtereservering

Maatsch.

N

VK

-

-

-

263

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Noord Zuid verbindingsas ruimtereserv.

Maatsch.

N

VK

-

-

126

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Dr. Lelylaan ruimtereservering

Maatsch.

N

VK

-

-

-

-

34

04B104

Waarborgen doorstroming

Churchillaan KLIMA 40 jaar

Maatsch.

N

VK

-

-

-

1.610

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Diverse kruispunten KLIMA 40 jaar

Maatsch.

N

VK

-

107

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Noord Zuid verbindingsas KLIMA 40 jaar

Maatsch.

N

VK

-

-

772

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Dr. Lelylaan KLIMA 40 jaar

Maatsch.

N

VK

-

-

-

-

207

04B104

Waarborgen doorstroming

Lammenschansweg KLIMA 40 jaar

Econ.

N

VK

-

-

-

-

1.620

04B104

Waarborgen doorstroming

Hoge Rijndijk KLIMA 40 jaar

Econ.

N

NK

-

-

678

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Lammenschansweg ruimtereservering

Maatsch.

N

VK

-

-

-

-

265

04B104

Waarborgen doorstroming

Hoge Rijndijk ruimtereservering

Maatsch.

N

NK

-

-

89

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Onrendab. top projecten versted

Maatsch.

N

VK

-

-

11.666

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

LRN Overkluizing WdZwijge/verleng Kooiln

Maatsch.

N

NK

14.949

-

27.145

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

LRN algemene kosten

Maatsch.

V

-

-

-

-

5.798

04B104

Waarborgen doorstroming

PDI VK Planvoorbereiding def.fase infra IP

Econ.

V

5.753

5.753

-

-

-

04B104

Waarborgen doorstroming

Uitvoering bebordingsplan Rijnlandroute

Maatsch.

N

NK

230

-

-

313

-

04B104

Waarborgen doorstroming

LRN opdrachtgeverskn Schipholweg-West IP

Maatsch.

N

NK

-

-

-

-

542

04B104

Waarborgen doorstroming

Inrichting Oosterkerkstraat-Driessenstr

Maatsch.

N

NK

147

4.156

-

-

-

04B105

Verbeteren parkeeraanbod

Aanschaf parkeerautomaten

Econ.

V

-

826

-

-

-

04B105

Verbeteren parkeeraanbod

Scanauto tbv parkeercontrole

Econ.

V

-

405

-

-

-

04B105

Verbeteren parkeeraanbod

Handterminals stadstoezicht

Econ.

V

-

216

-

-

-

04B105

Verbeteren parkeeraanbod

Parkeergarage Morspoortterrein

Econ.

N

VK

-

-

-

-

54.027

04B105

Verbeteren parkeeraanbod

Bibliotheek Nieuwstr. Fietskelder

Econ.

N

VK

-

-

-

1.564

-

04B105

Verbeteren parkeeraanbod

Bibliothk Nieuwstr. Fietskelder install.

Econ.

N

VK

-

-

-

868

-

04B105

Verbeteren parkeeraanbod

Inrichting fietsenstalling bibliotheek Nieuwstraat 10 jr

Econ.

N

VK

-

228

-

-

-

04B105

Verbeteren parkeeraanbod

scanauto parkeerbeheer 2029

Econ.

V

-

-

-

-

40

04B105

Verbeteren parkeeraanbod

Voertuigen handhaving beheer en onderh 2029

Econ.

V

-

-

-

-

195

04B105

Verbeteren parkeeraanbod

Vervanging handhaving informatiesysteem 2028

Maatsch.

V

-

-

-

50

-

04C102

Verbeteren verkeersveilige inrichting

rec.krpt.lammenschwg-tomatenstr

Maatsch.

V

-

-

-

-

1.129

04C102

Verbeteren verkeersveilige inrichting

UVP Wijkcirculatie- en weiligheidsplan - wijk 7

Maatsch.

V

-

540

-

-

-

04C102

Verbeteren verkeersveilige inrichting

UVP Wijkcirc.en weiligheidsplan - wijk 8

Maatsch.

V

-

234

-

-

-

04C102

Verbeteren verkeersveilige inrichting

Uitvoeringsplan verkeersveiligheid en wijkcirculatie 2026-2029

Maatsch.

V

-

300

300

300

300

04C102

Verbeteren verkeersveilige inrichting

Medium verkeersmaatregelen

Maatsch.

V

-

100

100

100

100

04C102

Verbeteren verkeersveilige inrichting

Vervanging verkeerslichten 2026-2029

Maatsch.

V

-

758

746

605

700

04C102

Verbeteren verkeersveilige inrichting

Infra Lammenschansweg-zuid

Maatsch.

N

VK

2.700

-

-

-

4.914

04C102

Verbeteren verkeersveilige inrichting

Herinrichting Lammenschansweg

Maatsch.

V

5.681

18.774

-

-

-

04C102

Verbeteren verkeersveilige inrichting

Impuls verkeersveiligheid aandachtsloc.

Maatsch.

N

VK

-

1.290

-

-

-

04C102

Verbeteren verkeersveilige inrichting

Verkeersveilige schoolomgevingen

Maatsch.

N

VK

-

350

350

-

-

Totaal programma 4

126.931

89.838

135.785

121.412

99.268

Prestatie

Omschrijving prestatie

Omschrijving investering

Categorie

nieuw / vervanging

Bijdrage derden/ reserves

2026

2027

2028

2029

05A102

Beheren openbare ruimte

Investeringen wegen 2026-2029

Maatsch.

V

-

8.595

14.568

9.218

8.149

05A102

Beheren openbare ruimte

RWN Bachstraat-Domela Nieuwenhuisln

Maatsch.

V

-

55

-

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

RWN Gasthuiswijk fase 3-4

Maatsch.

V

-

272

-

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Kademuren 2026-2029

Maatsch.

V

-

5.421

6.613

2.383

8.693

05A102

Beheren openbare ruimte

Beschoeiing 2026

Maatsch.

V

-

699

-

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Damwanden 2026

Maatsch.

V

-

-

448

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Parkbruggen div.

Maatsch.

V

-

369

-

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Verkeersbruggen - Maartje Offersbrug

Maatsch.

V

-

161

-

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Div vervangingen kunstwerken 2027(40jr)

Maatsch.

V

-

-

504

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Diverse verv. kunstwerken 2028 40 jaar

Maatsch.

V

-

-

-

2.027

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Diverse vervangingen kunstwerken 2029 40 jaar

Maatsch.

V

-

-

-

-

7.738

05A102

Beheren openbare ruimte

Grote Havenbrug (vervanging)

Maatsch.

V

-

-

-

3.161

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Lichtmasten 2025-2029

Maatsch.

V

-

697

486

1.240

1.556

05A102

Beheren openbare ruimte

Armaturen 2026-2029

Maatsch.

V

-

-

1.161

291

818

05A102

Beheren openbare ruimte

Automatisering gladheidsbestrijding 2027

Econ.

V

-

-

54

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Boshuizen ruimtereservering

Maatsch.

V

-

-

436

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Fortuinwijk Noord ruimtereservering

Maatsch.

V

-

-

736

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Fortuinwijk Zuid ruimtereservering

Maatsch.

V

-

-

-

421

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Boshuizen KLIMA 40 jaar

Maatsch.

V

-

-

-

-

2.670

05A102

Beheren openbare ruimte

Fortuinwijk Noord KLIMA 40 jaar

Econ.

V

-

-

4.510

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Fortuinwijk Zuid KLIMA 40 jaar

Econ.

V

-

-

-

3.200

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Merenwijk-De Horsten 40 jaar

Maatsch.

V

-

-

-

2.670

-

05A102

Beheren openbare ruimte

WV Gasthuiswijk wegen 3 4

Maatsch.

V

-

3.651

-

-

-

05A102

Beheren openbare ruimte

Merenwijk Horsten ruimtereservering

Maatsch.

V

-

-

-

-

396

05B102

Beheren openbaar water en riolering

Ontdemping Kort Rapenburg

Econ.

N

VK

-

-

-

-

12.500

05A103

Inzamelen huishoudelijk afval

Inzamelmiddelen 2025-2029

Econ.

V

-

-

603

612

1.855

05A103

Inzamelen huishoudelijk afval

Perscontainers 2028

Econ.

V

-

-

-

159

-

05A103

Inzamelen huishoudelijk afval

2de milieustraat gebouw

Econ.

N

VK

-

-

-

2.995

-

05A103

Inzamelen huishoudelijk afval

2de milieustraat machines

Econ.

N

VK

-

-

-

1.040

-

05A103

Inzamelen huishoudelijk afval

Verv, hoofdgeb. ABW 2024 5 jaar

Econ.

V

-

420

-

-

-

05A103

Inzamelen huishoudelijk afval

Ondergrondse containers 2026

Econ.

V

-

-

-

-

6.303

05B102

Beheren openbaar water en riolering

Riolering 2026-2029

Econ.

N

VK

-

6.184

7.091

2.824

3.644

05B102

Beheren openbaar water en riolering

Fortuinwijk Boshuizen 2024

Econ.

V

-

-

13.110

-

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

Fortuinwijk Boshuizen 2027

Econ.

V

-

-

8.921

-

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

Fortuinwijk Boshuizen 2028

Econ.

V

-

-

-

8.921

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

Riolering Merenwijk 2027

Econ.

V

-

-

-

5.802

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

Riolering Fortuin Noord Zuid Boshuizen 2029

Econ.

V

-

-

-

-

9.317

05B102

Beheren openbaar water en riolering

Riolering Merenwijkdistrict

Econ.

V

-

-

-

-

3.933

05B102

Beheren openbaar water en riolering

WV Rio gasthw haagweg-zuid fase 3&4

Econ.

N

NK

-

374

-

-

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

wv rio Gasthw Haagweg-zuid fase 1+2 2025-2026

Econ.

V

-

1.077

-

-

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

wv Rio Morskwartier 2025

Econ.

V

-

2.955

-

-

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

WV Gasthuiswijk RIO 3 4

Econ.

V

-

4.172

-

-

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

WV KLIMA Merenwijk Horsten 2029

Econ.

V

-

-

-

-

2.945

05B102

Beheren openbaar water en riolering

KLIMA Domela nieuwenhuislaan

Econ.

V

-

52

-

-

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

KLIMA Gasthuiswijk fase 3-4

Econ.

V

-

1.037

-

-

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

KLIMA Bachstraat

Econ.

V

-

-

286

-

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

riolering Stationsweg

Econ.

N

NK

-

522

-

-

-

05B102

Beheren openbaar water en riolering

Vervanging gemalen 2026-2029

Econ.

V

-

517

517

498

516

05B102

Beheren openbaar water en riolering

Duikers 2026-2029

Maatsch.

V

-

-

-

61

80

05C101

Ontw en uitv beleid sted. en regio groen

GHS herprofileringsprojecten 2026-2029

Maatsch.

V

-

136

134

130

130

05C101

Ontw en uitv beleid sted. en regio groen

GHS reconstructieprojecten 2026-2029

Maatsch.

V

-

67

67

65

65

05C101

Ontw en uitv beleid sted. en regio groen

IP Parken 2026-2029

Maatsch.

V

-

680

670

648

648

05C101

Ontw en uitv beleid sted. en regio groen

2e Groene Ring 2024

Maatsch.

N

VK

-

666

-

-

-

05C101

Ontw en uitv beleid sted. en regio groen

2e Groene Ring 2025

Maatsch.

N

VK

-

748

-

-

-

05C103

Beheren openbaar groen

Speeltoestellen in openbare ruimte 2026-2029

Econ.

V

-

697

818

605

1.420

05C103

Beheren openbaar groen

Vervangen bomen 2026-2029

Maatsch.

V

-

341

393

330

699

05C105

Aanleggen Singelpark

Singelpark binnen het Energiepark

Maatsch.

N

NK

-

3.297

-

-

-

05C106

Beheren Oostvlietpolder

Aanleg volkstuinen

Maatsch.

N

NK

853

2.148

-

-

-

Totaal programma 5

853

46.011

62.125

49.300

74.075

Prestatie

Omschrijving prestatie

Omschrijving investering

Categorie

nieuw / vervanging

Bijdrage derden/ reserves

2026

2027

2028

2029

06A201

Behandeling verzoeken omgvergunningen

Openbare ruimte Humanities Campus

Maatsch.

N

NK

119

-

-

-

977

06A201

Behandeling verzoeken omgvergunningen

Vervanging Power browser 2026

Econ.

V

-

-

-

-

293

06B103

Exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Gebouw Apothekersdijk 33 2025

Econ.

V

-

1.671

-

-

-

06B103

Exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Muziekschool Hazewindsteeg 2025

Econ.

V

1.090

4.105

-

-

-

06B103

Exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Muziekschool Hazewindsteeg (aanvulling)

Econ.

N

VK

5.000

0

11.200

-

-

06B103

Exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Verbouwing bibliotheek Nieuwstraat

Econ.

V

2.036

6.870

-

14.469

-

06B103

Exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Gebiedsontwikkeling Telderskade

Maatsch.

N

VK

50

-

-

4.641

-

06B103

Exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Technische installaties De Waag 2026

Econ.

V

-

470

-

-

-

06B103

Exploiteren van gemeentelijke gebouwen

installaties Marienpoelstraat 1a

Econ.

V

-

-

-

104

-

06B103

Exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Vervangen zonwering Sumatrastraat

Econ.

V

-

-

-

52

-

06D103

Warmtetransitie

Warmtetransitie 2025-2029

V

7.000

22.342

17.680

7.000

7.000

Totaal programma 6

15.295

35.458

28.880

26.266

8.270

Prestatie

Omschrijving prestatie

Omschrijving investering

Categorie

nieuw / vervanging

Bijdrage derden/ reserves

2026

2027

2028

2029

07A102

Waarborgen kwal (openbare) speelruimte

Speeltoestellen in speeltuinen 2026-2029

Econ.

V

-

-

317

335

175

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

Specifiek locatiegebonden kosten 2022

Econ.

V

-

504

-

-

-

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

Specifiek locatiegebonden kosten 2025

Econ.

V

-

-

504

-

-

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

Vrije school Mareland

Econ.

V

-

-

-

-

7.648

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

IHP Vlietlandcollege, incl gymzaal IP

Econ.

V

-

6.223

-

-

-

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

Weerklank Gym

Econ.

V

-

-

2.114

-

-

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

Vrije school Mareland Gym

Econ.

V

-

-

-

-

701

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

Scholencomplex Stevenshof Gym

Econ.

V

-

-

2.114

-

-

07A102

Waarborgen kwal (openbare) speelruimte

Leidse Houtschool

Econ.

V

VK

-

9.876

-

-

-

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

Da Vinci College

Econ.

V

-

-

26.181

-

-

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

Eerste Leidse Schoolvereniging uitbr.

Econ.

V

-

7.183

-

-

-

07D103

Uitvoering van overige wettelijke taken

Lucas van Leyden Gym

Econ.

V

-

-

1.887

-

-

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

IHP Driestar

Econ.

V

-

2.237

-

-

-

07D102

In stand houden bestaande gebouwenvoorrd

IHP Vlieger

Econ.

V

-

1.600

-

-

-

07D103

Uitvoering van overige wettelijke taken

Gymaccomodatie Oppenheimstraat 4a

Econ.

V

-

233

-

-

-

Totaal programma 7

-

27.855

33.117

335

8.524

Prestatie

Omschrijving prestatie

Omschrijving investering

Categorie

nieuw / vervanging

Bijdrage derden/ reserves

2026

2027

2028

2029

08A101

Ondersteunen voorstellingen-podiumaanbod

VVI Kunstinstellingen 2026-2029

Econ.

V

-

649

659

571

675

08B101

Exploitatie en beheer Erfgoed Leiden eo

Verbouwing Boisotkade 2026

Econ.

V

-

163

-

-

-

08B101

Exploitatie en beheer Erfgoed Leiden eo

Inrichting archeol.centr Boisotkade 2026

Econ.

V

-

68

-

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Entree Vlietzone

Maatsch.

N

NK

-

-

938

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Verti-drain

Econ.

V

-

-

-

63

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Versnipperaar

Econ.

V

-

-

-

28

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

opvangwagen versnipperaar

Econ.

V

-

-

-

28

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Kunstgrasdiepte- +oppervlaktereiniger

Econ.

V

-

-

-

36

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Verticuteermachine + Eg

Econ.

V

-

-

-

-

45

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Onkruidbestrijder + Kunstmeststrooier

Econ.

V

-

-

-

-

23

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Zitmaaier X740 2wd 24pk I

Econ.

V

-

-

-

35

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Zitmaaier X740 2wd 24pk II

Econ.

V

-

-

-

35

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Morskwartier I, Ren. kunstgr voetbal

Econ.

V

-

223

-

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Morskwartier I, Ren. kunstgr 3 toplaag

Econ.

V

-

557

-

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Kikkerpld I Toplaag kunstgras 1 voetbal

Econ.

V

-

-

-

552

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Kikkerpolder II,Ren. kunstgr 2 onderbouw

Econ.

V

-

-

271

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Kikkerpolder II,Ren. kunstgr 2 toplaag

Econ.

V

-

-

717

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Kikkerpolder II, Toplaag verv. kunstgrasveld 1 voetbal

Econ.

V

-

-

-

-

567

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Roomburg Toplaag verv waterveld 1 hockey

Econ.

V

-

-

-

504

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Roomburg, Ren. gravelbanen 1 tm 9 tennis

Econ.

V

-

-

-

236

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Leidse hout Toplaag kunstgras atletiek

Econ.

V

-

-

120

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Leidse hout, Verv. Tribune atletiek

Econ.

V

-

-

-

505

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Vliet, Verv. Materieel berging-pers verb

Econ.

V

-

-

54

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Herinrichting sportpark de Mors (40jr)

Maatsch.

V

VK

3.694

3.883

-

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Herinr sportpark de Mors onderveld(24jr)

Econ.

V

VK

651

-

1.832

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Herinr sportpark de Mors bovenveld(12jr)

Econ.

V

VK

499

-

628

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Vervanging materieel sport 2027

Maatsch.

V

-

-

121

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Ver. Materieel / transport middelen sport

Econ.

V

-

-

-

-

92

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Vliet, Verv. Materieel berging-pers verb 2029

Econ.

V

-

-

-

-

468

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Clubhuis Cronesteinkade

Econ.

N

VK

-

-

2.000

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Clubhuis Cronesteinkade installaties

Econ.

N

VK

-

-

915

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

herinrichting Cronesteinpark

Maatsch.

N

VK

-

-

1.825

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Combiveld bovenbouw Cronesteinkade 12jr

Econ.

N

VK

-

-

382

-

-

08C101

Exploiteren gem sportaccommodaties

Combiveld onderlaag Cronesteinkade 24jr

Econ.

N

VK

-

-

774

-

-

08C201

Leidenaars bewegen voldoende

Compensatie sportvelden Vlietzone

Maatsch.

V

548

1.321

-

-

-

Totaal programma 8

5.392

6.864

11.236

2.592

1.871

Prestatie

Omschrijving prestatie

Omschrijving investering

Categorie

nieuw / vervanging

Bijdrage derden/ reserves

2026

2027

2028

2029

10A201

Inzetten sociale werkvoorziening

Vervanging bedrijfsmiddelen 2026-2029

Bedrijfsm.

V

-

577

577

577

577

-

577

577

577

577

Prestatie

Omschrijving prestatie

Omschrijving investering

Categorie

nieuw / vervanging

Bijdrage derden/ reserves

2026

2027

2028

2029

11A011

Stelposten concern

Nader in te vullen agv prijsstijgingen

Maatsch.

NK

-

1.979

-

-

-

11A014

Plankosten definitiefase

Plankosten defenitiefase 2026-2029

Econ.

V

2.594

655

655

655

628

12A003

Overhead facilitaire zaken

Meubilair Stoelen 2027

Econ.

V

-

-

566

-

-

12A006

Overhead huisvesting

Carillon en toren-uurwerk / koffiekamer

Econ.

V

-

173

-

-

-

12A006

Overhead huisvesting

Stadhuis noodstroomvoorziening 2025

Econ.

V

-

140

-

-

-

12A006

Overhead huisvesting

Tankgebouw DZB Le Pooleweg 6

Econ.

V

-

-

-

409

-

12A010

Overhead IDA

Docking-Monitoren-werkstations 2026-2029

Econ.

0

-

389

236

384

290

12A010

Overhead IDA

Surfaces + toebehoren 2026-2029

Econ.

V

-

100

359

946

2.167

12A010

Overhead IDA

Telefonie 5 jaar (toestellen) 2026-2029

Econ.

V

-

140

140

140

140

12A010

Overhead IDA

Switches 2026-2029

Econ.

V

-

222

222

222

222

12A010

Overhead IDA

AV-middelen div.locaties derden 2026

Econ.

V

-

138

-

-

-

12A010

Overhead IDA

AV-middelen Leiden div.locaties 2026

Econ.

V

-

157

-

-

-

12A010

Overhead IDA

AV-middelen Stadhs LN ex.Raadszaal 2027

Econ.

V

-

-

312

-

-

12A010

Overhead IDA

AV-middelen Stadskantoor Leiden 2029

Econ.

V

-

-

-

-

416

12A010

Overhead IDA

Verbouwing Tweelinghuis 2025

Econ.

V

-

2.246

-

-

-

P72

HKPL CONCERNSTAF

Vervangen JOIN zaaksysteem 2026

Econ.

V

-

1.096

-

-

-

P73

HKPL STEDELIJK BEHEER

Wagenpark 6 jaar 2027-2029

Bedrijfsm.

V

-

-

859

1.729

604

P73

HKPL STEDELIJK BEHEER

Wagenpark 8 jaar 2026-2029

Bedrijfsm.

V

-

5.419

1.736

2.358

404

P73

HKPL STEDELIJK BEHEER

Nieuwe stadswerf

Econ.

V

-

20.927

-

-

976

P73

HKPL STEDELIJK BEHEER

Luchtbehandelingsinstallatie ABW 15

Econ.

V

-

149

-

-

-

Totaal programma Algemene dekkingsmiddelen en Overhead

2.594

33.930

5.086

6.842

5.849

Bedragen x € 1.000