Programmanummer | 4 | |
Commissie | Leefbaarheid en Bereikbaarheid | |
Portefeuille(s) | Klimaat, Mobiliteit & Financiën Wonen, Bouwen & Welzijn |
De missie van het programma Mobiliteit luidt: De gemeente Leiden wil duurzaam bereikbaar zijn. Daarom wordt ingezet op duurzame mobiliteit, waarbij voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en gedeeld vervoer voorrang krijgen. De wegen en het mobiliteitsnetwerk zijn zo ingericht dat deze vervoersvormen ruim baan krijgen in de stad. De gemeente Leiden zet in op het gebruik van nieuwe schone en innovatieve vormen van vervoer, het optimaal gebruiken van parkeervoorzieningen en het autoluw maken van de binnenstad. Dit alles draagt bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid, leefbaarheid, duurzaamheid en bereikbaarheid. |
Al jaren wordt hard gewerkt aan het realiseren van de mobiliteitsambities zoals opgenomen in de Mobiliteitsnota en de Parkeervisie. Leiden kiest bewust voor schoon en ruimte-efficiënt vervoer. In een groeiende stad is de overgang naar duurzame vervoersvormen essentieel om de leefbaarheid, bereikbaarheid en luchtkwaliteit op peil te houden. Daarbij zoeken we een balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid, duurzaamheid, economische ontwikkeling en verstedelijking. Verbetering van de verkeersveiligheid is altijd het uitgangspunt bij de inrichting van de openbare ruimte.
De Verkeersveiligheidsmonitor 2024 onderstreept de noodzaak om door te gaan met projecten en campagnes voor verkeersveiligheid. Er zijn extra maatregelen aangekondigd, maar dat is niet voldoende. Verkeersveiligheid vraagt om ieders inzet: alertheid, voorzichtigheid, geduld en zorg voor elkaar. Samen maken we het verkeer veiliger.
Een prettig leefklimaat is belangrijk voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Leiden zet in op het stimuleren van langzaam verkeer en openbaar vervoer en op het creëren van gebieden waar verblijf en voetgangers centraal staan. Een sterke hoofdstructuur voor autoverkeer is cruciaal om verkeer efficiënt af te wikkelen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt en ruimte schept voor ontmoeting en groen. Ook goede voorzieningen voor het stallen van fietsen en auto’s dragen bij aan een aantrekkelijk verblijfsklimaat.
Leiden groeit, en met die groei komt de behoefte aan meer woningen, voorzieningen en een leefbare stad. Dankzij het project Leidse Ring Noord ontstaat er ruimte voor verstedelijking: nieuwe woonwijken, herontwikkeling van bestaande gebieden en betere verbindingen tussen stad en regio. De verbeterde infrastructuur rondom de Plesmanlaan, Schipholweg en Willem de Zwijgerlaan maakt het mogelijk om gebieden zoals Park de Zwijger, Schipholwegzone en Leiden Bio Science Park intensiever te benutten voor woningbouw, werken en voorzieningen. Een belangrijke mijlpaal is de opening van de Corbulotunnel in juli 2024, die de doorstroming verbetert en verkeer om het centrum leidt. Hierdoor ontstaat ruimte voor Groene Lopers in de binnenstad: autoluwe zones met meer plek voor voetgangers, fietsers en groen. Dit draagt bij aan een gezondere leefomgeving en maakt de stad aantrekkelijker voor bewoners en bezoekers.
Ook het parkeerbeleid verandert: minder parkeerplaatsen op straat, meer deelmobiliteit en betere laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Zo benutten we de ruimte optimaal en maken we verstedelijking mogelijk op een duurzame manier.
In dit begrotingsprogramma zijn de mobiliteitsambities vertaald in een doelenboom met drie hoofddoelstellingen. Deze doelstellingen realiseren we door het maken en uitvoeren van beleid (denk aan Omgevingsvisie met als onderdeel daarvan de mobiliteitsnota, de parkeervisie, de agenda Autoluwe Binnenstad etc). Vanuit de uitvoeringsprogramma’s werken we aan deze doelstellingen door het realiseren van projecten. Alle projectinspanningen binnen de programma’s zijn gekoppeld aan een doelstelling. De hoofddoelstellingen zijn:
4A1 – Verduurzaming Mobiliteit
4B1 – Verbeteren Bereikbaarheid
4C1 – Verbeteren Verkeersveiligheid
Aan de programma’s wordt sturing gegeven door de voortgang en ontwikkeling van de projecten te monitoren aan de hand van de gekoppelde doelstelling. Door de sturing op doelstellingniveau kunnen we prioriteren tussen projecten en overige inspanningen binnen de doelstelling. Als er een project stil komt te liggen kan voortvarend voorgesteld worden om het budget te gebruiken voor een ander project binnen dezelfde doelstelling. Hiermee blijven we tempo houden op het behalen van de doelstellingen. Daarnaast worden de trends binnen de doelstellingen gemonitord om bij te sturen.
Met de Agenda Autoluwe Binnenstad verbeteren we de leefbaarheid, het ondernemersklimaat en de toegankelijkheid. De historische grachten en straten zijn niet geschikt voor doorgaand autoverkeer. Daarom streven wij naar autovrije zones rond bijvoorbeeld de Pieterskerk en Hooglandse Kerk. Vanaf het station ontstaat een groene loper naar het kernverblijfsgebied. Minder geparkeerde auto’s op straat verbeteren de kwaliteit van de openbare ruimte. Doorgaand verkeer rijdt niet meer door de binnenstad, die wel bereikbaar blijft voor bezoekers en bevoorrading. Door de zero-emissie stadsdistributie zorgen we voor schonere lucht en minder geluid. De parkeerdruk wordt actief gemonitord en de transformatie van locaties afgestemd.
Leiden staat voor de uitdaging om functies uit te breiden in een dichtbevolkte stad met beperkte ruimte. Tegelijkertijd willen we de leefbaarheid verbeteren door te investeren in groen en duurzaamheid. Mobiliteit en bereikbaarheid vormen de ruggengraat van deze ontwikkeling. Het beleid is vastgelegd in de Mobiliteitsnota en uitgewerkt in het programma Leiden Duurzaam Bereikbaar 2020–2030. Hierin werken wij aan verduurzaming van mobiliteit, verbetering van bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Projecten zoals Leidse Ring Noord, Lammenschansweg en RijnlandRoute maken hier deel van uit, evenals diverse fiets(parkeer)projecten.
Het programma staat niet op zichzelf, maar is verbonden met andere stedelijke opgaven zoals verstedelijking, klimaatadaptatie en energietransitie. Deze thema’s leggen een groot beslag op de beschikbare ruimte en middelen en moeten daarom in samenhang worden aangepakt. Duurzaamheidsdoelstellingen zijn leidend bij de uitvoering van projecten binnen Leiden Duurzaam Bereikbaar.
Wil Leiden nu en in de toekomst bereikbaar blijven, ook met een groei in aantal inwoners en arbeidsplaatsen, is het noodzakelijk dat er een verschuiving plaatsvindt in vervoerswijze van auto naar fiets, lopen en openbaar vervoer. Voor de leefbaarheid in de stad is het belangrijk dat de noodzakelijke gemotoriseerde vervoersbewegingen plaatsvinden met minder milieu belastende vervoersmiddelen, de zogenaamde zero-emissie voertuigen.
Doel | Prestatie |
4A1 Verduurzaming Mobiliteit | 4A1.1 Beïnvloeding modal shift ten gunste van fiets, voetganger en openbaar vervoer |
4A1.2 Stimuleren verduurzaming personen- en goederenvervoer | |
4A1.3 Invoering zero-emissie stadslogistiek |
Leidenaren en bezoekers aan de gemeente gebruiken vervoermiddelen voor hun verplaatsing. De verhouding tussen het gebruik van deze vervoermiddelen (modaliteiten) wordt de modal split genoemd. Bijvoorbeeld: 45% van de weggebruikers gebruikt de fiets. Een verschuiving tussen de modaliteiten wordt de modal shift genoemd. We streven naar het vergroten van het aandeel duurzame en gezonde vervoerswijzen lopen, fietsen en openbaar vervoer. In veel van onze maatregelen zit impliciet ook deze doelstelling. Sommige maatregelen gaan echter expliciet over het beïnvloeden van de modal split. We kijken wat het huidige netwerk aan kan en zetten in op het versnellen van de modal shift. Het doel is om een bredere onderbouwing te geven zodat we een integrale afweging maken tussen mobiliteit, verstedelijking, duurzaamheid en het vestigingsklimaat. Een modal shift is nodig om de ambities voor de duurzame verstedelijking van Leiden mogelijk te maken.
Dankzij de inzet van de mobiliteitsmakelaar, logistiek makelaar(s) en laadconsulent wordt het bedrijfsleven van adviezen op maat voorzien om hun bedrijfsvoering te verslimmen, hun wagenpark te verschonen en/of het reisgedrag van hun medewerkers te verduurzamen.
Ten slotte gaan we in 2026 met hinderbeperking aan de slag. Doel hiervan is om zowel hinder te beperken door anders te reizen (mijden, spreiden en andere vervoersvormen), als ook om dit gedrag na de hinderperiode vast te houden.
Project | Eerstvolgend besluit | Start uitvoering | Fase |
P+R Mendelweg | n.v.t. (particulier initiatief) | Q3 2024 | lopend |
Herinrichting Kaasmarkt | Q2 2027 (aanvraag uitvoeringskrediet) | Q1 2028 | lopend |
Duurzame mobiliteit draagt bij aan een leefbare binnenstad. De meest gebruikte manier van verplaatsen met de veelal fossiel aangedreven auto, is niet duurzaam en een belangrijke veroorzaker van de uitstoot van verontreinigende stoffen als CO2, fijnstof en NOx. Ook neemt de auto veel ruimte in beslag; ruimte die we ook nodig hebben voor groen, klimaatadaptatie, fietser, voetganger en openbaar vervoer gebruik. De inzet op efficiënt en duurzaam vervoer is noodzakelijk om de leefbaarheid en de economische activiteit in de binnenstad te kunnen garanderen. Naast inzet op de transitie van autogebruik naar fietsgebruik, openbaar vervoer gebruik en lopen (korte afstand) gaat het daarbij ook om de transitie van noodzakelijk gemotoriseerd autoverkeer naar emissieloos (deel)verkeer. Daarbij geldt de transitie in brede zin voor het personenvervoer en het goederenvervoer. Voor het goederenvervoer wordt daarbij ingezet op duurzaam (emissieloos), anders (kleinschalig op de last mile, vervoer over water) en minder bewegingen (meer gebundeld). Als convenantpartner van Zuid-Holland Bereikbaar en in Holland Rijnland verband wordt met publieke en private partners samengewerkt om de duurzame bereikbaarheid van de regio te verbeteren.
We stimuleren elektrisch rijden door het faciliteren van publieke laadpalen en nu vooral in de vorm van laadpleinen in de openbare ruimte. Daarnaast faciliteren we laadpunten in semi-publieke ruimten (garages) en stroompunten op evenementen/marktlokaties en bouwlokaties. De laadpalen zijn niet alleen bedoeld voor ondernemers in het kader van de zero-emissiezone, maar ook om de transitie te bevorderen naar duurzaam en schoon rijden onder bewoners en medewerkers in de gemeente Leiden.
Daarbij is de doelstelling van 750 laadpalen in de openbare ruimte al gepasseerd en zullen we eind 2025 de 1000ste laadpaal plaatsen. Teneinde aan de groeiende vraag te voldoen zijn we in regionaal verband (Holland Rijnland en Provincie) bezig met het opstellen van een logistieke laadvisie die zich richt op de verdere realisatie van snellaad infrastructuur vanaf 2026. Tenslotte worden ook (elektrische) deelauto initiatieven ondersteund en gefaciliteerd.
Wij vergroten het keuzeaanbod in de vervoersketen door ook in 2026 samen met de aanbieders in te zetten op een goed aanbod aan deelauto's verspreid over stad. Tevens zetten we in op de deel(bak)fiets en faciliteren we de forens met parkeerfaciliteiten aan de randen van de stad (P+R) in combinatie met onder andere de deelfiets en openbaar vervoer. Daarbij wordt deelmobiliteit weloverwogen ingezet in samenhang met autoluwe maatregelen en mag deelmobiliteit niet de openbare ruimte belasten in de (binnen)stad.
Aangezien inwoners en bezoekers ook buiten en over de gemeentegrenzen reizen is een aantrekkelijk netwerk van hubs en deelaanbod in de regio benodigd. In 2025 maken we in Holland Rijnland een visie en actieagenda hubs en deelmobiliteit (onderdeel RIA). Vanaf 2026 geven we uitvoer aan deze agenda. Dit moet leiden tot groei van het aantal hubs en aanbod en gebruik van deelmobiliteit in de regio.
In het kader van het convenant stadsdistributie 071 en de landelijke uitvoeringsagenda stadslogistiek is nauw met stakeholders en lokaal bedrijfsleven toegewerkt naar het inrichten en opzetten van een duurzaam stedelijk distributiesysteem. In 2025 is hiertoe een belangrijke stap gezet: het instellen van emissievrije zone voor stedelijke distributie in de binnenstad (inclusief Stationsplein voorzijde). Dankzij aansluiting bij een centraal (landelijk) loket ontheffingen zero-emissie kunnen ondernemers en leveranciers ontheffingen aanvragen met een landelijke geldigheid.
Sowieso zijn alle toegangsregels landelijk overeengekomen. Wel faciliteert de gemeente lokale ontheffingen voor bijzondere omstandigheden bij ondernemers. Onderdeel van de zero-emissiezone is ook het handhavingsproces, waarvoor ANPR (kentekenregistratie) camera’s worden ingezet. Deze camera’s dienen een dubbel doel, met de camera's wordt ook gehandhaafd in het kader van de autoluwe binnenstad. Met deze camera’s en aan de hand van de RDW gegevens, ontheffingsaanvragen en overtredingen monitoren we de effecten van de zero-emissie zone jaarlijks. Daarbij houden we voortdurend rekening met een goede dienstverlening richting ondernemers en blijvende economische vitaliteit bij deze ondernemers. Sowieso zal in het (leer) jaar 2025 coulant worden opgetreden richting de ondernemers.
Aan de hand van ervaringen van ondernemers, ondernemersverenigingen en op basis van monitoring kan indien nodig in 2026 het beleid worden bijgesteld voor ondernemers. Daartoe vindt ook monitoring plaats aan de hand van overtredingen en ontheffingsaanvragen. In de periode 2026 -2030 werken we samen met de partners verder aan het verduurzamen van de stedelijke logistiek over de weg en het water, ons eigen wagenpark en het inkoop- en aanbestedingsproces in het algemeen. Daarbij wordt samen met Bereikbaar Zuid-Holland, Ondernemend Leiden, Centrummanagement en een leergroep met ondernemers (t/m december 2025) volop ingezet op communicatie en bewustwordingscampagnes en de gratis op maat adviezen voor ondernemers. Dit laatste is mogelijk dankzij de inzet van logistieke makelaars/laadconsulenten.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarden | Bron | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
Doel 4A1 Verduurzaming Mobiliteit | ||||||
4A1.a Percentage bewoners dat lopend, per (brom/snor)fiets, scooter of openbaar vervoer naar werk, opleiding, binnenstad of winkels gaat | 83% (2021) | - | >90% | - | >90% | Stadsenquête |
4A1.b Percentage bewoners dat tevreden is over de hoeveelheid laadinfrastructuur in de buurt | 66% (2025) | - | >75% | - | >80% | Stadsenquête |
4A1.c Percentage huishoudens dat gebruik maakt van een deelautosysteem | 3% (2021) | - | >8% | - | >9% | Stadsenquête |
4A1.d Duurzaamheidsscore CROW totaal | Voldoende (2022) | voldoende | voldoende | voldoende | voldoende | CROW |
4A1.e Gemiddeld rapportcijfer op de vraag “Hoe prettig vindt u het om in uw buurt te wonen” voor de buurten Binnenstad noord en zuid tezamen" | 8,1 (2021) | - | >8 | - | >8% | Stadsenquête |
Een goede bereikbaarheid is van belang voor de economie van een stad. Voor de leefbaarheid in een stad is het belangrijk dat het autoverkeer gebundeld wordt op goed ingerichte hoofdroutes, zodat de verblijfsgebieden ontlast worden. Ook een goede hoofdstructuur voor het fietsverkeer is van belang. In de Mobiliteitsnota is de structuur van het toekomstige hoofdwegennet voor het autoverkeer en het wegennet voor het fietsverkeer opgenomen.
Doel | Prestatie |
|---|---|
4B1 Verbeteren bereikbaarheid | 4B1.1 Verbeteren bereikbaarheid voor voetgangers |
4B1.2 Verbeteren bereikbaarheid fiets | |
4B1.3 Verbeteren openbaar vervoer | |
4B1.4 Waarborgen doorstroming | |
4B1.5 Verbeteren parkeeraanbod |
Iedereen is op een bepaald moment in zijn verplaatsing voetganger. Het beleidsprogramma voetganger, dat in 2021 is vastgesteld, geeft richting aan onze ambities en draagt bij aan het versterken van de positie van de voetgangers in het mobiliteitssysteem. In de mobiliteitsnota is opgenomen dat we streven naar een modal shift van auto naar duurzame vervoerswijzen als fiets, openbaar vervoer en voetganger. In het beleidsprogramma voetganger zijn de uitgangspunten uit de Mobiliteitsnota verder uitgewerkt. Deze uitgangspunten zijn:
Met duurzame beleidsdoelen uit het beleidsprogramma voetganger 2020-2030 spelen we in op de actuele vraagstukken. We willen hiermee dat mensen meer kiezen voor de fiets, voet en het openbaar vervoer dan de auto.
In 2026 worden de vastgestelde richtlijnen en uitgangspunten uit het Voetgangersbeleid en de Oversteekwijzer: zebrapaden zoveel mogelijk meegenomen in projecten en wijkvernieuwingen om de positie van de voetganger te verbeteren.
Een van de middelen om de binnenstad gezonder, prettiger en leefbaarder te maken is het weghalen van parkeerplaatsen op locaties waar de leefbaarheid onder druk staat. Het betreft bijvoorbeeld smalle historische straten waar het parkeren ten koste gaat van een plek voor de voetganger, of geparkeerde auto’s pal voor een raam van een woonhuis staan. Door het weghalen van parkeerplaatsen ontstaat er ruimte voor verblijven, groen of fietsparkeren. Het uitgangspunt bij het omvormen van de parkeerplaatsen is altijd dat er meer ruimte voor de voetganger ontstaat. Dit kan ook betekenen dat we maatregelen treffen die indirect meer ruimte voor de voetganger oplevert, door bijvoorbeeld op een parkeerplaats fietsvoorzieningen te realiseren waardoor er geen / minder fietsen op de stoep geparkeerd worden. Parkeerplaatsen worden alleen weggehaald als de parkeerdruk dit toestaat. Het project “ruimte op straat” zal de komende jaren zorgen voor het omvormen van parkeerplaatsen. Jaarlijks monitoren we op twee momenten per jaar de parkeerdruk om te bepalen wat de ruimte is die we kunnen gebruiken om parkeerplekken om te vormen. De planning wordt aan de hand van deze (onafhankelijke) telgegevens bijgesteld. De eerste omvorming van autoparkeerplaatsen in de straten in de omgeving van het Noordeinde en de parkeerplaatsen van de Tweede Binnenvestgracht zijn uitgevoerd om zo ruimte te maken op de trottoirs voor voetgangers. In 2026 wordt gewerkt aan de projecten Nieuwstraat, Hogewoerd en Oude Varkensmarkt.
Project | Eerstvolgend besluit | Start uitvoering | Fase |
Herinrichting Koepoortsbrug / Jan van Houtkade | Uitvoeringsbesluit genomen in oktober 2023 | Q4 2025 | Lopend |
Ruimte op straat | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Doorlopend | Doorlopend |
Groene Lopers: Groene Lopers Stadsentree | Q4 2026 (aanvraag uitvoeringskrediet) | Q3 2028 | Lopend |
Op 15 december 2020 is het Beleidsprogramma Fiets 2020-2030 vastgesteld door de gemeenteraad. Met nieuwe beleidsdoelen gericht op fietsparkeren, fietsroutes en fietsgedrag, spelen we in op de actuele vraagstukken. We willen dat mensen meer kiezen voor de fiets en het openbaar vervoer dan voor de auto. Ook de eventuele inzet van deelfietsen kan hieraan bijdragen. We verwachten in 2030 40% meer fietsers (t.o.v. 2017) door de toename van het aantal inwoners, werknemers, studenten, bezoekers en reizigers van het openbaar vervoer. Daarbij zorgt ook de verdere ontwikkeling van de elektrische fiets, als alternatief voor de auto, de leasefiets en een gezondere levensstijl van inwoners voor meer fietsgebruik. De veiligheid van onze fietsers staat altijd bovenaan, maar ook comfortabele, directe en aantrekkelijke fietsroutes dragen bij aan meer fietsgebruik. We willen dat de kinderen in Leiden zelfstandig kunnen deelnemen aan het verkeer. Daarom verbeteren we de fietsroutes en zorgen we voor meer fietsparkeervoorzieningen, waaronder fietsenstallingen. In Leiden zetten we de Fiets op 1! Hierbij werken we samen met de regiogemeenten, provincie Zuid-Holland en op landelijk niveau met de andere fietsgemeenten, die gaan voor een 10 (F10 gemeenten) en Tour de Force. Naast voorzieningen zoals extra fietsenstallingen is het van groot belang het fietsnetwerk te verbeteren en uit te breiden om de huidige fietsers beter te faciliteren. We bereiden ons daarbij ook voor op de toekomstige groei van het aantal fietsers. Het fietsnetwerk in Leiden moet veilig, direct, samenhangend, comfortabel en aantrekkelijk zijn. Zo moet bijvoorbeeld de breedte van fietspaden afgestemd zijn op het aantal fietsers in de spits. Fietsroutes worden bij voorkeur uitgevoerd in rood asfalt zodat ze herkenbaar en comfortabel zijn en liggen bij voorkeur in een aantrekkelijke omgeving. De fietser, het fietsen en de fiets zijn uitgangspunt bij de inrichting van nieuwe infrastructuur. De verbeteringen aan het fietsnetwerk zijn zeer divers, van kleine aanpassingen ter verbetering van het comfort en veiligheid op een route (quick wins), tot aanleg van ontbrekende schakels en als onderdeel van reconstructies en wijkvervangingen.
Door deelname aan de City Deal ‘Fietsen voor Iedereen’ willen we bereiken dat zoveel mogelijk mensen gaan fietsen die nu om uiteenlopende redenen nog niet kunnen fietsen. Gebleken is dat er met name bij mensen die op latere leeftijd in Leiden zijn komen wonen veel vraag is naar fietslessen. Door het aanschaffen van lesmaterialen, fietsen en het aantrekken van fietsdocenten gaan we de fietslessen uitbreiden. Dat doen wij in samenwerking met Stichting BuZz die al locaties heeft in vier focuswijken in Leiden (Merenwijk, Noord, Mors en Zuid-West).
Project | Eerstvolgend besluit | Start uitvoering | Fase |
Groene Lopers: Herinrichting Morsweg en afsluiting Rijnzichtbrug | Q4 2025 (aanvraag uitvoeringskrediet) | Q2 2027 | Lopend |
Fietsroute Potgieterlaan | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q2 2027 | Lopend |
Fiestroute Smaragdlaan - Hoge Morsweg | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q4 2025 | Lopend |
Fietspoort Spanjaardsbrug | Q4 2025 (aanvraag uitvoeringskrediet) | Q4 2026 | Lopend |
Fietsstraat Haarlemmerweg fase 2 | Nog niet bekend | Nog niet bekend | Lopend |
Leiden heeft een uitstekende aansluiting op het landelijke openbaar vervoersnetwerk. Ons centraal station is het zesde station van Nederland. Ook de stations De Vink en Lammenschans worden goed gebruikt. Lijn 400 tussen Leiden en Zoetermeer is de drukste R-net lijn in Zuid-Holland.
Voor Leiden is een aantal verbeterpunten wenselijk en belangrijk. Voor het oplossen van deze punten werken we samen met collega overheden en andere partners (zoals de MIRT1 -verkenning Leiden Centraal). We investeren in de fietsbereikbaarheid van de Leidse stations. We verkennen met alle relevante partners de verbeteringen op de openbaar vervoerknooppunten en het spoor, zowel richting Den Haag / Rotterdam, Amsterdam/Haarlem als richting Utrecht.
Bussen moeten elektrisch en comfortabel zijn en frequent rijden. De gemeente maakt de komende jaren de bushaltes voor iedereen toegankelijk, zodat we werk maken van een inclusieve stad, die voor iedereen bereikbaar is. Er zijn forse investeringen nodig om de groei en schaalsprong van het openbaar vervoer te kunnen realiseren. Dit pakken we op in Holland Rijnland verband, met de provincie en met het Rijk.
Het streven is om de kwaliteit van het openbaar vervoer in de Leidse regio op een hoogwaardig niveau te brengen, waarbij zowel de drukke woon-werk routes hoogfrequent en snel bediend worden, als ook het onderliggende netwerk op voldoende niveau gehouden wordt.
In het voorjaar van 2025 zijn de resultaten van het onderzoek naar de HOV-corridor Leiden – Noordwijk opgeleverd. Hierover is een separate raadsbrief gestuurd. In 2026 gaan we verder met de vervolgacties die nodig zijn om te bezien wanneer en hoe een snellere en kwalitatief hoge HOV-lijn tussen Leiden en Zoetermeer kan gaan rijden. Een koppeling met de stationsomgeving en het lopende MIRT-onderzoek is daarbij een belangrijk onderdeel dat moet worden vastgelegd in een bestuursovereenkomst waarin alle afspraken staan rondom de doorontwikkeling van de HOV-lijn.
We onderzoeken de mogelijkheid om het gebruik van het openbaar vervoer door mensen met een inkomen onder het sociaal minimum te stimuleren. Hiermee blijven de mensen zelfstandig mobiel en hoeven ze minder gebruik te maken van de regiotaxi.
Ook onderzoeken we in Holland-Rijnland verband de mogelijkheden van een fijnmazig netwerk van hubs in de Leidse regio. Deze hubs vormen plekken waar reizigers kunnen overstappen tussen trein, bus, fiets, auto en/of deelvervoer. Daarbij streven we naar een samenhangend netwerk dat het voor reizigers makkelijker maakt om met het openbaar vervoer te reizen en de openbaar vervoerketen zelf versterkt.
Tijdens het BO Leefomgeving (juni 2025) is de Uitvoeringsagenda NOVEX Zuidelijke Randstad vastgesteld door het Rijk, de provincie Zuid-Holland, waterschappen en 32 gemeenten in de Zuidelijke Randstad. In de Uitvoeringsagenda is onder andere afgesproken om gezamenlijk onderzoek te doen naar de upgrade van de HOV-corridor tussen de NL Space Campus in Noordwijk via de Duinvallei in Katwijk naar Leiden Centraal. Deze verbinding, die nu wordt bediend door R-net buslijnen 400 en 401, heeft in de toekomst – als zowel Valkenhorst, Zijlhoek-De Woerd en Westerpoort zijn ontwikkeld – onvoldoende capaciteit. Het onderzoek start in 2026 en is erop gericht te ontdekken hoe de toekomst van deze HOV-corridor eruit zou moeten zien vanaf 2040. Op basis van de huidige concessie rijden hier nu al 12 bussen per uur per rijrichting in de spits.
Om de Leidse ambitie op het spoor te kunnen realiseren wordt er gewerkt aan de positionering van Leiden in langlopende beleidsinitiatieven in het spoornetwerk van de Randstad. Hiervoor is aansluiting gevonden bij onder andere het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), programma’s die in het kader van het Programma Mobiliteit & Verstedelijking (MoVe) van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) worden opgesteld, de lange termijn spooragenda (Toekomstbeeld OV 2040), programma’s die worden opgesteld in het kader van de NOVEX Zuidelijke Randstad en de spoorconcessie. Leiden is sinds 2021 bestuurlijk vertegenwoordigd in de Programmaraad MoVe op het onderwerp spoor. Er is samen met de andere MoVe-partners een organisatie geformeerd, die nu werkt aan de OV-knoop. Daarnaast hebben we samen met onder meer de provincie Zuid-Holland verkend wat de lange termijn oplossingen zijn voor de succesvolle lijn 400 Leiden – Zoetermeer. Samen met de provincie Zuid-Holland werken wij aan de verbetering van het spoor Leiden-Utrecht. In de dienstregeling 2022 (december 2021) is in de brede spits 4x per uur in beide richtingen tussen Leiden en Utrecht ingesteld. Momenteel werken we aan het invoeren van 4x per uur gedurende de gehele dag.
De gemeente werkt doorlopend aan het toegankelijk maken van bushaltes. Ook in 2026 worden haltes toegankelijk gemaakt voor iedereen, zodat we werk maken van een inclusieve stad die voor iedereen bereikbaar is. Dit gebeurt door geleidenlijnen op en naar de haltes aan te brengen en de instap te vergemakkelijken. In 2026 wordt gewerkt aan de laatste bushaltes in de binnenstad en worden enkele haltes in projecten toegankelijk gemaakt voor iedereen.
Het Stationsgebied van Leiden is de toegangspoort van onze stad en hét OV-knooppunt dat de regio verbindt met de rest van het land. Station Leiden Centraal is het zesde station van Nederland en bedient een regio, die doorgroeit naar 400.000 inwoners. Dit zorgt in de toekomst voor een sterke groei van de reizigersstromen van openbaar vervoer, fiets en voetganger. Om deze groei te kunnen blijven faciliteren is een sprong nodig in kwaliteit en capaciteit van het OV-knooppunt. Dat doen we als onderdeel van de totale ontwikkeling van het Stationsgebied met een flink programma van woningbouw en kantoren in samenhang met het realiseren van ruimte voor ontspannen, reizen en ontmoeten.
De ontwikkeling van knooppunt Leiden Centraal is onderdeel van de MIRT-Verkenning Oude Lijn, waarin de capaciteit van spoorlijn en nieuwe en bestaande stations tussen Leiden en Dordrecht wordt vergroot ten behoeve van woningbouw- en kantorenontwikkeling in heel de provincie. In Leiden werken we hiervoor samen met Rijk, provincie, NS en ProRail. Uiteraard worden ook omgevingspartijen en belanghebbenden bij de MIRT-verkenning betrokken. Eind 2022 is de startbeslissing voor de MIRT-verkenning ondertekend. Op basis van de gezamenlijke Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO) hebben Rijk en regio eind 2024 drie kansrijke oplossingsrichtingen vastgesteld. Deze drie kansrijke oplossingsrichtingen zijn vervolgens verder uitgewerkt en geoptimaliseerd. Naar verwachting wordt eind 2025 een gezamenlijk voorkeursalternatief vastgesteld, inclusief financiële afspraken en volgt medio 2026 de afronding van de MIRT verkenning en bestuurlijke overeenkomst van de projectpartners over de toekomstige inrichting van het stationsgebied binnen het scopegebied van de MIRT-verkenning.
Daarna volgt de planuitwerking waarin de verschillende deelprojecten in het stationsgebied verder worden uitgewerkt. Binnen de scope van de MIRT-verkenning wordt gekeken naar verschillende onderdelen, zoals het fietsparkeren, inrichting en locatie van het busstation, capaciteit van het reizigersdomein in het treinstation, het verbinden van stads- en LBSP-zijde van het spoor, de ontwikkeling van woningbouw, kantoren en voorzieningen en belangrijke randvoorwaarden als duurzaamheid, verkeersveiligheid en toegankelijkheid.
Project | Eerstvolgend besluit | Start uitvoering | Fase |
HOV halte Groenoord | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q2 2026 | Lopend |
Zich goed kunnen verplaatsen is belangrijk voor de stad, vanuit sociaal en economisch perspectief. De gemeente spant zich daarom in te voorzien in infrastructuur die het verkeer naar behoren kan verwerken. Met andere woorden, om de bereikbaarheid in de stad te waarborgen. In de huidige situatie is er in Leiden sprake van een fors belast wegennet. Dit zorgt gedurende delen van de dag op sommige locaties voor vertragingen. De toenemende verstedelijking zal bovendien zorgen voor een toename van de hoeveelheid verkeer. Zowel vanwege de bestaande situatie als vanwege de verstedelijking zijn er daarom verbeteringen nodig van de infrastructuur. Bij bereikbaarheid dient gedacht te worden aan alle vervoerwijzen. Zeker in het stedelijk wegennet hebben deze een sterk verband met elkaar. Verreweg de meeste wegen in Leiden worden gebruikt door de fietser, voetganger, auto en ook de bus. Infrastructurele maatregelen hebben dan ook in veel gevallen effect op alle vervoerwijzen. Daarom wordt met een integrale blik gekeken naar het wegennet om zo de juiste projecten uit te voeren. Bij de uitvoering ervan wordt de verschillende beleidsambities meegenomen, zoals het stimuleren van duurzame vervoerwijzen. Tegelijk is als basis voor het wegennet het noodzakelijk ook te investeren in maatregelen om meer autoverkeer te kunnen verwerken. Dit kan het geval zijn vanwege grote overlast op locaties die overbelast zijn. Dit gaat ook ten koste van de verkeersveiligheid. Daarnaast is het belangrijk een aantal vlotte verbindingen te hebben voor het autoverkeer, zoals de Leidse Ring . Het autoverkeer concentreert zich dan op de meest geschikte wegen zodat elders minder auto’s rijden. Dergelijke wegen en infrastructurele projecten die hier plaatsvinden zijn ook direct belangrijk voor verstedelijkingsopgaven. Voorbeelden hiervan zijn de reconstructie van de Lammenschansweg in relatie tot de Lammenschansdriehoek, en de Leidse Ring Noord in relatie tot Park De Zwijger, verstedelijking aan de Schipholweg en de ontwikkelingen op het BSP. Op de drukkere wegen rijden ook vaak lijnbussen, waarvoor een vlotte en betrouwbare reistijd belangrijk is. Voor deze drukke wegen is het belangrijk tegelijk ook te voorzien in goede oversteekvoorzieningen en een goede inpassing. Verreweg de meeste wegen in de stad zijn overigens rustige woonstraten. Daar is een eenvoudige inrichting meestal voldoende en kunnen fietser en auto gebruik maken van dezelfde ruimte. De basis die bepaalt welke projecten te realiseren vanuit bereikbaarheid is de Mobiliteitsnota. Zo werkt de gemeente aan verschillende infrastructurele projecten om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid van Leiden te verbeteren. Ook vinden diverse studies plaats om te onderzoeken welke maatregelen mogelijk en nodig zijn.
Komend jaar zetten we actief in op beleidsontwikkeling rondom bevoorradingsroutes en het laden en lossen in onze stad. Door de toename van bezorgverkeer, extra woningbouw en de groeiende druk op de openbare ruimte, is het essentieel om slimme en toekomstbestendige keuzes te maken. We willen zorgen voor een goede bereikbaarheid van ondernemers, terwijl we tegelijkertijd oog houden voor leefbaarheid en verkeersveiligheid. Samen met partners en stakeholders werken we aan duidelijke kaders en praktische oplossingen die bijdragen aan een efficiënte en duurzame stedelijke logistiek.
Met de inzet van verkeersmanagement sturen en geleiden we het verkeer in de stad, zodat Leiden ook in 2026 goed bereikbaar blijft.
Een project overstijgende aanpak draagt bij aan de mogelijkheden om evenementen te organiseren, woningbouw te ontwikkelen, verkeersveiligheid te versterken, beheerwerkzaamheden uit te voeren en de beleidsdoelstellingen voor mobiliteit (de modal shift) te verwezenlijken.
Project | Eerstvolgend besluit | Start uitvoering | Fase |
Leidse Ring Noord – Engelendaal | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q2 2025 | Lopend |
Leidse Ring Noord – Oude Spoorbaan | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q2 2025 | Lopend |
Leidse Ring Noord – Plesmanlaan | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q4 2024 | Lopend |
Leidse Ring Noord – Willem de Zwijgerlaan | Q2 2027 (aanvraag uitvoeringskrediet) | Q1 2029 | Lopend |
Rijnlandroute – Europaweg tot en met Lammenschansplein | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q4 2024 | Lopend |
Kruispunt Hoge Rijndijk / Willem van der Madeweg | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q4 2027 | Lopend |
Groene Lopers: Kruising Haagweg/Churchilllaan | Nog niet bekend | Nog niet bekend | Start 2026 |
Groene Lopers: DDI Plesmanlaan / Haagse Schouwweg en Dr. Lelylaan / Haagse Schouwweg | Nog niet bekend | Nog niet bekend | Start 2026 |
Groene Lopers: Kruising Ommendijkseweg / Stevenshofdreef | Nog niet bekend | Nog niet bekend | Start 2026 |
Doorstromingsmaatregelen Bargelaan | Nog niet bekend | Nog niet bekend | Lopend |
Om Leiden aantrekkelijk te houden om in te wonen, werken en verblijven en als vestigingsplaats voor bedrijven is het noodzakelijk om integraal parkeerbeleid te hebben. Onze ambitie is om de juiste parkeerder op de juiste plek te laten parkeren. Dit doen wij door de inzet van gereguleerd parkeren, vergunningen en door ons parkeerareaal kwantitatief en kwalitatief aan te laten sluiten bij de ambitie.
De ambities op het gebied van parkeren zijn verwoord in de Parkeervisie Auto- en Fietsparkeren Leiden 2020-2030. Dit parkeerbeleid draagt bij aan het stimuleren van het gebruik van duurzame vervoersmiddelen en het verbeteren van de leefbaarheid en kwaliteit van de openbare ruimte. Wij willen de juiste parkeerder op de juiste plek laten parkeren. Uitgangspunt hierbij is dat (langparkerende) bezoekers – die met de auto moeten/willen komen – in de garages parkeren, zodat de openbare parkeerplaatsen op straat gebruikt kunnen worden door bewoners en kortparkerende bezoekers. Tevens levert het parkeerbeleid een bijdrage aan het op een verantwoorde wijze inbedden van de verstedelijkingsopgave. Parkeerbeleid maakt onderdeel uit van de integrale afweging tussen mobiliteit, verstedelijking, duurzaamheid en het vestigingsklimaat. Daarnaast wordt met het parkeerbeleid beoogt de parkeerdruk op een acceptabel niveau te houden, dan wel te krijgen. Dit om de benodigde ruimte te creëren voor groen- en verblijfsvoorzieningen.
Circa 4 jaar geleden is aangevangen met de uitvoering van de maatregelen uit de parkeervisie. Hierbij zijn de maatregelen in de binnenstad als eerste aan bod gekomen. Zo zijn er ongeveer 1.000 bezoekersparkeerplaatsen omgezet naar vergunninghoudersparkeerplaatsen, zijn er op een 7-tal locaties kort-parkeerplaatsen aangewezen, waarvan 2 locaties voorzien zijn van een rode-band-parkeerautomaat, is het aantal parkeervergunningen per adres teruggebracht van 2 stuks naar 1 stuk, is het tarief voor de (bestaande) tweede parkeervergunning opgehoogd, zijn er parkeerplaatsen in de gemeentelijke garages beschikbaar gesteld aan bewoners, zijn er plafonds ingesteld voor de vergunninguitgifte en worden er wachtlijsten gehanteerd. Om na te gaan wat het effect is van deze maatregelen en hoe bewoners, ondernemers, instellingen en bezoekers het parkeerbeleid ervaren, heeft er in 2025 een evaluatie plaats gevonden over het parkeerbeleid in de binnenstad. In 2026 zal het beleid - afhankelijk van de uitkomsten van de evaluatie – geoptimaliseerd worden.
Tevens zal er in 2026 een grote evaluatie plaatsvinden van de effecten van en ervaringen met alle overige maatregelen uit de parkeervisie en de Beleidsregels Parkeernormen.
In 2026 wordt verder gewerkt aan de voorbereiding voor een nieuwe ondergrondse parkeergarage van circa 484 parkeerplaatsen op het Morspoortterrein. Verwacht wordt in 2027 een uitvoeringsbesluit aan de gemeenteraad voor te leggen.
Het parkeermanagement heeft de taak om het parkeerbeleid voor de auto en fiets effectief en efficiënt in de praktijk te brengen en zodoende de parkeerruimte optimaal te benutten en de opbrengst van het parkeren binnen de beleidskaders te optimaliseren. Parkeermanagement voert regie uit over het fietsparkeren en autoparkeren. Dit gebeurt door middel van het afsluiten en onderhouden van dienstverleningsovereenkomsten over de resultaten van de uitvoering. Hieronder vallen onder andere beheer en onderhoud van straatparkeren en parkeren in garages, uitgifte van parkeervergunningen, innen van naheffingen en afhandeling van bezwaar en beroep, inzet van handhaving in de parkeerrestrictiegebieden en beheer van de fietsenstallingen. Daarnaast voert parkeermanagement het contractmanagement uit voor contracten met externe partijen. Aanvullend is parkeermanagement verantwoordelijk voor het verder digitaliseren van de parkeerketen.
De evaluatie van het parkeerbeleid in de binnenstad (2025) en de evaluatie van de overige maatregelen uit de parkeervisie (2026) zullen resulteren in een voorstel tot optimalisatie van het beleid, met daarbij de doelstellingen uit het beleidsakkoord als richtsnoer. Tevens zal het effectueren van de maatregelen uit de Agenda Autoluw worden voortgezet evenals het vergroenen van woonwijken waar de parkeerdruk dit toelaat.
Eind 2025 gaat de nieuwe P&R Locatie Mendelweg (nieuwe parkeergarage van Naturalis) open. Hiermee hebben de bezoekers van Naturalis een ruime eigen parkeergarage en is er extra parkeercapaciteit voor P&R in de stad.
Door de groei van de stad, de regio en het fietsgebruik ontstaat er ook meer vraag naar fietsparkeervoorzieningen. De ruimtelijke beperkingen in de historische binnenstad, maar ook de kwaliteitsambities voor de openbare ruimte hebben tot gevolg dat er steeds meer inpandige voorzieningen nodig zijn. In de vele smalle straten van de binnenstad en de eerste en tweede schil rond de binnenstad is vaak de enige mogelijkheid voor uitbreiding van fietsparkeerplaatsen het opheffen van autoparkeerplaatsen ten behoeve van fietsenrekken. Het realiseren van voldoende fietsparkeerplaatsen vergt dan ook een lange adem, zoals bijvoorbeeld al blijkt bij de realisatie van de Breestraatstalling, die naar verwachting in de eerste helft van 2026 open kan gaan. Met name bij stations en in de binnenstad is de vraag naar parkeervoorzieningen groter dan het aanbod. Ook sluiten de parkeervoorzieningen niet altijd aan bij de parkeervraag. De kwalitatieve en kwantitatieve uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen sluit aan bij de ambitie Fiets op 1 en de overgang naar duurzame mobiliteit. In 2026 wordt verdergegaan met het uitvoeren van de doelstellingen uit de Parkeervisie, waarin fietsparkeren een prominente rol heeft. In de binnenstad wordt gewerkt aan verbeteringen van het fietsparkeren via het Uitvoeringsplan Fietsparkeren Binnenstad. Ook blijven we in 2026 verzoeken behandelen van bewoners en ondernemers voor het (bij)plaatsen van fietsenrekken. Om het fietsen te stimuleren zijn voldoende, kwalitatief hoogwaardige voorzieningen op een strategische locatie randvoorwaardelijk. De kosten en baten van het fietsparkeren zijn onderdeel van de Parkeerexploitatie (Pex) waarin ook de kosten en opbrengsten van het autoparkeren opgenomen zijn.
Project | Eerstvolgend besluit | Start uitvoering | Fase |
Renovatie en ophoging Haarlemmerstraatgarage | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q3 2026 | Lopend |
Fietsenstalling Lange Mare | Uitvoeringsbesluit genomen in 2e helft 2024 | Q3 2025 | Lopend |
Fietsparkeren binnenstad | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | doorlopend | lopend |
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarden | Bron | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
Doel 4B1 Verbeteren bereikbaarheid | ||||||
4B1.a Percentage voetgangers dat geen of slechts af en toe hinder ondervindt in de binnenstad | 73% (2021) | - | >75% | - | >75% | Stadsenquête |
4B1.b Aantal fietsritten op werkdagen bij stadspoorten | 75.388 (2022) | 92.000 | 94.250 | 96.500 | 98.750 | Afdeling Mobiliteit Beleidsprogramma Fiets 2020-2030 |
4B1.c Aantal check-ins op de stadslijnen | 7.745.699 (2022) | +3% | +3% | +3% | +3% | QBuzz |
4B1.d Aantal in- en uitstappers treinstations in Leiden gemiddeld per werkdag | 64.959 (2022) | 90.000 | 91.000 | 92.000 | 93.0001 | NS |
4B1.e Percentage Leidenaren dat zelf veel overlast van parkeerproblemen ondervindt | 13% (2019) | <20% | <20% | <20% | <20% | Veiligheidsmonitor |
4B1.f Percentage autobezitters dat parkeermogelijkheden voor bewoners in openbare ruimte bij huis met goed of voldoende beoordeelt | 65% (2021) | - | 75% | - | 75% | Stadsenquête |
4B1.g Percentage autobezitters dat parkeermogelijkheden voor bezoekers in openbare ruimte bij huis met goed of voldoende beoordeelt | 58% (2021) | - | >75% | - | >75% | Stadsenquête |
4B1.h Percentage fietsers dat de parkeermogelijkheden voor de fiets in de binnenstad van Leiden met uitstekend of goed beoordeelt | 63% (2021) | - | >75% | - | >75% | Stadsenquête |
4B1.i Percentage fietsers dat de parkeermogelijkheden voor de fiets bij het Centraal Station met uitstekend of goed beoordeelt | 61% (2021) | - | >75% | - | >75% | Stadsenquête |
4B1.j Percentage fietsers dat de parkeermogelijkheden voor de fiets in de woonbuurt met uitstekend of goed beoordeelt | 64% (2021) | - | >75% | - | >75% | Stadsenquête |
Het verbeteren van de verkeersveiligheid is een belangrijke ambitie van Leiden. Leiden is een drukke en dichtbebouwde stad, waar veel mensen met elkaar samenleven en samen op een veilige manier gebruik maken van die stad. In 2024 is de tweede verkeersveiligheidsmonitor opgesteld waarmee de verkeersveiligheid in de stad gemonitord wordt.
Met de Impuls Verkeersveiligheid heeft het college extra ambities geformuleerd om de verkeersveiligheid in Leiden te verbeteren.
Doel | Prestatie |
|---|---|
4C1 Verbeteren Verkeersveiligheid | 4C1.1 Stimuleren verkeersveilig gedrag |
4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting |
Het verkeersveiligheidsbeleid is onderdeel van de Mobiliteitsnota 2020-2030. Om de stad verkeersveiliger te maken richten we ons op de drie pijlers van het verkeersveiligheidsbeleid: infrastructuur, educatie en handhaving. In 2026 zetten wij weer volop in op verkeerseducatie ter verbetering van de verkeersveiligheid. De gemeente doet mee aan landelijke en regionale campagnemomenten aan het begin van het schooljaar, over fietsverlichting, alcoholgebruik en afleiding in het verkeer. Ook wordt er jaarlijks voor ouderen een Opfriscursus georganiseerd, in het kader van het landelijke programma Doortrappen. De campagnes en acties worden steeds meer in regioverband afgestemd en uitgevoerd.
Rondom scholen is veel aandacht voor de verkeersveiligheid. Op basis van een eerder uitgevoerde evaluatie schoolomgeving, nemen wij aanvullende maatregelen om de verkeersveiligheid rondom basisscholen te verbeteren. Deze maatregelen hebben als doel een zo veilig mogelijke schoolomgeving voor iedere basisschoolleerling te maken. In de contacten met de Leidse scholen kijken we, naast verbeteringen in de fysieke omgeving, ook naar gedragsbeïnvloeding door educatie en handhaving om de verkeersveiligheid te verbeteren. In 2026 gaan we verder met het verbeteren van de verkeersveiligheid rond verschillende scholen in Leiden.
Vanaf 2026 kunnen de handhavers gebruik maken van hun nieuwe bevoegdheden om op te treden tegen bellen op de fiets, door rood fietsen/lopen en het ontbreken van werkende fietsverlichting. Dit kan worden ingezet om campagnes en educatie te ondersteunen.
Leiden streeft naar een zo veilig mogelijke inrichting van de openbare ruimte. Bij alle projecten in de openbare ruimte is dan ook nadrukkelijk aandacht voor verbetering van de leefomgeving en de verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld bij de wijkgerichte aanpak vanuit beheer is nadrukkelijk aandacht voor verbetering van de verkeersveiligheid in een wijk. Maar ook bij de projecten uit de programma’s Leiden Duurzaam Bereikbaar en Autoluwe Binnenstad is het verbeteren van de verkeersveiligheid altijd onderdeel van de opgave.
Middels de veiligheidsmonitor, die iedere twee jaar wordt opgesteld, wordt de verkeersveiligheid gemonitord. Uit de monitor van 2024 blijkt dat de nadruk in aanpak het beste kan komen te liggen op het inrichten van 30 kilometerwegen volgens de landelijke richtlijn van Duurzaam Veilig, het verbeteren van de verkeersveiligheid voor de fietser op gemeentelijk gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom, aandacht voor de oudere verkeersdeelnemer (55+), aandacht voor de jongere verkeersdeelnemer (18 – 24 jaar) en verkeersveiligheidsoplossingen voor de bromfietsers op gebiedsontsluitingswegen.
In 2026 gaan we aan de slag met de Impuls Verkeersveiligheid; er wordt extra geïnvesteerd door uitbreiding van formatie, een gemeentebrede gedragscampagne, verbetering van de monitoring en extra inzet op handhaving door gemeente en flitspalen.
De 14 aandachtlocaties, die in de monitor naar voren zijn gekomen, zullen de komende jaren worden onderzocht en zo mogelijk worden verbeterd.
In 2025 is het wegencategoriseringsplan en het beleidskader GOW 30 vastgesteld. In 2026 gaat het college aan de slag met het opstellen van een uitvoeringsplanning om de verschillende wegen op te waarderen naar GOW30. Slechts enkele wegen kunnen direct worden opgewaardeerd. De meeste wegen moeten fysiek worden aangepast, zodat de gebruiker herkent dat het een weg betreft waar maximaal 30 km/h mag worden gereden. De aanpassing wordt in lopende projecten meegenomen. Voor sommige wegen wordt een apart project opgezet.
Project | Eerstvolgend besluit | Start uitvoering | Fase |
Verkeersveilige schoolomgeving | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Doorlopend | Lopend |
Herinrichting Oosterkerkstraat / Ir. Driessenstraat | Q1 2026 (aanvraag uitvoeringskrediet) | Q4 2026 | Lopend |
Aandachtslocaties verkeersveiligheidsmonitor – Korte termijn maatregelen | Nog niet bekend | Nog niet bekend | Start 2026 |
Herinrichting Groote Vink / Ontsluiting Voorschoten | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q2 2027 | Lopend |
Herinrichting Lammenschansweg - lange termijn | Q1 2026 (aanvraag voorbereidingskrediet) | Q4 2028 | Lopend |
Verbeteren verkeersveiligheid Houtkwartier | Besluitvorming heeft plaatsgevonden | Q4 2024 | Lopend |
Diverse locaties inrichten conform GOW30 | Nog niet bekend | Nog niet bekend | Start 2026 |
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarden | Bron | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
Doel 4C1 Verbeteren Verkeersveiligheid | ||||||
4C1.a Percentage bewoners dat zich meestal of altijd veilig voelt in het verkeer in Leiden | 87% (2021) | - | >85%- | - | >85% | Stadsenquête |
4C1.b Aantal letselongevallen over 3 jaar op de aandachtslocaties in de verkeersveiligheidsmonitor* | 85 (2020-2022) | - | <85 | - | <80 | Ongeval data en verkeersveiligheidsmonitor |
*) De stijging van de letselongevallen op aandachtlocaties is te verklaren doordat er wordt teruggekeken naar de periode 2021-2023 en het coronajaar 2020 buiten de cijfers is gevallen. De verwachting is dat er nog een stijging is tot 2025 en dat daarna een daling wordt ingezet, omdat een aantal projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren nu worden uitgevoerd, zoals Groote Vink, Vrijheidslaan/ Zoeterwoudseweg en de eerste maatregelen op de Lammenschansweg.
Onderstaand overzicht omvat de afgelopen 5 jaar.
Mobiliteit | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Duurzame Mobiliteit | Lasten | 1.713 | 2.429 | 1.542 | 1.335 | 1.812 | 2.274 |
Baten | -412 | -415 | - | - | - | - | |
Saldo | 1.301 | 2.014 | 1.542 | 1.335 | 1.812 | 2.274 | |
Bereikbaarheid | Lasten | 25.408 | 31.110 | 27.599 | 25.165 | 27.127 | 34.809 |
Baten | -24.769 | -24.459 | -22.761 | -21.889 | -21.890 | -21.890 | |
Saldo | 639 | 6.651 | 4.838 | 3.275 | 5.237 | 12.920 | |
Verkeersveiligheid | Lasten | 1.034 | 1.216 | 1.601 | 1.766 | 1.665 | 1.669 |
Baten | -69 | - | - | - | - | - | |
Saldo | 964 | 1.216 | 1.601 | 1.766 | 1.665 | 1.669 | |
Parkeren | Lasten | 0 | - | - | - | - | - |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | 0 | - | - | - | - | - | |
Programma | Lasten | 28.155 | 34.755 | 30.742 | 28.266 | 30.604 | 38.752 |
Baten | -25.250 | -24.874 | -22.761 | -21.889 | -21.890 | -21.890 | |
Saldo van baten en lasten | 2.905 | 9.881 | 7.981 | 6.376 | 8.714 | 16.862 | |
Reserves | Toevoeging | 6.726 | 27.027 | 2.598 | 3.481 | 2.075 | 2.075 |
Onttrekking | -2.734 | -6.145 | -13.345 | -3.468 | -3.404 | -18.790 | |
Mutaties reserves | 3.993 | 20.882 | -10.747 | 12 | -1.329 | -16.715 | |
Resultaat | 6.897 | 30.763 | -2.766 | 6.389 | 7.385 | 147 |
De daling en/of stijging van de lasten en baten worden onder andere veroorzaakt door de indexering van budgetten, doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten die zijn berekend vanuit het meerjareninvesteringsplan 2026-2029.
De lasten op dit beleidsterrein zijn gedaald met € 886.000.
Een bedrag van € 237.000 wordt veroorzaakt doordat in 2025 een bijdrage aan het krediet "ruimte op straat" is begroot. Wanneer deze lasten in 2025 niet geheel worden gerealiseerd blijven deze middelen wel beschikbaar voor uitvoering in 2026.
De lasten voor de Zero Emissie opgave dalen in 2026 met € 730.000 ten opzichte van 2025. Dat wordt veroorzaakt doordat de incidentele middelen (subsidie van het rijk) voor het laatst in 2025 zijn begroot. Deze middelen blijven ook in 2026 beschikbaar voor de Zero Emissie opgave.
De baten op dit beleidsterrein zijn gedaald met € 415.000 vanwege het feit dat de incidentele subsidie van het rijk voor de opgave Zero Emissie voor het laatst in 2025 wordt ontvangen.
De lasten op dit beleidsterrein bedragen € 27,6 mln. In 2026. Ten opzichte van 2025 (€ 31,1 mln.) is sprake van een daling met € 3,5 mln.
Een belangrijke oorzaak van de daling is dat er in de begroting 2025 lasten zijn begroot (gedekt door reserves) voor bijdragen aan diverse mobiliteitsinvesteringen, voor een bedrag van € 5,4 mln. terwijl in 2026 € 4,4 mln. is begroot. Dat is een daling van € 1,0 mln. Wanneer het budget in 2025 niet volledig wordt besteed omdat er bijvoorbeeld sprake is van gewijzigde planningen in projecten, blijven deze middelen wel beschikbaar voor uitvoering in 2026.
Daarnaast is het budget voor de planvoorbereidingskosten voor de "MiRT-verkenningsfase OV knoop Leiden CS" in 2026 € 2,8 mln. lager dan in 2025. Wanneer het budget in 2025 niet volledig wordt besteed blijven de middelen wel beschikbaar voor de kosten van planvoorbereiding in 2026.
Tot slot is binnen de prestatie voor het verbeteren van het (fiets)parkeeraanbod is voor het fietsparkeren De Geus sprake van een daling van de lasten in 2026 ten opzichte van 2025 in verband met een éénmalige betaling van appartementsrecht aan de ontwikkelaar van € 507.000 in 2025.
De baten van het beleidsterrein Bereikbaarheid bedragen in 2026 € 22,7 mln. Terwijl deze in 2025 € 24,5 mln. bedragen. Een verlaging van € 1,8 mln.
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere begrote bijdragen van het Rijk en Provincie Zuid-Holland voor een bedrag van € 1,9 mln. voor de gezamenlijke voorbereidingskosten "MIRT-verkenningsfase OV knoop Leiden CS". Leiden treedt daarbij op als aanbestedende organisatie namens de betrokken partijen en brengt jaarlijks de gemaakte kosten in rekening bij het Rijk en de Provincie Zuid-Holland.
De lasten op dit beleidsterrein zijn gestegen met € 409.000.
Dit wordt onder andere veroorzaakt door de bij de Kaderbrief 2026 - 2029 toegekende middelen van € 125.000 voor het bevorderen van de verkeersveiligheid in de stad.
Het restant wordt veroorzaakt door indexering van budgetten, de doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten ontwikkeling vanuit het meerjareninvesteringsplan 2026 - 2029.
Reserves programma 4 | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Reserve parkeren P4 | Toevoeging | 6.198 | 2.867 | - | 1.964 | 2.000 | 2.000 |
Onttrekking | -572 | -558 | -10.221 | -1.352 | -1.440 | -8.441 | |
Saldo | 5.626 | 2.309 | -10.221 | 611 | 560 | -6.441 | |
Reserve bereikbaarheidsprojecten | Toevoeging | 414 | 148 | 2.598 | 1.517 | 75 | 75 |
Onttrekking | -1.573 | -4.360 | -2.450 | -1.442 | - | - | |
Saldo | -1.160 | -4.212 | 148 | 75 | 75 | 75 | |
reserve grondexploitaties P4 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - | -8.000 | |
Saldo | - | - | - | - | - | -8.000 | |
Reserve stedelijke ontwikkeling P4 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | -112 | - | - | - | - | |
Saldo | - | -112 | - | - | - | - | |
Reserve Duurzame Stad P4 | Toevoeging | 54 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -588 | -15 | - | - | - | - | |
Saldo | -534 | -15 | - | - | - | - | |
Reserve RVMK (reg verkeer en milieukrt) | Toevoeging | 60 | 74 | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | 60 | 74 | - | - | - | - | |
Reserve OV knoop Leiden CS | Toevoeging | - | 23.938 | - | - | - | - |
Onttrekking | - | -1.099 | -674 | -674 | -1.963 | -2.349 | |
Saldo | - | 22.839 | -674 | -674 | -1.963 | -2.349 | |
Totaal | Toevoeging | 6.726 | 27.027 | 2.598 | 3.481 | 2.075 | 2.075 |
Onttrekking | -2.734 | -6.145 | -13.345 | -3.468 | -3.404 | -18.790 | |
Reserves programma 4 | 3.993 | 20.882 | -10.747 | 12 | -1.329 | -16.715 |
Het uitgangspunt binnen het beleidsterrein parkeren is altijd geweest dat lasten en baten die betrekking hebben op parkeren worden verrekend met de reserve parkeren. Ten opzichte van de begroting is het resultaat in 2024 € 296.737 nadelig. Dit bedrag is onttrokken aan de reserve parkeren.
Onderstaand wordt de actuele ontwikkeling van de reserve parkeren voor de komende jaren beschreven.
Een selectie van belangrijkste ontwikkelingen:
In 2024 vindt er een toevoeging en onttrekking plaats van € 2,5 mln. plaats voor de dekking van plankosten in de definitiefase van mobiliteitsprojecten. De toevoeging aan de reserve van € 148.000 heeft betrekking op de beheerkosten van de Leidse Ring Noord.
In 2026 is een onttrekking begroot van € 647.000 voor de investeringsuitgaven "MIRT OV knoop Leiden CS".
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | VK/ | Bijdrage derden/ reserves | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Projecten Autoluwe Binnenstad 2021-2028 | Maatsch. | N | VK | 4.000 | 803 | 4.582 | 1.043 | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Herontwikkeling van de Kaasmarkt | Maatsch. | N | VK | - | 2.067 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Autoluwe gebied mbv kentekenregistr A | Maatsch. | N | VK | - | 366 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Fietspad Korte Mare | Maatsch. | N | VK | - | 139 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Omgeving Pieterskerk en Hooglandse Kerk | Maatsch. | N | VK | - | 278 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Knip Langebrug fase 1 | Maatsch. | N | VK | - | - | 209 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Knip Langebrug fase 1 A | Maatsch. | N | VK | - | 70 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Rapenburg + Steenschuur West | Maatsch. | N | VK | - | 696 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Stevenshofdreef-Ommedijkseweg | Maatsch. | N | NK | 200 | - | 5.747 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL VRI's Stevenshofdreef-Ommedijkseweg | Maatsch. | N | NK | - | - | - | 233 | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Plesmanlaan Haagse Schouwweg IP | Maatsch. | N | NK | 7.196 | - | - | - | 7.617 |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Dr. Lelylaan - Haagse Schouwweg IP | Maatsch. | N | NK | 4.696 | - | - | - | 5.119 |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Mors Morsweg Morssingel IP | Maatsch. | N | NK | 200 | 3.800 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Haagweg Churchilllaan IP | Maatsch. | N | NK | 4.000 | - | - | 6.544 | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Bostelbrug | Maatsch. | N | NK | 200 | - | 5.500 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Steenstraat t/m Kort Rapenburg | Maatsch. | N | NK | 2.200 | - | 7.770 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Stadsentree De Groene Loper Stationsweg | Maatsch. | N | 1.900 | 1.982 | - | - | - | |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Projecten Autoluwe Binnenstad 2029 | Maatsch. | N | VK | 500 | - | - | - | 1.000 |
04A102 | Stim. Verduurzaming vervoer | Dynamisch verkeersmng verkeersmonitor 2 | Maatsch. | N | VK | - | - | 1.113 | - | - |
04A102 | Stim. Verduurzaming vervoer | Zero Emissie | Maatsch. | N | NK | - | 493 | - | - | - |
04B101 | Verbeteren bereikbaarheid voetgangers | Vh Kwaliteitsverbetering Breestraat | Maatsch. | V | - | - | - | 1.506 | - | |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Den Haag West 2016 | Maatsch. | N | VK | 213 | 222 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Noordwijk | Maatsch. | N | VK | - | - | 108 | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Alphen aan den Rijn 2016 | Maatsch. | N | VK | 167 | - | - | 343 | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Alphen aan den Rijn 2018 | Maatsch. | N | VK | - | 491 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Kruising Plantijnstraat-Kanaalweg | Maatsch. | V | - | - | 207 | - | - | |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | 5 knelpunten Leiden CS en BSP Tunnels | Maatsch. | N | VK | - | - | 14.065 | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | 5 knelpunten Leiden CS en BSP overig | Maatsch. | N | VK | - | 1.812 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Noord - Zuid Verbingsas 40 jaar deel 2 | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 3.649 | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Projecten Fiets op 1 2021-2029 | Maatsch. | N | VK | 10.430 | 11.899 | 3.182 | 3.129 | 3.000 |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietspaden Hoge Mors | Maatsch. | N | VK | - | 291 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietsprojecten | Maatsch. | N | VK | - | - | 2.850 | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Centrumroute | Maatsch. | N | VK | - | 852 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Mobiliteitsinvestering 2024 | Maatsch. | N | VK | - | 402 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Overige busroutes en -maatregelen | Maatsch. | N | VK | - | 565 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Verplaatsen bus infra tbv concessie | Maatsch. | N | VK | 100 | 548 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Knooppunt Leiden Centraal | Maatsch. | N | VK | 40.917 | 2.160 | - | 74.318 | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Verbeteren Bereikbaarheid (OV) | Maatsch. | N | VK | - | 547 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Bijdrage aanvullende inpassingswens RLR | Maatsch. | N | NK | 800 | 993 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Leidse Ring Noord | Maatsch. | N | NK | - | - | - | - | 1.881 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN algemene kosten 1 | Maatsch. | N | NK | - | 2.624 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN algemene kosten 2 | Maatsch. | N | NK | - | - | 5.426 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Schipholweg 10 jaar | Maatsch. | N | NK | - | 53 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Willem de Zwijgerlaan 60 jaar | Maatsch. | N | NK | 3.391 | - | 41.458 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Schipholweg-West 40 jaar | Maatsch. | N | NK | - | - | - | - | 10.404 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Willem de Zwijgerlaan 40 jaar | Maatsch. | N | NK | 9.472 | - | - | 24.975 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Willem de Zwijgerlaan 10 jaar | Maatsch. | N | NK | - | - | - | - | 376 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LBSP Reconstructie Openbare Ruimte Fase1 | Maatsch. | N | NK | - | 172 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Restant Ontsl Knelpunt LBSP centrum N/W | Maatsch. | N | NK | - | 1.512 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LBSP infrastructuur | Maatsch. | N | NK | - | 282 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LBSP infrastructuur 3 | Maatsch. | N | NK | - | 473 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | ORB 1-Singelpark-Promenade 3 | Maatsch. | N | NK | - | 51 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichtingsm verb. Centrum - N11 2 | Maatsch. | N | NK | 5.624 | 13.414 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | VRI's Hoge Rijndijk | Maatsch. | N | NK | - | - | 1.078 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichtingsmaatr. Spanjaardsbr. Eo 2 | Maatsch. | N | NK | 335 | 2.334 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Overige herinrichtingsmaatregelen 4 | Maatsch. | N | VK | - | 231 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Overige herinrichtingsmaatregelen 5 | Maatsch. | N | VK | - | 491 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Dr. Boyleviaduct betegelen wanden | Maatsch. | V | 30 | 41 | - | - | - | |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichtingsmaatr. Churchilllaan eo | Maatsch. | N | VK | - | - | 446 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Churchilllaan | Maatsch. | V | - | 261 | - | - | - | |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Verk.maatr.K501 Churchillln-Kennedylaan | Maatsch. | N | VK | - | - | 70 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Verkeersveiligheid in de wijken 2025 | Maatsch. | N | NK | - | 680 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Div Mobiliteitsinvestering 2025 | Maatsch. | N | VK | 900 | 1.705 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Churchillaan ruimtereservering | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 263 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Noord Zuid verbindingsas ruimtereserv. | Maatsch. | N | VK | - | - | 126 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Dr. Lelylaan ruimtereservering | Maatsch. | N | VK | - | - | - | - | 34 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Churchillaan KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 1.610 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Diverse kruispunten KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | 107 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Noord Zuid verbindingsas KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | - | 772 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Dr. Lelylaan KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | - | - | - | 207 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Lammenschansweg KLIMA 40 jaar | Econ. | N | VK | - | - | - | - | 1.620 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Hoge Rijndijk KLIMA 40 jaar | Econ. | N | NK | - | - | 678 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Lammenschansweg ruimtereservering | Maatsch. | N | VK | - | - | - | - | 265 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Hoge Rijndijk ruimtereservering | Maatsch. | N | NK | - | - | 89 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Onrendab. top projecten versted | Maatsch. | N | VK | - | - | 11.666 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN Overkluizing WdZwijge/verleng Kooiln | Maatsch. | N | NK | 14.949 | - | 27.145 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN algemene kosten | Maatsch. | V | - | - | - | - | 5.798 | |
04B104 | Waarborgen doorstroming | PDI VK Planvoorbereiding def.fase infra IP | Econ. | V | 5.753 | 5.753 | - | - | - | |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Uitvoering bebordingsplan Rijnlandroute | Maatsch. | N | NK | 230 | - | - | 313 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN opdrachtgeverskn Schipholweg-West IP | Maatsch. | N | NK | - | - | - | - | 542 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Inrichting Oosterkerkstraat-Driessenstr | Maatsch. | N | NK | 147 | 4.156 | - | - | - |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Aanschaf parkeerautomaten | Econ. | V | - | 826 | - | - | - | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Scanauto tbv parkeercontrole | Econ. | V | - | 405 | - | - | - | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Handterminals stadstoezicht | Econ. | V | - | 216 | - | - | - | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Parkeergarage Morspoortterrein | Econ. | N | VK | - | - | - | - | 54.027 |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Bibliotheek Nieuwstr. Fietskelder | Econ. | N | VK | - | - | - | 1.564 | - |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Bibliothk Nieuwstr. Fietskelder install. | Econ. | N | VK | - | - | - | 868 | - |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Inrichting fietsenstalling bibliotheek Nieuwstraat 10 jr | Econ. | N | VK | - | 228 | - | - | - |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | scanauto parkeerbeheer 2029 | Econ. | V | - | - | - | - | 40 | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Voertuigen handhaving beheer en onderh 2029 | Econ. | V | - | - | - | - | 195 | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Vervanging handhaving informatiesysteem 2028 | Maatsch. | V | - | - | - | 50 | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | rec.krpt.lammenschwg-tomatenstr | Maatsch. | V | - | - | - | - | 1.129 | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | UVP Wijkcirculatie- en weiligheidsplan - wijk 7 | Maatsch. | V | - | 540 | - | - | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | UVP Wijkcirc.en weiligheidsplan - wijk 8 | Maatsch. | V | - | 234 | - | - | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Uitvoeringsplan verkeersveiligheid en wijkcirculatie 2026-2029 | Maatsch. | V | - | 300 | 300 | 300 | 300 | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Medium verkeersmaatregelen | Maatsch. | V | - | 100 | 100 | 100 | 100 | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Vervanging verkeerslichten 2026-2029 | Maatsch. | V | - | 758 | 746 | 605 | 700 | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Infra Lammenschansweg-zuid | Maatsch. | N | VK | 2.700 | - | - | - | 4.914 |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Herinrichting Lammenschansweg | Maatsch. | V | 5.681 | 18.774 | - | - | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Impuls verkeersveiligheid aandachtsloc. | Maatsch. | N | VK | - | 1.290 | - | - | - |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Verkeersveilige schoolomgevingen | Maatsch. | N | VK | - | 350 | 350 | - | - |
Totaal programma 4 | 126.931 | 89.838 | 135.785 | 121.412 | 99.268 |
In bovenstaand overzicht staan de investeringen zoals deze zijn opgenomen in het investeringsplan 2026-2029. In paragraaf 4.2.2 Investeringen wordt de ontwikkeling van de kapitaallasten toegelicht en staat een overzicht met te voteren kredieten.
Niet van toepassing.