In deze paragraaf wordt aangegeven hoe kapitaalgoederen in gemeentelijk eigendom worden beheerd. In de Financiële verordening ex artikel 212 van de Gemeentewet (RV 20.0024), staat in artikel 10 dat er een actueel beleidskader onderhoud kapitaalgoederen is.
De onderstaande beleidskaders kapitaalgoederen zijn gerealiseerd en vastgesteld door de raad. Het betreft de volgende kapitaalgoederen:
De beleidskaders en beheerplannen van de kapitaalgoederen bevatten per kapitaalgoed:
Overzicht beheerplannen
De volgende beheerplannen worden per programma opgenomen.
Programma | Omschrijving beheerplan | Vastgesteld door de raad | Frequentie actualisatie | Volgende actualisatie | Voorziening | Financiële vertaling in de begroting | Achterstallig onderhoud |
---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | Beheerplan Water | 2021 | Een keer per 5 jaar | 2027 | Ja | Ja | Nee |
5 | Beheerplan Openbare Verlichting | 2021 | Een keer per 5 jaar | 2027 | Ja | Ja | Nee |
5 | Beheerplan Groen | 2021 | Een keer per 5 jaar | 2027 | Nee | Ja | Nee |
5 | Beheerplan Kunstwerken | 2021 | Een keer per 5 jaar | 2027 | Ja | Ja | Nee |
5 | Beheerplan Walmuren | 2021 | Een keer per 5 jaar | 2027 | Ja | Ja | Nee |
5 | Beheerplan Straatmeubilair | 2021 | Een keer per 5 jaar | 2027 | Ja | Ja | Nee |
5 | Beheerplan Spelen | 2021 | Een keer per 5 jaar | 2027 | Nee | Ja | Nee |
5 | IWKp 2019-2023 | 2019 | Een keer per 5 jaar | 2024 | Ja | Ja | Nee |
5 | Beheerplan Wegen | 2021 | Een keer per 5 jaar | 2027 | Ja | Ja | Nee |
6 | MJOB Gemeentelijk Vastgoed | 2021 | Een keer per 5 jaar | 2026 | Ja | Ja | Nee |
8 | Beheerplan Sport | 2021 | Een keer per 5 jaar | 2027 | Ja | Ja | Nee |
Openbare ruimte
De openbare ruimte wordt ook komend jaar beheerd en onderhouden op basis van wettelijke regels, zorgplicht en de bedoelde functionaliteit en kwaliteit zoals die in de beleidskaders en beleidsplannen is benoemd. De uitwerking hiervan komt samen in de Uitvoeringsprogramma’s Beheer (voorheen beheerplannen) 2022-2026. Onderdeel van de Uitvoeringsprogramma’s Beheer zijn de einde levensduur vervangingen van de kapitaalgoederen in de openbare ruimte. Denk aan riolering, wegen en kunstwerken. Het beheer van de openbare ruimte verandert echter snel; niet langer traditioneel “steentje er uit - steentje er in”, maar toekomstgericht of kansgestuurd onderhoud en beheer. Elke vervanging is zo een kans voor vernieuwing. Vernieuwing die rekening houdt met de maatschappelijke, technologische en klimatologische ontwikkelingen. Vernieuwing waar klimaatadaptieve maatregelen en de energietransitie integraal in meegenomen worden. Sinds een paar jaar werkt de gemeente Leiden bij het uitvoeren van de rioolopgave en de vervangingsopgave van de openbare ruimte wijkgericht; via de zogenaamde duurzame wijkvernieuwingen. Dat betekent, niet alleen het vervangen van het gemengde riool door een gescheiden riool, maar ook de vervanging van de verharding, groen, straatmeubilair, klimaatadaptieve inrichting en het meenemen van een ruimtereservering voor de energie infrastructuur in de ondergrond. Een integrale herinrichting van de openbare ruimte gekoppeld aan de rioolvervanging.
Voor de kapitaalgoederen Wegen, Walmuren en Beschoeiingen, Kunstwerken, Water en Sport bestaan voorzieningen voor groot onderhoud.
Kennis over de omvang van de te onderhouden domeinarealen, maar ook de mutaties in de arealen zijn van wezenlijk belang. Niet alleen om het onderhoud te garanderen maar vooral ook om jaarlijks het noodzakelijke budget te kunnen reserveren om goed onderhoud te kunnen plegen. Extra budget is nodig indien het areaal wordt uitgebreid of een inrichting (bijvoorbeeld bij herinrichting van een deel van de openbare ruimte) met hogere beheerlasten wordt gekozen.
De doelstelling is steeds de mutaties in de beheerarealen inzichtelijk te hebben en op basis hiervan de reservering en aanvraag van de benodigde onderhoudsbudgetten te borgen. De mutaties in het beheerareaal (wijziging van oppervlakten, lengten, aantallen, etc. van de beheerobjecten) en de daarbij behorende beheerkosten als gevolg van grote (gemeentelijke) bouwprojecten – als belangrijke veroorzakers van aanpassingen in de openbare ruime - worden hierbij in beeld gebracht. Dit gebeurt aan de hand van een overzicht met zowel de bestaande beheersituatie als de toekomstige beheersituatie. Op basis van de areaalverschillen en de kentallen voor onderhoud (kosten per eenheid) kunnen de benodigde beheerkosten worden aangemeld in de eerstvolgende begrotingsronde of meegenomen worden als onderdeel van het betreffende uitvoeringsbesluit. Hieruit volgt de noodzaak tot het verplicht opnemen van een beheerparagraaf in de gemeentelijke projectplannen door de projectleiders van nieuwbouw en/of herinrichting. Met kennis van de toekomstige beheerkosten van het nieuwe plan en de benodigde investeringskosten is het dan aan de raad om een afgewogen beslissing te nemen en desgewenst goedkeuring te geven aan de uitvoering van het betreffende project.
De Uitvoeringsprogramma’s Beheer geven op de middellange termijn aan welke onderhouds- en vervangingsmaatregelen in welk jaar genomen worden om het kapitaalgoed in stand te houden. De beheerplannen zijn gebaseerd op een technische controle en/of schouw van het areaal en geven een realistisch beeld van de uit te voeren werkzaamheden en de hiervoor benodigde budgetten.
In 2021 zijn de Beheerplannen Kapitaalgoederen Openbare Ruimte 2022-2026 vastgesteld.
Onderstaand wordt per kapitaalgoed ingegaan op: Beleidskader, Doelen en Financiën en Prestaties.
Water
Beleidskader
Het kader voor water is opgenomen in het Beleidskader Openbare Ruimte, kapitaalgoed Water. Dit is vertaald in het beheerplan Water 2022-2026 dat in 2021 is vastgesteld. Op basis van het beheerplan wordt ervoor gezorgd dat het openbare water in Leiden volgens de vastgestelde ambities wordt onderhouden. Daarnaast zijn in een aantal andere gemeentelijke beleidsnota’s ook kaders voor het beheer van water opgenomen, bijvoorbeeld in het Integraal Waterketenplan 2019-2023.
Doelen en Financiën
Hierbij verwijzen wij u naar Programma 5 “Omgevingskwaliteit “ beleidsterrein “Openbaar water”. Doelen: waterkwantiteit op orde, verbeteren waterkwaliteit en recreatieve waarde water vergroten. Zie ook het hoofdstuk “Reserves en voorzieningen”.
Prestaties 2023
De doelstelling van deze prestatie is het schoon en doorvaarbaar (op diepte) houden van grachten en watergangen alsook het beschermen van de daar aanwezige flora en fauna. Door het periodiek verwijderen van bagger en (drijf)vuil uit de oppervlaktewateren blijven deze schoon, doorvaarbaar en behouden zij hun functie in de afvoer van hemelwater. Daarnaast worden de gemeentelijke fonteinen onderhouden.
De werkzaamheden worden conform de Natuurbeschermingswet verricht. De volgende activiteiten worden in 2023 verricht:
Openbare Verlichting
Beleidskader
De kaders voor openbare verlichting zijn gesteld in het Beleidsplan openbare verlichting 2013 en illuminatiebeleid 2016 “VerLEIDEN met Licht”. Deze beleidskaders zijn vertaald in het Uitvoeringsprogramma Beheer Openbare Verlichting 2022-2026. Met het uitvoeringsprogrmma wordt gezorgd dat de openbare verlichting in Leiden conform de vastgestelde ambities wordt onderhouden.
Doelen en Financiën
Hierbij verwijzen wij u naar Programma 5 “Omgevingskwaliteit” beleidsterrein “Verharde openbare ruimte”. Doel: Beheren Openbare Ruimte.
Prestaties 2023
Groen
Beleidskader
Het kader voor groen is opgenomen in het Beleidskader Openbare Ruimte, kapitaalgoed Groen. Dit beleidskader is vertaald in het uitvoeringsprogramma Beheer Groen 2022-2026. Met het uitvoeringsprogramma wordt zorg gedragen dat het groen in Leiden conform de vastgestelde ambities onderhouden wordt.
Doelen en Financiën
Hierbij verwijzen wij u naar Programma 5 “Omgevingskwaliteit” beleidsterrein “Openbaar Groen”. Doelen; beheren openbaar groen en renoveren en herinrichten van parken.
Prestaties 2023
Kunstwerken
Beleidskader
Het kader voor kunstwerken is gesteld in het Beleidskader Openbare Ruimte, kapitaalgoed Kunstwerken.
Doelen en Financiën
Hierbij verwijzen wij u naar Programma 5 “Omgevingskwaliteit” beleidsterrein “Verharde openbare ruimte”. Doel: Beheren Openbare Ruimte.
Prestaties 2023
Walmuren, beschoeiingen en Natuurvriendelijke oevers
Beleidskader
Het kader voor walmuren en beschoeiingen is verwoord in het Beleidskader Openbare Ruimte, kapitaalgoed walmuren, beschoeiingen en natuur vriendelijke Oevers.
Doelen en Financiën
Hierbij verwijzen wij u naar Programma 5 “Omgevingskwaliteit” beleidsterrein “Verharde openbare ruimte”. Doel; Beheren Openbare Ruimte.
De structurele kosten voor het onderhouden van de walmuren en beschoeiingen worden ten laste van de exploitatie gebracht. Om het groot onderhoud uit te kunnen voeren (in deze het vervangen van beschoeiingen) wordt gebruik gemaakt van een voorziening.
Prestaties 2023
In 2023 worden in hoofdlijnen de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
Straatmeubilair
Beleidskader
Het kader voor straatmeubilair is gesteld in het beleidskader openbare Ruimte, kapitaalgoed Straatmeubilair.
Doelen en Financiën
Hierbij verwijzen wij u naar Programma 5 “Omgevingskwaliteit”, beleidsterrein “Verharde openbare ruimte". Doel: beheren straatmeubilair.
Prestaties 2023
De prestaties hebben betrekking op het beheren en onderhouden van het straatmeubilair in relatie tot het handboek Kwaliteit Openbare Ruimte met als doel een schone, hele en veilige inrichting van de stad (zichtbaar, herkenbaar en aanwezig). Het straatmeubilair wordt in stand gehouden op het landelijke CROW beeldkwaliteitsniveau B. De onderhoudswerkzaamheden voeren we uit volgens het uitvoeringsprogramma straatmeubilair 2022-2026. Voor het cyclische beheer van het straatmeubilair wordt onderzocht met welke extra maatregelen de beeldkwaliteit weer op CROW B niveau te krijgen is. In 2023 gaan we verder met het cyclisch beheren van de verkeersborden. Hierbij worden oude borden zoveel mogelijk door de eigen dienst hergebruikt.
Spelen
Beleidskader
Het kader voor spelen is gesteld in het Beleidskader Openbare Ruimte, kapitaalgoed Spelen. Dit beleidskader is vertaald in het beheerplan Spelen 2022-2026. Met het beheerplan wordt zorg gedragen dat speelplekken in Leiden conform de vastgestelde ambities onderhouden worden.
Doelen en Financiën
Hierbij verwijzen wij u naar Programma 5 “Omgevingskwaliteit” beleidsterrein "Openbare Ruimte”.
Prestaties 2023
Wegen
Beleidskader
Het kader voor wegen is gesteld in het vastgestelde Beleidskader Openbare Ruimte, kapitaalgoed Wegen.
Doelen en Financiën
Hierbij verwijzen wij u naar Programma 5 “Omgevingskwaliteit”, beleidsterrein “Verharde openbare ruimte”. Doel: beheer wegen.
Prestaties 2023
De wegen worden in 2023 beheerd op het vastgestelde wettelijke aansprakelijkheidsniveau (R-). Dit gebeurt aan de hand van het meerjarenonderhoudsprogramma uit het uitvoeringsprogramma Wegen 2022-2026. De planning van de onderhouds- en vervangingswerkzaamheden wordt afgestemd met de werkzaamheden die vanuit de programma’s Bereikbaarheid en Binnenstad worden uitgevoerd.
Riolering
Beleidskader
Het Integraal Waterketenplan 2019-2023 vormt het beleidskader voor het rioolbeheer. Het vertrekpunt voor dit plan is de waterketen en het is opgesteld vanuit de samenwerking in de waterketen in de Leidse Regio (Dunea, Hoogeheemraadschap van Rijnland en de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Zoeterwoude, Oegstgeest, Wassenaar en Voorschoten.
De rioleringszorg is noodzakelijk vanuit het oogpunt “duurzaam beschermen van volksgezondheid en milieu” en het voorkomen van wateroverlast. Het algemene doel is vertaald naar het inzamelen van afvalwater, hemelwater en grondwater.
De werkzaamheden binnen deze prestatie zijn gericht op het beheer en onderhoud van alle openbare rioleringen, putten, kolken en schuiven en het bedienen en onderhouden van riool-, polder-, tunnel- en overstortgemalen en de rioolgemalen en het drukrioolsysteem.
Doel en Financiën
Via de rioolheffing brengt de gemeente kosten in rekening voor het beheer en onderhoud van het rioleringsstelsel bij diegenen die direct of indirect zijn aangesloten op de riolering. De kosten die in de rioolheffing zijn ondergebracht betreffen onder andere investeringskosten en exploitatiekosten. Het komende jaar wordt de dekkingsgraad van de rioolheffing verder naar circa 100% gebracht.
De werkzaamheden en projecten die in 2023 worden uitgevoerd of gestart worden qua uitvoering, zijn:
De geplande rioolvervanging wordt integraal in de duurzame wijkvernieuwingsprojecten aangepakt; in de ondergrond krijgt de energietransitie een plaats door ruimtereservering en tegelijkertijd wordt een klimaatrobuust gescheiden systeem aangelegd.
Tevens wordt in de duurzame wijkvernieuwingsprojecten de grondwaterstand gereguleerd. Bovengronds wordt de openbare ruimte klimaatadaptief, biodivers en groener ingericht. Bij aanbestedingen is hergebruik van materiaal en circulariteit een criterium, net als duurzaamheid en CO2 reductie. De voortgang van de duurzame wijkvernieuwingen verloopt voorspoedig. De wijken Gasthuiswijk-Haagweg-Zuid (fase 1), Professorenwijk (fase 1) en Houtkwartier-Oost zijn in uitvoering en Noorderkwartier-Oost is in afronding. Een flink aantal wijken is inmiddels in voorbereiding of de uitvoering is gestart. Voor Professorenwijk-Oost (fase 2), Gasthuiswijk en Haagweg-Zuid (fase 3 en 4) Meerburg en Hoge Mors fase 3 worden de uitvoeringsbesluiten in 2023 ter besluitvorming aangeboden.
Waar mogelijk wordt werk met werk gemaakt in projecten zoals, Schuttersveld, Stationsgebied, Bio Science Park, Schipholweg, Tasmanstraat en Lammenschans.
Vastgoed
Beheerplannen vastgoed (B&W 13.0350)
Het niveau waarop het vastgoed in stand gehouden wordt is vastgesteld aan de hand van een objectief
meet instrument voor het inspecteren en onderhouden van vastgoed. Een instrument dat is gebaseerd op
de Conditiemetingsmethodiek volgens NEN 2767. Het niveau waarop het onderhoud gemiddeld gehouden
wordt is vastgesteld op conditieniveau 3. Dit onderhoudsniveau is sober en draagt bij aan een doelmatig en
duurzaam beheer van het gemeentelijk vastgoed. Voor de in stand houding van Rijksmonumenten wordt naast de NEN2767 specifieke methodes toegepast voor het behouden van cultureel erfgoed.
De meerjaren onderhoudsplannen voor de gemeentelijke vastgoedportefeuille zijn in 2020/2021 herijkt en hiervoor is extra budget vastgesteld bij de Kaderbrief 2022-2024. Voor 2023 wordt een jaarplan gemaakt om uitvoering te geven aan het planmatig onderhoud.
Om maximaal uitvoering te geven aan het efficiënt en planmatig uitvoeren van het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed, wordt bij aanbestedingen gekozen voor wat grotere, meerjarige clustercontracten waarbij de markt wordt uitgenodigd om mee te denken met de gemeente.
Overige panden
In 2021/2022 is verder invulling gegeven aan de overdracht van de objecten van Beheer naar GVM.
Financiën
In de begroting is een jaarlijkse storting opgenomen voor planmatig onderhoud van ambtelijke huisvesting en
maatschappelijk vastgoed. Op basis de geactualiseerde meerjaren onderhoudsplannen in 2020/2021 en de stand van de voorziening is de verwachting dat bij gelijke omvang van de portefeuille de financiële middelen tot 2030 toereikend zijn om de doorgerekende kosten van groot (planmatig) onderhoud te dekken. Bij elke jaarrekening zal worden gerapporteerd over de meerjaren saldi van de onderhoudsvoorzieningen vastgoed in relatie tot
ontwikkelingen in de omvang van de vastgoedportefeuille. Kanttekening is dat bij het vaststellen van het budget voor het onderhoud van het vastgoed naar aanleiding van de nieuwe MJOP’s niet de volledige prijsstijgingen zijn doorgevoerd. Dit is gedaan omdat in de praktijk niet al het onderhoud wordt uitgevoerd dat in een MJOP staat gepland omdat jaarlijks wordt onderzocht of het onderhoud ook uitgesteld kan worden. Hierdoor is in de praktijk minder budget nodig dan conform de MJOP’s is bepaald. Het risico is wel aanwezig dat hierdoor minder ruimte aanwezig is om tegenvallers op te vallen van bijvoorbeeld prijsstijgingen van materialen of onvoorziene calamiteiten.
Sportaccommodaties
Beleidskader
Het beleidskader “Verleiden tot bewegen” is in de Sportnota in 2012 vastgesteld. Daarnaast is er het Beleidskader Sport en Gezondheid 2019 – 2023: Samen maken we de stad gezond en actief.
Doel en Financiën
Doel van het beleidskader is dat meer Leidenaars gaan sporten en bewegen en dat 75% van de Leidenaars voldoet aan de beweegnorm uit het Olympisch Plan. Dit is van belang omdat sporten en bewegen het gezond zijn, ontmoeten, plezier hebben en participeren stimuleert. Leiden maakt het voor iedereen mogelijk te bewegen en te sporten, in georganiseerd en ongeorganiseerd verband. Daarvoor beheert, onderhoudt en exploiteert de gemeente diverse sportaccommodaties, zoals sportvelden, drie zwembaden en een aantal sporthallen/gebouwen.
Het beheer en onderhoud wordt uitgevoerd volgens het Beheerplan Sport 2022-2026. In 2023 worden de volgende werkzaamheden verricht.
Financieel overzicht Kapitaalgoederen | |||||
---|---|---|---|---|---|
Beheerplan | Begroting | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Water (baggeren) | Onderhoudsbudget | 600 | 568 | 568 | 568 |
Voorziening | 274 | 274 | 274 | 274 | |
Kapitaallasten | 97 | 15 | 16 | 17 | |
Openbare verlichting | Onderhoudsbudget | 420 | 421 | 435 | 435 |
Voorziening | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Kapitaallasten | 540 | 636 | 687 | 754 | |
Groen | Onderhoudsbudget | 3.492 | 3.492 | 3.492 | 3.492 |
Voorziening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kapitaallasten | 1.476 | 1.700 | 1.832 | 1.927 | |
Kunstwerken | Onderhoudsbudget | 1.167 | 1.171 | 1.171 | 1.171 |
Voorziening | 1.423 | 1.423 | 1.423 | 1.423 | |
Kapitaallasten | 1.223 | 1.827 | 1.987 | 2.147 | |
Walmuren | Onderhoudsbudget | 228 | 228 | 228 | 228 |
Voorziening | 375 | 375 | 375 | 375 | |
Kapitaallasten | 299 | 444 | 570 | 709 | |
Straatmeubilair | Onderhoudsbudget | 1.328 | 1.327 | 1.330 | 1.330 |
Voorziening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kapitaallasten | 1.126 | 1.553 | 1.769 | 2.063 | |
Spelen | Onderhoudsbudget | 283 | 283 | 283 | 283 |
Voorziening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kapitaallasten | 380 | 436 | 475 | 551 | |
Wegen | Onderhoudsbudget | 1.649 | 1.734 | 1.649 | 1.687 |
Voorziening | 2.702 | 2.702 | 2.702 | 2.702 | |
Kapitaallasten | 4.102 | 5.212 | 7.101 | 10.157 | |
Riolering | Onderhoudsbudget | 1.709 | 1.709 | 1.709 | 1.716 |
Voorziening | 964 | 979 | 888 | 672 | |
Kapitaallasten | 1.195 | 1.604 | 2.008 | 2.363 | |
Vastgoed | Onderhoudsbudget | 3.838 | 3.833 | 3.568 | 3.568 |
Voorziening | 3.036 | 3.009 | 3.009 | 3.009 | |
Kapitaallasten | 13.344 | 14.682 | 16.108 | 16.877 | |
Sportaccommodaties | Onderhoudsbudget | 1.573 | 1.562 | 1.383 | 1.383 |
Voorziening | 956 | 956 | 956 | 956 | |
Kapitaallasten | 3.857 | 6.457 | 6.651 | 6.568 |
Overzicht Kengetallen | ||
---|---|---|
Water | Eenheid | Waarde |
Oppervlakte Water in Leiden | m2 | 2.498.942 |
Fonteinen eigendom Leiden | st. | 19 |
Waterspeelplaatsen in beheer Leiden | st. | 6 |
Duikers | st. | 813 |
Openbare verlichting | ||
Lichtmasten, inclusief wandarmaturen, grondspots en overspanningen in beheer | st. | 20.096 |
Armaturen | st. | 20.926 |
Lichtbronnen (lampen) | st. | 21.400 |
Kasten | st. | 86 |
Groen | ||
Areaal Groen totaal | ha | 789 |
Groen Beheer Leiden | ha | 481 |
Gras Beheer Leiden | ha | 375 |
Natuurlijke beplanting Beheer Leiden | ha | 64 |
Cultuur beplanting Beheer Leiden | ha | 42 |
Bomen totaal in Leiden | st. | 76.371 |
Bomen eigendom Leiden | st. | 64.042 |
Kunstwerken | ||
Vaste bruggen binnen Leiden | st. | 336 |
Beweegbare bruggen binnen Leiden | st. | 40 |
Fiets- / voetbrug binnen Leiden | st. | 155 |
Tunnels binnen Leiden | st. | 29 |
Viaducten binnen Leiden | st. | 11 |
19 | ||
Walmuren, beschoeiingen en natuurlijke oevers | ||
Beschoeiingen eigendom Leiden | m1 | 76.300 |
Kademuren eigendom Leiden | m1 | 21.600 |
Damwanden eigendom Leiden | m1 | 33.700 |
Natuurlijke oevers eigendom Leiden | m1 | 118.800 |
Straatmeubilair | ||
Banken/picknicktafels | st. | 2.549 |
Fietsvoorzieningen | st. | 12.423 |
Hekwerken | m1 | 7.822 |
Palen | st. | 10.960 |
Verkeersvoorzieningen Borden c.a. | st. | 11.315 |
Laadpalen verkeer | st. | 168 |
Parkeerobject | st. | 230 |
Spelen | ||
Speeltuinen | st. | 14 |
Speelplekken | st. | 337 |
Speeltoestellen | st. | 2.906 |
Speeltoestellen/Sportvoorzieningen | st. | 284 |
Wegen | ||
Asfalt (Dicht asfaltbeton) | m2 | 1.167.882 |
Elementen | m2 | 3.089.428 |
Cemen | m2 | 100.826 |
Overige | m2 | 3.619 |
Riolering | ||
Vrijverval riool Vuilwater | km1 | 310 |
Vrijverval riool Hemelwater | km1 | 40 |
Drukriolering | km1 | 35 |
Nooduitlaten | st. | 176 |
HWA uitlaten | st. | 57 |
Gemaal objecten | st. | 326 |
Kolken | st. | 43.867 |
Sportaccommodaties en velden | ||
Zwembaden | st. | 3 |
Sportparken met Voetbalvelden | st. | 23 |
Sportparken met Korfbalvelden | st. | 10 |
Sportparken met Hockeyvelden | st. | 3 |
Sportparken met Atletiekbaan | st. | 1 |
Tennisbanen | st. | 21 |
Diverse sportaccommodaties (Sporthallen, Sportzalen, Turnhallen en Tafeltennishal) | st. | 10 |
Overige velden voor andere takken van sport | st, | 8 |
Complexen volkstuinen | st. | 6 |
Areaal jeugddorp (clubruimten) | st. | 5 |
Gebouwen in eigendom | ||
Ambtelijke huisvesting en Maatschappelijk vastgoed | st. | 98 |
Strategisch vastgoed | st. | 25 |
Af te stoten vastgoed | st. | 23 |
Bijzonder bezit | st. | 23 |