Binnen de begroting bestaat er onderscheid tussen specifieke dekkingsmiddelen en algemene dekkingsmiddelen. Specifieke dekkingsmiddelen (bijvoorbeeld opbrengsten voor ophalen afval, verstrekken van vergunningen, onderhouden van het riool, reisdocumenten etc.) hangen samen met een concreet beleidsveld en staan opgenomen in de betreffende programma’s. Deze dekkingsmiddelen verlagen het saldo van lasten en baten op de betreffende programma’s in de begroting.
De algemene dekkingsmiddelen onderscheiden zich van specifieke dekkingsmiddelen doordat zij vrij aan te wenden zijn. De besteding van deze inkomsten is niet aan een bepaald programma (doel) gebonden. De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de bestedingen van de programma’s 1 tot en met 10, en zijn ingedeeld naar voorgeschreven categoriën en onvoorzien.
In dit hoofdstuk lichten wij de algemene dekkingsmiddelen toe.
Algemene middelen | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||||
Lokale heffingen besteding niet gebonden | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | -64.779 | -59.609 | -62.087 | -62.677 | -62.677 | -62.677 | |
Saldo | -64.779 | -59.609 | -62.087 | -62.677 | -62.677 | -62.677 | |
Algemene uitkering | Lasten | 0 | 214 | 588 | 799 | 1.204 | 1.204 |
Baten | -291.323 | -303.728 | -322.985 | -337.723 | -347.562 | -336.881 | |
Saldo | -291.323 | -303.514 | -322.397 | -336.924 | -346.358 | -335.677 | |
Dividend | Lasten | 45 | 54 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Baten | -2.760 | -3.086 | -2.630 | -2.630 | -2.630 | -2.630 | |
Saldo | -2.715 | -3.032 | -2.540 | -2.540 | -2.540 | -2.540 | |
Saldo financieringsfunctie | Lasten | 690 | 386 | -1.162 | 1.113 | 3.572 | 5.573 |
Baten | -776 | -366 | -391 | -391 | -391 | -391 | |
Saldo | -85 | 20 | -1.554 | 721 | 3.180 | 5.182 | |
Overige alg.dekkingsmiddelen | Lasten | 1.271 | 3.930 | 994 | -237 | -109 | 2.038 |
Baten | 0 | -150 | -161 | -161 | -161 | -161 | |
Saldo | 1.271 | 3.779 | 833 | -399 | -270 | 1.877 | |
Programma | Lasten | 2.006 | 4.583 | 510 | 1.764 | 4.757 | 8.905 |
Baten | -359.638 | -366.940 | -388.255 | -403.583 | -413.422 | -402.741 | |
Saldo van baten en lasten | -357.632 | -362.356 | -387.745 | -401.819 | -408.665 | -393.836 | |
Reserves | Toevoeging | 33.740 | 25.835 | 5.239 | 12.325 | 30.463 | 24.375 |
Onttrekking | -50.139 | -45.008 | -1.356 | -1.438 | -12.915 | -5.032 | |
Mutaties reserves | -16.399 | -19.173 | 3.884 | 10.887 | 17.548 | 19.343 | |
Resultaat | -374.031 | -381.529 | -383.861 | -390.932 | -391.117 | -374.493 |
Budgettaire ontwikkelingen
De daling van de lasten en/of de stijging van de baten worden onder andere veroorzaakt door de indexering van budgetten, doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten die zijn berekend vanuit het meerjareninvesteringsplan 2023-2026. Beleidswijzigingen met financiële consequenties worden hierna per beleidsterrein toegelicht.
Beleidsterrein Lokale heffingen
Zie de paragraaf lokale heffingen voor een gedetailleerde toelichting .
Precariobelasting.
De precariobelasting wordt met 3,1% geindexeerd voor inflatie.
OZB
De laatste prognoses van de BSGR leveren geen grote verschillen op met de ramingen in de begroting
2022. De meerjarenraming uit de begroting 2022-2025 blijft in stand. waarbij we voorzichtigheidshalve de
opbrengstramingen voor 2026 niet verder verhogen.
In het beleidsakkoord 2022-2026 afgesproken dat de tarieven voor de OZB alleen verhoogd worden voor inflatiecorrectie.
Beleidsterrein Algemene uitkering gemeentefonds
Ontwikkeling algemene uitkering uit het gemeentefonds t.o.v. de raming van de meerjarenbegroting 2022-2025:
Ontwikkelingen: -/- = nadeel | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|
Raming begroting 2022-2025 | 296.255 | 300.630 | 305.338 | 305.338 |
Herijking gemeentefonds | 938 | 2.600 | 2.600 | 2.600 |
Hoeveelheidsverschillen, stagnatie groei gemeente door minder woningen en inwoners dan geraamd. | -3.658 | -3.815 | -3.579 | 850 |
Uitstel opschalingskorting | 2.999 | 4.105 | 5.200 | - |
Volumegroei gemeentefonds | 12.078 | 19.316 | 23.949 | 15.181 |
Indexering algemene uitkering 2023 | 9.184 | 9.320 | 9.465 | 9.465 |
Taakmutaties | 5.189 | 5.567 | 4.857 | 3.446 |
Raming begroting 2023-2026 | 322.985 | 337.723 | 347.562 | 336.881 |
De groei van het gemeentefonds is t/m 2025 gekoppeld aan de groei van de rijksuitgaven. Doordat het Rijk de komende fors meer geld uit gaat geven groeit ook het gemeentefonds mee. De VNG heeft met het Kabinet afgesproken dat de groei van het gemeentefonds t/m 2025 vast staat. Dat maakt de raming van de algemene uitkereing een stuk zekerder. Vanaf 2026 vervalt de koppeling met de rijksuitgaven. Het Kabinet heeft besloten om voor 2026 nog € 2 miljard aan volumegroei toe te voegen aan het gemeentefonds. Onduidelijk is op dit moment welk deel van dit bedrag structureel is. Het Leidse aandeel in het gemeentefonds is afgerond 0,8%. Vanaf 2027 wil het Kabinet op een andere wijze heet gemeentefonds laten groeien. Op dit moment is niet bekend hoe die methode er uit gaat zien.
De verdere oploop van de opschalingskorting is t/m 2025 bevroren. Het Kabinet heeft het voornemen om deze korting vanaf 2026 toch volledig door te voeren.
De algemene uitkering voor 2023 is met 3,1% geindexeerd voor inflatie.
De herijking van het gemeentefonds verloopt voor Leiden voordelig.
Een lagere groei van het aantal inwoners en een vertraging in de oplevering van nieuwe woningen levert een nadeel op ten opzichte van de raming voor 2022-2025.
De grootste taakmutaties zijn de compensatie voor de gestegen kosten in de jeugdzorg, het overhevelen van clienten van Voogdij 18+ naar de WLZ (wet langdurige zorg) en kortingen op de budgetten voor de WMO.
De taakmutaties zijn verrekende met de overkomende budgetten op de programma's. Op de programma's staan deze toegelicht.
Voor een nadere toelichting op de financieringsfunctie wordt verwezen naar paragraaf financiering
Hogere leveringsprijzen energie
Op basis van de huidige leveringsprijzen (gestegen tot recordhoogte) is een forse stijging voor de energiekosten te verwachten. Andere componenten van de energiekosten zullen naar verwachting ook hoger uitvallen, zoals netbeheerkosten, belastingen en kosten meetbedrijf. Hiwervan is vooralsnog alleen een grove schatting te maken. Vanwege de grote brandbreedte is voor 2023 € 2,6 mln. en voor de jaren erna structureel € 1,0 mln. opgenomen.
De structurele taakstelling applicatierationalisatie
Deze taakstelling was jaren geleden opgevoerd om de veronderstelde opbrengst van het stroomlijnen van het applicatielandschap in de begroting te verwerken. Terugbrengen van applicaties gaat langzaam en vervangende applicaties blijken telkens complexer en duurder (getuige bv ook voornoemde introductie van de suite sociaal domein en een nieuw systeem voor besluitvorming). Deze taakstelling was daarom niet realistisch.
Reserves
Reserves AD en Overhead | Rekening | Begroting | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve flankerend beleid AD | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -34 | -300 | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Saldo | -34 | -300 | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Bedrijfsvoeringsreserve concern | Toevoeging | 0 | 1.592 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | -814 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 778 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Concernreserve | Toevoeging | 12.742 | 8.149 | 1.321 | 11.862 | 0 | 2.012 |
Onttrekking | -25.531 | -23.581 | 0 | 0 | -11.841 | 0 | |
Saldo | -12.790 | -15.432 | 1.321 | 11.862 | -11.841 | 2.012 | |
Reserve bedrijfsvoering plankosten | Toevoeging | 3.228 | 1.416 | 469 | 463 | 463 | 463 |
Onttrekking | -1.751 | -3.580 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 1.476 | -2.164 | 469 | 463 | 463 | 463 | |
Reserve Sociaal Domein AD | Toevoeging | 0 | 8.221 | 1.832 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -1.168 | -2.171 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -1.168 | 6.050 | 1.832 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve afschrijvingen investeringen | Toevoeging | 8.551 | 4.032 | 1.617 | 0 | 30.000 | 21.900 |
Onttrekking | -7.642 | -1.643 | -493 | -938 | -974 | -4.932 | |
Saldo | 909 | 2.389 | 1.124 | -938 | 29.026 | 16.968 | |
Reserve budgetoverheveling | Toevoeging | 9.219 | 2.425 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -14.011 | -12.570 | -762 | -400 | 0 | 0 | |
Saldo | -4.792 | -10.145 | -762 | -400 | 0 | 0 | |
Reserve bedrijfsvoering concern OH | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -1 | -349 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -1 | -349 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserves AD en Overhead | -16.399 | -19.173 | 3.884 | 10.887 | 17.548 | 19.343 |
Reserve Flankerend beleid
De reserve flankerend beleid is bestemd om frictiekosten van personeel op te vangen bij reorganisaties en
andere wijzigingen in de organisatie waardoor mensen bovenformatief worden. Daarnaast is een deel bestemd voor een financiële bijdrage aan de Garantiebanen. Vanaf 2023 is er jaarlijks een onttrekking van € 100.000 geraamd.
Concernreserve
De concernreserve dient als buffer voor de afdekking van niet-kwalificeerbare risico’s en de egalisatie van exploitatieresultaten. De minimale omvang van de concernreserve aan het eind van het meerjarenbeeld is vastgesteld op 150% van de uitkomst van de risicosimulatie. Rekeningsresultaten worden toegevoegd aan de concernreserve. De concernreserve is in principe vrij besteedbaar met inachtneming van de minimale omvang zoals die is vastgelegd in de financiële verordening. Het surplus in de concernreserve kan worden gebruiktvoor het sluitend maken van het meerjarenbeeld bij de begroting of kaderbrief. De geraamde stortingen en onttrekkingen zijn afkomstig uit eerdere jaren (resultaten van voorgaande P&C producten).
Reserve Bedrijfsvoering plankosten
De primaire functie van deze reserve is de dekking van de plankosten van projecten in de definitiefase. De secundaire functie van deze reserve is het oplossen van knelpunten met betrekking tot de plankostensystematiek. De reserve wordt jaarlijks (structureel) gevoed met een bedrag van € 463.000.
Reserve Afschrijvingen investeringen
De reserve afschrijving investeringen dient als dekking van vervangingsinvesteringen waarover de raad heeftbesloten. In 2023 wordt voor diverse investeringen per saldo € 1.617.000 toegevoegd en wordt als dekkingvoor kapitaallasten per saldo € 493.000 onttrokken.
Reserve Budgetoverheveling
In de reserve budgetoverheveling worden de budgetten verzameld die eerder bij de voortgangsrapportagesvoor overheveling zijn aangemeld. Per saldo gaat het in 2023 om een onttrekking van € 762.000.
Niet van toepassing
Subsidies
Niet van toepassing.
Verbonden Partijen
De onderstaande Verbonden Partijen leveren een bijdrage aan het programma Algemene dekkingsmiddelen. Zie voor meer informatie de paragraaf verbonden partijen.
Alliander
Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.
Dunea
Dunea produceert en levert aan circa 1,3 miljoen klanten betrouwbaar drinkwater in het westelijk deel van Zuid-Holland.
NV Bank Nederlandse Gemeenten
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Overhead
Overhead | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||||
Overhead | Lasten | 67.859 | 73.273 | 80.921 | 79.509 | 77.705 | 76.653 |
Baten | -2.862 | -1.965 | -14.831 | -14.322 | -13.965 | -14.048 | |
Saldo | 64.997 | 71.308 | 66.090 | 65.186 | 63.740 | 62.605 | |
Programma | Lasten | 67.859 | 73.273 | 80.921 | 79.509 | 77.705 | 76.653 |
Baten | -2.862 | -1.965 | -14.831 | -14.322 | -13.965 | -14.048 | |
Saldo van baten en lasten | 64.997 | 71.308 | 66.090 | 65.186 | 63.740 | 62.605 |
Overhead wordt gedefinieerd als 'alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van het primaire proces', en bevat naast personele kosten ook een aantal andere kostenposten.
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat de baten en lasten van overhead in dit programma moeten worden opgenomen. Overhead mag alleen nog aan grote projecten of investeringen worden toegerekend als dit anders tot grote nadelen in de begroting zou leiden. De toerekening van overheadkosten bij het bepalen van tarieven voor heffingen en leges gebeurt buiten de begroting om.Door het apart opnemen van overhead winnen begroting en verantwoording aan transparantie en kan beter worden gestuurd op de bedrijfsvoering. Bovendien is het doel dat door het hanteren van een landelijk voorgeschreven systematiek een goede vergelijking kan worden gemaakt met andere gemeenten.
De personele kosten van overhead bevatten de kosten van:
De andere overheadkosten betreffen:
In onderstaande tabel is een uitsplitsing van de overheadkosten opgenomen.
De totalen van 2023 zijn gelijk aan het saldo op het taakveld 0.4 Overhead, onderdeel van het hoofdtaakveld 0 Bestuur en ondersteuning (zie paragraaf 4.3).
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen X € 1.000 | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
Personeel | 19.216 | -1.109 | 51.983 | -12.276 | 50.806 | -12.100 | 49.592 | -12.098 | 49.291 | -12.098 |
Personeel DZB | 5.697 | 5.865 | 5.865 | 5.865 | 5.865 | |||||
DZB Overig | 1.194 | -19 | 1.224 | -19 | 1.224 | -19 | 1.224 | -19 | 1.224 | -19 |
Overig | 14.223 | -837 | 13.985 | -376 | 12.953 | -486 | 12.815 | -486 | 11.982 | -486 |
IDA | 0 | 0 | 14.154 | -2.159 | 14.462 | -1.717 | 14.116 | -1.362 | 14.198 | -1.445 |
Overhead Projecten | -5.674 | -5.797 | -5.797 | -5.902 | -5.902 | |||||
Bijdrage Servicepunt71 | 37.232 | -494 | -5 | -5 | -5 | |||||
Eindtotaal | 71.888 | -1.965 | 80.921 | -14.831 | 79.509 | -14.322 | 77.705 | -13.965 | 76.653 | -14.048 |
Budgettaire ontwikkelingen
De daling van de lasten en/of de stijging van de baten worden onder andere veroorzaakt door de indexering van budgetten, doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten die zijn berekend vanuit het meerjareninvesteringsplan 2023-2026. Beleidswijzigingen met financiële consequenties worden hierna per beleidsterrein toegelicht.
De voornaamste mutaties ontstaan doordat vanaf 2023 Servicepunt 71 is ondergebracht bij Leiden. De taken van Servicepunt71 zijn met ingang van 2023 ondergebracht bij het nieuwe cluster Interne Dienstverlening en Advisering (IDA).
Hierdoor vervalt met ingang van 2023 de bijdrage aan aan Servicepunt 71. De personele en overige kosten van geheel Servicepunt71 nemen we op in de Leidse begroting. Hierdoor stijgen de lasten. De stijging wordt gedekt door inkomsten voor de dienstverlening aan de andere gemeneten in de Leidse regio.
Daarnaast zijn er de volgende mutaties in de begroting:
Nieuw beleid beleidsakkoord Samen Leven in Leiden:
Investeringen
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | Bijdrage derden/ reserves | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ADOH | Stelposten concern | Nader in te vullen agv prijsstijgingen22 | Maatsch. | N | - | 4.700 | - | - | - |
ADOH | Stelposten concern | Nader in te vullen agv prijsstijgingen23 | Maatsch. | N | - | 4.700 | - | - | - |
ADOH | Stelposten concern | Nader in te vullen agv prijsstijgingen24 | Maatsch. | N | - | - | 4.700 | - | - |
ADOH | Plankosten definitiefase | Plankosten defenitiefase 2023-2026 | Econ. | N | 2.392 | 598 | 598 | 598 | 598 |
ADOH | Overhead huisvesting | Carillon en toren-uurwerk / koffiekamer | Econ. | V | - | 158 | - | - | - |
ADOH | Overhead huisvesting | Stadhuis noodstroomvoorziening 2025 | Econ. | V | - | - | - | 128 | - |
ADOH | Overhead huisvesting | Parkeerdak Le Pooleweg 11 | Econ. | N | - | 1.155 | - | - | - |
ADOH | Overhead huisvesting | Renovatie Boisotkade 2a (ELO) | Econ. | N | 3.468 | ||||
ADOH | Overhead huisvesting | Installaties Boisotkade 2a (ELO) | Econ. | N | 4.523 | ||||
ADOH | PUBLIEKSZAKEN, HANDHAVING EN VEILIGHEID | Verv verhuizing Publiekszaken 2024 | Econ. | V | - | - | 130 | - | - |
ADOH | HKPL CONCERNSTAF | Vervangen JOIN zaaksysteem 2026 | Econ. | V | - | - | - | - | 1.000 |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Wagenpark 6jr 2023-2026 | Bedrijfsm. | V | - | 123 | - | - | 60 |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Wagenpark 8jr 2024-2026 | Bedrijfsm. | V | - | - | 1.465 | 674 | 2.835 |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Veegmachines electrisch 2023 | Bedrijfsm. | V | - | 563 | - | - | - |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Veegmachines electrisch aanschaf 2024 | Bedrijfsm. | V | - | - | 216 | - | - |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Vervanging hoofdgebouw ABW 2024 10 jr | Bedrijfsm. | V | - | - | 545 | - | - |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Vervanging hoofdgebouw ABW 2024 20 jr | Bedrijfsm. | V | - | - | 152 | - | - |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Vervanging hoofdgebouw ABW 2024 40 jr | Bedrijfsm. | V | - | - | 90 | - | - |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Vervanging hoofdgebouw ABW 2024 10 jr | Bedrijfsm. | V | - | - | 308 | - | - |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Opslag kadavers 2023 | Bedrijfsm. | V | - | 7 | - | - | - |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Vervangingsinv hoofdgebouw ABW 2024 | Bedrijfsm. | V | - | - | 8.791 | - | - |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Luchtbehandelingsinstallatie ABW 15 | Bedrijfsm. | V | - | - | 140 | - | - |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | CV-ketel ABW 15 | Bedrijfsm. | V | - | - | 44 | - | - |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Vervangen containers (vm Gevulei) 2026 | Bedrijfsm. | V | - | - | - | - | 758 |
Totaal programma Algemene dekkingsmiddelen en Overhead | 2.392 | 12.004 | 25.170 | 1.400 | 5.251 |
Investeringen voormalig Servicepunt71
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | Bijdrage derden/ reserves | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ADOH | Overhead IDA | Docking -Monitoren-werkstations 2023-2026 | Bedrijfsm. | V | - | 350 | 265 | 215 | 355 |
ADOH | Overhead IDA | Surfaces + toebehoren 2023-2026 | Bedrijfsm. | V | - | 1.100 | 900 | 600 | 800 |
ADOH | Overhead IDA | Telefonie 5 jaar (toestellen) 2023-2026 | Bedrijfsm. | V | - | 128 | 128 | 128 | 128 |
ADOH | Overhead IDA | Switches 2023-2026 | Bedrijfsm. | V | - | - | 203 | 203 | 203 |
ADOH | Overhead IDA | AV-middelen div.locaties derden 2026 | Bedrijfsm. | V | - | - | - | - | 162 |
ADOH | Overhead IDA | AV-middelen Leiden div.locaties 2026 | Bedrijfsm. | V | - | - | - | - | 143 |
ADOH | Overhead IDA | AV-middelen Stadskantoor Leiden 2024 | Bedrijfsm. | V | - | - | 380 | - | - |
ADOH | Overhead IDA | Verbouwing Tweelingshuis 2025 | Econ. | V | - | - | - | 2.050 | - |
Totaal programma Algemene dekkingsmiddelen en Overhead | - | 1.578 | 1.875 | 3.195 | 1.790 |
In bovenstaand overzicht staan de investeringen zoals deze zijn opgenomen in het investeringsplan 2023-2026. In paragraaf 4.2.2 Investeringen wordt de ontwikkeling van de kapitaallasten toegelicht en staat een overzicht met te voteren kredieten.
Beleidsindicatoren
Volgens de voorschriften in het BBV moeten 39 beleidsindicatoren verplicht bij de programma's worden opgenomen. Met deze beleidsindicatoren is het via 'waarstaatjegemeente.nl' beter mogelijk de resultaten van de gemeenten onderling te vergelijken. Van deze indicatoren vallen er 5 onder het hoofdtaakveld 0 Bestuur en Organisatie. Omdat het voornamelijk overhead gerelateerde indicatoren betreft, worden ze in deze paragraaf opgenomen.
Indicator | Eenheid | Periode | Leiden | Nederland | Bron |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2022 | 13,77 | - | Begroting 2023 |
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2022 | 13.21 | - | Begroting 2023 |
Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 2022 | 1.399 | - | Begroting 2023 |
Externe inhuur* | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2022 | 18,5% | - | Begroting 2023 |
Overhead | % van totale lasten | 2022 | 11% | - | Begroting 2023 |
* Betreft het streefcijfer zoals opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.
Verbonden partijen
De onderstaande verbonden partij levert een bijdrage aan het programma Overhead. Zie voor meer informatie de paragraaf verbonden partijen.
Servicepunt71
Met ingang van 2023 is Servicepunt71 ondergebracht bij Leiden en opgehouden te bestaan.
Vennootschapsbelasting (Vpb)
Vennootschapsbelasting | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||||
Vennootschapsbelasting | Lasten | 113 | 106 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 113 | 106 | 109 | 109 | 109 | 109 | |
Programma | Lasten | 113 | 106 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | 113 | 106 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Er zijn geen wijzigingen in het structurele budget voor vennootschapsbelasting, behoudens de toepassing van de index.
Onvoorzien
Onvoorzien | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||||
Onvoorzien | Lasten | 0 | 257 | 263 | 263 | 263 | 263 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 257 | 263 | 263 | 263 | 263 | |
Programma | Lasten | 0 | 257 | 263 | 263 | 263 | 263 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 257 | 263 | 263 | 263 | 263 |
Er zijn geen wijzigingen in het structurele budget voor onvoorziene posten, behoudens de toepassing van de index.