Programmabegroting 2026

3.1.11 Dekkingsmiddelen, Overhead, Vpb en onvoorzien

Binnen de begroting bestaat er onderscheid tussen specifieke dekkingsmiddelen en algemene dekkingsmiddelen. Specifieke dekkingsmiddelen (bijvoorbeeld opbrengsten voor ophalen afval, verstrekken van vergunningen, onderhouden van het riool, reisdocumenten etc.) hangen samen met een concreet beleidsveld en staan opgenomen in de betreffende programma’s. Deze dekkingsmiddelen verlagen het saldo van lasten en baten op de betreffende programma’s in de begroting.

De algemene dekkingsmiddelen onderscheiden zich van specifieke dekkingsmiddelen doordat zij vrij aan te wenden zijn. De besteding van deze inkomsten is niet aan een bepaald programma (doel) gebonden. De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de bestedingen van de programma’s 1 tot en met 10, en zijn ingedeeld naar voorgeschreven categorieën en onvoorzien.

In dit hoofdstuk lichten wij de algemene dekkingsmiddelen toe.

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene middelen

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Lokale heffingen besteding niet gebonden

Lasten

-

-

-

-

-

-

Baten

-70.299

-74.966

-78.331

-78.730

-79.679

-80.638

Saldo

-70.299

-74.966

-78.331

-78.730

-79.679

-80.638

Algemene uitkering

Lasten

-

1

779

1.245

640

431

Baten

-373.351

-387.997

-402.402

-407.872

-408.022

-411.077

Saldo

-373.351

-387.996

-401.623

-406.626

-407.382

-410.646

Dividend

Lasten

81

72

90

90

90

90

Baten

-4.687

-3.048

-2.630

-2.630

-2.630

-2.630

Saldo

-4.606

-2.976

-2.540

-2.540

-2.540

-2.540

Saldo financieringsfunctie

Lasten

-478

2.393

3.737

8.550

13.337

19.175

Baten

-917

-376

-376

-376

-376

-376

Saldo

-1.395

2.017

3.361

8.174

12.961

18.799

Overige alg.dekkingsmiddelen

Lasten

1.630

3.812

1.438

1.143

1.576

1.938

Baten

-1

-176

-182

-182

-182

-182

Saldo

1.629

3.637

1.257

962

1.394

1.756

Programma

Lasten

1.233

6.278

6.044

11.029

15.643

21.634

Baten

-449.254

-466.563

-483.921

-489.789

-490.889

-494.902

Saldo van baten en lasten

-448.021

-460.285

-477.877

-478.761

-475.246

-473.268

Reserves

Toevoeging

49.699

24.156

34.732

15.639

14.881

34.148

Onttrekking

-35.898

-67.398

-15.486

-13.197

-3.601

-16.128

Mutaties reserves

13.801

-43.242

19.247

2.442

11.280

18.020

Resultaat

-434.220

-503.527

-458.630

-476.318

-463.965

-455.249

Budgettaire ontwikkelingen ­

De daling van de lasten en/of de stijging van de baten worden onder andere veroorzaakt door de indexering van budgetten, doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten die zijn berekend vanuit het meerjareninvesteringsplan 2026-2029. Beleidswijzigingen met financiële consequenties worden hierna per beleidsterrein toegelicht.

Lokale heffingen

De OZB opbrengsten zijn geactualiseerd en geïndexeerd. Kortheidshalve verwijzen wij naar de paragraaf lokale heffingen.

Algemene uitkering

De ramingen voor de algemene uitkering en de lokale heffingen zijn geactualiseerd op basis van de laatst bekende ontwikkelingen. Daarbij gaat het om de planning van de woningbouwproductie volgens de bouwmonitor en de wijzigingen van de aantallen van de verdeelmaatstaven in het gemeentefonds.

De groei van het gemeentefonds wordt vanaf 2024 gebaseerd op een 8-jaars historisch gemiddelde (t-9 t/m t-2) van de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp). Daarmee is de groei van het gemeentefonds beter voorspelbaar en stabieler.

Het algemene gedeelte van het gemeentefonds bedraagt per 2025 afgerond 41 miljard. Dit bedrag wordt op basis van sociale en fysieke kenmerken verdeeld over de gemeenten. De kenmerken zijn vertaald in 51 verdeelmaatstaven zoals bijvoorbeeld inwoners, huishoudens met een laag inkomen en woningen. Er zijn ook heel specifieke maatstaven zoals de oppervlakte van de historische kern.

In de Kaderbrief 2025-2029 is de ontwikkeling van de algemene uitkering gemeentefonds toegelicht. In de begroting 2026 is aan deze raming de compensatie voor lonen en prijzen toegevoegd, 8,2 miljoen. In de berekening van de algemene uitkering hebben wij zo veel mogelijk rekening gehouden met de ontwikkelingen uit de Voorjaarsnota van het Kabinet. De ontwikkeling van de algemene uitkering o.b.v. de meicirculaire voor Leiden vergelijken wij nu met de raming in de Kaderbrief 2025-2029.

Bedragen x €1.000

-/- is nadeel

2025

2026

2027

2028

2029

Raming Kaderbrief 2025-2029

387.997

385.298

391.879

392.397

397.187

Raming begroting  2026

395.800

402.402

407.872

408.022

411.077

Bruto verschil

7.803

17.104

15.993

15.625

13.890

V

V

V

V

V

Af: taakmutaties,te verrekenen met beleidsveld

6.090

4.719

4.247

4.880

3.385

Indexering

8.216

8.218

8.218

7.968

Netto ontwikkeling

1.713

4.169

3.528

2.527

2.537

V

V

V

V

V

Het voordeel in 2025 wordt grotendeels veroorzaakt door bijstelling van de loon- en prijscompensatie. De onderuitputting BTW-compensatiefonds is lager dan eerder geraamd door het Rijk en levert een nadeel op van 0,8 miljoen.
De voordelen vanaf 2026 ontstaan door verhoging van de compensatie voor loon- en prijsstijgingen vanuit 2025. De demping van het ravijn valt vanaf 2026 0,7 tot 0,2 miljoen lager uit dan geraamd in de kaderbrief. Het resterende deel van de netto ontwikkeling is het resultaat van bijstelling van de verdeelmaatstaven en de uitkeringsfactor. De verdeelmaatstaven huishoudens met een laag inkomen en bijstandontvangers geven de grootste wijziging, totaal 4,4 miljoen structureel nadelig. Dit komt doordat er in Leiden minder huishoudens met een laag inkomen (door een definitiewijziging van de maatstaf) en bijstandsontvangers zijn dan eerder geraamd. Dit is echter een trend bij vrijwel alle gemeenten. Het lagere bedrag dat hierdoor wordt uitgekeerd voor deze maatstaf wordt weer via de zogenaamde uitkeringsfactor alsnog uitgekeerd aan gemeenten. Per saldo verloopt dit voor Leiden tot €  0,5 miljoen structureel nadelig omdat de aanpassing van de uitkeringsbasis wordt verrekend met de uitkeringsfactor. Die stijgt met € 3,9 miljoen structureel.

Het netto voordeel van de meicirculaire 2025 is in deze begroting toegevoegd aan de stelpost indexering.

Voor verdere informatie over de meicirculaire verwijzen wij naar de brief aan de gemeenteraad van 10 juni 2025

Dividend

Door een hogere winst over 2024 vallen het dividend Alliander en BNG samen € 418.000 hoger uit dan begroot. Dit zorgt voor een eenmalige meevaller in 2025 (ten opzichte van 2026).

Financieringsfunctie

De gestegen rente op de kapitaalmarkt en extra investeringsvolumes zorgen er voor dat financieringslasten op langere termijn oplopen.

Overige algemene dekkingsmiddelen

De lagere lasten in 2026 worden met name veroorzaakt door de verwachte lagere kapitaallasten. Deze lagere lasten zijn niet verdeeld over de verschillende begrotingsprogramma's.

Reserves

Reserves programma AD

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Reserve flankerend beleid AD

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-192

-100

-100

-

-

-

Saldo

-192

-100

-100

-

-

-

Bedrijfsvoeringsreserve concern

Toevoeging

-

1.787

-

-

-

-

Onttrekking

-1.798

-96

-

-490

-

-

Saldo

-1.798

1.691

-

-490

-

-

Concernreserve

Toevoeging

18.450

-

-

-

8.120

-

Onttrekking

-13.968

-43.788

-7.030

-6.857

-

-11.782

Saldo

4.482

-43.788

-7.030

-6.857

8.120

-11.782

Reserve bedrijfsvoering plankosten

Toevoeging

1.215

-

-

-

-

-

Onttrekking

-1.030

-1.745

-

-

-

-

Saldo

185

-1.745

-

-

-

-

Reserve Sociaal Domein AD

Toevoeging

557

55

-

-

-

-

Onttrekking

-64

-71

-

-

-

-

Saldo

493

-17

-

-

-

-

Reserve afschrijvingen investeringen

Toevoeging

14.311

18.642

34.732

15.639

6.761

33.948

Onttrekking

-2.904

-6.108

-4.752

-3.624

-3.199

-4.346

Saldo

11.407

12.534

29.980

12.015

3.562

29.603

Reserve budgetoverheveling

Toevoeging

13.680

2.234

-

-

-

-

Onttrekking

-15.323

-12.023

-2.340

-972

-

-

Saldo

-1.643

-9.789

-2.340

-972

-

-

Reserve bedrijfsvoering concern OH

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-

-2.000

-

-

-

-

Saldo

-

-2.000

-

-

-

-

CR Reserve egalisatie kapitaallasten

Toevoeging

237

109

-

-

-

199

Onttrekking

-504

-376

-904

-767

-373

-

Saldo

-268

-267

-904

-767

-373

199

CR Reserve risicobijdrage

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-115

-

-

-

-

-

Saldo

-115

-

-

-

-

-

CR Reserve bedrijfsvoering Centrumregel.

Toevoeging

1.249

1.329

-

-

-

-

Onttrekking

-

-1.091

-359

-487

-29

-

Saldo

1.249

239

-359

-487

-29

-

Totaal

Toevoeging

49.699

24.156

34.732

15.639

14.881

34.148

Onttrekking

-35.898

-67.398

-15.486

-13.197

-3.601

-16.128

Reserves programma AD

13.801

-43.242

19.247

2.442

11.280

18.020

Reserve Flankerend beleid AD

De reserve flankerend beleid is bestemd om frictiekosten van personeel op te vangen bij reorganisaties en andere wijzigingen in de organisatie waardoor mensen bovenformatief worden. Vanaf 2023 is er jaarlijks een onttrekking van € 100.000 geraamd.

Concernreserve

De concernreserve dient als buffer voor de afdekking van niet-kwalificeerbare risico’s en de egalisatie van exploitatieresultaten. De minimale omvang van de concernreserve aan het eind van het meerjarenbeeld is vastgesteld op 150% van de uitkomst van de risicosimulatie. Rekeningsresultaten worden toegevoegd aan de concernreserve. De concernreserve is in principe vrij besteedbaar met inachtneming van de minimale omvang zoals die is vastgelegd in de financiële verordening. Het surplus in de concernreserve kan worden gebruikt voor het sluitend maken van het meerjarenbeeld bij de begroting of kaderbrief. De geraamde stortingen en onttrekkingen zijn afkomstig uit eerdere jaren (resultaten van voorgaande P&C producten). Zie voor de analyse van het meerjarig verloop ten opzichte van de normen voor het weerstandsvermogen het hoofdstuk hoofdlijnen financiële positie.

Reserve afschrijvingen investeringen

De reserve afschrijving investeringen dient als dekking van vervangingsinvesteringen waarover de raad heeft besloten. In 2025 wordt voor diverse investeringen per saldo € 34,7 mln. toegevoegd en wordt als dekking voor kapitaallasten per saldo € 4,8 mln. onttrokken. Bij de Kaderbrief 2024-2028 heeft de raad besloten om in het meerjarenbeeld in 2026 € 16,5 miljoen incidenteel in de reserve afschrijvingen investeringen te storten om hiermee de structurele begrotingsruimte te vergroten.

Reserve budgetoverheveling

Reserve Budgetoverheveling In de reserve budgetoverheveling worden de budgetten verzameld die eerder bij de voortgangsrapportages voor overheveling zijn aangemeld. Per saldo gaat het in 2026 om een onttrekking van € 2.340.000.

Reserve egalisatie kapitaallasten centrumregeling (CR)

In de reserve egalisatie kapitaallasten worden de verschillen tussen de begrote en werkelijke kapitaallasten in enig begrotingsjaar verrekend. Afwijkingen in de kapitaallasten hebben geen effect op het begrotingsresultaat van Leiden. Het betreft alleen de kapitaallasten van investeringen die vallen onder de Centrumregeling Leidse Regio. Per saldo gaat het in 2026 om een onttrekking van € 904.000.

Reserve bedrijfsvoering Centrumregeling (CR)

In overeenstemming met de uitgangspunten in de Centrumregeling Bedrijfsvoering Leidse Regio worden het jaarlijks resultaat van de CR verrekend deze reserve (= egalisatiefunctie). De reserve wordt ingezet ten behoeve van kwaliteitsverbeterende maatregelen van de CR. In 2026 wordt in totaal 359.000 onttrokken uit deze reserve kwaliteitsverbeteringen binnen de bedrijfsvoering van de CR.

Investeringen

Niet van toepassing

Subsidies

Niet van toepassing

Verbonden Partijen

De onderstaande Verbonden Partijen leveren een bijdrage aan het programma Algemene dekkingsmiddelen. Zie voor meer informatie de paragraaf verbonden partijen.

Alliander

Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.

Dunea

Dunea produceert en levert aan circa 1,3 miljoen klanten betrouwbaar drinkwater in het westelijk deel van ZuidHolland.

NV Bank Nederlandse Gemeenten

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor inwoners en organisaties.

Overhead, Vpb en Onvoorzien

Overhead

Overhead

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Overhead

Lasten

88.712

97.608

97.608

96.017

94.343

93.703

Baten

-15.392

-15.357

-15.953

-15.866

-15.947

-15.937

Saldo

73.320

82.251

81.656

80.151

78.396

77.766

Programma

Lasten

88.712

97.608

97.608

96.017

94.343

93.703

Baten

-15.392

-15.357

-15.953

-15.866

-15.947

-15.937

Saldo van baten en lasten

73.320

82.251

81.656

80.151

78.396

77.766

Resultaat

73.320

82.251

81.656

80.151

78.396

77.766

Overhead wordt gedefinieerd als 'alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van het primaire proces', en bevat naast personele kosten ook een aantal andere kostenposten.

Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat de baten en lasten van overhead in dit programma moeten worden opgenomen. Overhead mag alleen nog aan grote projecten of investeringen worden toegerekend als dit anders tot grote nadelen in de begroting zou leiden. De toerekening van overheadkosten bij het bepalen van tarieven voor heffingen en leges gebeurt buiten de begroting om. Door het apart opnemen van overhead winnen begroting en verantwoording aan transparantie en kan beter worden gestuurd op de bedrijfsvoering. Bovendien is het doel dat door het hanteren van een landelijk voorgeschreven systematiek een goede vergelijking kan worden gemaakt met andere gemeenten.

De personele kosten van overhead bevatten de kosten van:

  • de leidinggevenden in het primaire proces;
  • de medewerkers van Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
  • de medewerkers van P&O / HRM;
  • de medewerkers van Inkoop;
  • interne en externe communicatiemedewerkers, met uitzondering van klantcommunicatie;
  • de medewerkers van Juridische zaken;
  • de medewerkers van Bestuurszaken en bestuursondersteuning;
  • de medewerkers van Informatievoorziening en automatisering;
  • de medewerkers van Facilitaire zaken en huisvesting;
  • de medewerkers bezig met postbehandeling en archivering;
  • de medewerkers voor bedrijfsvoering;
  • de managementondersteuning in het primaire proces

De andere overheadkosten betreffen:

  • de kosten voor de huisvesting voor de uitvoering van de algemene taken van de eigen gemeentelijke organisatie;
  • de personele kosten van medewerkers die niet eerder genoemd zijn, maar die werkzaamheden verrichten die niet zijn toe te rekenen aan een of meerdere taakvelden;
  • de verzekeringskosten en opleidingskosten voor personeel;
  • de bijdrage aan een verbonden partij, voor zover deze verbonden partij werkzaam is voor het taakveld 0.4 Overhead.

Budgettaire ontwikkelingen

De daling van de lasten en/of de stijging van de baten worden onder andere veroorzaakt door de indexering van budgetten, doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten die zijn berekend vanuit het meerjareninvesteringsplan 2026-2029. Beleidswijzigingen met financiële consequenties worden hierna per beleidsterrein toegelicht.

Investeringen

Prestatie

Omschrijving prestatie

Omschrijving investering

Categorie

nieuw / vervanging

VK/
NK

Bijdrage derden/ reserves

2026

2027

2028

2029

11A011

Stelposten concern

Nader in te vullen agv prijsstijgingen

Maatsch.

0

NK

-

1.979

-

-

-

11A014

Plankosten definitiefase

Plankosten defenitiefase 2026-2029

Econ.

V

2.594

655

655

655

628

12A003

Overhead facilitaire zaken

Meubilair Stoelen 2027

Econ.

V

-

-

566

-

-

12A006

Overhead huisvesting

Carillon en toren-uurwerk / koffiekamer

Econ.

V

-

173

-

-

-

12A006

Overhead huisvesting

Stadhuis noodstroomvoorziening 2025

Econ.

V

-

140

-

-

-

12A006

Overhead huisvesting

Tankgebouw DZB Le Pooleweg 6

Econ.

V

-

-

-

409

-

12A010

Overhead IDA

Docking-Monitoren-werkstations 2026-2029

Econ.

0

-

389

236

384

290

12A010

Overhead IDA

Surfaces + toebehoren 2026-2029

Econ.

V

-

100

359

946

2.167

12A010

Overhead IDA

Telefonie 5 jaar (toestellen) 2026-2029

Econ.

V

-

140

140

140

140

12A010

Overhead IDA

Switches 2026-2029

Econ.

V

-

222

222

222

222

12A010

Overhead IDA

AV-middelen div.locaties derden 2026

Econ.

V

-

138

-

-

-

12A010

Overhead IDA

AV-middelen Leiden div.locaties 2026

Econ.

V

-

157

-

-

-

12A010

Overhead IDA

AV-middelen Stadhs LN ex.Raadszaal 2027

Econ.

V

-

-

312

-

-

12A010

Overhead IDA

AV-middelen Stadskantoor Leiden 2029

Econ.

V

-

-

-

-

416

12A010

Overhead IDA

Verbouwing Tweelinghuis 2025

Econ.

V

-

2.246

-

-

-

P72

HKPL CONCERNSTAF

Vervangen JOIN zaaksysteem 2026

Econ.

V

-

1.096

-

-

-

P73

HKPL STEDELIJK BEHEER

Wagenpark 6 jaar 2027-2029

Bedrijfsm.

V

-

-

859

1.729

604

P73

HKPL STEDELIJK BEHEER

Wagenpark 8 jaar 2026-2029

Bedrijfsm.

V

-

5.419

1.736

2.358

404

P73

HKPL STEDELIJK BEHEER

Nieuwe stadswerf

Econ.

V

-

20.927

-

-

976

P73

HKPL STEDELIJK BEHEER

Luchtbehandelingsinstallatie ABW 15

Econ.

V

-

149

-

-

-

Totaal programma Algemene dekkingsmiddelen en Overhead

2.594

33.930

5.086

6.842

5.849

In bovenstaand overzicht staan de investeringen zoals deze zijn opgenomen in het investeringsplan 2026-2029. In paragraaf 4.2.2 Investeringen wordt de ontwikkeling van de kapitaallasten toegelicht en staat een overzicht met te voteren kredieten.

Beleidsindicatoren

Volgens de voorschriften in het BBV moeten 39 beleidsindicatoren verplicht bij de programma's worden opgenomen. Met deze beleidsindicatoren is het via 'waarstaatjegemeente.nl' beter mogelijk de resultaten van de gemeenten onderling te vergelijken. Van deze indicatoren vallen er 5 onder het hoofdtaakveld 0 Bestuur en Organisatie. Omdat het voornamelijk overhead gerelateerde indicatoren betreft, worden ze in deze paragraaf opgenomen.

Indicator

Eenheid

Periode

Leiden

Nederland

Bron

Formatie

Fte per 1.000 inwoners

2025

14,68

-

Begroting 2026

Bezetting

Fte per 1.000 inwoners

2025

14,33

-

Begroting 2026

Apparaatskosten

Kosten per inwoner

2025

1.687

-

Begroting 2026

Externe inhuur*

Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen

2025

17,5%

-

Begroting 2026

Overhead

% van totale lasten

2025

11%

-

Begroting 2026

* Betreft het streefcijfer zoals opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.

Vennootschapsbelasting (Vpb)

Vennootschapsbelasting

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Vennootschapsbelasting

Lasten

256

174

178

178

212

212

Baten

-

-

-

-

-

-

Saldo

256

174

178

178

212

212

Programma

Lasten

256

174

178

178

212

212

Baten

-

-

-

-

-

-

Saldo van baten en lasten

256

174

178

178

212

212

Resultaat

256

174

178

178

212

212

Er zijn geen wijzigingen in het structurele budget voor vennootschapsbelasting, behoudens de toepassing van de index.

Onvoorzien

Onvoorzien

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Onvoorzien

Lasten

-

277

284

284

284

284

Baten

-

-

-

-

-

-

Saldo

-

277

284

284

284

284

Programma

Lasten

-

277

284

284

284

284

Baten

-

-

-

-

-

-

Saldo van baten en lasten

-

277

284

284

284

284

Resultaat

-

277

284

284

284

284

Er zijn geen wijzigingen in het structurele budget voor onvoorziene posten, behoudens de toepassing van de index.