Binnen de begroting bestaat er onderscheid tussen specifieke dekkingsmiddelen en algemene dekkingsmiddelen. Specifieke dekkingsmiddelen (bijvoorbeeld opbrengsten voor ophalen afval, verstrekken van vergunningen, onderhouden van het riool, reisdocumenten etc.) hangen samen met een concreet beleidsveld en staan opgenomen in de betreffende programma’s. Deze dekkingsmiddelen verlagen het saldo van lasten en baten op de betreffende programma’s in de begroting.
De algemene dekkingsmiddelen onderscheiden zich van specifieke dekkingsmiddelen doordat zij vrij aan te wenden zijn. De besteding van deze inkomsten is niet aan een bepaald programma (doel) gebonden. De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de bestedingen van de programma’s 1 tot en met 10, en zijn ingedeeld naar voorgeschreven categoriën en onvoorzien.
In dit hoofdstuk lichten wij de algemene dekkingsmiddelen toe.
Algemene middelen | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | |||||
Lokale heffingen besteding niet gebonden | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | -64.718 | -70.558 | -74.026 | -74.143 | -75.496 | -76.582 | |
Saldo | -64.718 | -70.558 | -74.026 | -74.143 | -75.496 | -76.582 | |
Algemene uitkering | Lasten | 0 | 1.834 | 1.790 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Baten | -343.166 | -363.765 | -382.419 | -372.829 | -377.600 | -383.427 | |
Saldo | -343.166 | -361.932 | -380.629 | -371.230 | -376.000 | -381.827 | |
Dividend | Lasten | 63 | 81 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Baten | -2.729 | -4.686 | -2.630 | -2.630 | -2.630 | -2.630 | |
Saldo | -2.666 | -4.605 | -2.540 | -2.540 | -2.540 | -2.540 | |
Saldo financieringsfunctie | Lasten | 592 | 1.158 | 1.744 | 5.097 | 9.698 | 13.384 |
Baten | -687 | -376 | -376 | -376 | -376 | -376 | |
Saldo | -95 | 782 | 1.368 | 4.722 | 9.322 | 13.008 | |
Overige alg.dekkingsmiddelen | Lasten | 1.788 | 3.477 | 2.421 | -116 | 5.904 | 5.281 |
Baten | 0 | -168 | -176 | -176 | -176 | -176 | |
Saldo | 1.788 | 3.308 | 2.246 | -291 | 5.729 | 5.105 | |
Programma | Lasten | 2.443 | 6.549 | 6.045 | 6.671 | 17.292 | 20.355 |
Baten | -411.299 | -439.553 | -459.627 | -450.154 | -456.278 | -463.191 | |
Saldo van baten en lasten | -408.857 | -433.004 | -453.583 | -443.483 | -438.986 | -442.836 | |
Reserves | Toevoeging | 27.668 | 18.016 | 7.183 | 34.400 | 15.609 | 6.967 |
Onttrekking | -38.141 | -34.101 | -26.791 | -11.444 | -13.259 | -2.388 | |
Mutaties reserves | -10.474 | -16.085 | -19.608 | 22.956 | 2.350 | 4.579 | |
Resultaat | -419.330 | -449.089 | -473.190 | -420.526 | -436.636 | -438.258 |
Budgettaire ontwikkelingen
De daling van de lasten en/of de stijging van de baten worden onder andere veroorzaakt door de indexering van budgetten, doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten die zijn berekend vanuit het meerjareninvesteringsplan 20252028. Beleidswijzigingen met financiële consequenties worden hierna per beleidsterrein toegelicht.
Zie de paragraaf Lokale Heffingen voor een gedetailleerde toelichting.
De ozbtarieven en precariobelasting worden met 4,2% geindexeerd voor inflatie.
De totale opberngst ozb stijgt verder door oplevering van nieuwe woningen en bedrijfspanden.
De opbrengst ozb stijgt door indexering en groei van het aantal woningen en nieuwe bedrijfspanden.
Belasting (bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Ozb eigenaren woningen | ||||
Groei aantal woningen | 826 | 1.025 | 1.283 | 2.369 |
Indexering | 1.231 | 1.231 | 1.276 | 1.276 |
Ozb gebruikers nietwoningen | ||||
Groei niet-woningen | 1.097 | 1.097 | 1.097 | 1.097 |
Indexering | 806 | 804 | 804 | 804 |
Ozb eigenaren niet-woningen | ||||
Groei niet-woningen | 1.097 | 1.097 | 1.097 | 1.097 |
Indexering | 872 | 870 | 870 | 870 |
Totaal | 5.927 | 6.123 | 6.426 | 7.512 |
De ramingen voor de algemene uitkering en de lokale heffingen zijn geactualiseerd op basis van de laatst bekende ontwikkelingen. Daarbij gaat het om de planning van de woningbouwproductie volgens de bouwmonitor en de wijzigingen van de aantallen van de verdeelmaatstaven in het gemeentefonds.
Tot en met 2023 gold de methodiek dat wanneer de rijksuitgaven stegen, het gemeentefonds evenredig meegroeide. Omgekeerd gold hetzelfde: daalden de rijksuitgaven als gevolg van bezuinigingen, dan daalde het gemeentefonds evenredig mee. Dit noemen we de ‘trap-op-trap-af-systematiek'.
e groei het gemeentefonds zou vanaf 2026 gekoppeld worden aan de groei van het bruto binnenlands product (bbp). In de meicirculaire 2024 is de nieuwe financieringssystematiek vervroegd van 2026 naar 2024. Het betekent dat de koppeling van het accres aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp) per 2024 al is ingevoerd.
De groei van het gemeentefonds wordt vanaf 2024 gebaseerd op een 8-jaars historisch gemiddelde (t9 t/m t2) van de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp). Daarmee wordt de groei van het gemeentefonds beter voorspelbaar en stabieler. De hoogte van de gemiddelde jaarlijks groei van het gemeentefonds ligt daarmee wel lager dan het gemiddelde van de oude trapoptrapaf afspraak. Vanaf 2026 is de reële groei van het gemeentefonds wel iets hoger dan in de septembercirculaire 2023 geraamd. Maar daar staat tegenover dat de loon en prijscompensatie lager zal zijn. Per saldo is het netto financieel effect beperkt.
Het algemene gedeelte van het gemeentefonds bedraagt per 2024 afgerond € 38 miljard. Dit bedrag wordt op basis sociale en fysieke kenmerken verdeeld over de gemeenten. De kenmerken zijn vertaald in 51 verdeelmaatstaven zoals bijvoorbeeld inwoners, huishoudens met een laag inkomen en woningen. Maar ook heel specifieke zoals de oppervlakte van de historische kern.
In de Kaderbrief 2024-2028 is de ontwikkeling van de algemene uitkering gemeentefonds toegelicht. In de berekening van de algemene uitkering hebben wij zo veel mogelijk rekening gehouden met de ontwikkelingen uit de Voorjaarsnota van het Kabinet. De ontwikkeling van de algemene uitkering o.b.v. de meicirculaire voor Leiden vergelijken wij nu met de raming in de Kaderbrief 2024-2028.
Prijs en volumeontwikkeling Wmo maatwerk.
In de Rijksbegroting is een reservering opgenomen voor compensatie van de groei van het aantal ouderen 75+ en daarmee stijgende kosten voor de Wmo. Deze compensatie is nog niet officieel toegevoegd aan het gemeentefonds, maar wij verwachten wel dat dit op korte termijn gaat gebeuren. Dus tegenover de verhoging van de budgetten voor de Wmo hebben wij een stelpost opgenomen in de raming van de algemene uitkering vanaf 2026.
Opschalingskorting
In de meicirculaire 2024 is verwerekt dat vanaf 2026 de oploop van de opschalingskorting definitief wordt geschrapt. Daardoor krijgen gemeenten € 675 miljoen extra. Leids aandeel € 5,3 miljoen (dit was al verwerkt in de Kaderbrief 2024-2028).
Raming algemene uitkering 2024 2028
Overzicht ontwikkelingen ( -/- = nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Raming meerjarenbeeld 2024 2027 | 370.631 | 354.235 | 354.805 | 354.805 |
Netto ontwikkeling gemeentefonds kaderbrief 2024 | -186 | -984 | 2.120 | 6.286 |
Voorjaarsnota Kabinet: | ||||
Schrappen Opschalingskorting vanaf 2026 | -5.389 | 5.371 | 5.253 | 5.282 |
Prijs en volumeontwikkeling Wmo maatwerk | 0 | 525 | 1.050 | 1.575 |
Stand Kaderbrief 2024-2028 | 365.056 | 359.146 | 363.228 | 367.948 |
Wijzigingen begroting 2025-2028, Meicirculaire 2024: | ||||
Taakmutaties (zie brief aan de raad over de meicirculaire 2024) | 7.843 | 4.565 | 4.361 | 4.207 |
Indexering lonen- en prijzen (LPO) | 10.949 | 10.949 | 10.949 | 10.949 |
Netto ontwikkeling (uitkeringspercentage) | -1.788 | -2.191 | -1.298 | -37 |
Verhoging stelpost onderuitputting BTW-compensatiefonds | 360 | 360 | 360 | 360 |
Raming algemene uitkering 2025 -2028 | 382.419 | 372.829 | 377.600 | 383.427 |
Raming stelpost indexering lonen en prijzen.
Bij de berekening van de algemene uitkering is een reservering ('stelpost') opgenomen voor de stijging van lonen en prijzen. Deze stelpost bedraagt structureel € 1,6 miljoen. Hiermee hebben we dekking beschikbaar voor niet voorziene hogere ontwikkeling van lonen (cao) en prijzen van goederen.
Het dividend van Alliander ramen we stabiel op € 2,0 miljoen per jaar. In 2024 hebben we een interim dividend ontvangen door de verkoop van Kenter n.v.
Om de voorgenomen investeringen te financieren is het noodzakelijk om leningen aan te trekken. De leningen die we verwachten aan te trekken, leiden tot meer (rente)lasten in 2025. Voor een verdere toelichting op de financieringsfunctie wordt verwezen naar de paragraaf financiering.
Bij de Kaderbrief 2024-2028 is het budget behoedzaamheidsruimte in het jaar 2027 (het algemene deel ad € 800.000) ingezet voor dekking van de tegenvallers. De behoedzaamheidsruimte voor 2028 blijft in tact voor hetzelfde bedrag.
Reserves AD en Overhead | Rekening | Begroting | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve flankerend beleid AD | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -18 | -200 | -100 | -100 | 0 | 0 | |
Saldo | -18 | -200 | -100 | -100 | 0 | 0 | |
Bedrijfsvoeringsreserve concern | Toevoeging | 1.209 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -2.133 | -370 | 0 | 0 | -490 | 0 | |
Saldo | -924 | -370 | 0 | 0 | -490 | 0 | |
Concernreserve | Toevoeging | 1.321 | 12.553 | 0 | 0 | 0 | 4.735 |
Onttrekking | -19.159 | -13.968 | -23.370 | -6.549 | -8.976 | 0 | |
Saldo | -17.838 | -1.415 | -23.370 | -6.549 | -8.976 | 4.735 | |
Reserve bedrijfsvoering plankosten | Toevoeging | 341 | 1.077 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -1.777 | -1.288 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -1.436 | -211 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve Sociaal Domein AD | Toevoeging | 1.832 | 557 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -30 | -64 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 1.802 | 493 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve afschrijvingen investeringen | Toevoeging | 7.564 | 1.465 | 7.062 | 34.400 | 15.609 | 2.000 |
Onttrekking | -3.796 | -1.805 | -1.279 | -4.241 | -3.721 | -2.388 | |
Saldo | 3.769 | -340 | 5.783 | 30.159 | 11.887 | -388 | |
Reserve budgetoverheveling | Toevoeging | 13.817 | 1.241 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -10.575 | -13.809 | -2.042 | -117 | -18 | 0 | |
Saldo | 3.242 | -12.568 | -2.042 | -117 | -18 | 0 | |
Reserve bedrijfsvoering concern OH | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -40 | -2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -40 | -2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
CR Reserve egalisatie kapitaallasten | Toevoeging | 684 | 947 | 121 | 0 | 0 | 232 |
Onttrekking | -614 | -596 | 0 | -437 | -54 | 0 | |
Saldo | 70 | 350 | 121 | -437 | -54 | 232 | |
CR Reserve risicobijdrage | Toevoeging | 355 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 355 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
CR Reserve bedrijfsvoering Centrumregel. | Toevoeging | 544 | 177 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 544 | 177 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserves AD en Overhead | -10.474 | -16.085 | -19.608 | 22.956 | 2.350 | 4.579 |
Reserve Flankerend beleid AD
De reserve flankerend beleid is bestemd om frictiekosten van personeel op te vangen bij reorganisaties en andere wijzigingen in de organisatie waardoor mensen bovenformatief worden. Daarnaast is een deel bestemd voor een financiële bijdrage aan de Garantiebanen. Vanaf 2023 is er jaarlijks een onttrekking van € 100.000 geraamd.
Concernreserve
De concernreserve dient als buffer voor de afdekking van niet-kwalificeerbare risico’s en de egalisatie van exploitatieresultaten. De minimale omvang van de concernreserve aan het eind van het meerjarenbeeld is vastgesteld op 150% van de uitkomst van de risicosimulatie. Rekeningsresultaten worden toegevoegd aan de concernreserve. De concernreserve is in principe vrij besteedbaar met inachtneming van de minimale omvang zoals die is vastgelegd in de financiële verordening. Het surplus in de concernreserve kan worden gebruikt voor het sluitend maken van het meerjarenbeeld bij de begroting of kaderbrief. De geraamde stortingen en onttrekkingen zijn afkomstig uit eerdere jaren (resultaten van voorgaande P&C producten). Zie voor de analyse van het meerjarig verloop ten opzichte van de normen voor het weerstandsvermogen het hoofdstuk hoofdlijnen financiële positie.
Reserve afschrijvingen investeringen
De reserve afschrijving investeringen dient als dekking van vervangingsinvesteringen waarover de raad heeft besloten. In 2025 wordt voor diverse investeringen per saldo € 7.062.000 toegevoegd en wordt als dekking voor kapitaallasten per saldo € 1.279.000 onttrokken. Bij de Kaderbrief 2024-2028 heeft de raad besloten om in het meerjarenbeeld in 2026 € 16,5 miljoen incidenteel in de reserve afschrijvingen investeringen te storten om hiermee de structurele begrotingsruimte te vergroten.
Reserve Budgetoverheveling
In de reserve budgetoverheveling worden de budgetten verzameld die eerder bij de voortgangsrapportages voor overheveling zijn aangemeld. Per saldo gaat het in 2025 om een onttrekking van € 2.042.000.
Reserve egalisatie kapitaallasten centrumregeling (CR)
In de reserve egalisatie kapitaallasten worden de verschillen tussen de begrote en werkelijke kapitaallasten in enig begrotingsjaar verrekend. Afwijkingen in de kapitaallasten hebben geen effect op het begrotingsresultaat van Leiden. Het betreft alleen de kapitaallasten van investeringen die vallen onder de Centrumregeling Leidse Regio. Per saldo gaat het in 2025 om een toevoeging van € 121.000.
Investeringen
Niet van toepassing.
Subsidies
Niet van toepassing.
De onderstaande Verbonden Partijen leveren een bijdrage aan het programma Algemene dekkingsmiddelen. Zie voor meer informatie de paragraaf verbonden partijen.
Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.
Dunea produceert en levert aan circa 1,3 miljoen klanten betrouwbaar drinkwater in het westelijk deel van ZuidHolland.
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor inwoners en organisaties.
Overhead
Overhead | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | |||||
Overhead | Lasten | 84.934 | 91.791 | 93.533 | 89.273 | 88.628 | 87.865 |
Baten | -15.064 | -15.405 | -15.657 | -15.617 | -15.533 | -15.533 | |
Saldo | 69.870 | 76.386 | 77.877 | 73.657 | 73.096 | 72.333 | |
Programma | Lasten | 84.934 | 91.791 | 93.533 | 89.273 | 88.628 | 87.865 |
Baten | -15.064 | -15.405 | -15.657 | -15.617 | -15.533 | -15.533 | |
Saldo van baten en lasten | 69.870 | 76.386 | 77.877 | 73.657 | 73.096 | 72.333 |
Overhead wordt gedefinieerd als 'alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van het primaire proces', en bevat naast personele kosten ook een aantal andere kostenposten.
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat de baten en lasten van overhead in dit programma moeten worden opgenomen. Overhead mag alleen nog aan grote projecten of investeringen worden toegerekend als dit anders tot grote nadelen in de begroting zou leiden. De toerekening van overheadkosten bij het bepalen van tarieven voor heffingen en leges gebeurt buiten de begroting om. Door het apart opnemen van overhead winnen begroting en verantwoording aan transparantie en kan beter worden gestuurd op de bedrijfsvoering. Bovendien is het doel dat door het hanteren van een landelijk voorgeschreven systematiek een goede vergelijking kan worden gemaakt met andere gemeenten.
De personele kosten van overhead bevatten de kosten van:
De andere overheadkosten betreffen:
Budgettaire ontwikkelingen
De mutaties in de lasten en de baten worden onder andere veroorzaakt door de indexering van budgetten, doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten die zijn berekend vanuit het meerjareninvesteringsplan 2025-2028. Er zijn geen beleidswijzigingen met financiële consequenties boven de toelichtingsgrens.
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | VK/ | Bijdrage derden/ reserves | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ADOH | Stelposten concern | Nader in te vullen agv prijsstijgingen22 | Maatsch. | N | NK | - | 5.480 | - | - | - |
ADOH | Plankosten definitiefase | Plankosten definitiefase 2024-2028 | Econ. | N | VK | 2.513 | 628 | 628 | 628 | 628 |
ADOH | Overhead facilitaire zaken | Meubilair Stoelen 2027 | Econ. | V | - | - | - | 543 | - | |
ADOH | Overhead huisvesting | Carillon en toren-uurwerk / koffiekamer | Econ. | V | - | 166 | - | - | - | |
ADOH | Overhead huisvesting | Stadhuis noodstroomvoorziening 2025 | Econ. | V | - | 134 | - | - | - | |
ADOH | Overhead huisvesting | Tankgebouw DZB Le Pooleweg 6 | Econ. | V | - | - | - | - | 392 | |
ADOH | Overhead IDA | Docking /Monitoren/werkstations 2025-2028 | Econ. | V | - | 226 | 373 | 226 | 368 | |
ADOH | Overhead IDA | Surfaces + toebehoren 2025-2028 | Econ. | V | - | 630 | 840 | 1.156 | 946 | |
ADOH | Overhead IDA | Telefonie 5 jaar (toestellen) 2025 | Econ. | V | - | 134 | 134 | 134 | 134 | |
ADOH | Overhead IDA | Switches 2025-2028 | Econ. | V | - | 213 | 213 | 213 | 213 | |
ADOH | Overhead IDA | AV-middelen div.locaties derden 2026 | Econ. | V | - | - | 132 | - | - | |
ADOH | Overhead IDA | AV-middelen Leiden div.locaties 2026 | Econ. | V | - | - | 150 | - | - | |
ADOH | Overhead IDA | AV-middelen Stadhs LN ex.Raadszaal 2027 | Econ. | V | - | - | - | 299 | - | |
ADOH | Overhead IDA | Verbouwing Tweelinghuis 2025 | Econ. | V | - | 2.154 | - | - | - | |
ADOH | HKPL CONCERNSTAF | Vervangen JOIN zaaksysteem 2026 | Econ. | V | - | - | 1.051 | - | - | |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Wagenpark 6jr 2025-2028 zero emissie | Bedrijfsm. | V | - | 1.021 | - | 605 | 1.657 | |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Wagenpark 8jr 2025-2028 zero emissie | Bedrijfsm. | V | - | 2.955 | 5.195 | 1.223 | 2.261 | |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Nieuwe stadswerf | Econ. | V | - | - | - | 21.000 | - | |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Luchtbehandelingsinstallatie ABW 15 | Econ. | V | - | - | 142 | - | - | |
Totaal programma Algemene dekkingsmiddelen en Overhead | 2.513 | 13.743 | 8.860 | 26.027 | 6.599 |
In bovenstaand overzicht staan de investeringen zoals deze zijn opgenomen in het investeringsplan 2025-2028. In paragraaf 4.2.2 Investeringen wordt de ontwikkeling van de kapitaallasten toegelicht en staat een overzicht met te voteren kredieten.
Beleidsindicatoren
Volgens de voorschriften in het BBV moeten 39 beleidsindicatoren verplicht bij de programma's worden opgenomen. Met deze beleidsindicatoren is het via 'waarstaatjegemeente.nl' beter mogelijk de resultaten van de gemeenten onderling te vergelijken. Van deze indicatoren vallen er 5 onder het hoofdtaakveld 0 Bestuur en Organisatie. Omdat het voornamelijk overhead gerelateerde indicatoren betreft, worden ze in deze paragraaf opgenomen.
Indicator | Eenheid | Periode | Leiden | Nederland | Bron |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2024 | 14,13 | - | Begroting 2025 |
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2024 | 13,46 | - | Begroting 2025 |
Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 2024 | 1.614 | - | Begroting 2025 |
Externe inhuur* | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2024 | 18,2% | - | Begroting 2025 |
Overhead | % van totale lasten | 2024 | 11% | - | Begroting 2025 |
* Betreft het streefcijfer zoals opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.
Vennootschapsbelasting | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | |||||
Vennootschapsbelasting | Lasten | 195 | 172 | 174 | 174 | 174 | 206 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 195 | 172 | 174 | 174 | 174 | 206 | |
Programma | Lasten | 195 | 172 | 174 | 174 | 174 | 206 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | 195 | 172 | 174 | 174 | 174 | 206 |
Er zijn geen wijzigingen in het structurele budget voor vennootschapsbelasting, behoudens de toepassing van de index.
Onvoorzien | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | |||||
Onvoorzien | Lasten | 0 | 273 | 277 | 277 | 277 | 277 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 273 | 277 | 277 | 277 | 277 | |
Programma | Lasten | 0 | 273 | 277 | 277 | 277 | 277 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 273 | 277 | 277 | 277 | 277 |
Er zijn geen wijzigingen in het structurele budget voor onvoorziene posten, behoudens de toepassing van de index.