Binnen de begroting bestaat er onderscheid tussen specifieke dekkingsmiddelen en algemene dekkingsmiddelen. Specifieke dekkingsmiddelen (bijvoorbeeld opbrengsten voor ophalen afval, verstrekken van vergunningen, onderhouden van het riool, reisdocumenten etc.) hangen samen met een concreet beleidsveld en staan opgenomen in de betreffende programma’s. Deze dekkingsmiddelen verlagen het saldo van lasten en baten op de betreffende programma’s in de begroting.
De algemene dekkingsmiddelen onderscheiden zich van specifieke dekkingsmiddelen doordat zij vrij aan te wenden zijn. De besteding van deze inkomsten is niet aan een bepaald programma (doel) gebonden. De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de bestedingen van de programma’s 1 tot en met 10, en zijn ingedeeld naar voorgeschreven categorieën en onvoorzien.
In dit hoofdstuk lichten wij de algemene dekkingsmiddelen toe.
Algemene middelen | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lokale heffingen besteding niet gebonden | Lasten | - | - | - | - | - | - |
Baten | -70.299 | -74.966 | -78.331 | -78.730 | -79.679 | -80.638 | |
Saldo | -70.299 | -74.966 | -78.331 | -78.730 | -79.679 | -80.638 | |
Algemene uitkering | Lasten | - | 1 | 779 | 1.245 | 640 | 431 |
Baten | -373.351 | -387.997 | -402.402 | -407.872 | -408.022 | -411.077 | |
Saldo | -373.351 | -387.996 | -401.623 | -406.626 | -407.382 | -410.646 | |
Dividend | Lasten | 81 | 72 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Baten | -4.687 | -3.048 | -2.630 | -2.630 | -2.630 | -2.630 | |
Saldo | -4.606 | -2.976 | -2.540 | -2.540 | -2.540 | -2.540 | |
Saldo financieringsfunctie | Lasten | -478 | 2.393 | 3.737 | 8.550 | 13.337 | 19.175 |
Baten | -917 | -376 | -376 | -376 | -376 | -376 | |
Saldo | -1.395 | 2.017 | 3.361 | 8.174 | 12.961 | 18.799 | |
Overige alg.dekkingsmiddelen | Lasten | 1.630 | 3.812 | 1.438 | 1.143 | 1.576 | 1.938 |
Baten | -1 | -176 | -182 | -182 | -182 | -182 | |
Saldo | 1.629 | 3.637 | 1.257 | 962 | 1.394 | 1.756 | |
Programma | Lasten | 1.233 | 6.278 | 6.044 | 11.029 | 15.643 | 21.634 |
Baten | -449.254 | -466.563 | -483.921 | -489.789 | -490.889 | -494.902 | |
Saldo van baten en lasten | -448.021 | -460.285 | -477.877 | -478.761 | -475.246 | -473.268 | |
Reserves | Toevoeging | 49.699 | 24.156 | 34.732 | 15.639 | 14.881 | 34.148 |
Onttrekking | -35.898 | -67.398 | -15.486 | -13.197 | -3.601 | -16.128 | |
Mutaties reserves | 13.801 | -43.242 | 19.247 | 2.442 | 11.280 | 18.020 | |
Resultaat | -434.220 | -503.527 | -458.630 | -476.318 | -463.965 | -455.249 |
De daling van de lasten en/of de stijging van de baten worden onder andere veroorzaakt door de indexering van budgetten, doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten die zijn berekend vanuit het meerjareninvesteringsplan 2026-2029. Beleidswijzigingen met financiële consequenties worden hierna per beleidsterrein toegelicht.
De OZB opbrengsten zijn geactualiseerd en geïndexeerd. Kortheidshalve verwijzen wij naar de paragraaf lokale heffingen.
De ramingen voor de algemene uitkering en de lokale heffingen zijn geactualiseerd op basis van de laatst bekende ontwikkelingen. Daarbij gaat het om de planning van de woningbouwproductie volgens de bouwmonitor en de wijzigingen van de aantallen van de verdeelmaatstaven in het gemeentefonds.
De groei van het gemeentefonds wordt vanaf 2024 gebaseerd op een 8-jaars historisch gemiddelde (t-9 t/m t-2) van de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp). Daarmee is de groei van het gemeentefonds beter voorspelbaar en stabieler.
Het algemene gedeelte van het gemeentefonds bedraagt per 2025 afgerond € 41 miljard. Dit bedrag wordt op basis van sociale en fysieke kenmerken verdeeld over de gemeenten. De kenmerken zijn vertaald in 51 verdeelmaatstaven zoals bijvoorbeeld inwoners, huishoudens met een laag inkomen en woningen. Er zijn ook heel specifieke maatstaven zoals de oppervlakte van de historische kern.
In de Kaderbrief 2025-2029 is de ontwikkeling van de algemene uitkering gemeentefonds toegelicht. In de begroting 2026 is aan deze raming de compensatie voor lonen en prijzen toegevoegd, €8,2 miljoen. In de berekening van de algemene uitkering hebben wij zo veel mogelijk rekening gehouden met de ontwikkelingen uit de Voorjaarsnota van het Kabinet. De ontwikkeling van de algemene uitkering o.b.v. de meicirculaire voor Leiden vergelijken wij nu met de raming in de Kaderbrief 2025-2029.
Bedragen x €1.000 -/- is nadeel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Raming Kaderbrief 2025-2029 | 387.997 | 385.298 | 391.879 | 392.397 | 397.187 |
Raming begroting 2026 | 395.800 | 402.402 | 407.872 | 408.022 | 411.077 |
Bruto verschil | 7.803 | 17.104 | 15.993 | 15.625 | 13.890 |
V | V | V | V | V | |
Af: taakmutaties,te verrekenen met beleidsveld | 6.090 | 4.719 | 4.247 | 4.880 | 3.385 |
Indexering | 8.216 | 8.218 | 8.218 | 7.968 | |
Netto ontwikkeling | 1.713 | 4.169 | 3.528 | 2.527 | 2.537 |
V | V | V | V | V |
Het voordeel in 2025 wordt grotendeels veroorzaakt door bijstelling van de loon- en prijscompensatie. De onderuitputting BTW-compensatiefonds is lager dan eerder geraamd door het Rijk en levert een nadeel op van € 0,8 miljoen.
De voordelen vanaf 2026 ontstaan door verhoging van de compensatie voor loon- en prijsstijgingen vanuit 2025. De demping van het ravijn valt vanaf 2026 € 0,7 tot € 0,2 miljoen lager uit dan geraamd in de kaderbrief. Het resterende deel van de netto ontwikkeling is het resultaat van bijstelling van de verdeelmaatstaven en de uitkeringsfactor. De verdeelmaatstaven huishoudens met een laag inkomen en bijstandontvangers geven de grootste wijziging, totaal € 4,4 miljoen structureel nadelig. Dit komt doordat er in Leiden minder huishoudens met een laag inkomen (door een definitiewijziging van de maatstaf) en bijstandsontvangers zijn dan eerder geraamd. Dit is echter een trend bij vrijwel alle gemeenten. Het lagere bedrag dat hierdoor wordt uitgekeerd voor deze maatstaf wordt weer via de zogenaamde uitkeringsfactor alsnog uitgekeerd aan gemeenten. Per saldo verloopt dit voor Leiden tot € 0,5 miljoen structureel nadelig omdat de aanpassing van de uitkeringsbasis wordt verrekend met de uitkeringsfactor. Die stijgt met € 3,9 miljoen structureel.
Het netto voordeel van de meicirculaire 2025 is in deze begroting toegevoegd aan de stelpost indexering.
Voor verdere informatie over de meicirculaire verwijzen wij naar de brief aan de gemeenteraad van 10 juni 2025
Door een hogere winst over 2024 vallen het dividend Alliander en BNG samen € 418.000 hoger uit dan begroot. Dit zorgt voor een eenmalige meevaller in 2025 (ten opzichte van 2026).
De gestegen rente op de kapitaalmarkt en extra investeringsvolumes zorgen er voor dat financieringslasten op langere termijn oplopen.
De lagere lasten in 2026 worden met name veroorzaakt door de verwachte lagere kapitaallasten. Deze lagere lasten zijn niet verdeeld over de verschillende begrotingsprogramma's.
Reserves programma AD | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Reserve flankerend beleid AD | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -192 | -100 | -100 | - | - | - | |
Saldo | -192 | -100 | -100 | - | - | - | |
Bedrijfsvoeringsreserve concern | Toevoeging | - | 1.787 | - | - | - | - |
Onttrekking | -1.798 | -96 | - | -490 | - | - | |
Saldo | -1.798 | 1.691 | - | -490 | - | - | |
Concernreserve | Toevoeging | 18.450 | - | - | - | 8.120 | - |
Onttrekking | -13.968 | -43.788 | -7.030 | -6.857 | - | -11.782 | |
Saldo | 4.482 | -43.788 | -7.030 | -6.857 | 8.120 | -11.782 | |
Reserve bedrijfsvoering plankosten | Toevoeging | 1.215 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -1.030 | -1.745 | - | - | - | - | |
Saldo | 185 | -1.745 | - | - | - | - | |
Reserve Sociaal Domein AD | Toevoeging | 557 | 55 | - | - | - | - |
Onttrekking | -64 | -71 | - | - | - | - | |
Saldo | 493 | -17 | - | - | - | - | |
Reserve afschrijvingen investeringen | Toevoeging | 14.311 | 18.642 | 34.732 | 15.639 | 6.761 | 33.948 |
Onttrekking | -2.904 | -6.108 | -4.752 | -3.624 | -3.199 | -4.346 | |
Saldo | 11.407 | 12.534 | 29.980 | 12.015 | 3.562 | 29.603 | |
Reserve budgetoverheveling | Toevoeging | 13.680 | 2.234 | - | - | - | - |
Onttrekking | -15.323 | -12.023 | -2.340 | -972 | - | - | |
Saldo | -1.643 | -9.789 | -2.340 | -972 | - | - | |
Reserve bedrijfsvoering concern OH | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | -2.000 | - | - | - | - | |
Saldo | - | -2.000 | - | - | - | - | |
CR Reserve egalisatie kapitaallasten | Toevoeging | 237 | 109 | - | - | - | 199 |
Onttrekking | -504 | -376 | -904 | -767 | -373 | - | |
Saldo | -268 | -267 | -904 | -767 | -373 | 199 | |
CR Reserve risicobijdrage | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -115 | - | - | - | - | - | |
Saldo | -115 | - | - | - | - | - | |
CR Reserve bedrijfsvoering Centrumregel. | Toevoeging | 1.249 | 1.329 | - | - | - | - |
Onttrekking | - | -1.091 | -359 | -487 | -29 | - | |
Saldo | 1.249 | 239 | -359 | -487 | -29 | - | |
Totaal | Toevoeging | 49.699 | 24.156 | 34.732 | 15.639 | 14.881 | 34.148 |
Onttrekking | -35.898 | -67.398 | -15.486 | -13.197 | -3.601 | -16.128 | |
Reserves programma AD | 13.801 | -43.242 | 19.247 | 2.442 | 11.280 | 18.020 |
De reserve flankerend beleid is bestemd om frictiekosten van personeel op te vangen bij reorganisaties en andere wijzigingen in de organisatie waardoor mensen bovenformatief worden. Vanaf 2023 is er jaarlijks een onttrekking van € 100.000 geraamd.
De concernreserve dient als buffer voor de afdekking van niet-kwalificeerbare risico’s en de egalisatie van exploitatieresultaten. De minimale omvang van de concernreserve aan het eind van het meerjarenbeeld is vastgesteld op 150% van de uitkomst van de risicosimulatie. Rekeningsresultaten worden toegevoegd aan de concernreserve. De concernreserve is in principe vrij besteedbaar met inachtneming van de minimale omvang zoals die is vastgelegd in de financiële verordening. Het surplus in de concernreserve kan worden gebruikt voor het sluitend maken van het meerjarenbeeld bij de begroting of kaderbrief. De geraamde stortingen en onttrekkingen zijn afkomstig uit eerdere jaren (resultaten van voorgaande P&C producten). Zie voor de analyse van het meerjarig verloop ten opzichte van de normen voor het weerstandsvermogen het hoofdstuk hoofdlijnen financiële positie.
De reserve afschrijving investeringen dient als dekking van vervangingsinvesteringen waarover de raad heeft besloten. In 2025 wordt voor diverse investeringen per saldo € 34,7 mln. toegevoegd en wordt als dekking voor kapitaallasten per saldo € 4,8 mln. onttrokken. Bij de Kaderbrief 2024-2028 heeft de raad besloten om in het meerjarenbeeld in 2026 € 16,5 miljoen incidenteel in de reserve afschrijvingen investeringen te storten om hiermee de structurele begrotingsruimte te vergroten.
Reserve Budgetoverheveling In de reserve budgetoverheveling worden de budgetten verzameld die eerder bij de voortgangsrapportages voor overheveling zijn aangemeld. Per saldo gaat het in 2026 om een onttrekking van € 2.340.000.
In de reserve egalisatie kapitaallasten worden de verschillen tussen de begrote en werkelijke kapitaallasten in enig begrotingsjaar verrekend. Afwijkingen in de kapitaallasten hebben geen effect op het begrotingsresultaat van Leiden. Het betreft alleen de kapitaallasten van investeringen die vallen onder de Centrumregeling Leidse Regio. Per saldo gaat het in 2026 om een onttrekking van € 904.000.
In overeenstemming met de uitgangspunten in de Centrumregeling Bedrijfsvoering Leidse Regio worden het jaarlijks resultaat van de CR verrekend deze reserve (= egalisatiefunctie). De reserve wordt ingezet ten behoeve van kwaliteitsverbeterende maatregelen van de CR. In 2026 wordt in totaal € 359.000 onttrokken uit deze reserve kwaliteitsverbeteringen binnen de bedrijfsvoering van de CR.
Niet van toepassing
Niet van toepassing
De onderstaande Verbonden Partijen leveren een bijdrage aan het programma Algemene dekkingsmiddelen. Zie voor meer informatie de paragraaf verbonden partijen.
Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.
Dunea produceert en levert aan circa 1,3 miljoen klanten betrouwbaar drinkwater in het westelijk deel van ZuidHolland.
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor inwoners en organisaties.
Overhead | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Overhead | Lasten | 88.712 | 97.608 | 97.608 | 96.017 | 94.343 | 93.703 |
Baten | -15.392 | -15.357 | -15.953 | -15.866 | -15.947 | -15.937 | |
Saldo | 73.320 | 82.251 | 81.656 | 80.151 | 78.396 | 77.766 | |
Programma | Lasten | 88.712 | 97.608 | 97.608 | 96.017 | 94.343 | 93.703 |
Baten | -15.392 | -15.357 | -15.953 | -15.866 | -15.947 | -15.937 | |
Saldo van baten en lasten | 73.320 | 82.251 | 81.656 | 80.151 | 78.396 | 77.766 | |
Resultaat | 73.320 | 82.251 | 81.656 | 80.151 | 78.396 | 77.766 |
Overhead wordt gedefinieerd als 'alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van het primaire proces', en bevat naast personele kosten ook een aantal andere kostenposten.
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat de baten en lasten van overhead in dit programma moeten worden opgenomen. Overhead mag alleen nog aan grote projecten of investeringen worden toegerekend als dit anders tot grote nadelen in de begroting zou leiden. De toerekening van overheadkosten bij het bepalen van tarieven voor heffingen en leges gebeurt buiten de begroting om. Door het apart opnemen van overhead winnen begroting en verantwoording aan transparantie en kan beter worden gestuurd op de bedrijfsvoering. Bovendien is het doel dat door het hanteren van een landelijk voorgeschreven systematiek een goede vergelijking kan worden gemaakt met andere gemeenten.
De personele kosten van overhead bevatten de kosten van:
De andere overheadkosten betreffen:
De daling van de lasten en/of de stijging van de baten worden onder andere veroorzaakt door de indexering van budgetten, doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten die zijn berekend vanuit het meerjareninvesteringsplan 2026-2029. Beleidswijzigingen met financiële consequenties worden hierna per beleidsterrein toegelicht.
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | VK/ | Bijdrage derden/ reserves | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
11A011 | Stelposten concern | Nader in te vullen agv prijsstijgingen | Maatsch. | 0 | NK | - | 1.979 | - | - | - |
11A014 | Plankosten definitiefase | Plankosten defenitiefase 2026-2029 | Econ. | V | 2.594 | 655 | 655 | 655 | 628 | |
12A003 | Overhead facilitaire zaken | Meubilair Stoelen 2027 | Econ. | V | - | - | 566 | - | - | |
12A006 | Overhead huisvesting | Carillon en toren-uurwerk / koffiekamer | Econ. | V | - | 173 | - | - | - | |
12A006 | Overhead huisvesting | Stadhuis noodstroomvoorziening 2025 | Econ. | V | - | 140 | - | - | - | |
12A006 | Overhead huisvesting | Tankgebouw DZB Le Pooleweg 6 | Econ. | V | - | - | - | 409 | - | |
12A010 | Overhead IDA | Docking-Monitoren-werkstations 2026-2029 | Econ. | 0 | - | 389 | 236 | 384 | 290 | |
12A010 | Overhead IDA | Surfaces + toebehoren 2026-2029 | Econ. | V | - | 100 | 359 | 946 | 2.167 | |
12A010 | Overhead IDA | Telefonie 5 jaar (toestellen) 2026-2029 | Econ. | V | - | 140 | 140 | 140 | 140 | |
12A010 | Overhead IDA | Switches 2026-2029 | Econ. | V | - | 222 | 222 | 222 | 222 | |
12A010 | Overhead IDA | AV-middelen div.locaties derden 2026 | Econ. | V | - | 138 | - | - | - | |
12A010 | Overhead IDA | AV-middelen Leiden div.locaties 2026 | Econ. | V | - | 157 | - | - | - | |
12A010 | Overhead IDA | AV-middelen Stadhs LN ex.Raadszaal 2027 | Econ. | V | - | - | 312 | - | - | |
12A010 | Overhead IDA | AV-middelen Stadskantoor Leiden 2029 | Econ. | V | - | - | - | - | 416 | |
12A010 | Overhead IDA | Verbouwing Tweelinghuis 2025 | Econ. | V | - | 2.246 | - | - | - | |
P72 | HKPL CONCERNSTAF | Vervangen JOIN zaaksysteem 2026 | Econ. | V | - | 1.096 | - | - | - | |
P73 | HKPL STEDELIJK BEHEER | Wagenpark 6 jaar 2027-2029 | Bedrijfsm. | V | - | - | 859 | 1.729 | 604 | |
P73 | HKPL STEDELIJK BEHEER | Wagenpark 8 jaar 2026-2029 | Bedrijfsm. | V | - | 5.419 | 1.736 | 2.358 | 404 | |
P73 | HKPL STEDELIJK BEHEER | Nieuwe stadswerf | Econ. | V | - | 20.927 | - | - | 976 | |
P73 | HKPL STEDELIJK BEHEER | Luchtbehandelingsinstallatie ABW 15 | Econ. | V | - | 149 | - | - | - | |
Totaal programma Algemene dekkingsmiddelen en Overhead | 2.594 | 33.930 | 5.086 | 6.842 | 5.849 |
In bovenstaand overzicht staan de investeringen zoals deze zijn opgenomen in het investeringsplan 2026-2029. In paragraaf 4.2.2 Investeringen wordt de ontwikkeling van de kapitaallasten toegelicht en staat een overzicht met te voteren kredieten.
Volgens de voorschriften in het BBV moeten 39 beleidsindicatoren verplicht bij de programma's worden opgenomen. Met deze beleidsindicatoren is het via 'waarstaatjegemeente.nl' beter mogelijk de resultaten van de gemeenten onderling te vergelijken. Van deze indicatoren vallen er 5 onder het hoofdtaakveld 0 Bestuur en Organisatie. Omdat het voornamelijk overhead gerelateerde indicatoren betreft, worden ze in deze paragraaf opgenomen.
Indicator | Eenheid | Periode | Leiden | Nederland | Bron |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2025 | 14,68 | - | Begroting 2026 |
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2025 | 14,33 | - | Begroting 2026 |
Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 2025 | 1.687 | - | Begroting 2026 |
Externe inhuur* | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2025 | 17,5% | - | Begroting 2026 |
Overhead | % van totale lasten | 2025 | 11% | - | Begroting 2026 |
* Betreft het streefcijfer zoals opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.
Vennootschapsbelasting | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Vennootschapsbelasting | Lasten | 256 | 174 | 178 | 178 | 212 | 212 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | 256 | 174 | 178 | 178 | 212 | 212 | |
Programma | Lasten | 256 | 174 | 178 | 178 | 212 | 212 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo van baten en lasten | 256 | 174 | 178 | 178 | 212 | 212 | |
Resultaat | 256 | 174 | 178 | 178 | 212 | 212 |
Er zijn geen wijzigingen in het structurele budget voor vennootschapsbelasting, behoudens de toepassing van de index.
Onvoorzien | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Onvoorzien | Lasten | - | 277 | 284 | 284 | 284 | 284 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | - | 277 | 284 | 284 | 284 | 284 | |
Programma | Lasten | - | 277 | 284 | 284 | 284 | 284 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo van baten en lasten | - | 277 | 284 | 284 | 284 | 284 | |
Resultaat | - | 277 | 284 | 284 | 284 | 284 |
Er zijn geen wijzigingen in het structurele budget voor onvoorziene posten, behoudens de toepassing van de index.