Algemeen
Verbonden partijen zijn samenwerkingspartners van de gemeente waarin zij een bestuurlijk en een financieel belang heeft en waarin zij daardoor medeverantwoordelijkheid draagt (‘mede-eigenaarschap’). Van een financieel belang is sprake indien Leiden risico loopt met de aan deze partij beschikbaar gestelde middelen of als Leiden aangesproken kan worden als de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Van bestuurlijk belang is sprake als Leiden zeggenschap heeft, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur, hetzij uit hoofde van stemrecht. Verbonden partijen kunnen zowel publiekrechtelijke (Gemeenschappelijke regelingen) als privaatrechtelijke (stichtingen, verenigingen, NV’s en BV’s) organisaties zijn. Vanwege de risico’s die de gemeente in verband met dat mede-eigenaarschap loopt geldt voor deze partijen een bijzonder sturings- en beheersingsysteem (governance). Vanwege de gemeentelijke belangen in de verbonden partijen hebben deze een bijzondere status.
Het beleidskader Verbonden Partijen (RV 17.0101) bevat de gemeentelijke visie op de omgang met de verbonden partijen en de concrete maatregelen die worden genomen om de risico’s van die aangegane medeverantwoordelijkheid te beheersen. De grondhouding voor het aangaan van publiekrechtelijke samenwerking in een verboden partij is positief, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. De grondhouding voor samenwerking met een privaatrechtelijke verbonden partij is ‘nee, tenzij’ er bijzondere redenen zijn voor de privaatrechtelijke samenwerkingsvorm.
In deze paragraaf wordt per verbonden partij weergegeven welk bestuurlijk en financieel belang de gemeente in een verbonden partij heeft, de "eigenaarsrol". Uit de toelichting bij de programma's blijkt welke bijdrage de verbonden partij aan de doelen geeft en welke kansen en risico's er zijn voor doelbereiking, de "opdrachtgeversrol". Ook geven we daar inzicht in de belangrijkste bestuurlijke mijlpalen voor uw raad, zodat u weet op welk moment u invloed kunt uitoefenen op deze gemeenschappelijke regeling. Als we bijvoorbeeld verwachten dat meerjaren beleidsplannen in 2022 aan uw raad voor zienswijze worden voorgelegd, zullen we dit in de toelichting bij het betreffende programma melden. Met deze toelichtingen voldoen we aan de verslaggevingsregels (BBV).
Via een hyperlink kunt u bij het gebruik van de website of een PDF eenvoudig tussen de paragraaf en programma's navigeren. Op deze wijze geven we invulling aan eerdere aanbevelingen van de rekenkamercommissie, maar voorkomen we dat de planning-en-controlstukken meer dubbelingen gaan bevatten.
Overzicht verbonden partijen
Het onderstaande overzicht bevat voor de gemeenschappelijke regelingen de geprognosticeerde cijfers 2024. Voor de overige verbonden partijen zijn de gegevens over het jaar 2022 opgenomen.
Verbonden partij | Begroot 2023 | Begroot 2024 |
---|---|---|
Holland Rijnland | 1.370 | 1.479 |
Service-organisatie Zorg Holland Rijnland (SOZ) | n.n.b. | 981 |
Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland | 2.145 | 2.353 |
Veiligheidsregio Hollands Midden | 10.833 | 12.005 |
Omgevingsdienst West-Holland | 3.240 | 3.462 |
Hecht (voorheen RDOG) | 7.573 | 8.214 |
Coöperatieve Zakelijke Post Nederland UA | n.n.b. | n.n.b. |
Bij de gemeenschappelijke regelingen zijn de deelnemende overheden onbeperkt aansprakelijk voor eventuele tekorten. Daarom is hier sprake van het zwaarste toezichtsregime waarbij bestuurders deelnemen aan het bestuur en de Leidse gemeenteraad ook een zienswijze geeft op de begroting.
Prog. 1 | Holland Rijnland | ||
Vestigingsplaats | Leiden | Wettelijk verplicht | Nee |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | Overgedragen bevoegdheden | Nee |
Raads- of collegeregeling | Raad | Portefeuillehouder | Van der Velden |
Doelstelling / publiek belang | Holland Rijnland is een samenwerking van en voor dertien gemeenten in het hart van de Randstad. Deze gemeenten werken vanuit een gezamenlijke strategische visie op de verdere ontwikkeling van de regio om de kwaliteit van wonen, werken, ondernemen en recreëren van burgers, bedrijven en instellingen in het gebied te bevorderen. Hiernaast voeren Holland-Rijnland ook verschillende taken uit op het gebied van leerplicht, woonruimteverdeling en doelgroepenvervoer. Jeugdhulp wordt met ingang van 2023 door de Seviceorganisatie Zorg uitgevoerd. | ||
Aard van samenwerking | Regionale afstemming van de beleidsuitvoering op onderdelen | ||
Lokale beleidsruimte | Volledig, er zijn geen beleidsbevoegdheden overgedragen | ||
Zeggenschap / bestuurlijk belang | Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. Het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur de stemverhouding bestaat uit 189 stemmen waarvan 36 stemmen afkomstig uit de gemeente Leiden. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 7 leden waarvan leden afkomstig uit de gemeente Leiden. | ||
Samenwerkingspartners | 13 gemeenten waaronder Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Leiden etc. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Risico’s | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Kerncijfers begroting | Bedragen * 1.000 Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat | 1-1-2024 1.822 31.095 | 31-12-2024 1.557 31.095 0 |
Overige informatie / website | |||
Voor opdrachtgeversrol, zie toelichting programma 1 Bestuur en Dienstverlening, beleidsterrein A Bestuur |
Prog. 1 | Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Leiden | Wettelijk verplicht | Nee |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | Overgedragen bevoegdheden | Ja |
Raads- of collegeregeling | Raad | Portefeuillehouder | North |
Doelstelling / publiek belang | De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) is een samenwerkingsverband op het gebied van belastingen. De BSGR voert namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen uit. Ook bepaalt de BSGR de hoogte van de WOZ-waarde voor alle onroerende zaken in deze gemeenten. | ||
Aard van samenwerking | Gezamenlijke uitvoering van heffing en inning. | ||
Lokale beleidsruimte | De gemeente Leiden bepaalt zelf de tarieven en het beleid rondom kwijtschelding etc. | ||
Zeggenschap / bestuurlijk belang | Vertegenwoordigers in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Het Algemeen Bestuur bestaat uit 12 leden waarvan 1 lid afkomstig van de gemeente Leiden. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 4 leden waarvan geen bestuursleden afkomstig van de gemeente Leiden. | ||
Samenwerkingspartners | Hoogheemraadschap van Rijnland en de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Velsen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar en Zoeterwoude. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Risico’s / weerstandsvermogen | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Kerncijfers begroting | Bedragen * 1.000 Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat | 1-1-2024 782 5.675 | 31-12-2024 782 5.513 0 |
Overige informatie / website | |||
Voor opdrachtgeversrol, zie programma 1 Bestuur en dienstverlening, beleidsterrein B Dienstverlening |
Prog. 2 | Veiligheidsregio Hollands Midden | ||
Vestigingsplaats | Leiden | Wettelijk verplicht | Ja |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | Overgedragen bevoegdheden | Nee |
Raads- of collegeregeling | Raad | Portefeuillehouder | Lenferink |
Doelstelling / publiek belang | In de Veiligheidsregio Hollands Midden werken brandweer, politie, GHOR en de gemeenten samen aan de rampenbestrijding en crisisbeheersing in Hollands Midden. De veiligheidsregio werkt ook nauw samen met partners, zoals waterschappen, milieudiensten en defensie. | ||
Aard van samenwerking | Uitvoeren van en adviseren over rampen- en crisisbestrijding en –preventie. | ||
Lokale beleidsruimte | Beperkt. De gemeenten hebben de wettelijke plicht om doelen voor brandweerzorg vast te stellen, maar het grootste deel van de beleidsruimte ligt bij het AB van de Veiligheidsregio. | ||
Zeggenschap / bestuurlijk belang | 18 burgemeesters uit de regio vormen het Algemeen bestuur waarbij Leiden op basis van het inwoneraantal 6 van de 50 stemmen in het AB (12%). 6 van deze burgemeesters vormen het Dagelijks Bestuur. De Burgemeester van Leiden is als voorzitter lid van zowel het Dagelijks als het Algemeen bestuur. | ||
Samenwerkingspartners | Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Krimpenerwaard, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Waddinxveen, Zoeterwoude, Zuidplas | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. Leiden heeft op basis van de uitkering uit het Gemeentefonds voor crisisbeheersing en rampenbestrijding hierin een aandeel van ongeveer 20%. | ||
Risico’s / weerstandsvermogen | Het weerstandsvermogen is de relatie tussen: enerzijds de weerstandscapaciteit, zijnde de middelen en mogelijkheden waarover de Veiligheidsregio beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken en anderzijds alle risico"s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie. De beschikbare weerstandscapaciteit van de Veiligheidsregio bestaat uit alle middelen dat de organisatie daadwerkelijk beschikbaar heeft om de financiele risico's af te dekken. Deze bestaat uit de Algemene Reserve. Per ultimo 2021 bedroeg de Algemene Reserve € 920.000. De Veiligheidsregio heeft voorgesteld om deze stand voor de periode 2024 - 2027 als benodigd weerstandsvermogen, dus omvang van de Algemene reserve, vast te stellen. Om te bepalen of de beschikbare weerstandscapaciteit toereikend is, dient de relatie te worden gelegd tussen de beschikbare weerstandscapaciteit enerzijds en anderzijds de financieel gekwantificeerde risico's. De uitkomst van die berekening vormt het weerstandsvermogen: Beschikbare weerstandcapaciteit van € 920.000 gedeeld door de benodigde weerstandscapaciteit van € 920.000 = een weerstandsvermogenratio van 1. Een Weerstandsvermogen van 1 tot 1,5 geldt als voldoende. | ||
Kerncijfers Begroting | Bedragen * 1.000 Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat | 1-1-2024 (concept) 5.037 73.258 | 31-12-2024 (concept) 4.487 73.411 0 |
Overige informatie / website | |||
Voor opdrachtgeversrol, zie programma 2 Veiligheid, beleidsterrein A Veiligheid |
Prog. 5 | Omgevingsdienst West-Holland | ||
Vestigingsplaats | Leiden | Wettelijk verplicht | Ja |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | Overgedragen bevoegdheden | Ja |
Raads- of collegeregeling | Raad | Portefeuillehouder | North |
Doelstelling / publiek belang | Uitvoering van de wettelijke taken zoals de vergunningverlening en handhaving van de Wet milieubeheer en de Wet bodembescherming (m.n. bouwstoffenbesluit), en advisering van de deelnemende gemeenten en de provincie Zuid-Holland bij de uitvoering van hun taken, zoals ruimtelijke planvorming en verkeersbeleid. | ||
Aard van samenwerking | Uitvoering van de wettelijke milieutaken en advisering van de deelnemende gemeenten en de provincie bij de uitvoering van hun milieutaken. | ||
Lokale beleidsruimte | Voor geluid, luchtkwaliteit, bodem en externe veiligheid voert de Omgevingsdienst het beleid uit voor de gemeente Leiden. Voor een beleidswijziging is evenwel een Leids college- of raadsbesluit nodig. | ||
Zeggenschap / bestuurlijk belang | Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. De stemverhouding wordt jaarlijks vastgesteld door het algemeen bestuur en is afhankelijk van de gemeente bijdrage in versus totale begroting. Het dagelijks bestuur bestaat uit 5 leden waarvan 1 bestuurslid afkomstig uit de gemeente Leiden. Het algemeen bestuur bestaat uit 26 leden waarvan 2 bestuursleden afkomstig uit de gemeenten Leiden. | ||
Samenwerkingspartners | De ODWH werkt voor de gemeenten Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Zoeterwoude en de provincie Zuid-Holland. Daarnaast voert de Omgevingsdienst de regionale milieutaken uit voor de regio Holland Rijnland. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Risico’s / weerstandsvermogen | Er moet deze periode nog rekening worden gehouden met nakomende kosten (bedrijfsvoering risico’s) voortvloeiend uit de opbouw van de organisatie: er zijn hiervoor geen toereikende reserves en onverwachte kosten zullen derhalve worden opgevraagd aan de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling. | ||
Kerncijfers begroting | Bedragen * 1.000 Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat | 1-1-2024 2.079 7.500 | 31-12-2024 380 11.782 92 |
Overige informatie / website | |||
Voor opdrachtgeversrol, zie programma 5 Omgevingskwaliteit, beleidsterrein D Duurzaamheid |
Prog. 7 | Service-organisatie Zorg Holland Rijnland (SOZ) (nieuw) | ||
Vestigingsplaats | Leiden | Wettelijk verplicht | Ja |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | Overgedragen bevoegdheden | Ja |
Raads- of collegeregeling | Raad | Portefeuillehouder | Jermoumi |
Doelstelling / publiek belang | De regeling behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van gemeentelijke contractering in het kader van de Jeugdwet: (a) Regionale jeugdhulp in het gedwongen kader (b) Gespecialiseerde jeugdhulp | ||
Aard van samenwerking | Belangenbehartiging van de gemeenten op het terrein van de uitvoering van de gemeentelijke contractering in het kader van de Jeugdwet. | ||
Lokale beleidsruimte | Volledig, er zijn geen beleidsbevoegdheden overgedragen | ||
Zeggenschap / bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit zoveel leden als er deelnemende gemeenten zijn. De portefeuillehouder Jeugd neemt deel aan het bestuur. | ||
Samenwerkingspartners | 12 gemeenten waaronder Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Leiden etc. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Risico’s | Risico's zijn opgenomen in de begroting van de SOZ zelf en hebben vooral betrekking op contiuniteit van de dienstverlening, efficiency/kosten en misbruik van regelingen. | ||
Kerncijfers begroting | Bedragen * 1.000 Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat | 1-1-2024 n.n.b. n.n.b. | 31-12-2024 n.n.b. n.n.b. n.n.b. |
Overige informatie / website | www.jeugdhulphollandrijnland.nl | ||
Voor opdrachtgeversrol, zie toelichting programma 7 Jeugd en onderwijs, beleidsterrein 7A Jeugd |
Prog. 9 | Hecht (voorheen RDOG) | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Leiden | Wettelijk verplicht | Ja |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | Overgedragen bevoegdheden | Ja |
Raads- of collegeregeling | Raad | Portefeuillehouder | Spijker |
Doelstelling / publiek belang | Hecht (voorheen RDOG Hollands Midden) bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en het welbevinden van de burgers in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden. | ||
Aard van samenwerking | Uitvoering van taken opgenomen in de RDOG Agenda 2020. | ||
Lokale beleidsruimte | Binnen de begrotingscyclus van de RDOG wordt de gemeenteraad gevraagd een zienswijze in te dienen. | ||
Zeggenschap / bestuurlijk belang | Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. Het Algemeen Bestuur bestaat uit 18 leden van de 18 gemeenten in de regio Hollands Midden waarvan 1 lid afkomstig van de gemeente Leiden. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 7 leden waarvan 1 lid afkomstig van de gemeente Leiden. | ||
Samenwerkingspartners | Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Krimpenerwaard, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Waddinxveen, Zoeterwoude en Zuidplas. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Risico’s / weerstandsvermogen | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Kerncijfers begroting | Bedragen * 1.000 Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat | 1-1-2024 4.044 46.514 | 31-12-2024 3.994 46.948 0 |
Overige informatie / website | |||
Voor opdrachtgeversrol, zie programma 9 Maatschappelijke ondersteuning , beleidsterrein B Preventie |
Van de vennootschappen vallen de verbonden partijen Innovation Quarter, Uniiq en Alliander binnen het zwaarste toezichtsregiem 'E' . Hier nemen portefeuillehouders of ambtenaren deel aan de jaarlijkse Algemene vergadering van aandeelhouders en de ALV en vindt actieve participatie plaats in besluitvorming over bijvoorbeeld beleidsstrategie en begrotingen (bijvoorbeeld via 'Raad van Participanten' bij Innovation Quarter). Bij Dunea en de BNG beperkt de gemeentelijke betrokkenheid zich tot het jaarlijks kennis nemen van de jaarrekening en het zo nodig bezoeken van de aandeelhoudersvergadering.
Prog. 3 | Innovation Quarter | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid | ||
Doelstelling/Publiek Belang | De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter B.V. (InnovationQuarter) heeft ten doel het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid Holland en Nederland. InnovationQuarter investeert in vernieuwende en snelgroeiende bedrijven, adviseert buitenlandse ondernemingen bij het vestigen in Zuid-Holland en organiseert samenwerking tussen innovatieve ondernemers, kennisinstellingen en de overheid. | ||
Bestuurlijk belang | Gemeente Leiden (2,94% aandelen) is samen met diverse andere gemeenten (Rotterdam (8,5%), Den Haag / Stichting HEID (4,9%), Delft (2,6%), Dordrecht en Westland (ieder 0,7%), de provincie Zuid-Holland (31,5%), Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (45,1%) en enkele universiteiten en ziekenhuizen (Universiteit Leiden, TU Delft, Erasmus MC en LUMC (ieder 0,7%) aandeelhouder van deze BV. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Naast het gestorte aandelenkapitaal geeft de gemeente Leiden een aanvullende financiële exploitatiebijdrage van € 200.000 voor de bijdrage aan de economische structuur van Leiden en de regio Zuid Holland. | ||
Financieel belang | De Gemeente Leiden is in het bezit van 3.700.000 aandelen op naam à € 1,00. | ||
Kerncijfers jaarrekening | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen Resultaat | 1-1-2022 45.959 14.430 | 31-12-2022 95.264 21.278 1.511 |
Risico's | Leiden loopt als aandeelhouder risico over het ingebrachte kapitaal. Het is mogelijk dat investeringen die IQ doet in startups en snelgroeiende ondernemers niet terug kunnen worden betaald. De strenge selectieprocedures en strakke begeleiding van Innovation Quarter zijn er zo op gericht dit zoveel mogelijk te voorkomen en ervoor te zorgen dat de investeringen juist renderen en banen opleveren. Als dit toch niet lukt, neemt het vermogen van Innovation Quarter af en moet de gemeente bij de Jaarrekening ook een deel van de waarde van de Leidse deelneming afwaarderen. Voor dit risico wordt een verliesvoorziening gevormd ter hoogte van € 690.000. Naar verwachting is dit voldoende om de gemaakte (en toekomstige) aanloopverliezen op te vangen. | ||
Overige informatie | Voor de opdrachtgeversrol, zie het overzicht 3b2.1 stimuleren en acquisitie van kennisintensieve bedrijvigheid en netwerken. |
Prog. 3 | Uniiq BV | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid | ||
Doelstelling/Publiek Belang | Economische structuurversterking in Zuid Holland via het verstrekken van financieringen aan startende bedrijven en of innovatieve vernieuwingen in bestaande bedrijven. | ||
Bestuurlijk belang | UNIIQ is medio 2016 is opgericht door een consortium van InnovationQuarter en de Technische Universiteit Delft, de Universiteit Leiden en het Erasmus Medisch Centrum. UNIIQ heeft zeven aandeelhouders: Regionale Ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter, Libertas Ergo Holding (Universiteit Leiden), stichting Techno-Inpuls (TU Delft), Erasmus MC Holding (ieder 20.000 aandelen), gemeente Leiden (1 mln. aandelen), stichting Holdingfonds Economische Investeringen Den Haag (HEID) (2 mln. aandelen) en Erasmus Enterprices (1 aandeel). De financiering van UNIIQ wordt opgebracht door een bredere groep: Provincie Zuid-Holland € 10 mln. (EFRO + eigen middelen + Rijkscofinanciering), Stichting HEID € 2 mln. (Rijkscofinanciering) en Rotterdam € 3 mln. (EFRO). | ||
Jaarlijkse bijdrage | Naast het gestorte aandelenkapitaal geeft de gemeente Leiden geen aanvullende financiële bijdrage. | ||
Financieel belang | Gemeente Leiden heeft voor € 1 miljoen aan aandelenkapitaal in Uniiq ingebracht. | ||
Kerncijfers jaarrekening | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen Resultaat | 1-1-2022 1.730 3.847 | 31-12-2022 1.914 8.392 184 |
Risico's | Uniiq BV investeert in de vroege productontwikkeling van startups. Omdat dit een zeer risicovolle fase is, heeft de gemeente Leiden op voorhand een verliesvoorziening getroffen voor de helft van het ingebrachte aandelenkapitaal (€ 500.000). | ||
Overige informatie | www.innovationquarter.nl / www.uniiq.nl Voor de opdrachtgeversrol, zie het overzicht 3b2.1 stimuleren en acquisitie van kennisintensieve bedrijvigheid en netwerken. |
Prog. 10 | DZB Partycatering BV | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Leiden | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | ||
Doelstelling/Publiek Belang | De BV had ten doel om cateringactiviteiten uit te voeren in nauwe samenwerking met DZB. Deze cateringactiviteiten zijn gestopt. De BV kan daarom binnenkort worden opgeheven. | ||
Bestuurlijk belang | Gemeente Leiden is voor 100% aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid afkomstig van de gemeente Leiden. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | ||
Financieel belang | Aandelenkapitaal ad € 18.000. De aandeelhouder is niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de BV. | ||
Kerncijfers jaarrekening | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen | 1-1-2022 147 0 | 31-12-2022 145 0 -2 |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Overige informatie |
Prog. 11 | Alliander | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Doelstelling/Publiek Belang | Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij. | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder. De raad van bestuur bestaat uit 3 leden waarvan geen bestuursleden afkomstig uit de gemeente Leiden. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | ||
Financieel belang | Jaarlijks keert Alliander 45% van het resultaat uit in dividend aan de aandeelhouders. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de NV. | ||
Kerncijfers jaarrekening | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen Resultaat | 1-1-2022 4.470.000 5.739.000 | 31-12-2022 4.570.000 6.122.000 198.000 |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Overige informatie |
Prog. 11 | Dunea | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Zoetermeer | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Doelstelling/Publiek Belang | Dunea produceert en levert aan circa 1,2 miljoen klanten lekker en betrouwbaar drinkwater in het westelijk deel van Zuid-Holland. | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid dat niet afkomstig is uit de gemeente Leiden. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden | ||
Financieel belang | De gemeente heeft 377.188 aandelen tegen een nominale waarde van € 5. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de NV. Dunea keert geen dividend uit. | ||
Kerncijfers jaarrekening | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen
| 1-1-2022 245.294 366.902 | 31-12-2022 251.601 371.196 6.307 |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Overige informatie |
Prog. 11 | NV Bank Nederlandse Gemeenten | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Doelstelling/Publiek Belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente is voor 0,62% aandeelhouder. De raad van bestuur en de directie bestaan beiden uit 3 leden waarvan geen leden afkomstig uit de gemeenten. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | ||
Financieel belang | Jaarlijks wordt dividend verstrekt over de in het bezit zijnde aandelen. De BNG is een NV. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. | ||
Kerncijfers jaarrekening | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen Resultaat | 1-1-2022 5.062.000 143.995.000 | 31-12-2022 4.615.000 107.459.000 300.000 |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Overige informatie |
De onderstaande stichtingen en verenigingen vallen onder het lichtste toezichtsregiem: jaarlijks neemt het college kennis van de Jaarrekening van deze partijen. Verdere sturing vindt eventueel plaats vanuit de opdrachtgeversrol.
Prog. 3 | Coöperatief Leids Startersfonds | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Leiden | ||
Rechtsvorm | Coöperatieve vereniging | ||
Doelstelling/Publiek Belang | Een aantal vooraanstaande Leidse ondernemers heeft in december 2014 het Coöperatief Leids Startersfonds opgericht. Deze coöperatie heeft als doel het bestrijden van winkelleegstand en het bevorderen van (jong) ondernemerschap. | ||
Bestuurlijk belang | Gemeente Leiden neemt deel in het coöperatief Startersfonds als B-lid, dat wil zeggen als mede-geldschieter van de Coöperatie. In de Algemene Vergadering heeft een B-lid vijfentwintig (25) stemmen. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | ||
Financieel belang | Gemeente Leiden neemt deel in de Coöperatie met een eenmalige kapitaalsinbreng van bij de start van € 100.000, welke in 2019 en 2021 op verzoek van de stichting is verlaagd, deze bedraagt nu nog € 30.000, verdeeld over inleggeld (€ 7.500) dat voor alle deelnemers gelijk is en een aanvullende eenmalige kapitaalinbreng (€ 22.500). | ||
Kerncijfers Jaarrekening (concept) | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen | 1-1-2022 83 23 | 31-12-2022 86 23 4 |
Risico's | Er zijn geen materiële risico's waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Overige informatie | Voor de opdrachtgeversrol; zie beleidterrein 3B faciliteren en stimuleren van ondernemers. |
Prog. 6 | Stichting universitaire woonwijk Boerhaave | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Leiden | ||
Rechtsvorm | Stichting | ||
Doelstelling/Publiek Belang | Het bevorderen van de huisvesting voor Promovendi die verbonden zijn aan de Universiteit Leiden en LUMC. Dit doet de stichting door het bouwen en verhuren van daartoe geschikte wooneenheden. Het college (BW23.0030) heeft het meest recente bouwproject in de Mariënpoelstraat aangewezen als een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB). | ||
Bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit 5 Leden waarvan 2 op bindende voordracht van de gemeente Leiden. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | ||
Financieel belang | Begin 2023 stond gemeente Leiden borg richting geldverstrekkers voor een restantlening van € 37,2 miljoen. Het college heeft na een zienswijzeprocedure bij de raad begin 2023 besloten aanvullend garant te staan voor een lening van afgerond € 10 miljoen voor het realiseren van 51 woningen aan de Mariënpoelstraat. Het totale financiële belang is daarmee € 47,2 miljoen. Hiertegenover staan zekerheden in de vorm van hypotheekrecht op het vastgoed van de stichting. | ||
Kerncijfers jaarrekening | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen | 1-1-2022 7.509 31.125 | 31-12-2022 8.016 38.131 507 |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. Eventuele waardendaling van het onroerend goed is vanwege de 'overwaarde' van de onderliggende zekerheden ten opzichte van de gegarandeerde (restant)leensom een beperkt risico. | ||
Overige informatie | Geen |
Prog. 6 | Stichting stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Hoevelaken | ||
Rechtsvorm | Stichting zonder winstoogmerk | ||
Doelstelling/Publiek Belang | Het stimuleren van kwaliteitsverbetering in de volkshuisvesting door het verstrekken van laagrentende leningen via het SVN aan door de gemeente Leiden aangewezen instellingen. | ||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordigers bestuur. Het bestuur wordt door de deelnemende gemeenten benoemd en bestaat uit 5 leden, de directie bestaat uit 2 leden. Geen van de bestuursleden zijn afkomstig van de gemeente Leiden. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | ||
Financieel belang | Leiden heeft afgerond € 3,9 miljoen op de Gemeentelijke rekening in dit fonds gestort. Via de SVN is het mogelijk een lening aan te vragen voor diverse initiatieven die bijdragen aan een beter woon- en leefklimaat in Leiden. Leiden beslist zelf aan wie de leningen via de SVN worden verstrekt. | ||
Kerncijfers jaarrekening | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen | 1-1-2022 60.567 1.477.841 | 31-12-2022 62.868 1.702.986 2.301 |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Overige informatie |
Prog. 10 | Coöperatieve Zakelijke Post Nederland UA | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Alkmaar | ||
Rechtsvorm | Coöperatieve vereniging | ||
Doelstelling/Publiek Belang | Kennisuitwisseling ter ondersteuning van de exploitatie van post activiteiten door DZB. | ||
Bestuurlijk belang | Door haar lidmaatschap kan de gemeente haar stem uitbrengen tijdens de ledenvergadering van de coöperatie. Het bestuur bestaat uit 3 leden waarvan geen bestuursleden afkomstig van de gemeente Leiden. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijks betaalt de gemeente een contributie. | ||
Financieel belang | De gemeente heeft een belang van 4% in de vorm van inleggeld ad € 20.000. Jaarlijks betaalt de gemeente daarnaast een contributie. | ||
Kerncijfers jaarrekening | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen | 1-1-2022 228 11 | 31-12-2022 n.n.b. n.n.b. n.n.b. |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Overige informatie |
Prog. 10 | Stichting Participatiewerk Regio Leiden | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Leiden | ||
Rechtsvorm | Stichting | ||
Doelstelling/Publiek Belang | Deze stichting is opgericht zodat medewerkers die aangewezen zijn op a) Beschut Werk b) werk in DZB-Diensten of c) gedetacheerd zijn bij reguliere bedrijven voor maximaal 23 maanden door middel van een eigen arbeidsvoorwaardenpakket aan het werk kunnen zonder ambtenaar te worden. | ||
Bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit 1 lid afkomstig van de gemeente Leiden. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | ||
Financieel belang | Omdat de Stichting een niet commerciële organisatie is, hoeft er géén stichtingskapitaal gestort te worden, | ||
Kerncijfers jaarrekening | Bedragen * € 1.000 Eigen vermogen | 1-1-2022 0 81 | 31-12-2022 0 70 0 |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Overige informatie | www.dzb.nl |