Programmanummer | 2 | |
Commissie | Leefbaarheid en Bereikbaarheid | |
Portefeuille(s) | Bestuur, Veiligheid en Handhaving |
De missie van het programma Veiligheid luidt: |
In juni 2023 is het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 (IVP) vastgesteld door de raad. Daarmee zijn als prioriteiten voor het veiligheidsdomein voor de aankomende jaren de volgende thema's vastgesteld: de integrale wijk- en buurtaanpak, aanpak woonoverlast, veiligheid in de openbare ruimte, regie op jeugd / jeugdoverlast, preventie brandveiligheid, digitale veiligheid en aanpak ondermijning.
Zoals beschreven in het IVP is de afgelopen jaren sprake geweest van meerdere ontwikkelingen in de samenleving met een duidelijke impact op het veiligheidsdomein. Er is allereerst sprake van een duidelijke verharding van het criminele milieu, maar ook van de samenleving als geheel. Ook nemen bepaalde vormen van overlast toe (bijvoorbeeld van verwarde personen) en blijkt deze hardnekkiger om op te lossen. Daarbij neemt ook de maatschappelijke tolerantiegrens af. Daarnaast vragen nieuwe veiligheidsproblemen zoals digitale veiligheid om aandacht. Er wordt kortom vaker om inzet gevraagd vanuit het veiligheidsdomein. Dit is binnen de beperkte capaciteit echter niet altijd haalbaar. Er is een groeiend belang om aan de voorkant van het probleem te zitten en om (waar mogelijk) te voorkomen dat situaties een veiligheidsprobleem worden.
Binnen de uitwerking van een grote hoeveelheid thema’s in het IVP geldt preventie daarom als het sleutelwoord. Door vroegtijdig te acteren kunnen veiligheidsvraagstukken vaak voorkomen - of tijdig opgelost worden. We zien dat de hoeveelheid (preventieve) interventies in de afgelopen jaren sterk is toegenomen, maar dat tegelijkertijd de processen voor een doortastende opvolging nog niet consequent georganiseerd zijn. Hier ligt in 2024 de nadruk op. Het veiligheidsdomein werkt daarbij steeds meer in integrale verbinding met bijvoorbeeld het sociaal en fysieke domein. Dit zorgt voor een effectievere inzet van interventies, maar vereist tegelijkertijd ook een zorgvuldige afstemming. Gezien het aantal interventies, maar dus ook met oog op de opvolging, blijft het van belang om (bestuurlijke) keuzes te maken waar op wordt ingezet.
Doel | Prestaties |
2A1 Bewaken democratische rechtstaat en beperken van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit | 2A101 Aanpak ondermijning |
2A102 Aanpakken radicalisering en polarisatie | |
2A103 Inzet Wet Bibob | |
2A104 Inzet Veilige Publieke Taak | |
2A2 Bevorderen van veilige en leefbare woon en leefomgeving | 2A201 Beperken van overlast van personen met verward gedrag |
2A202 Beperken van woonoverlast | |
2A203 Inzet preventie en weerbaarheid gedigitaliseerde | |
2A204 Regievoering samenwerking jaarwisseling/vuurwerk | |
2A205 Inzet buurt- en wijkveiligheid en integrale wijkaanpak | |
2A206 Aanpak fietsendiefstal | |
2A207 Bestuurlijke inzet overtredingen Opiumwet en tegengaan | |
2A3 Regie op jeugd (overlast en criminaliteit) | 2A301 Inzet Stedelijke Jeugdaanpak |
2A302 Inzet Dealbreakers | |
2A4 Fysieke veiligheid en optimaliseren crisisorganisatie | 2A401 Realiseren en bestendigen van BRL-vakbekwame |
2A402 Planvorming rondom grootschalige risicovolle evenement | |
2A403 Inzet bij rampen en (cyber)crises | |
2A404 Optimale preventie brandveiligheid | |
2A405 Inzet bij demonstraties en betogingen | |
2A5 Veilig ondernemen en veilig uitgaan | 2A501 Risicoscan, coördinatie vergunningverlening evenement |
2A502 Inzet Landelijk Programma Veilige Steden | |
2A503 Bijdrage aan (digitaal) veilig ondernemen | |
2A504 Handhaven coffeeshopsanctiebeleid | |
2A505 Coördinatie vergunningverlening horeca | |
2A506 Handhaven horecasanctiebeleid | |
2A507 Handhaven prostitutiebeleid |
In 2024 wordt de inzet op de belangrijkste pijlers van de aanpak van ondermijning gecontinueerd. Het betreft hier de informatiepositie, de bestuurlijke en ambtelijke weerbaarheid en de inzet op het voorkomen van ondermijning. Zoals vastgelegd in het IVP ligt bij de uitvoering de focus op het voorkomen van witwassen via vastgoed en de aanpak van georganiseerde drugscriminaliteit. Bij de aanpak van drugscriminaliteit richt de aanpak zich meer specifiek op drugshandel, (criminele) geldstromen, witwassen en jonge aanwas. Daarnaast wordt in 2024 uitvoering gegeven aan het (nog vast te stellen) mensenhandel beleid. Naar verwachting zet ook in 2024 de trend door dat signalen van ondermijning complexer worden. Die complexiteit komt voort uit: de toegenomen verwevenheid van onder- en bovenwereld, de grootte van de netwerken, gebruikte schijnconstructies en de financiële en maatschappelijke impact.
Dit betekent dat ook in 2024 heldere keuzes gemaakt moeten worden. Daarbij zullen de kansrijkheid en het effect van ingrijpen mede bepalend worden.Verder wordt op een aantal concrete onderdelen (jonge aanwas, mensenhandel) uitgewerkt hoe ondermijning en het sociaal domein elkaar verder kunnen versterken. Oo kijken we waar kansen op bestuurlijk afpakken nog onvoldoende worden benut. In 2024 worden verder de volgende concrete acties gecontinueerd:
Het vastgoedproject ‘Geldstromen in de Leidse vastgoedwereld’ eindigt als project eind 2023. Een aantal onderdelen van het project is of wordt geborgd en voortgezet in 2024. Voor die onderdelen waar aanvullende financiering voor nodig is, is in 2023 reeds een lobby gestart bij het Rijk en de provincie.
2A1.3 Inzet Wet Bibob
De Wet Bibob geeft de gemeente Leiden een belangrijk instrument in handen voor het doen van integriteitsonderzoeken. De gemeente wil zaken doen met integere partijen en bonafide burgers en ondernemers in Leiden de ruimte geven. Daarom zet de gemeente in 2024 de inzet van Bibob onverminderd voort. Ook voor Bibob geldt dat in het weegteam keuzes moeten worden gemaakt over welke signalen tot een concreet onderzoek leiden en welke niet. Uitgangspunt bij de onderzoeken is maatwerk: waar mogelijk maken worden afspraken gemaakt met een betrokkene over de wijze waarop integriteitsrisico’s en risico’s voor de stad weggenomen kunnen worden.
De Wet Bibob wordt ook in 2024 met name ingezet ten aanzien van Alcoholwetvergunningen, Omgevingsvergunningen en vastgoedtransacties. Het eigen onderzoek wordt verder versterkt. Het Bibob proces wordt in 2024 transparanter gemaakt door de inzet van communicatie en voorlichting. Tot slot wordt in 2024 verder gewerkt aan een verdere professionalisering van het Bibob werkproces. Dit betekent dat het werkproces beter ondersteund wordt door ICT voorzieningen en dat wetswijzigingen zoals de gemeentelijke Bibob tip vertaald worden naar uitvoering.
De toon van het contact tussen burgers en overheid in de loop der jaren steeds steviger geworden. Ambtenaren worden in de uitoefening van hun functie steeds vaker geconfronteerd met verbale en fysieke agressie. Doordat we steviger optreden, ook bijvoorbeeld vanuit de aanpak drugs en ondermijning, volgen steeds vaker (juridische) tegenreacties.Het vergroten van de weerbaarheid van onze medewerkers heeft nu en de komende jaren prioriteit. Zo zal er vanuit de organisatie een norm worden vastgesteld: niet de persoonlijke, maar deze professionele organisatienorm geeft de grens aan wat wel en niet wordt getolereerd. Ook worden er trainingen georganiseerd om de weerbaarheid van medewerkers te vergroten. Daarnaast wordt meer nadruk gelegd op het registreren van ongewenst gedrag en incidenten in het Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem (GIR). Waar nodig volgt een waarschuwingsbrief, een toegangsverbod of aangifte bij de politie. Door registratie wordt informatie over de aard van de problematiek inzichtelijk. Dit maakt het mogelijk te evalueren en beleid en protocollen hierop aan te passen.
De afgelopen periode is er toenemend aandacht voor (het voorkomen van) cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit, met name wat er nog meer gedaan kan worden om digitale weerbaarheid bij inwoners, ondernemers en de gemeentelijke organisatie te vergroten. Het thema is daarom aangemerkt als prioriteit in het IVP en in 2024 wordt de inzet rondom dit thema nader uitgewerkt. Voortgaand op eerdere publiekscampagne in de stadskrant over digitale criminaliteit met onder andere aandacht voor phising, is een eerste aanzet gedaan om in kaart te brengen wat er gebeurt rondom cyberveiligheid en digitale weerbaarheid in de stad. Zo bieden BUZZ, BplusC, Incluzio Leiden digitale ondersteuning in de vorm van inloopspreekuren en workshops en heeft de Universiteit Leiden ‘Factcheckers’ opgezet waarbij studenten Journalistiek & Nieuwe Media feiten in het nieuws checken om zo desinformatie tegen te gaan.
Komend jaar wordt er gekeken hoe aangesloten kan worden op bestaande en lopende programma’s, initiatieven en communicatiecampagnes (van o.a. BplusC, Incluzio Leiden en BUZZ) om de digitale weerbaarheid te vergroten. Daarnaast wordt verkend op welke wijze initiatieven zoals Factcheckers van de Universiteit Leiden prominenter kunnen bijdragen aan de digitale weerbaarheid van Leidse inwoners. Verder wordt er ingezet om ondernemers te blijven informeren, inspireren en te activeren op het gebied van digitalisering en het tegengaan van cybercrime. Dit wordt ondersteund en gefaciliteerd door onder andere de MKB-deal ‘laat digitalisering voor je werken’ van Economie071 en het Platform Veilig Ondernemen. Binnen de gemeentelijke organisatie wordt er onder andere ingezet op bewustwording van (nieuwe) medewerkers van de gemeente door o.a. trainingen, workshops en e-learnings. Daarnaast wordt er ingezet om cybercrisisoefeningen te organiseren.
Met de intensieve wijkaanpak in het Jacques Urlusplantsoen en de Slaaghwijk wordt ingezet op het vergroten van de leefbaarheid en veiligheid in deze wijken. Deze aanpak wordt de aankomende jaren doorgezet. De intensieve wijkaanpak bestaat uit een integrale samenwerking tussen onder andere welzijnspartners (Sterke Sociale Basis), woningbouwcorporaties, scholen, politie, OM en interne partners, waaronder ook de Stedelijke Jeugdaanpak (SJA) en Handhaving. Voor beide gebieden is gezamenlijk een plan van aanpak opgesteld op basis van drie pijlers: ‘samen leven’, ‘fysieke omgeving’, en ‘veiligheid’. Bij de uitvoering worden de acties per partner zorgvuldig gecoördineerd en afgestemd. De wijkaanpak kent zowel een gebiedsgericht, als een persoonsgericht element. Gebiedsgerichte acties zijn bijvoorbeeld herinrichting openbare ruimte, het organiseren van opruimactiedagen en buitenschoolse activiteiten. Persoonsgerichte acties worden opgezet op het moment dat er zorgelijke signalen zijn over specifieke bewoners.
De Slaaghwijk en het Jacques Urlusplantsoen zijn twee verschillende gebieden met elk hun eigen specifieke kenmerken, kansen en uitdagingen. In de afgelopen jaren is er vooruitgang geboekt wat betreft de leefbaarheid en veiligheid. Echter, zodra de aandacht en inzet verslapt, kan de situatie weer achteruit gaan. De wijkaanpak richt zich daarom op structurele onderliggende oorzaken van problematiek in de wijken. Om (duurzame) vooruitgang te boeken zijn structurele veranderingen nodig en dat vergt tijd en aandacht. Duurzame betrokkenheid van alle partners is daarom een vereiste. Om deze betrokkenheid te creëren en te behouden, wordt vanuit de gemeente regie gevoerd op de intensieve wijkaanpak.
Drugscriminaliteit zorgt voor een onveilig gevoel in onze wijken en heeft een negatief effect op de leefbaarheid. De aanpak is behalve strafrechtelijk ook bestuursrechtelijk van aard. De inzet van bestuurlijke maatregelen heeft als doel het herstel van verstoringen van de openbare orde en het (preventief) voorkomen van herhaling van overtreding. Dit gebeurt voornamelijk met behulp van pandsluitingen en het opleggen van last onder dwangsommen. Door een pand te sluiten, wordt voor de omgeving duidelijk dat drugscriminaliteit in Leiden niet getolereerd wordt en hiertegen wordt opgetreden. Met een sluiting wordt ook de kenbaarheid van een adres teniet gedaan in het criminele circuit. Het opleggen van een last onder dwangsom aan personen die drugs verhandelen op straat is een persoonsgerichte aanpak en zorgt ervoor dat er financiële consequenties zitten aan het verhandelen van drugs in Leiden. Indien het een jongere betreft is de last een onderdeel van een bredere preventieve aanpak in samenwerking met de Stedelijke Jeugdaanpak (SJA) om de jongere uit het criminele milieu te halen. Om de aanpak van drugscriminaliteit succesvol te laten zijn, is het van belang om in het geval van herhaling van een overtreding, bestuurlijk door te pakken en de dwangsom in te vorderen. Zoals beschreven in de inleiding gaat in 2024 aandacht uit naar de optimalisering van dit proces.
Met deze aanpak geeft de gemeente een duidelijk signaal af dat de handel in drugs negatieve gevolgen heeft. De gemeente werkt nauw samen met de politie, het OM en de Stedelijke Jeugdgaanpak om ervoor te zorgen dat alle beschikbare instrumenten worden ingezet om drugscriminaliteit (integraal) aan te pakken en daarmee Leiden nog veiliger en leefbaarder te maken
In 2024 zet het college in op een verdere doorontwikkeling van de Stedelijke Jeugdaanpak (SJA) om jeugdproblematiek (preventief) op te lossen. Binnen de stedelijke jeugdaanpak ligt de focus komend jaar op samenwerking met VO-scholen en is het streven om een veiligheidsconvenant op te stellen. Dit biedt scholen handvatten om om te gaan met veiligheidsvraagstukken. Daarnaast ligt er een grote uitdaging om de jeugdproblematiek in de Stevenshof verder aan te pakken en onder controle te krijgen. De uitgangspunten blijven hierbij hetzelfde: zo vroeg mogelijk signalen oppikken zodat voorkomen wordt dat jongeren (verder) afglijden in het criminele circuit. Goede samenwerking met ketenpartners en het onderhouden en uitbreiden van het netwerk zijn hiervoor cruciaal en via de stedelijke jeugdaanpak wordt hier ook in 2024 op ingezet.
In 2024 wordt de lokale aanpak op het voorkomen van jonge aanwas in de drugscriminaliteit verder versterkt en uitgebouwd, met als doel om de aantrekkingskracht van criminele netwerken op jongeren te verkleinen. Om dit te bereiken worden preventieve interventies ingezet op scholen, sportverenigingen en in de wijk. Voor het schooljaar 2023-2024 zijn afspraken gemaakt met drie middelbare scholen en het MBO voor de inzet van een reeks interventies uit de doorlopende leerlijn en met twee basisscholen voor de inzet van het onderwijsprogramma ‘Kapot Sterk’. ‘Kapot Sterk’ is een preventief onderwijsprogramma voor leerlingen van groep 7 en 8. In 2024 willen we het aantal scholen waarop we actief zijn met Dealbreakers verder uitbreiden, de sportinterventie uitrollen, de bewustwording op dit thema onder professionals verder vergroten en de vroegsignalering verder professionaliseren.
Voor de continuering van het project Dealbreakers na 2024 is aanvullende financiering vereist. In de eerste helft van 2024 wordt ingezet op het verkrijgen van een dergelijke financiering.
Het project ‘De Leidse zorg brandveilig’; een samenwerking tussen zorginstellingen in Leiden, de brandweer Hollands-Midden en de gemeente met als doel om risicogericht de brandveiligheid bij zorginstellingen te verbeteren, loopt in 2024 af. In de laatste fase van het project wordt door de zorginstellingen, brandweer en gemeente gezamenlijk gekeken, welke vorm van samenwerking passend is zodat het delen van kennis en ervaringen rondom het effectief en efficiënt creëren van brandveiligere situaties geborgd blijft voor de toekomst.
Daarnaast is in 2023 een project gestart toegespitst op preventieve maatregelen voor de brandveiligheid van minder-zelfredzamen die in een eigen huis wonen. Het gaat hierbij specifiek om de doelgroep ouderen. Na een eerste succesvolle bijeenkomst 'Broodje Brandweer', waarbij ouderen met de brandweer in gesprek zijn gegaan over brandveiligheid onder het genot van een broodje, is het plan om ook in 2024 diverse activiteiten en bijeenkomsten te organiseren om bewustzijn rondom brandveiligheid bij ouderen te blijven vergroten. De activiteiten worden samen georganiseerd met de Veiligheidsregio Hollands-Midden, de brandweer Leiden en andere betrokken partners.
De gemeente Leiden is aangesloten bij het landelijk programma Veilige Steden, geïnitieerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Dit programma is gericht op het vergroten van de veiligheid van vrouwen in de openbare ruimte en het uitgaansleven. In Leiden wordt hieraan uitvoering gegeven met een lokale vertaling van het Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld. Bij deze aanpak is aandacht voor preventie en bewustwording van verschillende vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag, waaronder straatintimidatie. De aanpak wordt dit najaar met de raad gedeeld.
Daarnaast kan bij (acute) onveiligheidssituaties, onrust of incidenten worden overgegaan tot de inzet van persoons- of locatiegerichte instrumenten. Voorbeelden van locatiegerichte maatregelen zijn samenscholingsverboden of noodverordeningen. Bij een persoonsgerichte aanpak kunnen maatregelen zoals gebiedsontzeggingen of gebiedsverboden ingezet worden. Vanuit Leiden Inclusief wordt er een verkennend onderzoek gedaan naar de veiligheid van de LHBTI+ personen in Leiden. De aanbevelingen uit het onderzoek kunnen van invloed zijn op het gemeentelijke beleid en het hiervoor genoemde lokaal uitvoeringsplan.
Verbonden Partijen
De onderstaande Verbonden Partijen leveren een bijdrage aan dit beleidsterrein. Zie voor meer informatie de paragraaf verbonden partijen.
Veiligheidsregio Hollands Midden
De Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) is verantwoordelijk voor de volgende taken: brandweerzorg, crisisbeheersing, risicobeheersing, meldkamer brandweer en crisisbeheersing, GHOR en coördinatie gemeentelijke Bevolkingszorg. De VRHM werkt hierbij nauw samen met andere (crisis)partners, onder meer politie, gemeenten, waterschappen, milieudiensten en defensie. De VRHM is een verplichte gemeenschappelijke regeling op grond van het Wet veiligheidsregio’s
Het Algemeen Bestuur VRHM bestaat uit de 18 burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Het Algemeen Bestuur stelt de hoofdlijnen voor het te voeren beleid en de financiële kaders vast, al dan niet na overleg met de gemeenteraden.
Veiligheidsregio Hollands Midden | |||
---|---|---|---|
Motieven en doelen deelname GR | Deelname aan de Veiligheidsregio is wettelijk voorgeschreven (Wet veiligheidsregio’s). De Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) is verantwoordelijk voor de volgende taken: brandweerzorg, crisisbeheersing, risicobeheersing, meldkamer brandweer en crisisbeheersing, GHOR en coördinatie gemeentelijke Bevolkingszorg. | ||
Kansen | De Veiligheidsregio werkt op basis van het Regionaal Risicoprofiel 2022 – 2025 en het Regionaal Beleidsplan 2020-2023 waarop de gemeenteraad bij vaststelling in 2019 input heeft kunnen leveren. Het nieuwe beleidsplan 2024-2027 zal in het najaar worden besproken met de gemeenteraad. | ||
Risico's (top 3) | De drie belangrijkste financiële risico’s zijn:
Deze risico’s zijn opgenomen in de ontwerp-Programmabegroting 2024 VRHM die op 10 mei 2023 ter zienswijze is aangeboden aan de gemeenteraden die deelnemen in de gemeenschappelijke regeling VRHM. De Programmabegroting VRHM 2024 is na afloop van deze zienswijzeprocedure vastgesteld door het Algemeen Bestuur VRHM. De Leidse gemeenteraad heeft ingestemd met de programmabegroting. | ||
Belangrijkste doelstellingen / prestaties en opgaven 2024 | De veiligheidsregio is namens 18 gemeenten verantwoordelijk voor de volgende taken:
De veiligheidsregiobrede doelstellingen en doelstellingen per taak voor 2024 staan in de Programmabegroting 2024 van de Veiligheidsregio Hollands Midden. | ||
Belangrijkste bestuurlijke mijlpalen 2024 | De gemeenteraad dient jaarlijks op grond van artikel 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen de mogelijkheid te krijgen om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting. In 2024 staan de volgende bestuurlijke mijlpalen gepland:
| ||
Bijdrage 2024 | €12 miljoen | ||
Voor eigenaarsrol, zie paragraaf verbonden partijen |
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarden | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |||
Doel 2A1 Bewaken van democratische rechtstaat en beperken van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit | ||||||
2A1.b Aantal geregistreerde incidenten in GIR (Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem) | 36 (2020) 66 (2021) | 31 | 31 | 31 | 31 | Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem |
Doel 2A2 Bevorderen van veilige en leefbare woon- en leefomgeving | ||||||
2A2.a Aantal overlastmeldingen drugs, burenruzie, geluid | 4.024 (2020) 4.653 (2021) 3.492 (2022) | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | Politie- eenheid Den Haag |
2A2.b Aantal woninginbraken (inclusief pogingen) per 1.000 inw. | 1,5.(2020) 1,0 (2021) 1,0 (2022) | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | CBS (wsjg.nl - BBV)* |
2A2.c Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart van drugsgebruik | 3% (2021) | 4% | 4% | 4% | 4% | Veiligheidsmonitor |
2A2.d Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart van drugshandel | 4% (2021) | 4% | 4% | 4% | 4% | Veiligheidsmonitor |
2A2.e Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | 5.4 (2020) 5.5 (2021) 5,8 (2022) | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | CBS (wsjg.nl - BBV)* |
2A2.f Aantal (brom)fietsdiefstallen | 914 (2020) 916 (2021) 1.151 (2022) | 1.425 | 1.425 | 1.425 | 1.425 | Politie- eenheid Den Haag |
2A2.h Overlastmeldingen, gerelateerd aan personen met verward gedrag | 1.124 (2020) 1.219 (2021) 1.355 (2022) | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | Politie- eenheid Den Haag |
Doel 2A3 Regie op jeugd (overlast en criminaliteit) | ||||||
2A3.a Aantal incidenten overlast door jeugd | 1.630 (2020) 1.133 (2021) 731 (2022) | 950 | 950 | 950 | 950 | Politie- eenheid Den Haag |
2A3.b Aantal HALT verwijzingen per 1.000 jongeren | 24 (2020) 12 (2022) | 20 | 20 | 20 | 20 | Bureau HALT (wsjg.nl - BBV)* |
2A3.c Aantal vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte per 1.000 inwoners | 5.3 (2020) 5,7 (2021) 7,1 (2022) | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | CBS (wsjg.nl - BBV)* |
2A3.d Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart van rondhangende jongeren | 7% (2021) | 6% | 6% | 6% | 6% | Veiligheidsmonitor |
Doel 2A4 Fysieke veiligheid en optimaliseren crisisorganisatie | ||||||
2A4.a Aantal brandstichtingen | 26 (2020) 32 (2021) 43 (2022) | 35 | 35 | 35 | 35 | Politie- eenheid Den Haag |
2A4.b Aantal woningbranden | 78 (2020) 86 (2021) 87 (2022) | 85 | 85 | 85 | 85 | Veiligheidsregio Hollands-Midden |
Doel 2A5 Veilig ondernemen en veilig uitgaan | ||||||
2A5.a Percentage inwoners stadsdeel Midden dat in eigen buurt veel overlast ervaart door horecagelegenheden | 6% (2021) | 7% | 7% | 7% | 7% | Veiligheidsmonitor |
2A5.b Percentage inwoners dat vaak overlast heeft van evenementen ** | - | 3% | 3% | 3% | 3% | Veiligheidsmonitor |
2A2.c Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart door dronken mensen op straat | 4% (2021) | 3% | 3% | 3% | 3% | Veiligheidsmonitor |
2A5.d Percentage inwoners van stadsdeel Midden dat vaak overlast heeft van evenementen ** | - | 8% | 8% | 8% | 8% | Veiligheidsmonitor |
2A5.e Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners | 2,4 (2020) 1,8 (2021) 2,1 (2022) | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | CBS (wsjg.nl - BBV)* |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Veiligheid | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | |||||
Veiligheid | Lasten | 15.069 | 14.909 | 16.064 | 15.980 | 15.900 | 15.914 |
Baten | -814 | -164 | -170 | -170 | -170 | -170 | |
Saldo | 14.255 | 14.745 | 15.894 | 15.810 | 15.730 | 15.743 | |
Programma | Lasten | 15.069 | 14.909 | 16.064 | 15.980 | 15.900 | 15.914 |
Baten | -814 | -164 | -170 | -170 | -170 | -170 | |
Saldo van baten en lasten | 14.255 | 14.745 | 15.894 | 15.810 | 15.730 | 15.743 | |
Reserves | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -383 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | -383 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 13.872 | 14.745 | 15.894 | 15.810 | 15.730 | 15.743 |
Budgettaire ontwikkelingen
De daling van de lasten en/of de stijging van de baten worden onder andere veroorzaakt door de indexering van budgetten, doorrekening van de kostenverdeelstaat en de kapitaallasten die zijn berekend vanuit het meerjareninvesteringsplan 2024-2027. Beleidswijzigingen met financiële consequenties worden hierna per beleidsterrein toegelicht.
Beleidsterrein Veiligheid
In 2024 start bij de Veiligheidsregio een nieuwe beleidsplanperiode. De kosten nemen daardoor vanaf 2024 met € 350.000 toe (kaderbrief 2023-2027). Het zijn onvermijdbare kosten die gemaakt worden om te kunnen voldoen aan nieuwe regelgeving en kosten die voortvloeien uit reeds genomen noodzakelijke besluiten.
De lasten in 2024 nemen daarnaast met € 79.000 structureel toe vanwege intensivering van het tegengaan van ondermijning (RV 22.0057).
In de begroting 2023 is een incidenteel budget van € 24.500 opgenomen voor aanpak radicalisering.
Het zorgt niet voor een toename van de lasten t.o.v. 2023, maar relevant is wel dat de intensivering van de gemeentelijke aanpak Bibob wordt voortgezet vanaf 2024. Hiermee is € 94.000 gemoeid (kaderbrief 2023-2027).
Reserves
Reserves programma 2 | Rekening | Begroting | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve Sociaal Domein P2 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -383 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -383 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserves programma 2 | -383 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen
Niet van toepassing.
Subsidies
Niet van toepassing.