De gemeente investeert jaarlijks vele tientallen miljoenen euro’s in fysieke infrastructuur, groenvoorzieningen, (onderwijs)huisvesting, ICT, bedrijfsmiddelen etc. Het kenmerk van deze investeringen is dat zij hun nut over meerdere jaren bewijzen. Daarom moeten de (kapitaal)lasten van een investering (rente en afschrijving) over meerdere jaren gespreid worden. Een investering wijkt daardoor af van een exploitatiebudget in de begroting. Een exploitatiebudget beperkt zich tot één jaar en wordt aan het einde van het jaar via de jaarrekening afgerekend. Een investeringsbudget wordt veelal pas na meerdere jaren afgerekend en afgesloten.
De voorgenomen investeringen worden jaarlijks, in het meerjareninvesteringsplan, voor de komende vier jaar inzichtelijk gemaakt. Daarnaast kennen we de investeringen die door de Raad beschikbaar zijn gesteld en in uitvoering zijn. Over de voortgang van deze investeringen wordt in de jaarrekening gerapporteerd en zo nodig tussentijds in de voortgangsrapportages.
Een investering kan geheel of gedeeltelijk worden gedekt uit inkomsten, zoals bijdragen uit reserves of bijdragen van rijk, provincie of derden. Het overgrote deel van de investeringen wordt, volgens de wet- en regelgeving, gedekt door de investering over meerdere jaren af te schrijven. De kapitaallasten van de investering (de rente en afschrijving) worden dan in de begroting opgenomen.
Het berekenen van de kapitaallasten vindt plaats door het maken van een reële inschatting van de cashflow van investeringen in de jaren dat het werk wordt uitgevoerd (de kasuitgaven op een investering). Dat geldt voor de investeringen uit het meerjareninvesteringsplan 2025 - 2028 maar ook voor de lopende investeringen.
De investeringsvolumes uit het meerjareninvesteringsplan worden opgesteld volgens de bepalingen uit de financiële verordening,
In het meerjareninvesteringsplan zijn de totale investeringsvolumes opgenomen in het jaar dat deze door de Raad beschikbaar worden gesteld om tot uitvoering over te gaan (dat is dus iets anders dan de cash-flow van de investering die zich over meerdere jaren uitstrekt, beginnend in het jaar van beschikbaar stellen).
Voor het vast- of beschikbaar stellen van de investering (‘kredieten’) zijn er drie mogelijkheden:
1. Routinematige investeringen: deze worden voor het eerste begrotingsjaar van het meerjareninvesteringsplan door de raad beschikbaar gesteld bij het vaststellen van de programmabegroting.
2. Investeringen in bedrijfsmiddelen: deze worden, conform financiële verordening, beschikbaar gesteld door het college van burgemeester en wethouders. Onder de randvoorwaarde dat de afschrijvingstermijnen in overeenstemming zijn met de financiële verordening en er dekking is in de begroting.
3. Overige “nieuwe” investeringen: hier stelt de raad later, via een apart raadsbesluit, het krediet beschikbaar
De gemeente Leiden heeft een omvangrijk en ambitieus meerjareninvesteringsplan. In de motie M.23.0049.09: Meer inzicht in status van projecten en investeringen, is verzocht om meer inzicht te geven in de status van projecten en bijbehorende investeringen door te vermelden in welke fase ze bevinden. Hieronder gaan wij in op deze motie en de wijze waarop we deze invullen.
Eerst is het van belang een onderscheid te maken tussen vervangingsinvesteringen en nieuwe investeringen. Dit wordt aangegeven in de kolom nieuw/vervanging van het meerjareninvesteringsplan.
Een vervangingsinvestering is een investering die dient ter vervanging van afgeschreven kapitaalgoederen, bijvoorbeeld in de openbare ruimte van de gemeente of voor (onderwijs)huisvesting. Vervangingsinvesteringen zijn noodzakelijk om het bestaande voorzieningenniveau in de gemeente op peil te houden. In de beheerplannen van de gemeente worden de vervangingsinvesteringen voor de komende jaren inzichtelijk gemaakt. In het meerjareninvesteringsplan categoriseren we deze als vervangingsinvestering (“V”).
Een nieuwe investering is een investeringen die de kapitaalgoederenvoorraad doet toenemen, bijvoorbeeld door de groei van de stad en/of nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van duurzaam investeren. Nieuwe investeringen worden via de besluitvorming (meestal via de kaderbrief) toegevoegd in het meerjareninvesteringsplan en categoriseren we als (“N”)
Vervangingsinvesteringen en nieuwe investeringen kunnen dicht bij elkaar liggen. Het vervangen van een afgeschreven kapitaalgoed doen we in de huidige tijdgeest en met de kennis en technieken van nu. We categoriseren deze als “V”. Daar waar sprake is van uitbreiding van het voorzieningenniveau - en vervanging daar mogelijk een klein onderdeel van uitmaakt -, spreken we van een nieuwe investering. Bijvoorbeeld ten aanzien van grote reconstructies van bestaande wegen. We categoriseren deze als “N”.
Daar waar sprake is van uitbreiding van het voorzieningenniveau met nieuwe investeringen kan mogelijk een prioritering plaatsvinden. Een belangrijk criterium daarbij vormt de fase waarin de investering zich bevindt. In het meerjareninvesteringsplan maken we onderscheid tussen investeringen vóór kaderbesluit (“VK”) en na Kaderbesluit (“NK”).
In de fase vóór Kaderbesluit worden interne kosten van voorbereiding (ambtelijke capaciteit) gemaakt die gedekt zijn in de begroting. Ook zijn de kosten van extern onderzoek en advies beperkt van aard en gedekt in de begroting. De (financiële) gevolgen van een keuze om de nieuwe investering voor Kaderbesluit geen doorgang te laten vinden zijn in de regel te overzien maar zullen per investering moeten worden onderzocht.
Na Kaderbesluit verandert de dynamiek van een nieuwe investering. Interne plankosten nemen substantieel toe. Hetzelfde geldt voor de externe kosten van onderzoek en advies. Er wordt aanbesteed en mogelijk grote financiële verplichtingen aangegaan. Omdat kosten na kaderbesluit in de regel worden geactiveerd zullen er bij een keuze om de nieuwe investering na kaderbesluit geen doorgang te laten vinden, incidentele middelen moeten worden gevonden om deze af te dekken. Of moeten (te) ontvangen subsidies worden terugbetaald aan de subsidieverstrekker. Per nieuwe investering zal dit, afhankelijk van het moment na kaderbesluit, in meer of mindere mate financiële consequenties hebben.
Los van bovenstaande financiële aspecten is het altijd van belang om te kijken naar afhankelijkheden tussen diverse nieuwe investeringen in het meerjareninvesteringsplan. Vrijwel geen enkele nieuwe investering in het meerjareninvesteringsplan is op zichzelf staand maar maakt onderdeel uit van een “samenhangende visie op...”.
Het geven van inzicht in de status van de Leidse investeringsvoornemens vergt verdieping in de opbouw van het meerjareninvesteringsplan van de gemeente. Hierbij van belang is het verschil tussen vervangings- en nieuwe investeringen. Binnen de nieuwe investeringen is vervolgens het stadium voor of na kaderbesluit het meest relevant. Daarbij moeten we opmerken dat elke prioritering te allen tijde maatwerk naar de inhoudelijke en financiële effecten van keuzes vereist. In onderstaand schema zijn deze effecten op hoofdlijnen samengevat:
soort investering | beïnvloedbaarheid | financieel effect | overig |
---|---|---|---|
vervangingsinvestering | Nauwelijks/geen mogelijkheid. | Structurele voordelen op de kapitaallasten. Geringe incidentele nadelen op afboeken gemaakte kosten. | In stand houden bestaande voorzieningenniveau |
nieuwe investering voor kaderbesluit | Mogelijk. | Structurele/incidentele voordelen op de kapitaallasten. Geringe incidentele nadelen op afboeken gemaakte kosten. | Nieuwe investering staat niet op zichzelf maar maakt onderdeel uit van 'samenhangende visie op..' |
nieuwe investering na kaderbesluit | Nauwelijks/geen mogelijkheid. | Structurele/incidentele voordelen op de kapitaallasten. Mogelijk grote incidentele nadelen op afboeken gemaakte kosten. | Nieuwe investering staat niet op zichzelf maar maakt onderdeel uit van 'samenhangende visie op..' |
Op deze manier denken wij op een goede manier tegemoet te komen aan de wens van de raad een beter inzicht te krijgen in de status van toekomstige investeringsprojecten.
Het totaal van de kapitaallasten voor de begroting 2025 - 2028 laat, ten opzichte van de huidige begroting (2024 - 2027), de volgende ontwikkeling zien:
bedragen x € 1.000 | ||||
meerjarenbeeld kapitaallasten | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
2025 - 2028 | 53.762 | 59.166 | 69.334 | 69.334 |
2026 - 2029 | 50.018 | 54.992 | 60.837 | 67.396 |
verschil: | - 3.744 | - 4.174 | - 8.497 | - 1.938 |
De budgettaire effecten moeten gecorrigeerd worden voor bijvoorbeeld mutaties in kapitaallasten die worden verrekend met reserves ter dekking van kapitaallasten (de parkeerreserve, de reserve afschrijving investeringen etc.). Voor- en nadelen op de kapitaallasten van investeringen in bedrijfsmiddelen worden gestort in de reserve bedrijfsvoering concern.
De diverse correcties geven het volgende beeld:
bedragen x € 1.000 | ||||
meerjarenbeeld kapitaallasten | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
correctie kapitaallasten verrekenen met reserves oa. | 921 | 1.736 | 1.611 | - 168 |
correctie kapitaallasten bedrijfsmiddelen | 862 | 368 | 607 | 441 |
correctie totaal | 1.783 | 2.104 | 2.218 | 273 |
Tot 2023 verscheen jaarlijks de rapportage over het Financieel Perspectief Duurzame Stad (FPDS) bij de kaderbrief. Het rapporteren over de inzet uit de reserve Duurzame Stad maakt sindsdien onderdeel uit van de programmabegroting zelf. Eén van de afspraken vanuit het Financieel Perspectief Duurzame Stad is echter nog wel van kracht: de vrijval van kapitaallasten, gedekt vanuit de reserve duurzame stad, worden teruggestort in de reserve, als ware het een gesloten systeem.
Voorstel is om deze werkwijze aan te passen en de budgettaire ontwikkeling van kapitaallasten van kredieten/investeringen los te koppelen van de reserve Duurzame Stad. Hierdoor is een integrale afweging bij de kaderbrief mogelijk over deze vrijval van kapitaallasten. Dit voordeel is aanvullend op de reguliere ontwikkeling dit jaar voor het eerst zo verwerkt en is incidenteel van aard.
Ten opzichte van de begroting 2025 - 2028 geeft dit de volgende voordelige budgettaire ontwikkeling in de kapitaallasten te zien:
bedragen x € 1.000 | ||||
meerjarenbeeld kapitaallasten | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
totaal resultaat: | - 1.961 | - 2.070 | - 6.279 | - 1.665 |
Opgesplitst per programma geeft dit het volgende beeld:
bedragen x € 1.000 | ||||
Per Programma: | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Bestuur & Dienstverlening | 7 | 8 | - 28 | - |
Veiligheid | - | - | - | - |
Economie & Toerisme | - 44 | - 2 | - | - 2 |
Mobiliteit | - 133 | 54 | - 1.776 | 9 |
Omgevingskwaliteit | - 1.218 | - 1.312 | - 757 | 297 |
Stedelijke Ontwikkeling | - 48 | - 222 | - 1.443 | -1.206 |
Jeugd en Onderwijs | - 83 | - 33 | - 2.213 | - 564 |
Sport, Cultuur & recreatie | - 335 | - 308 | - 87 | -254 |
Welzijn en Zorg | 2 | 2 | 2 | 11 |
Werk en Inkomen | - | - | - | - |
Algemene Dekkingsmiddelen | - 105 | - 253 | 27-- | 66-- |
Totaal: | - 1.961 | - 2.070 | - 6.279 | - 1.665 |
Toelichting op de grote verschillen:
In het programma Mobiliteit is sprake van een voordeel in 2028 dat wordt veroorzaakt door actuele planningen van diverse projecten ten opzichte van het vorig jaar. Bijvoorbeeld ten aanzien van de maatregelen Noord Zuid verbindingsas (€ 300.000), Hoge Rijndijk (€ 378.000), het realiseren van een geavanceerd verkeersmonitoringssysteem (€ 114.000), het verschuiven van de cash flows op de onrendabele top van verstedelijkingsprojecten (€ 367.000) en de tracédelen van de Leidse Ring Noord (€ 204.000). Vooralsnog is de mogelijke vertraging over het geheel genomen ongeveer een jaar. Dat blijkt ook uit het feit dat de kapitaallasten 2029 nagenoeg gelijk blijven.
Het voordeel in de eerste jaren binnen het programma Omgevingskwaliteit wordt voornamelijk veroorzaakt door de geactualiseerde planning van de werkzaamheden stationstunnel (brandwerende beplating en LED verlichting) en geactualiseerde planningen op de diverse vervangingsinvesteringen binnen de domeinen van het beheer van de openbare ruimte.
In het programma Stedelijke Ontwikkeling worden de voordelen in de kapitaallasten van 2028 en 2029 voornamelijk bepaald door het verwerken van de actuele planning van het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed en de bibliotheek Nieuwstraat (voor een bedrag van € 1,2 mln. in 2028 en € 1,1 mln. in 2029). In het beeld van de meerjaren kapitaallasten van vorig jaar was nog rekening gehouden met afronding (en dus volledige kapitaallasten) vanaf 2027. Nu starten de kapitaallasten buiten het meerjarenbeeld 2026-2029. Hiervoor wordt in 2029 een centrale post voor maximale kapitaallasten in de begroting opgenomen.
In het programma Jeugd en Onderwijs wordt het voordeel in 2028 bepaald door een geactualiseerde planning van de bouw van diverse en scholen en gymzalen uit het integraal huisvestingsplan, bijvoorbeeld Da Vinci College (€ 803.000), scholencomplex de Zwaluw (€ 220.000), Leidse Hout school (€ 268.000), Scholencomplex Stevenshof (€ 220.000) en Vlietlandcollege (€ 210.000). Vooralsnog is de vertraging over het geheel genomen ingeschat op ongeveer een jaar. Ook in dit programma starten volledige kapitaallasten, in tegenstelling tot het vorige meerjarenbeeld, na 2029 (voor bijvoorbeeld de Leidse Hout school en Da Vinci College. Hiervoor wordt in 2029 een centrale post voor maximale kapitaallasten in de begroting opgenomen.
In het programma Sport Cultuur & Recreatie vallen de voordelen in 2025 en 2026 op. Deze hebben vooral betrekking op de actuele cash flow van de herinrichting sportpark de Mors (in 2025) en de renovatiewerkzaamheden aan de Boisotkade 2a (in het jaar 2026).
In de begroting 2026 - 2029 is in de laatste jaarschijf nog niet de volledige en maximale kapitaallasten van de lopende investeringen en investeringen uit het meerjareninvesteringsplan 2026 – 2029 meegenomen. Een aantal laatste cash-flows zal in en na 2029 plaatsvinden waardoor kapitaallasten buiten de begroting 2026 – 2029 vallen. Vooralsnog wordt voor het maximale niveau van deze kapitaallasten een toename verwacht van € 11,9 mln. Dit hangt samen met een investeringsvolume van € 287,1 miljoen.
Voor kredieten/investeringen met start cash flow in de periode 2025 – 2029 en laatste cash flow in 2029 (dus in gebruik name in 2029) bedraagt de toename in 2030 ten opzichte van 2029 € 7,2 mln.
Voor kredieten en investeringen met start cash flow in de periode 2025 – 2029 maar met de laatste cash flow vanaf 2030 en verder (dus in gebruik name vanaf 2030), bedraagt de toename ten opzichte van 2029 € 4,7 mln.
Het maximale niveau van de kapitaallasten is ongeveer € 4,5 mln. hoger dan vorig jaar. Dat komt onder andere doordat dit jaar het meerjareninvesteringsplan 2026 – 2029 ook als onderdeel van de Kaderbrief 2025 – 2029 is geactualiseerd en actualisatie van de planningen van grote projecten leidt tot laatste cash flow in 2029 (dus in gebruik name vanaf 2030) terwijl dit in het voorgaand jaar niet het geval was (de maximale kapitaallasten van bijvoorbeeld nieuwbouw bibliotheek Nieuwstraat, en de Stadswerf zaten in het meerjarenbeeld)
In onderstaand overzicht wordt een aantal grote veroorzakers van de maximale kapitaallasten per programma benoemd:
bedragen x € 1.000.000 | |||
Onderbouwing maximale kapitaallasten | investering | kapitaallasten | |
Bereikbaarheid | 142,3 | 5,0 | |
LRN divers | 78,5 | 2,6 | |
Groene Lopers | 10,1 | 0,4 | |
Noord Zuid verbindingsas | 13,5 | 0,4 | |
Lammenschansweg | 20,2 | 0,8 | |
Onrendabele top verstedelijking | 11,2 | 0,4 | |
Overig (waaronder nwe jaarschijf infra) | 8,8 | 0,4 | |
Omgevingskwaliteit | 77,8 | 3,7 | |
Diverse rioleringswerken | 37,0 | 1,3 | |
Singelpark/Energiepark | 6,3 | 0,3 | |
Jaarschijf 2028 beheerdomeinen | 20,5 | 1,2 | |
Ondergrondse containers | 6,0 | 0,6 | |
Overig (w.o. diverse parken) | 8,0 | 0,3 | |
Stedelijke Ontwikkeling | 26,0 | 1,2 | |
Verbouw bibliotheek Nieuwstraat | 21,0 | 1,0 | |
Verduurzamen vastgoed | 5,0 | 0,2 | |
Jeugd en Onderwijs | 15,8 | 0,7 | |
IHP onderwijs (Leidse Hout/Da Vinci/Mareland) | 15,8 | 0,7 | |
Algemene Dekkingsmiddelen | 21,0 | 1,2 | |
nieuwe stadswerf | 20,0 | 0,9 | |
nieuwe jaarschijf 2029 wagenpark | 1,0 | 0,3 | |
Overige programma's | 20,0 | 0,8 | |
totaal: | 287,1 | 11,9 |
Een deel (in totaal € 1,9 mln.) van de maximale kapitaallasten in het programma Omgevingskwaliteit wordt verrekend met heffingen voor de riool en waterzorg (€ 1,3 mln.) en afvalstoffen (€ 0,6 mln.).
Dat betekent dat de budgettaire ontwikkeling van de maximale kapitaallasten € 10,0 mln. bedraagt (€ 11,9 mln. - € 1,9 mln.).
bedragen x € 1.000 | ||||
meerjarenbeeld kapitaallasten | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
totaal resultaat: | - 1.961 | - 2.070 | - 6.279 | - 1.665 |
bedragen x € 1.000 | ||||
stelpost onderuitputting kapitaallasten | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
totaal stelpost oud: | - 1.781 | - 2.137 | - 2.493 | - 2.493 |
verlagen conform lijn KB 2024 | 357 | 356 | 356 | |
Totaal stelpost nieuw: | - 1.424 | - 1.781 | - 2.137 | - 2.493 |
Voor 2026 worden de volgende kredieten beschikbaar gesteld:
Programma | Prestatie | Omschrijving investering | Beschikbaar te stellen bedrag | Waarvan gedekt door Leiden (reserves, e.d.) | Waarvan bijdragen door derden |
---|---|---|---|---|---|
4 Mobiliteit | 4A1.2 Stimuleren verduurzaming personen- en goederenvervoer | Zero emissie | 493 | ||
4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting | Vervanging verkeerslichten | 758 | |||
Medium verkeersmaatregelen | 100 | ||||
UVP verkeersveiligheid en wijkcirculatie | 300 | ||||
Verkeersveilige schoolomgevingen | 350 | ||||
5 Omgevingskwaliteit | 5A1.2 Beheren openbare ruimte | Investeringen kademuren | 5.421 | ||
Investeringen wegen | 8.595 | ||||
Investeringen beschoeiingen | 699 | ||||
Openbare verlichting - Masten | 697 | ||||
5C1.1 Ontwikkelen en uitvoeren beleid sted. en regionaal groen | Groene Hoofdstructuur herprofileringsprojecten | 136 | |||
Groene Hoofdstructuur reconstructieprojecten | 67 | ||||
Parken | 680 | ||||
5C1.3 Beheren openbaar groen | Vervangen bomen | 341 | |||
Algemene middelen en overhead | Plankosten definitiefase | Plankosten definitiefase | 655 | 655 | |
TOTAAL | 19.292 | 655 |
Bedragen x € 1.000,-
Programma | Prestatie | Omschrijving investering | Beschikbaar te stellen bedrag | Waarvan gedekt door Leiden (reserves, e.d.) | Waarvan bijdragen door derden |
---|---|---|---|---|---|
5 Omgevingskwaliteit | 5B1.2 Beheren openbaar water en riolering | Vervanging gemalen | 517 | ||
Vervanging rioleringen | 6.184 | ||||
Wijkvernieuwing Riolering gasthuiswijk haagweg-zuid fase 3&4 | 374 | ||||
Wijkvernieuwing riolering Gasthuiswijk Haagweg-zuid fase 1+2 2025-2026 | 1.077 | ||||
Wijkvernieuwing riolering Morskwartier 2025 | 2.955 | ||||
Wijkvernieuwing Gasthuiswijk riolering fase 3&4 | 4.172 | ||||
5C1.3 Beheren openbaar groen | Speeltoestellen in openbare ruimte | 697 | |||
8 Sport, cultuur en recreatie | 8A1.1 Ondersteunen voorstellingen- en podiumaanbod | Vervangingsinvesteringen kunstinstellingen | 649 | ||
8C1.1 Exploiteren gemeentelijke sportaccommodaties | Morskwartier I, Renovatie kunstgras voetbal | 223 | |||
Morskwartier I, Renovatie kunstgras 3 toplaag | 557 | ||||
TOTAAL | 17.405 |
Bedragen x € 1.000,-
De volgende investeringen staan in het meerjareninvesteringsplan in jaarschijf 2026, maar worden in tegenstelling tot de hierboven getoonde investeringen niet beschikbaar gesteld bij de programmabegroting 2026. Voor deze investeringen zal later een separaat raadsvoorstel worden aangeboden. De kapitaallasten behorende bij de investeringen zijn, zoals voor alle investeringen die zijn opgenomen in het meerjareninvesteringsplan, opgenomen in de meerjarenbegroting.
Opmerking: In de kolom 'Waarvan gedekt door Leiden (reserves e.d.)' zijn ook de bedragen opgenomen die in de reserve afschrijvingen investeringen zijn gestort. De investering wordt afgeschreven. De jaarlijkse afschrijvingslast wordt gedekt door een vrijval vanuit de reserve afschrijvingen investeringen.
Programma | Prestatie | Omschrijving investering | Niet beschikbaar te stellen bedrag | Waarvan gedekt door Leiden (reserves, e.d.) | Waarvan bijdragen door derden |
---|---|---|---|---|---|
3. Economie | 3E1.1 Vitale binnenstad | Toiletten binnenstad | 134 | 120 | |
4. Mobiliteit | 4A1.1 Beïnvloeding modal shift ten gunste van fiets, voetganger en openbaar vervoer | Herontwikkeling van de Kaasmarkt | 2.067 | ||
Projecten Autoluwe Binnenstad | 803 | 500 | |||
Autoluwe gebied met behulp van kentekenregistratie A | 366 | ||||
Fietspad Korte Mare | 139 | ||||
Omgeving Pieterskerk en Hooglandse Kerk | 278 | ||||
Herinrichting Langebrug fase 1A | 70 | ||||
GL Mors Morsweg Morssingel | 3.800 | 200 | |||
Rapenburg + Steenschuur West | 696 | ||||
Stadsentree De Groene Loper Stationsweg | 1.982 | 1.900 | |||
4B1.2 Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Den Haag West | 222 | 213 | ||
Fietscorridor Alphen aan den Rijn | 491 | ||||
knelpunten Leiden CS en BSP overig | 1.812 | ||||
Projecten fiets op 1 | 11.899 | 4.430 | |||
Fietspaden Hoge Mors | 291 | ||||
4B1.3 Verbeteren openbaar vervoer | Centrumroute | 852 | |||
Mobiliteitsinvestering | 402 | ||||
Overige busroutes en -maatregelen | 565 | ||||
Verplaatsen bus infra tbv concessie | 548 | 100 | |||
Knooppunt Leiden Centraal | 2.160 | 1.722 | |||
Verbeteren Bereikbaarheid (OV) | 547 | ||||
4B1.4 Waarborgen doorstroming | Bijdrage aanvullende inpassingswensen RLR | 993 | 800 | ||
LRN algemene kosten | 2.624 | ||||
LRN trace Schipholweg 10 jaar | 53 | ||||
LBSP Reconstructie Openbare Ruimte Fase 1 | 172 | ||||
Restant Ontsluiting Knelpunt LBSP centrum Noord/West | 1.512 | ||||
LBSP infrastructuur | 756 | ||||
ORB - Singelpark-Promenade | 51 | ||||
Herinrichtingsmaatregelen verbinding centrum-N11 | 13.414 | 4.000 | 1.624 | ||
Herinrichtingsmaatregelen Spanjaardsbrug eo | 2.334 | ||||
Overige herinrichtingsmaatregelen | 723 | ||||
Dr. Boyleviaduct betegelen wanden | 41 | 30 | |||
Churchilllaan | 261 | ||||
Verkeersveiligheid in de wijken | 680 | ||||
Diverse Mobiliteitsinvesteringen | 1.705 | ||||
Diverse kruispunten KLIMA 40 jaar | 107 | ||||
Plankosten definitiefase infra | 5.753 | 5.753 | |||
Inrichting Oosterkerkstraat-Driessenstraat | 4.156 | 147 | |||
4B1.5 Verbeteren parkeeraanbod | Aanschaf parkeerautomaten | 826 | |||
Scanauto tbv parkeercontrole | 405 | ||||
Handterminals stadstoezicht | 216 | ||||
Inrichting fietsenstalling bibliotheek Nieuwstraat 10 jr | 228 | ||||
4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting | Uitvoeringsprogramma wijkcirculatie en veiligheidsplan | 775 | |||
Herinrichting Lammenschansweg | 18.774 | 5.681 | |||
Impuls verkeersveiligheid aandachtslocaties | 1.290 | ||||
5 Omgevingskwaliteit | 5A1.2 Beheren openbare ruimte | RWN Bachstraat-Domela Nieuwenhuislaan | 55 | ||
RWN Gasthuiswijk fase 3-4 | 272 | ||||
Diverse parkbruggen | 369 | ||||
Verkeersbruggen - Maartje Offersbrug | 161 | ||||
WV Gasthuiswijk wegen 3 4 | 3.651 | ||||
5A1.3 Inzamelen huishoudelijk afval | Vervangen hoofdgebouw. Admiraal Banckertweg 5 jaar | 420 | |||
5B1.2 Beheren openbaar water en riolering | KLIMA Domela nieuwenhuislaan | 52 | |||
KLIMA Gasthuiswijk fase 3-4 | 1.037 | ||||
Riolering Stationsweg | 522 | ||||
5C1.1 Ontwikkelen en uitvoeren beleid sted. en regionaal groen | 2e Groene ring | 1.414 | |||
5C1.5 Aanleggen Singelpark | Singelpark binnen het Energiepark | 3.297 | |||
5C1.6 Beheren Oostvlietpolder | Aanleg volkstuinen | 2.148 | 853 | ||
6 Stedelijke ontwikkeling | 6B1.3 Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Gebouw Apothekersdijk 33 (zie ook 3de technische wijziging 2025) | 1.671 | ||
Muziekschool Hazewindsteeg | 4.105 | 1.090 | |||
Verbouwing bibliotheek Nieuwstraat | 6.870 | 2.036 | |||
Technische installaties De Waag | 470 | ||||
6D1.3 Warmtetransitie | Warmtetransitie | 22.342 | 7.000 | ||
7 Jeugd en onderwijs | 7D1.2 In stand houden bestaande gebouwenvoorraad | Specifiek locatiegebonden kosten | 504 | ||
IHP Vlietlandcollege, incl gymzaal | 6.223 | ||||
Leidse Houtschool | 9.876 | ||||
Eerste Leidse Schoolvereniging uitbreiding | 7.183 | ||||
Driestar | 2.237 | ||||
Vlieger | 1.600 | ||||
7D1.3 Uitvoering van overige wettelijke taken | Gymaccommodatie Oppenheimstraat 4a | 233 | |||
8 Sport, cultuur en recreatie | 8B1.1 Exploitatie en beheer Erfgoed Leiden e.o. | Verbouwing Boisotkade | 163 | ||
Inrichting archeol.centr Boisotkade | 68 | ||||
8C1.1 Exploiteren gemeentelijke sportaccommodaties | Herinrichting Sportpark de Mors (40 jaar) | 3.883 | 3.694 | ||
Compensatie sportvelden Vlietzone | 1.321 | 548 | |||
Algemene middelen en overhead | Stelposten concern | Nader in te vullen agv prijsstijgingen | 1.979 | ||
Overhead huisvesting | Carillon en toren-uurwerk / koffiekamer | 173 | |||
Stadhuis noodstroomvoorziening | 140 | ||||
Overhead Interne dienstverlening en advisering (IDA) | Verbouwing Tweelinghuis 2025 | 2.246 | |||
Vervangen JOIN zaaksysteem | 1.096 | ||||
Stedelijk Beheer | Nieuwe stadswerf | 20.927 | |||
Luchtbehandelingsinstallatie ABW 15 | 149 | ||||
TOTAAL | 196.834 | 33.291 | 9.150 |
Bedragen x € 1.000,-
Het college heeft de volgende kredieten voor investeringen in bedrijfsmiddelen beschikbaar gesteld (conform financiële verordening gemeente Leiden 2023 (artikel 29 lid 4):
Programma | Prestatie | Omschrijving investering | Beschikbaar gesteld bedrag |
---|---|---|---|
10. Werk en inkomen | 10A2.1 Inzetten sociale werkvoorziening | Bedrijfsmiddelen DZB | 577 |
Bedrijfsvoering | Bedrijfsvoering Cluster Beheer | Wagenpark 8 jaar zero emissie | 5.419 |
Algemene Dekkingsmiddelen en overhead | Overhead Interne dienstverlening en advisering (IDA) | Docking-, werkstations en monitoren | 389 |
Surfaces met toebehoren | 100 | ||
Telefoontoestellen | 140 | ||
Switches | 222 | ||
AV-middelen div.locaties derden | 138 | ||
AV-middelen Leiden div.locaties | 157 | ||
TOTAAL | 7.142 |
Bedragen x € 1.000,-
Alle investeringen voor de periode 2026 tot en met 2029 worden weergegeven in het meerjareninvesteringsplan. Bij iedere investering onderscheiden we een categorie en een investeringssoort.
Categorie
Investeringssoort en status investering
In onderstaand meerjareninvesteringsplan zijn alle raadsbesluiten tot en met juli 2024 verwerkt
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | VK/ | Bijdrage derden/ reserves | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01B103 | Op orde houden basisregistraties | Tachymeters 2 stuks 2027 | Econ. | V | - | - | 230 | - | - | |
Totaal programma 1 | - | - | 230 | - | - | |||||
03B101 | Faciliteren bedrijvigheid, starters en ondernemerschap in Leiden | Reconstructie Diamantplein P3 | Maatsch. | V | 93 | - | - | 93 | - | |
03E101 | Vitale Binnenstad | Toiletten binnenstad | Econ. | N | VK | 120 | 134 | - | - | - |
Totaal programma 3 | 213 | 134 | - | 93 | - | |||||
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Projecten Autoluwe Binnenstad 2021-2028 | Maatsch. | N | VK | 4.000 | 803 | 4.582 | 1.043 | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Herontwikkeling van de Kaasmarkt | Maatsch. | N | VK | - | 2.067 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Autoluwe gebied mbv kentekenregistr A | Maatsch. | N | VK | - | 366 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Fietspad Korte Mare | Maatsch. | N | VK | - | 139 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Omgeving Pieterskerk en Hooglandse Kerk | Maatsch. | N | VK | - | 278 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Knip Langebrug fase 1 | Maatsch. | N | VK | - | - | 209 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Knip Langebrug fase 1 A | Maatsch. | N | VK | - | 70 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Rapenburg + Steenschuur West | Maatsch. | N | VK | - | 696 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Stevenshofdreef-Ommedijkseweg | Maatsch. | N | NK | 200 | - | 5.747 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL VRI's Stevenshofdreef-Ommedijkseweg | Maatsch. | N | NK | - | - | - | 233 | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Plesmanlaan Haagse Schouwweg IP | Maatsch. | N | NK | 7.196 | - | - | - | 7.617 |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Dr. Lelylaan - Haagse Schouwweg IP | Maatsch. | N | NK | 4.696 | - | - | - | 5.119 |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Mors Morsweg Morssingel IP | Maatsch. | N | NK | 200 | 3.800 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Haagweg Churchilllaan IP | Maatsch. | N | NK | 4.000 | - | - | 6.544 | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Bostelbrug | Maatsch. | N | NK | 200 | - | 5.500 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Steenstraat t/m Kort Rapenburg | Maatsch. | N | NK | 2.200 | - | 7.770 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Stadsentree De Groene Loper Stationsweg | Maatsch. | N | 1.900 | 1.982 | - | - | - | |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Projecten Autoluwe Binnenstad 2029 | Maatsch. | N | VK | 500 | - | - | - | 1.000 |
04A102 | Stim. Verduurzaming vervoer | Dynamisch verkeersmng verkeersmonitor 2 | Maatsch. | N | VK | - | - | 1.113 | - | - |
04A102 | Stim. Verduurzaming vervoer | Zero Emissie | Maatsch. | N | NK | - | 493 | - | - | - |
04B101 | Verbeteren bereikbaarheid voetgangers | Vh Kwaliteitsverbetering Breestraat | Maatsch. | V | - | - | - | 1.506 | - | |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Den Haag West 2016 | Maatsch. | N | VK | 213 | 222 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Noordwijk | Maatsch. | N | VK | - | - | 108 | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Alphen aan den Rijn 2016 | Maatsch. | N | VK | 167 | - | - | 343 | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Alphen aan den Rijn 2018 | Maatsch. | N | VK | - | 491 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Kruising Plantijnstraat-Kanaalweg | Maatsch. | V | - | - | 207 | - | - | |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | 5 knelpunten Leiden CS en BSP Tunnels | Maatsch. | N | VK | - | - | 14.065 | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | 5 knelpunten Leiden CS en BSP overig | Maatsch. | N | VK | - | 1.812 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Noord - Zuid Verbingsas 40 jaar deel 2 | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 3.649 | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Projecten Fiets op 1 2021-2029 | Maatsch. | N | VK | 10.430 | 11.899 | 3.182 | 3.129 | 3.000 |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietspaden Hoge Mors | Maatsch. | N | VK | - | 291 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietsprojecten | Maatsch. | N | VK | - | - | 2.850 | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Centrumroute | Maatsch. | N | VK | - | 852 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Mobiliteitsinvestering 2024 | Maatsch. | N | VK | - | 402 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Overige busroutes en -maatregelen | Maatsch. | N | VK | - | 565 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Verplaatsen bus infra tbv concessie | Maatsch. | N | VK | 100 | 548 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Knooppunt Leiden Centraal | Maatsch. | N | VK | 40.917 | 2.160 | - | 74.318 | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Verbeteren Bereikbaarheid (OV) | Maatsch. | N | VK | - | 547 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Bijdrage aanvullende inpassingswens RLR | Maatsch. | N | NK | 800 | 993 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Leidse Ring Noord | Maatsch. | N | NK | - | - | - | - | 1.881 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN algemene kosten 1 | Maatsch. | N | NK | - | 2.624 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN algemene kosten 2 | Maatsch. | N | NK | - | - | 5.426 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Schipholweg 10 jaar | Maatsch. | N | NK | - | 53 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Willem de Zwijgerlaan 60 jaar | Maatsch. | N | NK | 3.391 | - | 41.458 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Schipholweg-West 40 jaar | Maatsch. | N | NK | - | - | - | - | 10.404 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Willem de Zwijgerlaan 40 jaar | Maatsch. | N | NK | 9.472 | - | - | 24.975 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Willem de Zwijgerlaan 10 jaar | Maatsch. | N | NK | - | - | - | - | 376 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LBSP Reconstructie Openbare Ruimte Fase1 | Maatsch. | N | NK | - | 172 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Restant Ontsl Knelpunt LBSP centrum N/W | Maatsch. | N | NK | - | 1.512 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LBSP infrastructuur | Maatsch. | N | NK | - | 282 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LBSP infrastructuur 3 | Maatsch. | N | NK | - | 473 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | ORB 1-Singelpark-Promenade 3 | Maatsch. | N | NK | - | 51 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichtingsm verb. Centrum - N11 2 | Maatsch. | N | NK | 5.624 | 13.414 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | VRI's Hoge Rijndijk | Maatsch. | N | NK | - | - | 1.078 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichtingsmaatr. Spanjaardsbr. Eo 2 | Maatsch. | N | NK | 335 | 2.334 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Overige herinrichtingsmaatregelen 4 | Maatsch. | N | VK | - | 231 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Overige herinrichtingsmaatregelen 5 | Maatsch. | N | VK | - | 491 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Dr. Boyleviaduct betegelen wanden | Maatsch. | V | 30 | 41 | - | - | - | |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichtingsmaatr. Churchilllaan eo | Maatsch. | N | VK | - | - | 446 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Churchilllaan | Maatsch. | V | - | 261 | - | - | - | |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Verk.maatr.K501 Churchillln-Kennedylaan | Maatsch. | N | VK | - | - | 70 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Verkeersveiligheid in de wijken 2025 | Maatsch. | N | NK | - | 680 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Div Mobiliteitsinvestering 2025 | Maatsch. | N | VK | 900 | 1.705 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Churchillaan ruimtereservering | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 263 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Noord Zuid verbindingsas ruimtereserv. | Maatsch. | N | VK | - | - | 126 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Dr. Lelylaan ruimtereservering | Maatsch. | N | VK | - | - | - | - | 34 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Churchillaan KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 1.610 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Diverse kruispunten KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | 107 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Noord Zuid verbindingsas KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | - | 772 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Dr. Lelylaan KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | - | - | - | 207 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Lammenschansweg KLIMA 40 jaar | Econ. | N | VK | - | - | - | - | 1.620 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Hoge Rijndijk KLIMA 40 jaar | Econ. | N | NK | - | - | 678 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Lammenschansweg ruimtereservering | Maatsch. | N | VK | - | - | - | - | 265 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Hoge Rijndijk ruimtereservering | Maatsch. | N | NK | - | - | 89 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Onrendab. top projecten versted | Maatsch. | N | VK | - | - | 11.666 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN Overkluizing WdZwijge/verleng Kooiln | Maatsch. | N | NK | 14.949 | - | 27.145 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN algemene kosten | Maatsch. | V | - | - | - | - | 5.798 | |
04B104 | Waarborgen doorstroming | PDI VK Planvoorbereiding def.fase infra IP | Econ. | V | 5.753 | 5.753 | - | - | - | |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Uitvoering bebordingsplan Rijnlandroute | Maatsch. | N | NK | 230 | - | - | 313 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN opdrachtgeverskn Schipholweg-West IP | Maatsch. | N | NK | - | - | - | - | 542 |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Inrichting Oosterkerkstraat-Driessenstr | Maatsch. | N | NK | 147 | 4.156 | - | - | - |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Aanschaf parkeerautomaten | Econ. | V | - | 826 | - | - | - | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Scanauto tbv parkeercontrole | Econ. | V | - | 405 | - | - | - | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Handterminals stadstoezicht | Econ. | V | - | 216 | - | - | - | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Parkeergarage Morspoortterrein | Econ. | N | VK | - | - | - | - | 54.027 |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Bibliotheek Nieuwstr. Fietskelder | Econ. | N | VK | - | - | - | 1.564 | - |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Bibliothk Nieuwstr. Fietskelder install. | Econ. | N | VK | - | - | - | 868 | - |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Inrichting fietsenstalling bibliotheek Nieuwstraat 10 jr | Econ. | N | VK | - | 228 | - | - | - |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | scanauto parkeerbeheer 2029 | Econ. | V | - | - | - | - | 40 | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Voertuigen handhaving beheer en onderh 2029 | Econ. | V | - | - | - | - | 195 | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Vervanging handhaving informatiesysteem 2028 | Maatsch. | V | - | - | - | 50 | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | rec.krpt.lammenschwg-tomatenstr | Maatsch. | V | - | - | - | - | 1.129 | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | UVP Wijkcirculatie- en weiligheidsplan - wijk 7 | Maatsch. | V | - | 540 | - | - | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | UVP Wijkcirc.en weiligheidsplan - wijk 8 | Maatsch. | V | - | 234 | - | - | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Uitvoeringsplan verkeersveiligheid en wijkcirculatie 2026-2029 | Maatsch. | V | - | 300 | 300 | 300 | 300 | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Medium verkeersmaatregelen | Maatsch. | V | - | 100 | 100 | 100 | 100 | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Vervanging verkeerslichten 2026-2029 | Maatsch. | V | - | 758 | 746 | 605 | 700 | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Infra Lammenschansweg-zuid | Maatsch. | N | VK | 2.700 | - | - | - | 4.914 |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Herinrichting Lammenschansweg | Maatsch. | V | 5.681 | 18.774 | - | - | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Impuls verkeersveiligheid aandachtsloc. | Maatsch. | N | VK | - | 1.290 | - | - | - |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Verkeersveilige schoolomgevingen | Maatsch. | N | VK | - | 350 | 350 | - | - |
Totaal programma 4 | 126.931 | 89.838 | 135.785 | 121.412 | 99.268 | |||||
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | Bijdrage derden/ reserves | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Investeringen wegen 2026-2029 | Maatsch. | V | - | 8.595 | 14.568 | 9.218 | 8.149 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | RWN Bachstraat-Domela Nieuwenhuisln | Maatsch. | V | - | 55 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | RWN Gasthuiswijk fase 3-4 | Maatsch. | V | - | 272 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Kademuren 2026-2029 | Maatsch. | V | - | 5.421 | 6.613 | 2.383 | 8.693 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Beschoeiing 2026 | Maatsch. | V | - | 699 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Damwanden 2026 | Maatsch. | V | - | - | 448 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Parkbruggen div. | Maatsch. | V | - | 369 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Verkeersbruggen - Maartje Offersbrug | Maatsch. | V | - | 161 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Div vervangingen kunstwerken 2027(40jr) | Maatsch. | V | - | - | 504 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Diverse verv. kunstwerken 2028 40 jaar | Maatsch. | V | - | - | - | 2.027 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Diverse vervangingen kunstwerken 2029 40 jaar | Maatsch. | V | - | - | - | - | 7.738 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Grote Havenbrug (vervanging) | Maatsch. | V | - | - | - | 3.161 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Lichtmasten 2025-2029 | Maatsch. | V | - | 697 | 486 | 1.240 | 1.556 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Armaturen 2026-2029 | Maatsch. | V | - | - | 1.161 | 291 | 818 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Automatisering gladheidsbestrijding 2027 | Econ. | V | - | - | 54 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Boshuizen ruimtereservering | Maatsch. | V | - | - | 436 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Fortuinwijk Noord ruimtereservering | Maatsch. | V | - | - | 736 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Fortuinwijk Zuid ruimtereservering | Maatsch. | V | - | - | - | 421 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Boshuizen KLIMA 40 jaar | Maatsch. | V | - | - | - | - | 2.670 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Fortuinwijk Noord KLIMA 40 jaar | Econ. | V | - | - | 4.510 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Fortuinwijk Zuid KLIMA 40 jaar | Econ. | V | - | - | - | 3.200 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Merenwijk-De Horsten 40 jaar | Maatsch. | V | - | - | - | 2.670 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | WV Gasthuiswijk wegen 3 4 | Maatsch. | V | - | 3.651 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Merenwijk Horsten ruimtereservering | Maatsch. | V | - | - | - | - | 396 | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Ontdemping Kort Rapenburg | Econ. | N | VK | - | - | - | - | 12.500 |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | Inzamelmiddelen 2025-2029 | Econ. | V | - | - | 603 | 612 | 1.855 | |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | Perscontainers 2028 | Econ. | V | - | - | - | 159 | - | |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | 2de milieustraat gebouw | Econ. | N | VK | - | - | - | 2.995 | - |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | 2de milieustraat machines | Econ. | N | VK | - | - | - | 1.040 | - |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | Verv, hoofdgeb. ABW 2024 5 jaar | Econ. | V | - | 420 | - | - | - | |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | Ondergrondse containers 2026 | Econ. | V | - | - | - | - | 6.303 | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Riolering 2026-2029 | Econ. | N | VK | - | 6.184 | 7.091 | 2.824 | 3.644 |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Fortuinwijk Boshuizen 2024 | Econ. | V | - | - | 13.110 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Fortuinwijk Boshuizen 2027 | Econ. | V | - | - | 8.921 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Fortuinwijk Boshuizen 2028 | Econ. | V | - | - | - | 8.921 | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Riolering Merenwijk 2027 | Econ. | V | - | - | - | 5.802 | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Riolering Fortuin Noord Zuid Boshuizen 2029 | Econ. | V | - | - | - | - | 9.317 | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Riolering Merenwijkdistrict | Econ. | V | - | - | - | - | 3.933 | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | WV Rio gasthw haagweg-zuid fase 3&4 | Econ. | N | NK | - | 374 | - | - | - |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | wv rio Gasthw Haagweg-zuid fase 1+2 2025-2026 | Econ. | V | - | 1.077 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | wv Rio Morskwartier 2025 | Econ. | V | - | 2.955 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | WV Gasthuiswijk RIO 3 4 | Econ. | V | - | 4.172 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | WV KLIMA Merenwijk Horsten 2029 | Econ. | V | - | - | - | - | 2.945 | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | KLIMA Domela nieuwenhuislaan | Econ. | V | - | 52 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | KLIMA Gasthuiswijk fase 3-4 | Econ. | V | - | 1.037 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | KLIMA Bachstraat | Econ. | V | - | - | 286 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | riolering Stationsweg | Econ. | N | NK | - | 522 | - | - | - |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Vervanging gemalen 2026-2029 | Econ. | V | - | 517 | 517 | 498 | 516 | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Duikers 2026-2029 | Maatsch. | V | - | - | - | 61 | 80 | |
05C101 | Ontw en uitv beleid sted. en regio groen | GHS herprofileringsprojecten 2026-2029 | Maatsch. | V | - | 136 | 134 | 130 | 130 | |
05C101 | Ontw en uitv beleid sted. en regio groen | GHS reconstructieprojecten 2026-2029 | Maatsch. | V | - | 67 | 67 | 65 | 65 | |
05C101 | Ontw en uitv beleid sted. en regio groen | IP Parken 2026-2029 | Maatsch. | V | - | 680 | 670 | 648 | 648 | |
05C101 | Ontw en uitv beleid sted. en regio groen | 2e Groene Ring 2024 | Maatsch. | N | VK | - | 666 | - | - | - |
05C101 | Ontw en uitv beleid sted. en regio groen | 2e Groene Ring 2025 | Maatsch. | N | VK | - | 748 | - | - | - |
05C103 | Beheren openbaar groen | Speeltoestellen in openbare ruimte 2026-2029 | Econ. | V | - | 697 | 818 | 605 | 1.420 | |
05C103 | Beheren openbaar groen | Vervangen bomen 2026-2029 | Maatsch. | V | - | 341 | 393 | 330 | 699 | |
05C105 | Aanleggen Singelpark | Singelpark binnen het Energiepark | Maatsch. | N | NK | - | 3.297 | - | - | - |
05C106 | Beheren Oostvlietpolder | Aanleg volkstuinen | Maatsch. | N | NK | 853 | 2.148 | - | - | - |
Totaal programma 5 | 853 | 46.011 | 62.125 | 49.300 | 74.075 | |||||
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | Bijdrage derden/ reserves | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
06A201 | Behandeling verzoeken omgvergunningen | Openbare ruimte Humanities Campus | Maatsch. | N | NK | 119 | - | - | - | 977 |
06A201 | Behandeling verzoeken omgvergunningen | Vervanging Power browser 2026 | Econ. | V | - | - | - | - | 293 | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Gebouw Apothekersdijk 33 2025 | Econ. | V | - | 1.671 | - | - | - | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Muziekschool Hazewindsteeg 2025 | Econ. | V | 1.090 | 4.105 | - | - | - | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Muziekschool Hazewindsteeg (aanvulling) | Econ. | N | VK | 5.000 | 0 | 11.200 | - | - |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Verbouwing bibliotheek Nieuwstraat | Econ. | V | 2.036 | 6.870 | - | 14.469 | - | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Gebiedsontwikkeling Telderskade | Maatsch. | N | VK | 50 | - | - | 4.641 | - |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Technische installaties De Waag 2026 | Econ. | V | - | 470 | - | - | - | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | installaties Marienpoelstraat 1a | Econ. | V | - | - | - | 104 | - | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Vervangen zonwering Sumatrastraat | Econ. | V | - | - | - | 52 | - | |
06D103 | Warmtetransitie | Warmtetransitie 2025-2029 | V | 7.000 | 22.342 | 17.680 | 7.000 | 7.000 | ||
Totaal programma 6 | 15.295 | 35.458 | 28.880 | 26.266 | 8.270 | |||||
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | Bijdrage derden/ reserves | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
07A102 | Waarborgen kwal (openbare) speelruimte | Speeltoestellen in speeltuinen 2026-2029 | Econ. | V | - | - | 317 | 335 | 175 | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Specifiek locatiegebonden kosten 2022 | Econ. | V | - | 504 | - | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Specifiek locatiegebonden kosten 2025 | Econ. | V | - | - | 504 | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Vrije school Mareland | Econ. | V | - | - | - | - | 7.648 | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | IHP Vlietlandcollege, incl gymzaal IP | Econ. | V | - | 6.223 | - | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Weerklank Gym | Econ. | V | - | - | 2.114 | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Vrije school Mareland Gym | Econ. | V | - | - | - | - | 701 | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Scholencomplex Stevenshof Gym | Econ. | V | - | - | 2.114 | - | - | |
07A102 | Waarborgen kwal (openbare) speelruimte | Leidse Houtschool | Econ. | V | VK | - | 9.876 | - | - | - |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Da Vinci College | Econ. | V | - | - | 26.181 | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Eerste Leidse Schoolvereniging uitbr. | Econ. | V | - | 7.183 | - | - | - | |
07D103 | Uitvoering van overige wettelijke taken | Lucas van Leyden Gym | Econ. | V | - | - | 1.887 | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | IHP Driestar | Econ. | V | - | 2.237 | - | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | IHP Vlieger | Econ. | V | - | 1.600 | - | - | - | |
07D103 | Uitvoering van overige wettelijke taken | Gymaccomodatie Oppenheimstraat 4a | Econ. | V | - | 233 | - | - | - | |
Totaal programma 7 | - | 27.855 | 33.117 | 335 | 8.524 | |||||
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | Bijdrage derden/ reserves | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
08A101 | Ondersteunen voorstellingen-podiumaanbod | VVI Kunstinstellingen 2026-2029 | Econ. | V | - | 649 | 659 | 571 | 675 | |
08B101 | Exploitatie en beheer Erfgoed Leiden eo | Verbouwing Boisotkade 2026 | Econ. | V | - | 163 | - | - | - | |
08B101 | Exploitatie en beheer Erfgoed Leiden eo | Inrichting archeol.centr Boisotkade 2026 | Econ. | V | - | 68 | - | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Entree Vlietzone | Maatsch. | N | NK | - | - | 938 | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Verti-drain | Econ. | V | - | - | - | 63 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Versnipperaar | Econ. | V | - | - | - | 28 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | opvangwagen versnipperaar | Econ. | V | - | - | - | 28 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kunstgrasdiepte- +oppervlaktereiniger | Econ. | V | - | - | - | 36 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Verticuteermachine + Eg | Econ. | V | - | - | - | - | 45 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Onkruidbestrijder + Kunstmeststrooier | Econ. | V | - | - | - | - | 23 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Zitmaaier X740 2wd 24pk I | Econ. | V | - | - | - | 35 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Zitmaaier X740 2wd 24pk II | Econ. | V | - | - | - | 35 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Morskwartier I, Ren. kunstgr voetbal | Econ. | V | - | 223 | - | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Morskwartier I, Ren. kunstgr 3 toplaag | Econ. | V | - | 557 | - | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kikkerpld I Toplaag kunstgras 1 voetbal | Econ. | V | - | - | - | 552 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kikkerpolder II,Ren. kunstgr 2 onderbouw | Econ. | V | - | - | 271 | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kikkerpolder II,Ren. kunstgr 2 toplaag | Econ. | V | - | - | 717 | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kikkerpolder II, Toplaag verv. kunstgrasveld 1 voetbal | Econ. | V | - | - | - | - | 567 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Roomburg Toplaag verv waterveld 1 hockey | Econ. | V | - | - | - | 504 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Roomburg, Ren. gravelbanen 1 tm 9 tennis | Econ. | V | - | - | - | 236 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Leidse hout Toplaag kunstgras atletiek | Econ. | V | - | - | 120 | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Leidse hout, Verv. Tribune atletiek | Econ. | V | - | - | - | 505 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Vliet, Verv. Materieel berging-pers verb | Econ. | V | - | - | 54 | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Herinrichting sportpark de Mors (40jr) | Maatsch. | V | VK | 3.694 | 3.883 | - | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Herinr sportpark de Mors onderveld(24jr) | Econ. | V | VK | 651 | - | 1.832 | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Herinr sportpark de Mors bovenveld(12jr) | Econ. | V | VK | 499 | - | 628 | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Vervanging materieel sport 2027 | Maatsch. | V | - | - | 121 | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Ver. Materieel / transport middelen sport | Econ. | V | - | - | - | - | 92 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Vliet, Verv. Materieel berging-pers verb 2029 | Econ. | V | - | - | - | - | 468 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Clubhuis Cronesteinkade | Econ. | N | VK | - | - | 2.000 | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Clubhuis Cronesteinkade installaties | Econ. | N | VK | - | - | 915 | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | herinrichting Cronesteinpark | Maatsch. | N | VK | - | - | 1.825 | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Combiveld bovenbouw Cronesteinkade 12jr | Econ. | N | VK | - | - | 382 | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Combiveld onderlaag Cronesteinkade 24jr | Econ. | N | VK | - | - | 774 | - | - |
08C201 | Leidenaars bewegen voldoende | Compensatie sportvelden Vlietzone | Maatsch. | V | 548 | 1.321 | - | - | - | |
Totaal programma 8 | 5.392 | 6.864 | 11.236 | 2.592 | 1.871 | |||||
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | Bijdrage derden/ reserves | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
10A201 | Inzetten sociale werkvoorziening | Vervanging bedrijfsmiddelen 2026-2029 | Bedrijfsm. | V | - | 577 | 577 | 577 | 577 | |
- | 577 | 577 | 577 | 577 | ||||||
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | Bijdrage derden/ reserves | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
11A011 | Stelposten concern | Nader in te vullen agv prijsstijgingen | Maatsch. | NK | - | 1.979 | - | - | - | |
11A014 | Plankosten definitiefase | Plankosten defenitiefase 2026-2029 | Econ. | V | 2.594 | 655 | 655 | 655 | 628 | |
12A003 | Overhead facilitaire zaken | Meubilair Stoelen 2027 | Econ. | V | - | - | 566 | - | - | |
12A006 | Overhead huisvesting | Carillon en toren-uurwerk / koffiekamer | Econ. | V | - | 173 | - | - | - | |
12A006 | Overhead huisvesting | Stadhuis noodstroomvoorziening 2025 | Econ. | V | - | 140 | - | - | - | |
12A006 | Overhead huisvesting | Tankgebouw DZB Le Pooleweg 6 | Econ. | V | - | - | - | 409 | - | |
12A010 | Overhead IDA | Docking-Monitoren-werkstations 2026-2029 | Econ. | 0 | - | 389 | 236 | 384 | 290 | |
12A010 | Overhead IDA | Surfaces + toebehoren 2026-2029 | Econ. | V | - | 100 | 359 | 946 | 2.167 | |
12A010 | Overhead IDA | Telefonie 5 jaar (toestellen) 2026-2029 | Econ. | V | - | 140 | 140 | 140 | 140 | |
12A010 | Overhead IDA | Switches 2026-2029 | Econ. | V | - | 222 | 222 | 222 | 222 | |
12A010 | Overhead IDA | AV-middelen div.locaties derden 2026 | Econ. | V | - | 138 | - | - | - | |
12A010 | Overhead IDA | AV-middelen Leiden div.locaties 2026 | Econ. | V | - | 157 | - | - | - | |
12A010 | Overhead IDA | AV-middelen Stadhs LN ex.Raadszaal 2027 | Econ. | V | - | - | 312 | - | - | |
12A010 | Overhead IDA | AV-middelen Stadskantoor Leiden 2029 | Econ. | V | - | - | - | - | 416 | |
12A010 | Overhead IDA | Verbouwing Tweelinghuis 2025 | Econ. | V | - | 2.246 | - | - | - | |
P72 | HKPL CONCERNSTAF | Vervangen JOIN zaaksysteem 2026 | Econ. | V | - | 1.096 | - | - | - | |
P73 | HKPL STEDELIJK BEHEER | Wagenpark 6 jaar 2027-2029 | Bedrijfsm. | V | - | - | 859 | 1.729 | 604 | |
P73 | HKPL STEDELIJK BEHEER | Wagenpark 8 jaar 2026-2029 | Bedrijfsm. | V | - | 5.419 | 1.736 | 2.358 | 404 | |
P73 | HKPL STEDELIJK BEHEER | Nieuwe stadswerf | Econ. | V | - | 20.927 | - | - | 976 | |
P73 | HKPL STEDELIJK BEHEER | Luchtbehandelingsinstallatie ABW 15 | Econ. | V | - | 149 | - | - | - | |
Totaal programma Algemene dekkingsmiddelen en Overhead | 2.594 | 33.930 | 5.086 | 6.842 | 5.849 |
Bedragen x € 1.000