Hoe werkt het ook alweer met investeringen?
De gemeente investeert jaarlijks vele tientallen miljoenen euro’s in fysieke infrastructuur, groenvoorzieningen, (onderwijs)huisvesting, ICT, bedrijfsmiddelen etc. Het kenmerk van deze investeringen is dat zij hun nut over meerdere jaren bewijzen. Daarom moeten de (kapitaal)lasten van een investering (rente en afschrijving) over meerdere jaren gespreid worden. Een investering wijkt daardoor af van een exploitatiebudget in de begroting. Een exploitatiebudget beperkt zich tot één jaar en wordt aan het einde van het jaar via de jaarrekening afgerekend. Een investeringsbudget wordt veelal pas na meerdere jaren afgerekend en afgesloten.
De voorgenomen investeringen worden jaarlijks, in het meerjareninvesteringsplan, voor de komende vier jaar inzichtelijk gemaakt. Daarnaast kennen we de investeringen die door de Raad beschikbaar zijn gesteld en in uitvoering zijn. Over de voortgang van deze investeringen wordt in de jaarrekening gerapporteerd en zo nodig tussentijds in de voortgangsrapportages.
Een investering kan geheel of gedeeltelijk worden gedekt uit inkomsten, zoals bijdragen uit reserves of bijdragen van rijk, provincie of derden. Het overgrote deel van de investeringen wordt, volgens de wet- en regelgeving, gedekt door de investering over meerdere jaren af te schrijven. De kapitaallasten van de investering (de rente en afschrijving) worden dan in de begroting opgenomen.
Het berekenen van de kapitaallasten vindt plaats door het maken van een reële inschatting van de cashflow van investeringen in de jaren dat het werk wordt uitgevoerd (de kasuitgaven op een investering). Dat geldt voor de investeringen uit het meerjareninvesteringsplan 2025 - 2028 maar ook voor de lopende investeringen.
Waar besluit de raad over bij de programmabegroting?
De investeringsvolumes uit het meerjareninvesteringsplan worden opgesteld volgens de bepalingen uit de financiële verordening,
In het meerjareninvesteringsplan zijn de totale investeringsvolumes opgenomen in het jaar dat deze door de Raad beschikbaar worden gesteld om tot uitvoering over te gaan (dat is dus iets anders dan de cash-flow van de investering die zich over meerdere jaren uitstrekt, beginnend in het jaar van beschikbaar stellen).
Voor het vast- of beschikbaar stellen van de investering (‘kredieten’) zijn er drie mogelijkheden:
1. Routinematige investeringen: deze worden voor het eerste begrotingsjaar van het meerjareninvesteringsplan door de raad beschikbaar gesteld bij het vaststellen van de programmabegroting.
2. Investeringen in bedrijfsmiddelen: deze worden, conform financiële verordening, beschikbaar gesteld door het college van burgemeester en wethouders. Onder de randvoorwaarde dat de afschrijvingstermijnen in overeenstemming zijn met de financiële verordening en er dekking is in de begroting.
3. Overige “nieuwe” investeringen: hier stelt de raad later, via een apart raadsbesluit, het krediet beschikbaar.
Motie van de raad ten aanzien van informatie over de status van investeringen:
De gemeente Leiden heeft een omvangrijk en ambitieus meerjareninvesteringsplan. In de motie M.23.0049.09: Meer inzicht in status van projecten en investeringen, is verzocht om meer inzicht te geven in de status van projecten en bijbehorende investeringen door te vermelden in welke fase ze bevinden. Hieronder gaan wij in op deze motie en de wijze waarop we deze invullen.
Vervangings-en nieuwe investeringen:
Eerst is het van belang een onderscheid te maken tussen vervangingsinvesteringen en nieuwe investeringen. Dit wordt aangegeven in de kolom nieuw/vervanging van het meerjareninvesteringsplan.
Een vervangingsinvestering is een investering die dient ter vervanging van afgeschreven kapitaalgoederen, bijvoorbeeld in de openbare ruimte van de gemeente of voor (onderwijs)huisvesting. Vervangingsinvesteringen zijn noodzakelijk om het bestaande voorzieningenniveau in de gemeente op peil te houden. In de beheerplannen van de gemeente worden de vervangingsinvesteringen voor de komende jaren inzichtelijk gemaakt. In het meerjareninvesteringsplan categoriseren we deze als vervangingsinvestering (“V”).
Een nieuwe investering is een investeringen die de kapitaalgoederenvoorraad doet toenemen, bijvoorbeeld door de groei van de stad en/of nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van duurzaam investeren. Nieuwe investeringen worden via de besluitvorming (meestal via de kaderbrief) toegevoegd in het meerjareninvesteringsplan en categoriseren we als (“N”)
Vervangingsinvesteringen en nieuwe investeringen kunnen dicht bij elkaar liggen. Het vervangen van een afgeschreven kapitaalgoed doen we in de huidige tijdgeest en met de kennis en technieken van nu. We categoriseren deze als “V”. Daar waar sprake is van uitbreiding van het voorzieningenniveau - en vervanging daar mogelijk een klein onderdeel van uitmaakt -, spreken we van een nieuwe investering. Bijvoorbeeld ten aanzien van grote reconstructies van bestaande wegen. We categoriseren deze als “N”.
Voor en na kaderbesluit
Daar waar sprake is van uitbreiding van het voorzieningenniveau met nieuwe investeringen kan mogelijk een prioritering plaatsvinden. Een belangrijk criterium daarbij vormt de fase waarin de investering zich bevindt. In het meerjareninvesteringsplan maken we onderscheid tussen investeringen vóór kaderbesluit (“VK”) en na Kaderbesluit (“NK”).
In de fase vóór Kaderbesluit worden interne kosten van voorbereiding (ambtelijke capaciteit) gemaakt die gedekt zijn in de begroting. Ook zijn de kosten van extern onderzoek en advies beperkt van aard en gedekt in de begroting. De (financiële) gevolgen van een keuze om de nieuwe investering voor Kaderbesluit geen doorgang te laten vinden zijn in de regel te overzien maar zullen per investering moeten worden onderzocht.
Na Kaderbesluit verandert de dynamiek van een nieuwe investering. Interne plankosten nemen substantieel toe. Hetzelfde geldt voor de externe kosten van onderzoek en advies. Er wordt aanbesteed en mogelijk grote financiële verplichtingen aangegaan. Omdat kosten na kaderbesluit in de regel worden geactiveerd zullen er bij een keuze om de nieuwe investering na kaderbesluit geen doorgang te laten vinden, incidentele middelen moeten worden gevonden om deze af te dekken. Of moeten (te) ontvangen subsidies worden terugbetaald aan de subsidieverstrekker. Per nieuwe investering zal dit, afhankelijk van het moment na kaderbesluit, in meer of mindere mate financiële consequenties hebben.
Los van bovenstaande financiële aspecten is het altijd van belang om te kijken naar afhankelijkheden tussen diverse nieuwe investeringen in het meerjareninvesteringsplan. Vrijwel geen enkele nieuwe investering in het meerjareninvesteringsplan is op zichzelf staand maar maakt onderdeel uit van een “samenhangende visie op...”.
Conclusie
Het geven van inzicht in de status van de Leidse investeringsvoornemens vergt verdieping in de opbouw van het meerjareninvesteringsplan van de gemeente. Hierbij van belang is het verschil tussen vervangings- en nieuwe investeringen. Binnen de nieuwe investeringen is vervolgens het stadium voor of na kaderbesluit het meest relevant. Daarbij moeten we opmerken dat elke prioritering te allen tijde maatwerk naar de inhoudelijke en financiële effecten van keuzes vereist. In onderstaand schema zijn deze effecten op hoofdlijnen samengevat:
soort investering | beïnvloedbaarheid | financieel effect | overig |
---|---|---|---|
vervangingsinvestering | Nauwelijks/geen mogelijkheid. | Structurele voordelen op de kapitaallasten. Geringe incidentele nadelen op afboeken gemaakte kosten. | In stand houden bestaande voorzieningenniveau |
nieuwe investering voor kaderbesluit | Mogelijk. | Structurele/incidentele voordelen op de kapitaallasten. Geringe incidentele nadelen op afboeken gemaakte kosten. | Nieuwe investering staat niet op zichzelf maar maakt onderdeel uit van 'samenhangende visie op..' |
nieuwe investering na kaderbesluit | Nauwelijks/geen mogelijkheid. | Structurele/incidentele voordelen op de kapitaallasten. Mogelijk grote incidentele nadelen op afboeken gemaakte kosten. | Nieuwe investering staat niet op zichzelf maar maakt onderdeel uit van 'samenhangende visie op..' |
Op deze manier denken wij op een goede manier tegemoet te komen aan de wens van de raad een beter inzicht te krijgen in de status van toekomstige investeringsprojecten.
Het totaal van de kapitaallasten voor de begroting 2025 - 2028 laat, ten opzichte van de huidige begroting (2024 - 2027), de volgende ontwikkeling zien:
bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
meerjarenbeeld kapitaallasten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
2024 - 2027 | 51.675 | 58.660 | 62.019 | 62.019 |
2025 - 2028 | 45.939 | 52.360 | 57.075 | 67.328 |
verschil: | -5.736 | -6.300 | -4.944 | 5.309 |
De budgettaire effecten moeten gecorrigeerd worden voor bijvoorbeeld mutaties in kapitaallasten die worden verrekend met reserves ter dekking van kapitaallasten (de parkeerreserve, de reserve afschrijving investeringen en de reserve duurzame stad). Voor- en nadelen op de kapitaallasten van investeringen in bedrijfsmiddelen worden gestort in de bedrijfsvoeringsreserve concern.
De diverse correcties geven het volgende beeld:
bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
meerjarenbeeld kapitaallasten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
correctie kap.lasten verrekenen | 1.106 | 490 | -1.132 | -10.597 |
correctie kap.lasten bedrijfsmiddelen | 513 | 516 | 372 | 15 |
correctie totaal | 1.619 | 1.006 | -760 | -10.582 |
Ten opzichte van de begroting 2024 - 2027 geeft dit de volgende voordelige budgettaire ontwikkeling in de kapitaallasten te zien:
bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
meerjarenbeeld kapitaallasten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
totaal resultaat: | - 4.117 | - 5.294 | - 5.704 | - 5.273 |
Opgesplitst per programma geeft dit het volgende beeld:
bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Per Programma: | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Bestuur & Dienstverlening | -14 | -13 | -13 | 1 |
Veiligheid | - | - | - | - |
Economie & Toerisme | -42 | - | - | - |
Bereikbaarheid | -927 | -1.904 | -2.858 | -435 |
Omgevingskwaliteit | -1.127 | -451 | -406 | 58 |
Stedelijke Ontwikkeling | -410 | -478 | -665 | -18 |
Jeugd en Onderwijs | -1.141 | -2.263 | -1.576 | -356 |
Sport, Cultuur & recreatie | 425 | 405 | 80 | 115 |
Welzijn en Zorg | 2 | -1 | -3 | -4 |
Werk en Inkomen | - | - | - | - |
Algemene Dekkingsmiddelen | -33 | 221 | -103 | -4.404 |
Totaal: | -4.117 | -5.294 | -5.704 | -5.273 |
Met name in het programma Bereikbaarheid is sprake van majeure voordelen in de jaren 2025 t/m. 2027 die voor een groot deel worden veroorzaakt door actuele planningen van diverse projecten. Bijvoorbeeld voor de reconstructie van de openbare ruimte LBSP (ingebruikname van 2026 naar 2028) en overige werkzaamheden aan de Leidse infrastructuur, zoals Noordeinde, Hoge Rijndijk en openbare ruimte binnenstad. Verreweg de belangrijkste reden van de voordelen, met name in 2026 en 2027, is veroorzaakt door een actuele planning van de tracédelen van de Leidse Ring Noord.
Het voordeel in 2025 binnen het programma Omgevingskwaliteit wordt voornamelijk veroorzaakt door de geactualiseerde planning van de werkzaamheden stationstunnel (brandwerende beplating en LED verlichting)
In het programma Jeugd en Onderwijs is de planning van de bouw van diverse en scholen en gymzalen, op basis van actuele inzichten, aangepast aan de planning van vorige jaren. De gewijzigde cash flows leiden op een later moment tot kapitaallasten waardoor grote voordelen ontstaan (met name in de jaren 2025 t/m. 2027) ten opzichte van vorig jaar.
In het programma Stedelijke Ontwikkeling worden de voordelen in de kapitaallasten voornamelijk bepaald door het verwerken van de actuele planning van het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoedhuis en de bibliotheek Nieuwstraat.
In het programma Sport Cultuur & Recreatie vallen de voordelen in 2025 en 2026 op. Deze hebben vooral betrekking op de actuele cash flow van de herinrichting sportpark de Mors (in 2025) en de renovatiewerkzaamheden aan de Boisotkade 2a (in het jaar 2026).
Het voordeel in de jaarschijf 2028 van het programma Algemene Dekkingsmiddelen heeft betrekking op de post maximale kapitaallasten van € 4,5 mln. die bij de kaderbrief 2023 – 2027 als onderdeel van de kapitaallastenontwikkeling is opgevoerd.
3. Conclusies:
De budgettaire ontwikkeling in de kapitaallasten 2025 – 2028 bedraagt:
bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
meerjarenbeeld kapitaallasten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
totaal resultaat: | - 4.117 | - 5.294 | - 5.704 | - 5.273 |
Bij het bepalen van de cash-flows voor de ontwikkeling van de kapitaallasten 2025 - 2028 is, in navolging van vorig jaar, extra aandacht gegeven aan een realistische planning van de cash-flows door een nog intensievere afstemming tussen budgethouder/projectleider, planning- en risicomedewerker en projectcontroller. Tevens heeft een review (door directie en ambtelijk opdrachtgevers) van de cash-flows plaatsgevonden van de grote projecten, de projecten in de onderwijshuisvesting en de vervangingsinvesteringen in de domeinen van de openbare ruimte.
Het resultaat hiervan heeft geleid tot het aanpassen van de stelpost onderuitputting omdat we deze vanwege het meer reëel plannen van de cash flow vooral in de eerste jaren van het meerjarenbeeld de stelpost niet realiseren. Voor het nieuwe meerjarenbeeld bedraagt de stelpost:
bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
stelpost onderuitputting kapitaallasten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
totaal oude stelpost | - 2.179 | - 2.179 | - 2.179 | - 2.179 |
correctie reëel begroten cash flow | 755 | 399 | 43 | - 313 |
Totaal nieuwe stelpost | - 1.424 | - 1.780 | - 2.136 | - 2.492 |
4. Tot slot:
Het meerjareninvesteringsplan Leiden voldoet niet aan het Leidse uitgangspunt van indexeren: het realiseren van een waardevaste begroting. Dit wordt daadwerkelijk ervaren naar aanleiding van recente uitvoeringsbesluiten in de weg- en waterbouw.
Met terugwerkende kracht is een inhaalindexering van 24,2% op voornamelijk de investeringen in de weg- en waterbouw doorgerekend voor de gestegen lonen en prijzen in de periode 2021 t/m. 2024.
Het totale investeringsvolume in het meerjareninvesteringsplan 2025 – 2028 is daardoor gestegen met € 61,5 mln.
Voor 2025 worden de volgende kredieten beschikbaar gesteld:
Programma | Prestatie | Omschrijving investering | Beschikbaar te stellen bedrag | Waarvan gedekt door Leiden (reserves, e.d.) | Waarvan bijdragen door derden |
---|---|---|---|---|---|
4 Mobiliteit | 4A1.2 Stimuleren verduurzaming personen- en goederenvervoer | Zero emissie | 473 | ||
4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting | Vervanging verkeerslichten | 743 | |||
5 Omgevingskwaliteit | 5A1.2 Beheren openbare ruimte | Investeringen kademuren | 5.198 | ||
Investeringen wegen | 477 | ||||
Investeringen beschoeiingen | 670 | ||||
Investeringen damwanden | 429 | ||||
Remmingswerken en meerpalen | 315 | ||||
Openbare verlichting - Armaturen | 2.425 | ||||
5B1.2 Beheren openbaar water en riolering | Duikers | 104 | |||
5C1.1 Ontwikkelen en uitvoeren beleid sted. en regionaal groen | Groene Hoofdstructuur herprofileringsprojecten | 133 | |||
Groene Hoofdstructuur reconstructieprojecten | 67 | ||||
Parken | 667 | ||||
5C1.3 Beheren openbaar groen | Vervangen bomen | 327 | |||
Algemene middelen en overhead | Plankosten definitiefase | Plankosten definitiefase | 628 | 628 | |
TOTAAL | 12.656 | 628 |
Programma | Prestatie | Omschrijving investering | Beschikbaar te stellen bedrag | Waarvan gedekt door Leiden (reserves, e.d.) | Waarvan bijdragen door derden |
---|---|---|---|---|---|
3. Economie | 3A1.1 Regionale en lokale beleidsontwikkeling | Elektrische installatie donderdagmarkt | 55 | ||
5 Omgevingskwaliteit | 5B1.2 Beheren openbaar water en riolering | Vervanging gemalen | 495 | ||
Rioolvervanging | 2.908 | ||||
wv Rio Vogelwijk 2025 | 1.697 | ||||
7 Jeugd en onderwijs | 7A1.2 Waarborgen kwal openbare speelruimte | Speeltoestellen in speeltuinen | 210 | ||
8 Sport, cultuur en recreatie | 8A1.1 Ondersteunen voorstellingen- en podiumaanbod | Vervangingsinvesteringen kunstinstellingen | 626 | ||
8C1.1 Exploiteren gemeentelijke sportaccommodaties | Leidse hout Toplaag kunststofbaan atl | 380 | |||
Morskwartier I Haagseschwg 5 VVDocos RIB | 213 | ||||
Morskwart II Smrgdln 97 VVLdn/FC Rnd RIB | 213 | ||||
TOTAAL | 6.797 |
Programma | Prestatie | Omschrijving investering | Beschikbaar te stellen bedrag | Waarvan gedekt door Leiden (reserves, e.d.) | Waarvan bijdragen door derden |
---|---|---|---|---|---|
6 Stedelijke ontwikkeling | 6B1.3 Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Verduurzaming vastgoed fase 3 | 4.983 | ||
TOTAAL | 4.983 |
De volgende investeringen staan in het meerjareninvesteringsplan in jaarschijf 2025, maar worden in tegenstelling tot de hierboven getoonde investeringen niet beschikbaar gesteld bij de programmabegroting 2025. Voor deze investeringen zal later een separaat raadsvoorstel worden aangeboden. De kapitaallasten behorende bij de investeringen zijn, zoals voor alle investeringen die zijn opgenomen in het meerjareninvesteringsplan, opgenomen in de meerjarenbegroting.
Opmerking: In de kolom 'Waarvan gedekt door Leiden (reserves e.d.)' zijn ook de bedragen opgenomen die in de reserve afschrijvingen investeringen zijn gestort. De investering wordt afgeschreven. De jaarlijkse afschrijvingslast wordt gedekt door een vrijval vanuit de reserve afschrijvingen investeringen.
Programma | Prestatie | Omschrijving investering | Niet beschikbaar te stellen bedrag | Waarvan gedekt door Leiden (reserves, e.d.) | Waarvan bijdragen door derden |
---|---|---|---|---|---|
3. Economie | 3E1.1 Vitale binnenstad | Toiletten binnenstad | 168 | 160 | |
4. Mobiliteit | 4A1.1 Beïnvloeding modal shift ten gunste van fiets, voetganger en openbaar vervoer | Herontwikkeling van de Kaasmarkt | 2.117 | ||
Autoluwe gebied met behulp van kentekenregistratie A | 351 | ||||
Herinrichting Langebrug fase 2 | 267 | ||||
GL Plesmanlaan - Haagse Schouwweg | 7.381 | 5.196 | 2.000 | ||
GL Dr Lelylaan - Haagse Schouwweg | 4.908 | 4.496 | 200 | ||
GL Rijnzichtbrug / Morsweg | 3.669 | 200 | |||
GL Churchilllaan - Haagweg | 6.316 | 2.000 | |||
GL Vervangen Bostelbrug | 5.298 | 200 | |||
GL Basis Steenstraat - Kort Rapenburg | 7.497 | 200 | |||
Steenschuur Noord | 133 | ||||
4B1.2 Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Den Haag West | 318 | 213 | ||
Fietscorridor Noordwijk | 356 | ||||
Fietscorridor Alphen aan den Rijn | 289 | ||||
Asverlegging Kanaalweg | 373 | ||||
Projecten fiets op 1 | 9.059 | 4.500 | |||
Fietspaden Hoge Mors | 279 | ||||
4B1.3 Verbeteren openbaar vervoer | Centrumroute | 817 | |||
Mobiliteitsinvestering 2024 | 385 | ||||
Verplaatsen bus infra tbv concessie | 526 | 100 | |||
Knooppunt Leiden Centraal | 26.127 | 24.631 | |||
4B1.4 Waarborgen doorstroming | Bijdrage aanvullende inpassingswensen RLR | 952 | 742 | ||
LRN trace Willem de Zwijgerlaan 60 jaar | 39.749 | 3.391 | |||
LRN trace Willem de Zwijgerlaan 40 jaar | 23.904 | 2.792 | 6.680 | ||
LRN trace Schipholweg-West 40 jaar | 14.975 | 3.350 | |||
LBSP Reconstructie Openbare Ruimte Fase1 | 165 | ||||
LBSP infrastructuur | 2.174 | ||||
ORB - Singelpark-Promenade | 48 | ||||
ORB 7 Separate projecten | 3.494 | ||||
Herinrichtingsmaatregelen verbinding centrum-N11 | 10.593 | 4.000 | 1.124 | ||
Herinrichtingsmaatregelen Spanjaardsbrug eo | 815 | ||||
Overige herinrichtingsmaatregelen | 693 | ||||
Kopermolen openbare ruimte | 6.065 | 375 | |||
Dr. Boyleviaduct betegelen wanden | 39 | 30 | |||
Verkeersveiligheid in de wijken | 652 | ||||
Diverse Mobiliteitsinvesteringen 2025 | 2.296 | 900 | |||
Diverse kruispunten KLIMA en ruimtereservering 40 jaar | 102 | ||||
Noord Zuid verbindingsas KLIMA 40 jaar | 740 | ||||
Dr. Lelylaan KLIMA 40 jaar | 199 | ||||
FPDS onrendab. top projecten verstedelijking | 11.262 | ||||
Overkluizing Willem de Zwijgerlaan / Verleng Kooilaan | 25.685 | ||||
Plankosten definitiefase infra | 4.073 | 4.073 | |||
Uitvoering bebordingsplan Rijnlandroute | 300 | ||||
4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting | Uitvoeringsprogramma wijkcirculatie en veiligheidsplan | 243 | |||
Infra Lammenschansweg-zuid | 4.711 | 2.700 | |||
5 Omgevingskwaliteit | 5A1.2 Beheren openbare ruimte | FPDS RWN Bachstraat-Domela Nieuwenhuislaan | 53 | ||
FPDS RWN Gasthuiswijk fase 3-4 | 260 | ||||
Stationsplein tunnel -asfalt | 937 | ||||
Boshuizen ruimtereservering | 418 | ||||
WV Gasthuiswijk wegen 3 4 | 3.500 | ||||
Merenwijk-De Horsten 40 jaar | 2.560 | ||||
5A1.3 Inzamelen huishoudelijk afval | Vervangen hoofdgebouw. Admiraal Banckertweg 2024 5 jaar | 403 | |||
5B1.2 Beheren openbaar water en riolering | FPDS KLIMA Bachstraat | 274 | |||
FPDS KLIMA Gasthuiswijk fase 3-4 | 994 | ||||
wv rio Gasthw Haagweg-zuid fase 1+2 2025-2026 | 1.032 | ||||
wv Rio Morskwartier 2025 | 2.834 | ||||
WV Gasthuiswijk RIO 3 4 | 4.000 | ||||
5C1.1 Ontwikkelen en uitvoeren beleid sted. en regionaal groen | 2e Groene ring | 120 | |||
5C1.5 Aanleggen Singelpark | Singelpark binnen het Energiepark | 3.161 | |||
Nog uit te voeren projecten Singelpark | 79 | ||||
Singelpark 3e fase | 62 | ||||
Aanleg volkstuinen | 2.060 | 818 | |||
6 Stedelijke ontwikkeling | 6B1.3 Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Gebiedsontwikkeling Telderskade | 4.700 | ||
Verbouwing bibliotheek Nieuwstraat | 23.115 | 2.036 | |||
7 Jeugd en onderwijs | 7D1.2 In stand houden bestaande gebouwenvoorraad | Specifiek locatiegebonden kosten | 968 | ||
IHP Vlietlandcollege, incl gymzaal | 5.966 | ||||
Internationale SchakelKlas (ISK) | 13.949 | ||||
7D1.3 Uitvoering van overige wettelijke taken | Gymaccommodatie Oppenheimstraat 4a | 3.067 | |||
Sportaccomodatie Oppenheimstraat | 735 | ||||
8 Sport, cultuur en recreatie | 8C1.1 Exploiteren gemeentelijke sportaccommodaties | Nieuwbouw Vijfmeibad | 181 | ||
Entree Vlietzone | 899 | ||||
Herinrichting Sportpark de Mors (40 jaar) | 4.385 | 22 | |||
Herinrichting sportpark de Mors onderveld (24 jaar) | 2.744 | 651 | |||
Herinrichting sportpark de Mors bovenveld (12 jaar) | 640 | 499 | |||
Compensatie sportvelden Vlietzone | 1.266 | 525 | |||
Algemene middelen en overhead | Stelposten concern | Nader in te vullen agv prijsstijgingen | 5.480 | ||
Overhead huisvesting | Carillon en toren-uurwerk / koffiekamer | 166 | |||
Stadhuis noodstroomvoorziening 2025 | 134 | ||||
Overhead Interne dienstverlening en advisering (IDA) | Verbouwing Tweelinghuis 2025 | 2.154 | |||
TOTAAL | 323.859 | 53.401 | 25.403 |
Het college heeft de volgende kredieten voor investeringen in bedrijfsmiddelen beschikbaar gesteld (conform financiële verordening gemeente Leiden 2023 (artikel 29 lid 4):
Programma | Prestatie | Omschrijving investering | Beschikbaar gesteld bedrag |
---|---|---|---|
1. Bestuur en dienstverlening | 1B1.3 Op orde houden basisregistraties | Bedrijfsauto's landmeters | 77 |
10. Werk en inkomen | 10A2.1 Inzetten sociale werkvoorziening | Bedrijfsmiddelen DZB | 553 |
Bedrijfsvoering | Bedrijfsvoering Cluster Beheer | Wagenpark 6 jaar zero emissie | 1.021 |
Wagenpark 8 jaar zero emissie | 2.955 | ||
Algemene Dekkingsmiddelen en overhead | Overhead Interne dienstverlening en advisering (IDA) | Docking-, werkstations en monitoren | 226 |
Surfaces met toebehoren | 630 | ||
Telefoontoestellen | 134 | ||
Switches | 213 | ||
TOTAAL | 5.809 |
Alle investeringen voor de periode 2025 tot en met 2028 worden weergegeven in het meerjareninvesteringsplan. Bij iedere investering onderscheiden we een categorie en een investeringssoort.
Categorie
Investeringssoort en status investering
In onderstaand meerjareninvesteringsplan zijn alle raadsbesluiten tot en met juli 2024 verwerkt
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie | nieuw / vervanging | VK/ | Bijdrage derden/ reserves | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01B103 | Op orde houden basisregistraties | Bedrijfsauto's landmeters | Bedrijfsm. | V | - | 77 | - | - | - | |
01B103 | Op orde houden basisregistraties | Tachymeters 2 stuks 2027 | Bedrijfsm. | V | - | - | - | 221 | - | |
Totaal programma 1 | - | 77 | - | 221 | - | |||||
03A101 | Regionale en lokale beleidsontwikkeling | Elektrische installatie donderdagmarkt | Econ. | V | - | 55 | - | - | - | |
03B101 | Faciliteren bedrijvigheid, starters en ondernemerschap in Leiden | Reconstructie Diamantplein P3 | Maatsch. | V | 93 | - | - | 93 | - | |
03E101 | Vitale Binnenstad | Toiletten binnenstad | Econ. | N | VK | 160 | 168 | - | - | - |
Totaal programma 3 | 253 | 223 | - | 93 | - | |||||
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | FPDS Projecten Autoluwe Binnenstad 2026-2028 | Maatsch. | N | VK | 2.500 | - | 508 | 500 | 3.000 |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Herontwikkeling van de Kaasmarkt | Maatsch. | N | VK | - | 2.117 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Autoluwe gebied mbv kentekenregistr A | Maatsch. | N | VK | - | 351 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Fietspad Korte Mare | Maatsch. | N | VK | - | - | - | - | 133 |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Afsl. Oude Rijn donkersteeg-Pelikaanstr | Maatsch. | V | - | - | - | - | 1.178 | |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Omgeving Pieterskerk en Hooglandse Kerk | Maatsch. | N | VK | - | - | 267 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Knip Langebrug fase 1 | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 200 | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Knip Langebrug fase 1 A | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 67 | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Herinrichting Langebrug fase 2 | Maatsch. | N | VK | - | 267 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Steenschuur Noord | Maatsch. | N | VK | - | 133 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Rapenburg + Steenschuur West | Maatsch. | N | VK | - | - | 667 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Apothekersdijk | Maatsch. | N | VK | - | - | - | - | 687 |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | Ruimte maken westkant turfmarkt tot Mare | Maatsch. | N | VK | - | - | - | - | 1.068 |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Stevenshofdreef -Ommedijkseweg | Maatsch. | N | NK | 200 | - | 5.760 | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL VRI's Stevenshofdreef-Ommedijkseweg | Maatsch. | N | NK | - | - | - | - | 259 |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Plesmanlaan - Haagse Schouwweg | Maatsch. | N | NK | 7.196 | 7.381 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Dr Lelylaan - Haagse Schouwweg | Maatsch. | N | NK | 4.696 | 4.908 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Rijnzichtbrug / Morsweg | Maatsch. | N | NK | 200 | 3.669 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Churchilllaan - Haagweg | Maatsch. | N | NK | 2.000 | 6.316 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Vervangen Bostelbrug | Maatsch. | N | NK | 200 | 5.298 | - | - | - |
04A101 | Beinvloeding modal shift vervoer | GL Basis Steenstraat - Kort Rapenburg | Maatsch. | N | NK | 200 | 7.497 | - | - | - |
04A102 | Stim. Verduurzaming vervoer | Dynamisch verkeersmng verkeersmonitor 2 | Maatsch. | N | VK | - | - | 1.067 | - | - |
04A102 | Stim. Verduurzaming vervoer | Zero Emissie | Maatsch. | N | NK | - | 473 | - | - | - |
04B101 | Verbeteren bereikbaarheid voetgangers | Vh Kwaliteitsverbetering Breestraat | Maatsch. | V | - | - | 1.444 | - | - | |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Den Haag West 2016 | Maatsch. | N | VK | 213 | 318 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Noordwijk | Maatsch. | N | VK | - | 356 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Alphen aan den Rijn 2016 | Maatsch. | N | VK | 167 | - | 329 | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Alphen aan den Rijn 2017 | Maatsch. | N | VK | - | 217 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Alphen aan den Rijn 2018 | Maatsch. | N | VK | - | - | 471 | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietscorridor Alphen aan den Rijn | Maatsch. | N | VK | - | 72 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Asverlegging Kanaalweg IP | Maatsch. | N | VK | - | 373 | - | - | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Kruising Plantijnstraat-Kanaalweg | Maatsch. | V | - | - | - | 199 | - | |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Noord - Zuid Verbindingsas 60 jaar | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 13.486 | - |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Noord - Zuid Verbindingsas 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 2.053 | 3.498 |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | FPDS Projecten Fiets op 1 2021-2028 | Maatsch. | N | VK | 6.500 | 9.059 | 3.581 | 3.051 | 3.000 |
04B102 | Verbeteren bereikbaarheid fiets | Fietspaden Hoge Mors | Maatsch. | N | VK | - | 279 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Centrumroute | Maatsch. | N | VK | - | 817 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Mobiliteitsinvestering 2024 | Maatsch. | N | VK | - | 385 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | GL Stationsplein en Stationsweg 40 jr | Maatsch. | N | NK | 1.900 | - | 1.900 | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Overige busroutes en -maatregelen | Maatsch. | N | VK | - | - | 542 | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Verplaatsen bus infra tbv concessie | Maatsch. | N | VK | 100 | 526 | - | - | - |
04B103 | Verbeteren openbaar vervoer | Knooppunt Leiden Centraal | Maatsch. | N | VK | 24.631 | 26.127 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Bijdrage aanvullende inpassingswensen RLR | Maatsch. | N | NK | 742 | 952 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | FPDS Leidse Ring Noord 2021 | Maatsch. | N | NK | - | - | - | 1.804 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN algemene kosten 1 | Maatsch. | N | NK | - | - | 4.494 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Schipholweg 10 jaar | Maatsch. | N | NK | - | - | - | 227 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Willem de Zwijgerlaan 60 jaar | Maatsch. | N | NK | 3.391 | 39.749 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Schipholweg-West 40 jaar | Maatsch. | N | NK | 3.350 | 14.975 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LRN trace Willem de Zwijgerlaan 40 jaar | Maatsch. | N | NK | 9.472 | 23.904 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LBSP Reconstructie Openbare Ruimte Fase1 | Maatsch. | N | NK | - | 165 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LBSP infractructuur | Maatsch. | N | NK | - | 1.450 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LBSP infrastructuur | Maatsch. | N | NK | - | 271 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | LBSP infrastructuur 3 | Maatsch. | N | NK | - | 454 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | ORB 1-Singelpark-Promenade 3 | Maatsch. | N | NK | - | 48 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | ORB 7 - Separate projecten 1 | Maatsch. | N | VK | - | 3.494 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichtingsm verb. Centrum | Maatsch. | N | NK | 5.124 | 10.593 | - | 725 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | VRI's Hoge Rijndijk | Maatsch. | N | NK | - | - | 1.034 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichtingsmaatr. Spanjaardsbr. Eo 2 | Maatsch. | N | NK | - | - | 797 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichtingsmaatr. Spanjaardsbr. Eo 3 | Maatsch. | N | NK | - | 815 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Overige herinrichtingsmaatregelen 4 | Maatsch. | N | VK | - | 222 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Overige herinrichtingsmaatregelen 5 | Maatsch. | N | VK | - | 471 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Kopermolen Openbare Ruimte | Maatsch. | N | NK | 375 | 6.065 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Dr. Boyleviaduct betegelen wanden | Maatsch. | V | 30 | 39 | - | - | - | |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichtingsmaatr. Churchilllaan eo | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 428 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Churchilllaan | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 250 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Verk.maatr.K501 Churchillln-Kennedylaan | Maatsch. | N | VK | - | - | 67 | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Herinrichting Hoge Rijndijk Oost | Maatsch. | N | NK | - | - | - | 334 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Verkeersveiligheid in de wijken 2025 | Maatsch. | N | NK | - | 652 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Div Mobiliteitsinvestering 2025 | Maatsch. | N | VK | 900 | 2.296 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Churchillaan ruimtereservering | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 252 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Noord Zuid verbindingsas ruimtereserv. | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 121 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Dr. Lelylaan ruimtereservering | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 32 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Churchillaan KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 1.544 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Diverse kruispunten KLIMA en ruimtereservering 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | 102 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Noord Zuid verbindingsas KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | 740 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Dr. Lelylaan KLIMA 40 jaar | Maatsch. | N | VK | - | 199 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Lammenschansweg KLIMA 40 jaar | Econ. | N | VK | - | - | - | 1.553 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Hoge Rijndijk KLIMA 40 jaar | Econ. | N | NK | - | - | - | 650 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Lammenschansweg ruimtereservering | Maatsch. | N | VK | - | - | - | 254 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Hoge Rijndijk ruimtereservering | Maatsch. | N | NK | - | - | - | 85 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | FPDS onrendab. top projecten versted | Maatsch. | N | VK | - | 11.262 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Overkluizing wd Zwijge/ verleng Kooiln | Maatsch. | N | NK | - | 25.685 | - | - | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | PDI VK Planvoorbereiding def.fase infra IP | Maatsch. | N | VK | 5.515 | 4.073 | - | 1.442 | - |
04B104 | Waarborgen doorstroming | Uitvoering bebordingsplan Rijnlandroute | Maatsch. | N | NK | 230 | 300 | - | - | - |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Aanschaf parkeerautomaten | Econ. | V | - | - | 792 | - | - | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Scanauto tbv parkeercontrole | Econ. | V | - | - | 388 | - | - | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Handterminals stadstoezicht | Econ. | V | - | - | 207 | - | - | |
04B105 | Verbeteren parkeeraanbod | Verb bibliotheek Nieuwstraat fietsenkelder | Econ. | N | VK | - | - | - | 2.331 | - |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | rec.krpt.lammenschwg-tomatenstr | Maatsch. | V | - | - | 1.083 | - | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | UVP Wijkcirculatie- en weiligheidsplan - wijk 7 | Maatsch. | V | - | 243 | - | - | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | UVP Wijkcirc.en weiligheidsplan - wijk 8 | Maatsch. | V | - | - | 225 | - | - | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Vervanging verkeerslichten 2025-2028 | Maatsch. | V | - | 743 | 727 | 715 | 580 | |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Infra Lammenschansweg-zuid | Maatsch. | N | VK | 2.700 | 4.711 | - | - | - |
04C102 | Verbeteren verkeersveilige inrichting | Herinrichting Lammenschansweg | Maatsch. | N | VK | 5.700 | - | - | 18.000 | - |
Totaal programma 4 | 90.732 | 231.615 | 26.349 | 50.303 | 13.404 | |||||
05A102 | Beheren openbare ruimte | Investeringen wegen 2025-2028 | Maatsch. | V | - | 477 | 8.240 | 13.968 | 8.838 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | FPDS RWN Bachstraat-Domela Nieuwenhuisln | Maatsch. | V | - | 53 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | FPDS RWN Gasthuiswijk fase 3-4 | Maatsch. | V | - | 260 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | FPDS RWN Meerburg | Maatsch. | V | - | - | 184 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | FPDS VMOR Meerburg | Maatsch. | V | - | - | 3.504 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Kademuren 2025-2028 | Maatsch. | V | - | 5.198 | 5.198 | 6.341 | 5.316 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Beschoeiingen 2025 | Maatsch. | V | - | 670 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Beschoeiing 2026 | Maatsch. | V | - | - | 670 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Damwanden 2025 | Maatsch. | V | - | 429 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Damwanden 2026 | Maatsch. | V | - | - | 429 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Parkbruggen div. | Maatsch. | V | - | - | 354 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Verkeersbruggen - Maartje Offersbrug | Maatsch. | V | - | - | 155 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Remmingswerken en meerpalen (LVO) 2024-2026 | Maatsch. | V | - | 315 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Stationsplein tunnel -asfalt | Maatsch. | V | - | 937 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Div vervangingen kunstwerken 2027(40jr) | Maatsch. | V | - | - | - | 483 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Diverse vervangingen kunstwerken 2028 40 jaar | Maatsch. | V | - | - | - | - | 1.943 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Grote Havenbrug (vervanging) | Maatsch. | V | - | - | - | - | 3.031 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Lichtmasten 2024-2028 | Maatsch. | V | - | - | - | 669 | 1.049 | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Armaturen 2024-2028 | Maatsch. | V | - | 2.425 | 1.393 | 287 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Automatisering gladheidsbestrijding 2027 | Econ. | V | - | - | - | 52 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Boshuizen ruimtereservering | Maatsch. | V | - | 418 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Fortuinwijk Noord ruimtereservering | Maatsch. | V | - | - | - | 706 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Fortuinwijk Zuid ruimtereservering | Maatsch. | V | - | - | - | 403 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Boshuizen KLIMA 40 jaar | Maatsch. | V | - | - | 2.560 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Fortuinwijk Noord KLIMA 40 jaar | Econ. | V | - | - | 4.324 | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Fortuinwijk Zuid KLIMA 40 jaar | Econ. | V | - | - | - | 3.068 | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | Merenwijk-De Horsten 40 jaar | Maatsch. | V | - | 2.560 | - | - | - | |
05A102 | Beheren openbare ruimte | WV Gasthuiswijk wegen 3 4 | Maatsch. | V | - | 3.500 | - | - | - | |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | Inzamelmiddelen 2025-2028 | Econ. | V | - | - | - | 1.165 | 1.178 | |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | Perscontainers 2028 | Econ. | V | - | - | - | - | 153 | |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | FPDS 2de milieustraat gebouw | Econ. | N | VK | - | - | - | 2.872 | - |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | FPDS 2de milieustraat machines | Econ. | N | VK | - | - | - | 997 | - |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | Verv, hoofdgeb. ABW 2024 5 jaar | Econ. | V | - | 403 | - | - | - | |
05A103 | Inzamelen huishoudelijk afval | Ondergrondse containers 2026 | Econ. | V | - | - | 6.044 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Rioolvervanging 2025-2028 | Econ. | V | - | 2.908 | 6.114 | - | 2.708 | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Fortuinwijk Boshuizen 2026 | Econ. | V | - | - | 12.570 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Fortuinwijk Boshuizen 2027 | Econ. | V | - | - | - | 8.553 | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Fortuinwijk Boshuizen 2028 | Econ. | V | - | - | - | - | 8.553 | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Riolering Merenwijk 2027 | Econ. | V | - | - | - | 5.562 | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Prins6 278m1 | Econ. | V | - | - | 745 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Vervanging gemalen 2025-2028 | Econ. | V | - | 495 | 495 | 495 | 477 | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | KLIMA Domela nieuwenhuislaan | Econ. | V | - | - | 50 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | KLIMA Gasthuiswijk fase 3-4 | Econ. | V | - | 994 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | KLIMA Meerburg | Econ. | V | - | - | 1.128 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | KLIMA Bachstraat | Econ. | V | - | 274 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Tunnels Veiligheidsregio Wateroverlast | Econ. | V | - | - | 2.740 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | WV Rio gasthw haagweg-zuid fase 3&4 2025 | Econ. | V | - | - | 359 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | wv rio Gasthw Haagweg-zuid fase 1+2 2025-2026 | Econ. | V | - | 1.032 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | wv Rio Morskwartier 2025 | Econ. | V | - | 2.834 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | wv Rio meerburg 2025-2026 | Econ. | V | - | - | 3.751 | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | wv Rio Vogelwijk 2025 | Econ. | V | - | 1.697 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | WV Gasthuiswijk RIO 3 4 | Econ. | V | - | 4.000 | - | - | - | |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | GL Stationsplein en Stationsweg 60 jr | Maatsch. | N | NK | - | - | 500 | - | - |
05B102 | Beheren openbaar water en riolering | Duikers 2024-2028 | Maatsch. | V | - | 104 | 59 | 39 | - | |
05C101 | Ontw en uitv beleid sted. en regio groen | GHS herprofileringsprojecten 2025-2028 | Maatsch. | V | - | 133 | 130 | 128 | 124 | |
05C101 | Ontw en uitv beleid sted. en regio groen | GHS reconstructieprojecten 2025-2028 | Maatsch. | V | - | 67 | 64 | 64 | 62 | |
05C101 | Ontw en uitv beleid sted. en regio groen | IP Parken 2025-2028 | Maatsch. | V | - | 667 | 652 | 642 | 621 | |
05C101 | Ontw en uitv beleid sted. en regio groen | 2e Groene Ring 2023-2025 | Maatsch. | N | VK | - | 120 | 718 | 718 | - |
05C103 | Beheren openbaar groen | Speeltoestellen in openbare ruimte 2025-2028 | Econ. | V | - | - | 1.453 | - | 1.262 | |
05C103 | Beheren openbaar groen | Vervangen bomen 2025-2028 | Maatsch. | V | - | 327 | 327 | 377 | 317 | |
05C105 | Aanleggen Singelpark | Singelpark binnen het Energiepark | Maatsch. | N | NK | - | 3.161 | - | - | - |
05C105 | Aanleggen Singelpark | Nog uit te voeren projecten Singelpark | Maatsch. | N | NK | - | 79 | - | - | - |
05C105 | Aanleggen Singelpark | Singelpark 3e fase | Maatsch. | N | NK | - | 62 | - | - | - |
05C106 | Beheren Oostvlietpolder | Aanleg volkstuinen | Maatsch. | N | NK | 818 | 2.060 | - | - | - |
Totaal programma 5 | 818 | 38.661 | 64.910 | 47.588 | 35.631 | |||||
06A201 | Behandeling verzoeken omgvergunningen | Openbare ruimte Humanities Campus | Maatsch. | N | NK | 119 | - | - | 936 | - |
06B102 | Opstellen MPG en Vermogensbeheer | GL Stationsplein en Stationsweg 10 jr | Maatsch. | N | NK | 3.500 | - | 3.500 | - | - |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Verduurzaming vastgoed fase 3 | Econ. | N | VK | - | 4.983 | - | - | - |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Gebouw Apothekersdijk 33 2025 | Econ. | V | - | - | 1.602 | - | - | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Muziekschool Hazewindsteeg | Econ. | V | 1.090 | - | 3.936 | - | - | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Verbouwing bibliotheek Nieuwstraat | Econ. | V | 2.036 | 23.115 | - | - | - | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Gebiedsontwikkeling Telderskade | Maatsch. | N | VK | 300 | 4.700 | - | - | - |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Technische installaties De Waag 2026 | Econ. | V | - | - | 451 | - | - | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | installaties Marienpoelstraat 1a | Econ. | V | - | - | - | - | 100 | |
06B103 | Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Vervangen zonwering Sumatrastraat | Econ. | V | - | - | - | - | 50 | |
Totaal programma 6 | 7.045 | 32.798 | 9.488 | 936 | 150 | |||||
07A102 | Waarborgen kwal (openbare) speelruimte | Speeltoestellen in speeltuinen 2025-2028 | Econ. | V | - | 210 | 304 | 321 | 168 | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Specifiek locatiegebonden kosten 2024 | Econ. | V | - | 484 | - | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Specifiek locatiegebonden kosten 2025 | Econ. | V | - | 484 | - | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Vrije school Mareland | Econ. | V | - | - | - | 7.333 | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Inernationale SchakelKlas (ISK) | Econ. | V | - | 13.949 | - | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | IHP Vlietlandcollege, incl gymzaal IP | Econ. | V | - | 5.966 | - | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Weerklank Gym | Econ. | V | - | - | 2.027 | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Vrije school Mareland Gym | Econ. | V | - | - | - | 672 | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Scholencomplex Stevenshof Gym | Econ. | V | - | - | 2.027 | - | - | |
07D103 | Uitvoering van overige wettelijke taken | Lucas van Leyden Gym | Econ. | V | - | - | 1.810 | - | - | |
07D103 | Uitvoering van overige wettelijke taken | Gymaccomodatie Oppenheimstraat 4a | Econ. | V | - | 3.067 | - | - | - | |
07D103 | Uitvoering van overige wettelijke taken | Sportaccomodatie Oppenheimstraat | Econ. | V | - | 735 | 368 | 368 | - | |
07D103 | Uitvoering van overige wettelijke taken | Gymzaal Oppenheimstraat 30 jaar | Econ. | V | - | - | - | 2.725 | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Leidse Houtschool | Econ. | V | - | - | 7.831 | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Da Vinci College | Econ. | V | - | - | 25.101 | - | - | |
07D102 | In stand houden bestaande gebouwenvoorrd | Eerste Leidse Schoolvereniging uitbr. | Econ. | V | - | - | 6.887 | - | - | |
Totaal programma 7 | - | 24.894 | 46.353 | 11.419 | 168 | |||||
08A101 | Ondersteunen voorstellingen-podiumaanbod | VVI Kunstinstellingen 2025-2028 | Econ. | V | - | 626 | 622 | 632 | 548 | |
08B101 | Exploitatie en beheer Erfgoed Leiden eo | Verbouwing Boisotkade 2026 | Econ. | V | - | - | 157 | - | - | |
08B101 | Exploitatie en beheer Erfgoed Leiden eo | Inrichting archeol.centr Boisotkade 2026 | Econ. | V | - | - | 65 | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Entree Vlietzone | Maatsch. | N | NK | - | 899 | - | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Nieuwbouw Vijfmeibad | Econ. | V | - | 181 | - | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Verti-drain | Econ. | V | - | - | - | 60 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Versnipperaar | Econ. | V | - | - | - | - | 27 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | opvangwagen versnipperaar | Econ. | V | - | - | - | - | 27 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kunstgrasdiepte- +oppervlaktereiniger | Econ. | V | - | - | - | 35 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Zitmaaier X740 2wd 24pk I | Econ. | V | - | - | - | 33 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Zitmaaier X740 2wd 24pk II | Econ. | V | - | - | - | 33 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Morskwartier I, Ren. kunstgr voetbal | Econ. | V | - | - | 214 | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Morskwartier I, Ren. kunstgr 3 toplaag | Econ. | V | - | - | 534 | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Noord, Ren. kunstgrasveld 1 korfbal onderbouw | Econ. | V | - | - | - | - | 45 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Noord, Ren. kunstgrasveld 1 korfbal toplaag | Econ. | V | - | - | - | - | 77 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kikkerpolder I Toplaag verv. kunstgrasveld 1 voetbal | Econ. | V | - | - | - | - | 529 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kikkerpolder II,Ren. kunstgr 2 onderbouw | Econ. | V | - | - | - | 260 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kikkerpolder II,Ren. kunstgr 2 toplaag | Econ. | V | - | - | - | 687 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Roomburg, Toplaag verv. waterveld 1 hockey | Econ. | V | - | - | - | - | 484 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Roomburg, Ren. gravelbanen 1 t/m 9 tennis | Econ. | V | - | - | - | - | 226 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Leidse hout Toplaag kunststofbaan atl | Econ. | V | - | 380 | - | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Leidse hout, Toplaag verv. kunstgras atletiek | Econ. | V | - | - | - | - | 115 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Leidse hout, Verv. Tribune atletiek | Econ. | V | - | - | - | - | 484 | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Vliet, Verv. Materieel berging-pers verb | Econ. | V | - | - | - | 52 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Herinrichting sportpark de Mors (40jr) | Maatsch. | N | VK | 22 | 4.385 | - | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Herinr sportpark de Mors onderveld(24jr) | Econ. | N | VK | 651 | 2.744 | - | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Herinr sportpark de Mors bovenveld(12jr) | Econ. | N | VK | 499 | 640 | - | - | - |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Vervanging materieel sport 2027 | Maatsch. | V | - | - | - | 116 | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kikkerpolder I Oegstgeesterw 4 UVS (RIB) | Econ. | V | - | - | 499 | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Kikkerpolder I Oegstgeesterw 4 UVS (RIB) | Econ. | V | - | - | 182 | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Morskwartier I Haagseschwg 5 VVDocos RIB | Econ. | V | - | 213 | - | - | - | |
08C101 | Exploiteren gem sportaccommodaties | Morskwart II Smrgdln 97 VVLdn/FC Rnd RIB | Econ. | V | - | 213 | - | - | - | |
08C201 | Leidenaars bewegen voldoende | Compensatie sportvelden Vlietzone | Maatsch. | V | 525 | 1.266 | - | - | - | |
Totaal programma 8 | 1.697 | 11.548 | 2.273 | 1.909 | 2.562 | |||||
10A301 | Inzetten van door het Rijk beschikbaar gestelde WSW-formatie | Vervanging bedrijfsmiddelen 2025-2028 | Bedrijfsm. | V | - | 553 | 553 | 553 | 553 | |
Totaal programma 10 | - | 553 | 553 | 553 | 553 | |||||
ADOH | Stelposten concern | Nader in te vullen agv prijsstijgingen22 | Maatsch. | N | NK | - | 5.480 | - | - | - |
ADOH | Plankosten definitiefase | Plankosten definitiefase 2024-2028 | Econ. | N | VK | 2.513 | 628 | 628 | 628 | 628 |
ADOH | Overhead facilitaire zaken | Meubilair Stoelen 2027 | Econ. | V | - | - | - | 543 | - | |
ADOH | Overhead huisvesting | Carillon en toren-uurwerk / koffiekamer | Econ. | V | - | 166 | - | - | - | |
ADOH | Overhead huisvesting | Stadhuis noodstroomvoorziening 2025 | Econ. | V | - | 134 | - | - | - | |
ADOH | Overhead huisvesting | Tankgebouw DZB Le Pooleweg 6 | Econ. | V | - | - | - | - | 392 | |
ADOH | Overhead IDA | Docking /Monitoren/werkstations 2025-2028 | Econ. | V | - | 226 | 373 | 226 | 368 | |
ADOH | Overhead IDA | Surfaces + toebehoren 2025-2028 | Econ. | V | - | 630 | 840 | 1.156 | 946 | |
ADOH | Overhead IDA | Telefonie 5 jaar (toestellen) 2025 | Econ. | V | - | 134 | 134 | 134 | 134 | |
ADOH | Overhead IDA | Switches 2025-2028 | Econ. | V | - | 213 | 213 | 213 | 213 | |
ADOH | Overhead IDA | AV-middelen div.locaties derden 2026 | Econ. | V | - | - | 132 | - | - | |
ADOH | Overhead IDA | AV-middelen Leiden div.locaties 2026 | Econ. | V | - | - | 150 | - | - | |
ADOH | Overhead IDA | AV-middelen Stadhs LN ex.Raadszaal 2027 | Econ. | V | - | - | - | 299 | - | |
ADOH | Overhead IDA | Verbouwing Tweelinghuis 2025 | Econ. | V | - | 2.154 | - | - | - | |
ADOH | HKPL CONCERNSTAF | Vervangen JOIN zaaksysteem 2026 | Econ. | V | - | - | 1.051 | - | - | |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Wagenpark 6jr 2025-2028 zero emissie | Bedrijfsm. | V | - | 1.021 | - | 605 | 1.657 | |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Wagenpark 8jr 2025-2028 zero emissie | Bedrijfsm. | V | - | 2.955 | 5.195 | 1.223 | 2.261 | |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Nieuwe stadswerf | Econ. | V | - | - | - | 21.000 | - | |
ADOH | HKPL STEDELIJK BEHEER | Luchtbehandelingsinstallatie ABW 15 | Econ. | V | - | - | 142 | - | - | |
Totaal programma Algemene dekkingsmiddelen en Overhead | 2.513 | 13.743 | 8.860 | 26.027 | 6.599 |