Programmabegroting 2024

Beleidsterrein 3C Marketing en promotie

Doelen en prestaties bij 3C Marketing en promotie

Doel

Prestatie

3C1 Meer zakelijk en recreatief bezoek aan Leiden

3C1.1 Citymarketing en stimuleren toeristische aantrekkelijkheid

3C1.2 Faciliteren Centrummanagement Leiden en marketing- en activiteitencampagne binnenstad

3C1.1 Citymarketing en stimulering toeristische aantrekkelijkheid

Visie op de Bezoekerseconomie en monitor bezoekerseconomie

In de visie Bezoekerseconomie (2022) is ervoor gekozen om in te zetten op bezoekers die passen binnen het DNA van Leiden als stad van internationale kennis en historische cultuur. Een belangrijk onderdeel van de visie op de Bezoekerseconomie is de aandacht voor de balans tussen leven en beleven voor omwonenden en bezoekers. Daarom wordt ingezet op spreiding van activiteiten in locatie en tijd.

Voor inzicht in en het bewaken van deze balans is de monitor en dashboard van de bezoekerseconomie in ontwikkeling. Deze zal in het tweede kwartaal van 2024 operationeel zijn. Leiden en Partners en Centrummanagement Leiden coördineren de uitvoering van deze monitor samen met een begeleidings­groep met vertegenwoordigers van de relevante gemeentelijke teams/afdelingen (economie, IDA-SMC/ Data en de Privacy Officer). Leiden sluit ook aan bij de Landelijke Data Alliantie, dat zich richt op de stimulering en ontwikkeling van landelijke, regionale en lokale data en gegevens van de bezoekerseconomie.

Congressen

Het Leiden Convention Bureau van Leiden & Partners zet, in samenwerking met stadspartners als universiteit, hotels en culturele instellingen, actief in op de verenigingsmarkt voor congressen. Deze congressen richten zich op de (inter-)nationale wetenschappelijke instellingen, waaraan de wetenschappers van de diverse vakgroepen van de universiteit Leiden aan deelnemen. Juist de combinatie en geschakeld gebruik van de ruimten van universiteit, culturele voorzieningen zoals de Stadsgehoorzaal en Pieterskerk, kerken en hotels, biedt een interessant aanbod voor deze congressen. Met de sluiting van het Event & Convention Center van voormalig hotel Holiday Inn ontbreekt het aan grote ruimten voor de organisatie van congressen. Na het succes van de European City of Science 2022 wordt, in afstemming met het programma Kennisstad, universiteit, Leiden & Partners en de kennisbedrijvig­heid, in 2024 onderzocht of en op welke wijze hiervoor vervangende ruimte kan worden geboden.

Citymarketing

Leiden & Partners, de citymarketingorganisatie voor Leiden, streeft meerdere doelen na die in lijn liggen met de visie Bezoekerseconomie. Ze richten zich op het aantrekken van passende doelgroepen voor toeristisch en zakelijk bezoek aan de stad, op het aantrekken van studenten, uitbreiding van het aantal congressen en toename van bestedingen en waardering voor de historische binnenstad van Leiden door bewoners en bezoekers. De focus ligt op het aantrekken van bewoners van de stad en omliggende regio voor bezoek en verblijf in de binnenstad. Leiden & Partners en de overige gebruikers van het Handelshuis (Centrummanagement Leiden en Cultuurfonds Leiden) werken hierbij samen.

Daarnaast wordt er ingezet op meer verbinding tussen de binnenstad en het LBSP voor het spreiden van bezoekers en bevordering van de leefbaarheid in de binnenstad en levendigheid op het LBSP. Door meer verbinding tussen de binnenstad en het LBSP kunnen beide gebieden elkaar economisch versterken. We verbinden stadspartners en organiseren activiteiten voor Leidenaren, studenten, ondernemers en werknemers die de verbinding stimuleren. Een voorbeeld hiervan is de publiekswedstrijd Verbinding binnenstad-LBSP met als eindresultaat een kunstwerk in de Rijnsburgertunnel die de twee gebieden verbindt. Een ander voorbeeld is de Leiden Science route die wandelaars door beide gebieden leidt.

Regeling overdracht toeristenbelasting

Volgens de door de gemeenteraad vastgestelde regeling worden de netto opbrengsten van de toeristenbelasting overgedragen aan het Ondernemersfonds voor de medefinanciering van de citymarketing van Leiden. Het Hoteloverleg Leiden beheert hierbij de trekkingsrechten van deze middelen. Hiervoor maakt zij met de citymarketingorganisatie Leiden & Partners afspraken over de inzet van de middelen binnen het brede kader van de gezamenlijke citymarketing van onze stad.

Naar aanleiding van de evaluatie van de regeling in 2021, is besloten dat 30% van de opbrengsten terugvloeien naar de gemeente en 70% wordt overgedragen aan het Ondernemersfonds. In 2024 vindt tussentijdse afstemming plaats met het Hoteloverleg en Leiden & Partners, voor de evaluatie van de effecten sinds de wijziging.

Watertoerisme

Havengebied en gemeentelijke passantenhaven

In de visie op de Bezoekerseconomie is ervoor gekozen om niet in te zetten op grootschalige stimulering van het watertoerisme. Bezoekers met sloepen weten de stad immers al voldoende te vinden. Via communicatie voor goed vaargedrag en handhaving wordt ingezet om dit vaarverkeer in goede banen te leiden. Leiden beschikt ook over een gemeentelijke passantenhaven voor tijdelijk verblijf van bezoekers met pleziervaartuigen. Hiervoor is goede kwaliteit van de verblijfsvoorzieningen en gastvrije ontvangst gewenst. In de afgelopen periode is al ingezet op verbetering van de voorzieningen in en rondom de passantenhaven voor de bezoekers per boot. Maar ook in 2024 is de inzet gericht op het behoud van de kwaliteitsnorm ‘Blauwe vlag’.

3C1.2 Faciliteren Centrummanagement Leiden en marketing- en activiteitencampagne binnenstad
In 2024 werken gemeente Leiden en stichting Centrummanagement Leiden (CML) samen aan een economisch vitale binnenstad. Dit doen we vanuit de samenwerkingsrelatie die we met CML hebben, vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst. Ook werken we samen met CML in het kader van het actieplan Impuls Lokale Leidse economie aan de acties die in het actieplan voor de binnenstad zijn opgenomen. Onderdeel hiervan zijn acties om het Nieuwe Rijngebied aantrekkelijk te houden als belevingsgebied in het centrum. Daarnaast is vanuit CML een vestigingsadviseur actief, gericht op het bestrijden van leegstand en het aantrekken van nieuwe winkel(formules) in de binnenstad. In 2024 wordt tevens ingezet op de uitvoering van activiteiten en campagnes. Hiervoor ontvangt CML projectsubsidie. Tevens ontvangt CML jaarlijks een basissubsidie voor onder andere de inrichting van haar organisatie.

Effectindicatoren bij 3C Marketing en promotie

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarden

Bron

2024

2025

2026

2027

Doel 3C1 Meer zakelijk en recreatief bezoek aan Leiden

3C1.a  Aantal arbeidsplaatsen in de bezoekerseconomie

11.483 (2020)

11.190 (2021)

11.422 (2022)

11.400

11.400

11.600

11.xxx

Bedrijvenregister Zuid-Holland

3C1.b Aantal arbeidsplaatsen in de Leidse binnenstad

18.703 (2020)

18.301 (2021)

18.808 (2022)

18.400

18.800

19.200

19.xxx

Bedrijvenregister Zuid-Holland

3C1.c Aantal bezoeken aan de binnenstad per week

243.000 (2019)

161.000 (2020)

125.000 (2021)

230.000

240.000

245.000

250.000

Locatus

Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.