Programmabegroting 2025

Beleidsterrein 7A Jeugd

Doelen en prestaties bij 7A Jeugd

Doel

Prestatie

7A1 Een krachtige en pedagogische samenleving

7A1.1 Betrekken van de jeugd via jeugdparticipatie

7A1.2 Waarborgen kwaliteit (openbare) speelruimte

7A2 Goede (gebiedsgerichte) ondersteuning en hulp aan jeugd en gezin

7A2.1 Vanuit het CJG uitvoeren Wet Publieke Gezondheid

7A2.2 Vanuit het CJG organiseren van informatie, advies en opvoedingsondersteuning

7A2.3 Vanuit het CJG organiseren van jeugdhulp door middel van jeugdteams

7A3 Goede specialistische hulp beschikbaar

7A3.1 Het organiseren van specialistische hulp

7A1.1 Betrekken van de jeugd via jeugdparticipatie

In Leiden vertegenwoordigen jeugd en jongeren een groot deel van de inwoners. Het is belangrijk hen te betrekken bij het vormen van beleid of bij het oplossen van vraagstukken die spelen in de gemeente. Dit levert waardevolle inbreng op voor innovatieve en duurzame oplossingen en het draagt bij aan burgerschapsontwikkeling van jeugd en jongeren zelf.

Met de kinderraad en jongerenraad wordt op een serieuze manier invulling gegeven aan jongerenparticipatie. Bij de kinderraad wordt jaarlijks een groep 7 van een basisschool aangewezen, waarin kinderen mogen meedenken en praten over ontwikkelingen in de stad. De jongerenraad bestaat uit 24 jongeren die worden gekozen door de betrokken middelbare scholen. De jongerenraad gaat het college en de raad voorzien van gevraagd en ongevraagd advies over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Beide raden beginnen in schooljaar 2024-2025. Zie voor meer informatie ook prestatie 1A2.2 (Informeren en betrekken van inwoners, ondernemers en instellingen over besluiten en bij uit te voeren beleid).

7A1.2 Waarborgen kwaliteit (openbare) speelruimte

Buitenspelen is essentieel voor het opgroeiende kind, maar niet vanzelfsprekend. Daarom stimuleren we ook in 2025 onverminderd dat alle kinderen dichtbij huis kunnen buitenspelen in een speel- en beweegvriendelijke openbare ruimte. Dit is in lijn met het Beleidskader Spelen & Bewegen in de openbare ruimte in Leiden 2018 – 2022 en het beleidsakkoord Samen leven in Leiden 2022-2026. Het beleidskader hebben we in 2024 geëvalueerd, samen met het Beleidskader Sport & Gezondheid. We gaan met de input van deze evaluatie in 2025 verder met nieuw beleid opstellen voor spelen en bewegen in samenhang met nieuw beleid voor sport en gezondheid. Ook besteden we extra aandacht aan inclusief spelen en spelen in een groene omgeving. We streven naar meer inclusiviteit en biodiversiteit op bestaande speelplekken in de hele stad, vooral in Leiden-Noord, de Slaaghwijk, de Mors, Stevenshof en Leiden Zuidwest. Daarnaast geven we uitvoering aan de motie M.24.0056.42 ‘Een nieuw speeltuingebouw voor speeltuinvereniging Zuidwest!’ door eenmalig 50.000,- bij te dragen aan de speeltuinvereniging voor een nieuw gebouw.

In een dichtbebouwde stad als Leiden speelt de openbare ruimte een steeds grote rol voor (ongebonden) sporten, bewegen en ontmoeten. De Leidse Beweegsleutels zetten we ook in 2025 in bij duurzame wijkontwikkelingsprojecten en andere gebiedsontwikkelingen in de stad. Vooral in buurten met weinig openbare ruimte bieden schoolpleinen aan kinderen de kans om toch buiten te kunnen spelen. De meeste Leidse schoolpleinen zijn na schooltijd niet toegankelijk voor kinderen om te spelen en veel pleinen zijn erg versteend. Zoals afgesproken in de LEA gaan we in 2025 samen met de schoolbesturen aan de slag om meer schoolpleinen te vergroenen en te onderzoeken hoe we deze toegankelijker maken na schooltijd. We voeren de SamenSpeelbelofte uit via een inclusief ontwerp van speelruimte, participatie van kinderen bij de inrichting van speel -en beweegruimte, het organiseren van een Leidse speeltuinbende en het opzetten van een Leids speelnetwerk.

7A2 Goede (gebiedsgerichte) ondersteuning en hulp aan jeugd en gezin

De Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) hebben een centrale rol in het bieden van laagdrempelige en integrale ondersteuning aan jeugd en gezin. In een CJG vindt nauwe samenwerking plaats tussen de Jeugdgezondheidszorg (GGD), de Jeugdteams, de Sociaal wijkteams en de SSB partners. Door samen te werken streven we ernaar dat we preventief sneller ondersteuning kunnen bieden.

In Leiden vinden we het belangrijk om stevig in te zetten op jeugdveiligheid. Dit doen we zoveel mogelijk preventief en domein overstijgend. We hebben het Preventief Interventie Team vanuit het sociaal domein, de Stedelijke Jeugd aanpak vanuit het veiligheidsdomein en de interventies Dealbreakers en Skill School om in te zetten wanneer nodig. Daarnaast lopen er gebiedsgerichte wijkaanpakken. Voor al deze elementen is de verbinding tussen domeinen cruciaal. We kunnen niet voor veiligheid zorgen vanuit slechts één domein. Dat doen we samen en zoveel mogelijk preventief. In 2025 blijven we inzetten op domein overstijgend samenwerken.

Gezonde Kansrijke Start
Gezonde Kansrijke Start Leiden zal onderdeel vormen van het nieuwe beleidskader Sport, Gezondheid en Spelen & Bewegen. De financiering van Gezonde Kansrijke Start Leiden gaat via de SPUK gelden. Deze financiering loopt tot en met 2026. Daarna is het onduidelijk hoe de financiering eruit gaat zien. Daarom is het belangrijk om vanaf 2025 voor diverse ingezette interventies cofinanciering te zoeken, met bijvoorbeeld Zorg en Zekerheid. Verder ligt de focus voor Gezonde Kansrijke Start Leiden in 2025 o.a. op het betrekken van een groep ervaringsdeskundigen en (jonge) ouders met een ervaring bij de lokale coalitie. Deze groep zal meedenken met het beleid.

In Leiden zijn wij in vergelijking met de regiogemeenten al ver gevorderd rondom Kansrijke Start. Daarom gaan we als Leiden actief meedenken bij de regionale ketenaanpak Kansrijke Start en zoeken we daar waar mogelijk de samenwerking op met de Leidse regiogemeenten. Hierdoor kunnen we onze kennis delen en mogelijk ook bepaalde interventies (sub)regionaal beleggen, zodat deze structureel geborgd blijven. Met Gezonde Kansrijke Start Leiden richten we ons vooral op de periode van 0-9 maanden tot 2 jaar waarbij we extra ondersteuning bieden aan jonge (aanstaande) ouders in een kwetsbare positie. Met de partijen van de lokale coalitie Gezonde Kansrijke Start Leiden versterken we de samenwerking tussen het medisch en sociaal domein. Daarbij maken we gebruik van de kennis van ervaringsdeskundigen.

7A2.3 Jeugdteams Leidse Regio

We zorgen voor de doorontwikkeling van toegang tot jeugdhulp. Aan de hand van de tussentijdse evaluatie van de jeugdteams uit 2024 worden eventueel wijzigingen of aanscherpingen van de opdracht aan de Stichting Jeugdteams Leidse Regio doorgevoerd in 2025.

Effectindicatoren bij 7A Jeugd

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarden

Bron

2025

2026

2027

2028

Doel 7A1 Een krachtige pedagogische samenleving

7A1.a Percentage inwoners dat het eens of helemaal eens is met de stelling dat er in de buitenruimte voldoende gelegenheid is om te sporten, bewegen of spelen voor kinderen / jongeren

63% (2019)

65% (2021)

62% (2023)

69%

-

71%

-

Stads- en wijkenquête

7A1.b Percentage inwoners dat het eens of helemaal eens is met de stelling dat er in de buitenruimte voldoende gelegenheid is om te sporten, bewegen of spelen voor volwassenen

53% (2019)

52% (2021)

55% (2023)

59%

-

61%

-

Stads- en wijkenquête

7A1.c Percentage inwoners dat vindt dat in de buurt voldoende speelmogelijkheden voor kinderen zijn

48% (2019)

49% (2021)

41% (2023)

54%

-

56%

-

Stads- en wijkenquête

7A1.d Percentage inwoners dat vindt dat de speelmogelijkheden in de buurt veilig zijn

45% (2019)

50% (2021)

41% (2023)

51%

-

53%

-

Stads- en wijkenquête

7A1.e Percentage inwoners dat vindt dat de speelmogelijkheden in de buurt uitdagend zijn

20% (2019)

20% (2021)

13% (2023)

26%

-

28%

-

Stads- en wijkenquête

7A1.f Percentage inwoners dat vindt dat er goede voorzieningen voor jongeren zijn

28% (2019)

46% (2021)

45% (2023)

29%

-

31%

-

Veiligheidsmonitor

Doel 7A3 Goede specialistische hulp beschikbaar

7A3.a Percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp

20,6% (2021)

15,8% (2022)

16,7% (2023)

14,0%

14,0%

14,0%

14,0%

CBS
(wsjg - BBV)

7A3.b Percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdbescherming

1,3% (2021)

1,2% (2022)

1,0% (2023)

1%

1%

1%

1%

CBS

(wsjg - BBV)

7A3.c Aantal Leidse gezinnen die door vrijwilligers worden ondersteund bij opvoedproblemen

44 (2021)

41 (2022)

27 (2023)

45

45

45

50

Jaarraportage HomeStart

7A3.d Percentage jeugdhulptrajecten met verblijf

2,2% (2020)

2,3% (2021)

2,9% (2023)

2,1

2,0%

2,0%

2,0%

SOZ/Holland RIjnland

7A3.e Aantal jongeren in gesloten jeugdhulp

4 (2020)

9 (2021)

5 (2023)

2

2

2

0

SOZ/Holland Rijnland

7A3.f Gemiddelde trajectduur in dagen

240 (2020)

269 (2021)

196 (2023)

200

180

180

180

SOZ/Holland Rijnland

7A3.g Percentage jeugdigen met hoogspecialistische ambulante jeugd-GGZ van het totaal aantal jeugdigen met jeugdhulp*

24% (2021)

23% (2022)

20% (2023)

20%

20%

20%

20%

SOZ/Holland Rijnland

7A3.h Aantal trajecten ingezet bij niet-gecontracteerde aanbieders

40 (2021)

56 (2022)

97 (2023)

50

40

30

20

SOZ/Holland Rijnland

*Over 2021 is eerder om onbekende redenen een onjuiste berekening gemaakt. Daarom is de realisatiewaarde voor dit jaar aangepast. Ook de streefwaarden voor de komende jaren zijn aangepast op basis van de juiste berekening.

Verbonden partijen

Service-organisatie Zorg Holland Rijnland (SOZ)

Motieven en doelen deelname GR

De Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (een gemeenschappelijke regeling) behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van gemeentelijke contractering in het kader van de Jeugdwet: (a) Regionale jeugdhulp in het gedwongen kader (b) Gespecialiseerde jeugdhulp.

Kansen

De gemeenten van Holland Rijnland delen de visie op de uitvoering van de jeugdhulp met Leiden, namelijk het thuis zo normaal mogelijk kunnen opgroeien en het centraal stellen van kind en gezin bij het uitvoeren van de hulp. Als regio zijn de gemeenten daardoor een krachtiger opdrachtgever voor de uitvoerende partijen. Het contractmanagement, dat door de Serviceorganisatie wordt uitgevoerd, is een concreet voorbeeld daarvan. Daarnaast sluit het regionaal inkopen en aanvoeren van de jeugdhulp het beste aan bij de uitvoeringsvormen
en werkgebieden van de betrokken aanbieders, wat onnodige administratieve lastendruk voorkomt. Tot slot vormen de 13 portefeuillehouders Jeugd van Holland Rijnland het bestuur van de Serviceorganisatie, wat de gemeenten sturingsmogelijkheid geeft. Bovenstaande werkwijze sluit aan bij de uitgangspunten die in de Hervormingsagenda Jeugd zijn vastgelegd over de breedte van de regionale samenwerking.

Risico's (top 3)

1. Aansturing geschiedt vanuit 13 gemeenten en moet dus ook op basis van overeenstemming tussen deze gemeenten.
2. De lokale P&C-cycli van de gemeenten t.a.v. de uitvoering van de specialistische jeugdhulp zijn afhankelijk van de kwaliteit en tijdigheid van de gegevens vanuit de Serviceorganisatie Zorg
3. Balans en samenwerking tussen de gemeenten (sturing op beleid) en de Serviceorganisatie (sturing op contracten) in accountmanagement van aanbieders.

Belangrijkste doelstellingen / prestaties en opgaven 2024

- Uitvoering van gemeentelijke contractering in het kader van de Jeugdwet: (a) Regionale jeugdhulp in het gedwongen kader (b) Gespecialiseerde jeugdhulp.
- Kwantitatieve en kwalitatieve monitoring van de uitvoering van de jeugdhulpcontracten
- Afhandeling facturatie van de jeugdhulp cf. contracten via berichtenverkeer
- Opstellen definitieve prognose, afrekening en rapportage over 2023, prognoses en (tussen-)rapportage over
2024 en begroting 2025
- Samenwerking met gemeenten en aanbieders t.b.v. sturing op verwezenlijken actuele inkoop- en

Belangrijkste bestuurlijke mijlpalen 2025

Per 1-1-2025:
- Continue versterking organisatorische en financiële beheersbaarheid

Bijdrage 2025

1.127.587