Programmabegroting 2024

Beleidsterrein 7C Onderwijsbeleid

Huidige doelen en prestaties bij 7C Onderwijsbeleid

Doel

Prestatie

7C1 Gelijke kansen voor kinderen en jongeren

7C1.1 Waarborgen van aanbod, kwaliteit en deelname aan voor- en vroegschoolse educatie

7C1.2 Stimuleren hoogwaardig taalaanbod op onderwijskansenscholen

7C1.3 Bevorderen van ouderbetrokkenheid bij doelgroepkinderen

7C2 Goede onderwijs-ondersteuning en samenwerking in het onderwijs

7C2.1 Ondersteunen zorg voor leerlingen met specifieke behoeften

7C2.2 Stimuleren samenwerking en voorzieningen in het onderwijs

7C3 Als Kennisstad toekomstbestendig onderwijs bevorderen met extra aandacht voor duurzaamheid, internationalisering en talentontwikkeling

7C3.1 Stimuleren van een duurzame rijke leeromgeving waarin leerlingen en onderwijsprofessionals hun eigen talenten kunnen ontwikkelen met aandacht voor een doorlopende leerlijn

7C3.2 Stimuleren dat leerlingen worden voorbereid op een internationale samenleving

7C3.3 Bevorderen van toekomstgerichte talentontwikkeling door samenwerking van onderwijs met bedrijven en instellingen

7C4 Zoveel mogelijk leerlingen volgen onderwijs en halen een startkwalificatie of het verwerven van een werkplek

7C4.1 Sturing geven aan projecten die zich richten op het behalen van een startkwalificatie, terugkeer naar het onderwijs (ook voor thuiszitters) of het verwerven van een werkplek

7C4.2 Tegengaan verzuim leerplichtigen

7C1 Gelijke kansen voor kinderen en jongeren

Elk kind en elke jongere in Leiden krijgt - ongeacht achtergrond of situatie - de kans om zich naar vermogen te ontwikkelen en op te groeien tot een zelfstandig burger. Een toekomst waaraan zij en hun ouders zelf kunnen meebouwen. Door gezamenlijke inzet met onze partners verminderen we de ongelijkheid die vaak al voor de geboorte start en doorloopt van de kinderopvang tot aan het basis-, middelbaar-, speciaal- en voortgezet(beroeps)onderwijs, maar ook daarna moeilijk overbrugbaar blijft.

Eind 2023 worden de Leidse Visie Gelijke Kansen en de LEA aangeboden aan de raad. De Leidse Visie Gelijke Kansen loopt door in de LEA, waarin Kansrijk Onderwijs is opgenomen als ambitie. In 2024 zetten we vanuit de LEA in op onder andere doorlopende leerlijnen en brede talentontwikkeling door middel van een rijke leerdag. Zo werken we gezamelijk - gemeente, school(besturen) en kinderopvang - aan afspraken over de vorming van een Integraal KindCentrum (IKC) om doorgaande leerlijnen vorm te geven en kinderen goede ondersteuning te bieden bij overgangen. De rijke leerdag zorgt ervoor dat kinderen en jongeren zich breder kunnen ontwikkelen door extra activiteiten naast het reguliere curriculum. IKC-vorming en een rijke leerdag zijn belangrijke instrumenten om kinderen en jongeren goed te laten ontwikkelen en kansengelijkheid te bevorderen. Ook geven we de uitvoering aan de uitgangspunten van de vernieuwde beleidsnota op onderwijskansen 2023-2026. Deze richt zich op de uitvoering van de wettelijke taak op onderwijsachterstanden.

Voor- en vroegschoolse educatie

Het aantal peuters dat gebruik maakt van voor- en vroegschoolse educatie is vanwege corona de afgelopen twee jaar afgenomen. Het komend jaar gaan we steviger inzetten op het vergroten van deelname aan voorschoolse educatie. Verschillende organisaties bieden halve en hele dagopvang met voorschoolse educatie. We bestendigen het aanbod van voorschoolse educatie onder andere door middel van de hiervoor bestemde subsidieregeling. De deelname en de toeleiding gebeurt middels een samenwerking van verschillende partijen in de stad, die verenigd zijn in de Kerngroep Onderwijskansen. Afgelopen jaren werd ook bij voorschoolse educatie wijkgericht gewerkt. In lijn met de Leidse Visie Gelijke Kansen werken we middels het vindplaatsenbeleid (zie inleiding). Hiermee beogen we de doelgroep beter te bereiken om de toeleiding en het bereik tot voorschoolse educatie te vergroten.

Stimuleren hoogwaardig taalaanbod op onderwijskansenscholen

We stimuleren hoogwaardig taalaanbod op zowel onderwijskansenscholen als in het reguliere onderwijs. Net als eerdere jaren ondersteunen we diverse taalklassen voor kinderen die eerst een schakeljaar krijgen, waarna zij kunnen instromen in het reguliere onderwijs. Omdat het aantal nieuwkomers de afgelopen jaren is toegenomen en ook de instroom hoog zal blijven, stimuleren we daarnaast kennis- en expertisedeling binnen het reguliere onderwijs. Op deze manier willen we zorgen dat kinderen die uitstromen vanuit de taalklassen in het reguliere onderwijs goede taalondersteuning krijgen, zodat een doorgaande leerlijn geborgd blijft. Of er komend jaar nieuwe wachtlijsten ontstaan is nog onduidelijk en afhankelijk van de ontwikkelingen rondom opvang. We blijven inzetten op gerichte ondersteuning op onderwijskansenscholen, want door ongelijk te investeren kunnen we structurele ongelijkheid aanpakken. We nemen hier ook de acties in het voortgezet onderwijs of scholen die net buiten de categorie onderwijskansenschool vallen in mee.

Bevorderen van ouderbetrokkenheid bij doelgroepkinderen

De relatie tussen ouder en professional (leerkracht, CJG medewerker, sociaal professional) is van groot belang om kinderen alle kansen te bieden. Het is belangrijk dat er een relatie is, en een goede samenwerking, tussen wat er thuis, op school en in de wijk gebeurt. Zo ondersteunen ouder en professional elkaar. De focus ligt hierbij op de samenwerking tussen de professional en de ouder met betrekking tot alle kinderen en niet alleen op de betrokkenheid van ouders in het algemeen ten opzichte van doelgroepkinderen. We zien ook buiten de doelgroep kansen voor betere samenwerking tussen kind, school en gezin. We stimuleren dat vanuit het onderwijskansenbeleid bijvoorbeeld door de inzet van oudercoördinatoren op school, maar ook door het aanbod van programma's thuis die naadloos aansluiten bij wat een kind leert in de voorschool, of door de inzet van de gezinsconsulent. De laatste is een brugfunctionaris die naast het gezin staat en contact en samenwerking met school tot stand brengt en daarnaast breed kijkt naar wat het gezin nodig heeft en ze daarmee in contact brengt. De pilot Gezinsconsulent, ingezet vanuit de NPO middelen, geeft goede resultaten en willen we voortzetten, zoals ook verzocht door de raad in de motie Ga door met pilot gezinsconsulenten (M.23.0049.36).

7C2 Goede onderwijs-ondersteuning en samenwerking in het onderwijs

De gemeenten en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs zijn samen verantwoordelijk voor het rond krijgen van een onderwijs-zorgarrangement. Binnen de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp is integraal arrangeren een belangrijk onderdeel. Integraal arrangeren is het samen bedenken, maken en uitvoeren van een plan waarmee onderwijs- en ondersteuningsdoelen van een jeugdige gerealiseerd worden. Dit heeft als doel om de samenwerking tussen onderwijs, Jeugdgezondheidszorg, Jeugdteams en Leerrecht te versterken, om zo te komen tot passende (effectieve en efficiënte) hulp aan kinderen. Integraal arrangeren loopt al meerdere jaren en is genoemd in de Holland Rijnland methode en Leidende Principes samenwerking onderwijs-jeugdhulp Holland Rijnland. Tegelijkertijd zien we in de praktijk dat de implementatie en borging regionaal wisselend is geregeld. Het blijft nodig om de kennis te vergroten bij (nieuwe) professionals met betrekking tot integraal arrangeren. In 2024 wordt in Leiden integraal arrangeren binnen het primair en het voortgezet onderwijs verder verstevigd.

Meerjarenperspectief nieuwkomers

In 2023 hebben we stappen gezet tot uitbreiding en betere samenwerking in en rond het nieuwkomersonderwijs. Vanwege de blijvende hoge instroom van deze groep kinderen en jongeren in onze gemeente en regio blijven we hierop inzetten. Gesterkt door de nieuwe Wet Tijdelijke Nieuwkomersvoorziening zijn we bezig met het proces om samen met schoolbesturen, gemeenten en samenwerkingsverband rondom de organisatie van nieuwkomers te komen tot afspraken. Zo wordt de expertise, governance en financiering voor de komende jaren goed geborgd. Zie 7C4 voor de extra inzet van hulp op school.

7C3 Als Kennisstad toekomstbestendig onderwijs bevorderen met extra aandacht voor duurzaamheid, internationalisering en talentontwikkeling

Als (internationale) kennis- en onderwijsstad zetten we ons continu in om de kennisinstellingen en onderwijspartijen met elkaar te verbinden om hen niet alleen maximaal te laten floreren, maar ook onze inwoners zoveel mogelijk te laten profiteren van de kennis die er in onze stad is. Het onderwijs is bij uitstek een sector die hiervan profiteert door de verbinding in onderzoek en onderwijs, lerarenopleidingen en mogelijkheid tot doorlopende leerlijnen en talentontwikkeling. Het doel is om alle leerlingen, studenten en onderwijsprofessionals in de stad Leiden hiermee een optimale leer- en ontwikkelomgeving te bieden. Dit doen we door intensief samen te werken met het onderwijs en onderwijsnetwerken (zoals het LEF) in het vormgeven van gezamenlijke vraagstukken en activiteiten rondom het realiseren van toekomstbestendig onderwijs. Ook zetten we in op het zichtbaar maken van goede initiatieven via het platform Onderwijs in de Leidse regio.

7C3.1 Stimuleren van een duurzame rijke leeromgeving waarin leerlingen en onderwijsprofessionals hun eigen talenten kunnen ontwikkelen met aandacht voor een doorlopende leerlijn

Eén van de ambities in de LEA 2024-2028 luidt: ‘De kracht van Leiden is dat het een aantrekkelijke kennis- en onderwijsstad is met een rijke onderwijsleeromgeving die we maximaal benutten. De ambitie gaat onder andere over een stad waar je je van jong tot oud optimaal kan ontwikkelen, waar je wordt voorbereid op de beroepen van straks en waar een prettig en veilig onderwijs- en werkklimaat in het onderwijs heerst.’ We geven deze ambitie onder andere vorm door in te zetten op onderwijsinnovatie, de doorontwikkeling van Verwonder om de Hoek en de Rijke Leerdag.

Onderwijsinnovatie

In Leiden geloven we dat kennis die je samen maakt het welzijn in de stad vergroot en tegelijkertijd de kwaliteit van onderwijs en onderzoek bevordert en zichtbaar maakt. Behalve economische meerwaarde levert kennis daarnaast ook welzijn en welvaart op. Onderwijzen en onderwijs volgen in Leiden betekent gebruik kunnen maken van een rijke leeromgeving. Niet alleen heeft Leiden als Kennisstad alle onderwijssectoren in huis, van peuterspeelzaal tot universiteit, maar er zijn ook veel educatieve- en onderzoekspartners, musea en netwerkorganisaties zoals het LEF. Samen vormt dit een rijk leerecosysteem. Om dit ecosysteem optimaal te laten werken zetten we onder andere de onderwijsinnovatiesubsidie in als instrument om (onderwijs)partners met elkaar te verbinden, in staat te stellen om samen te vernieuwen en te verdiepen op thema’s die zij belangrijk vinden. Het belangrijkste doel van de innovatiesubsidie is om vernieuwing in het onderwijs aan te jagen door het stimuleren van samenwerking en kennisdeling. In 2024 starten we met een nieuwe innovatiesubsidieronde. Deze projecten en de voorgaande projecten zijn hier te vinden.

Verwonder om de Hoek

Het platform Verwonder om de Hoek verbindt het aanbod op het gebied van cultuur, natuur, techniek en wetenschap (NDE). Het verbindt leerkrachten, ouders/verzorgers, buitenschoolse organisaties en aanbieders van educatieve activiteiten met elkaar. Denk aan musea, theaters, kunstcentra, schooltuinen, onderzoekslabs en nog veel meer, zowel activiteiten - binnen én buiten schooltijd als in alle wijken en gemeenten in de regio Holland Rijnland. Kernpartners zijn Cultuureducatiegroep, BplusC en Naturalis. Verwonder om de Hoek is een leerecosysteem: vraag en aanbod worden via dit platform op elkaar afgestemd en er wordt door de diverse instellingen en organisaties een infrastructuur gecreëerd waarin kinderen en jongeren hun passies kunnen ontdekken en uitleven. In 2023 zijn een aantal activiteiten van Verwonder om de Hoek uitgebreid naar leerlingen van het voortgezet onderwijs. Daarnaast wordt eind 2023 een tussenevaluatie van Verwonder om de Hoek gedeeld met de raad. In 2024 nemen we de aanbevelingen mee en zetten we in op de bekendheid en gebruik van het aanbod. Dit geldt ook voor het aanbod vanuit de gemeente tot klassenbezoek aan het stadhuis, dat zal worden toegevoegd.

Rijke leerdag

In 2023 is gewerkt aan het versterken van de rijke leerdag en hier gaan we in 2024 mee door. Zo zijn gemeente, vier basisscholen in Leiden Noord en verscheidene partners aangesloten bij het landelijke programma ‘School en Omgeving’. De focus ligt hierin op het goed programmeren van de rijke leerdag door aanbod in en buiten school af te stemmen op de (leef)omgeving, ambities en interesses van de leerlingen. Zo kunnen zij in een stimulerende omgeving hun talenten ontdekken en ontwikkelen op een manier die bij hen past ongeacht hun thuissituatie. We versterken de voorschool onder andere met de kinderopvang en partners BplusC, SOL, JES Rijnland en Incluzio. Bij de daadwerkelijke uitvoering worden meer partijen en partners in de stad betrokken, zoals Verwonder om de Hoek.

7C3.2 Stimuleren dat leerlingen worden voorbereid op een internationale samenleving

Leiden is een internationale stad die gelijke kansen wil creëren voor alle kinderen en jongeren om hun talenten naar vermogen te ontwikkelen. De samenleving en de arbeidsmarkt worden steeds pluriformer, internationaler en vragen steeds meer van mensen. Daarom zetten we, in lijn met de Visie Internationalisering (2020), ook in 2024 in op mondiale bewustwording. Concreet willen we aan de slag met het normaliseren van meertaligheid in en rondom het onderwijs. Daarnaast willen we een doorgaande leerlijn voor jonge nieuwkomers in het onderwijs verbeteren door goede afspraken te maken met en tussen de schoolbesturen. Dit betreft afspraken over de toeleiding, maar ook de doorstroom en de professionalisering van leerkrachten als het gaat om Nederlands als tweedetaalverwerving. Daarmee stimuleren we dat ook het Leidse onderwijs wordt voorbereid op de internationaler wordende samenleving. De Leidse IGBO-vestiging (internationaal georiënteerd basisonderwijs) is gestart in schooljaar ’22-’23. In 2024 kijken we naar hoe de International School Leiden zich (verder) ontwikkelt en of het schoolbestuur, de Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (of: SCOL), verwacht deze school permanent te kunnen toevoegen aan het Leidse scholenlandschap. Bij positieve doorontwikkeling zal deze worden meegenomen in het nieuwe, beleidsrijke IHP.

7C3.3 Bevorderen van toekomstgerichte talentontwikkeling door samenwerking van onderwijs met bedrijven en instellingen

Toekomstgericht onderwijs houdt rekening met sectoroverstijgende thema’s, zoals de aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt (inclusief terugdringen van het lerarentekort en opheffen tekorten in de sector techniek) en duurzaamheid. De voortrekkersrol van de Leidse kennisinstellingen op het gebied van onderwijs en onderzoek biedt veel kansen. Ook zien we dat er een groeiende behoefte is vanuit het onderwijs om jongeren vroegtijdig in contact te brengen met de maatschappij en hen bewust te maken van maatschappelijke vraagstukken. Het onderwijs zoekt daarom de samenwerking op met de gemeente, stadspartners en bedrijven om ervaringsplekken voor jongeren te creëren en daarmee ook andere vormen van leren te stimuleren. Een aantal vormen van onderwijs dat zich hier expliciet op richt betreft bijvoorbeeld hybride onderwijs, waar het mbo nu erg op in zet, maar ook initiatieven als MDT Univercity en Leren met de Stad.

MDT Univercity

MDT Univercity biedt jongeren ruimte om hun talent te ontwikkelen en daagt jongeren uit om maatschappelijke projecten op te zetten en veranderingen te brengen waar zij zien of ervaren dat dat nodig is. Bij MDT UniverCity kunnen jongeren hun talenten ontwikkelen, leren ondernemen, samenwerken met partners, een netwerk opbouwen en certificaten verdienen die hun competenties bewijzen. Het doel is om met en van elkaar te leren in deze setting. In 2024 loopt de subsidie die we hiervoor ontvangen vanuit ZonMw en VSV af en bepalen we hoe we verder gaan met dit initiatief.

Leren met de Stad

Leren met de Stad is een initiatief vanuit de samenwerking Kennisstad. Binnen Leren met de Stad zetten studenten van Hogeschool Leiden, mboRijnland en Universiteit Leiden hun kennis en ervaring in om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. Opdrachtgevers in de stad kunnen de kennis benutten die aanwezig is in het onderwijs. De samenwerking met de betrokken partijen is in 2023 vernieuwd en loopt tenminste tot eind 2025.

7C4 Zoveel mogelijk leerlingen volgen een vorm van onderwijs, halen een startkwalificatie en/of worden gestimuleerd tot leren in de praktijk

We stimuleren jongeren om onderwijs te volgen en een startkwalificatie te behalen. We stimuleren en ondersteunen onderwijsorganisaties om passende vormen van onderwijs te ontwikkelen voor jongeren die uit dreigen te vallen. Daarnaast hebben sommige van deze jongeren (tijdelijk) extra ondersteuning nodig. Samen met de partners in de Sterke Sociale Basis én de Stedelijke Jeugdaanpak zetten we ons in voor jongeren die buiten school veel verleidingen én alternatieve inkomstenbronnen kennen. Door extra jongerenwerk op school en een uitdagend vrijetijdsaanbod na school, willen we voorkomen dat zij in de criminaliteit terecht komen.

We werken met mboRijnland samen aan maatregelen die zich richten op de oorzaken van uitval. Leiden zet zich op verschillende manieren in voor een mbo dat onze stad aantrekkelijk maakt voor bewoners, werkgevers en andere partijen. Dat wordt ook beschreven in het Pijlerplan mbo 2023, dat eind 2023 met de raad gedeeld wordt. MboRijnland is partner binnen Leiden Kennisstad: de gemeente gaat met studenten en het mbo het gesprek aan over de gelijke waardering van theoretische én praktische vakkennis, toegang tot voorzieningen (kortingen, sportvoorzieningen, horeca) die vaak zijn voorbehouden aan studenten wo en hbo, en studentenwelzijn. Het mbo leidt immers jongeren op tot vakmensen die van belang zijn voor onze samenleving: de verzorgenden, bakkers en technici die bijdragen aan de duurzame toekomst van deze stad.

Voortijdig schoolverlaten

Het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) regio Holland Rijnland zet in 2024 extra in op de volgende oorzaken van voortijdig schoolverlaten:

  1. Persoonlijke/psychische problemen: We bieden op meer vmbo-scholen 'Hulp op School’ aan, laagdrempelige hulpverlening.
  2. Verkeerde studie- en beroepskeuze: We bespreken met het onderwijs mogelijkheden voor verbetering. We begeleiden jongeren bij kwetsbare overgangen (van po naar vo en van vo naar mbo). Forward en JINC laten jongeren kennismaken met de werkvloer, wat bijdraagt aan een reële beroepskeuze. Het mbo Rijnland start in 2023-2024 met een oriëntatiejaar in Leiden. 
  3. De overgang naar werk: Jongeren zonder startkwalificatie weten niet altijd de overstap te maken naar betaald werk. We begeleiden jongeren met een bijstandsuitkering en/of nieuwkomers: een consulent onderwijs adviseert over de passende vervolgopleiding en biedt begeleiding na de start om uitval te voorkomen (Zie ook Beleidsterrein 10A Arbeidsparticipatie). Jongeren die geen zin meer hebben in school vinden vaak tijdelijk werk in de huidige krappe arbeidsmarkt. In samenwerking met partners in de regio HollandRijnland zoals het UWV en het leerwerkloket verbeteren we de toeleiding naar werk. Met het Werkgeversservicepunt bespreken we alternatieve routes naar een kwalificatie voor werkende vsv'ers.

Tegengaan verzuim leerplichtigen

Het RBL geeft uitvoering aan de leer- en kwalificatieplicht. Inzicht in verzuim is de voorwaarde voor het gesprek met ouders, kinderen en jongeren over de redenen voor verzuim en uitval. Per voortgezet onderwijsschool richt één consulent zich volledig op langdurig verzuim. Met het RBL zetten we ons in voor betere samenwerking tussen de partners waaronder jeugdhulp, het CJG en de Samenwerkingsverbanden primair onderwijs en voortgezet onderwijs in de Leidse regio. Met het RBL en de Samenwerkingsverbanden zijn we in gesprek over de begeleiding die aansluit bij de ondersteuningsvragen van leerlingen. Hiermee willen we het thuiszitten van kinderen en jongeren voorkomen. De wijziging van de wet op de leer- en kwalificatieplicht verandert (waarschijnlijk) in 2025-2026 de registratie van verzuim en de rol van gemeenten (i.c.m. het RBL in Holland Rijnland) t.a.v. thuiszitters. We bespreken de gevolgen met het RBL en de gemeenten in Holland Rijnland, alsmede de aanpak die daarbij past.

Effectindicatoren bij 7C Onderwijsbeleid

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarden

Bron

2024

2025

2026

2027

Doel 7C1 Gelijke kansen voor kinderen en jongeren

7C1.a Aantal kinderen van 2,5 - 4 jaar dat heeft deelgenomen aan ve

414 (2020)
371 (2021)
350 (2022)

370

370

370

370

Telgegevens VE-aanbieders

Doel 7C4 Zo veel mogelijk leerlingen worden behouden voor het onderwijs en halen een startkwalificatie

7C4.a Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen*
(aantal absoluut verzuimers die langer dan 3 maanden niet ingeschreven staan op een school (PO + VO + geen eerdere schoolinschrijving)

2 (2019)
2 (2020)
4,4 (2022)

4,1

4

3,5

3

RBL

7C4.b Relatief verzuim per 1.000 leerlingen*
(aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners lft 5-18jr)

15 (2020)
15 (2021)
22,5 (2022)

22

21,5

21

20

RBL

7C4.c Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie VO en MBO*

1,9% (2020)
2,2% (2021)
2,7% (2022)

2,6%

2,5%

2,4%

2,3%

RBL

* De realisatiewaarden van 2022 liggen hoger dan de jaren ervoor en de streefwaarden voor de komende jaren zijn aangepast. Na afloop van de coronamaatregelen schreven scholen jongeren (vroegtijdig schoolverlaters) vaker uit, tijdens de coronacrisis werd hier terughoudend in geweest. Ook is er meer zicht op verzuim, nu de meeste lessen weer fysiek worden aangeboden. Bovendien dringt het RBL er bij scholen op aan om verzuim en voortijdig schoolverlaten te melden. Een hoge meldingsbereidheid resulteert ook in hogere aantallen voor verzuim en vroegtijdig schoolverlaten. Die meldingen vormen aanleiding voor het gesprek over de oorzaken en eventuele oplossingen of passende begeleiding van kinderen en jongeren. Om die reden stuurt het RBL eerder aan op hogere cijfers voor verzuim en VSV, zoals in het Beleidsplan 2022-2025 RBL Holland Rijnland is verwoord. Op basis hiervan zijn de streefwaarden voor de komende jaren naar boven bijgesteld. Het is uiteraard wel het streven dat deze cijfers wel weer dalen in de komende jaren, nu corona achter ons ligt.

Algemeen: ten opzichte van de Programmabegoting 2023-2026 zijn de indicatoren 7C4.a tot en met 7C4.g niet meer opgenomen. Dit waren de meer gedetailleerde effectindicatoren voor het percentage voortijdig schoolverlaten gespecificeerd naar niveau in het vo en het mbo. Met name de aantallen en percentages per niveau in het vo zijn erg klein. Verschillen in absolute cijfers leiden tot grote percentuele verschuivingen, terwijl deze te klein zijn om effecten van beleid te toetsen. De cijfers per mbo niveau hebben betrekking op Leidse mbo studenten die binnen en buiten deze stad of regio een mbo opleiding volgen. Cijfers op het niveau van Holland Rijnland stellen het RBL in staat een analyse temaken op het niveau van de opleiding. De komende jaren wijzigt de wet- en regelgeving voor voortijdig schoolverlaten. Dat gebeurt waarschijnlijk met ingang van 2025-2026. Wij zullen de indicatoren dan herijken, aansluitend bij de nieuwe wetgeving en in overeenstemming met het beleid dat het RBL in Holland Rijnland voert.

Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.