Gemeente Leiden
Programmabegroting 2019
Overhead, Vpb en Onvoorzien
Overhead | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | |||||
Overhead | Lasten | 61.713 | 57.658 | 56.847 | 57.217 | 56.851 | 56.544 |
Baten | -8.508 | -4.490 | -4.629 | -4.629 | -4.629 | -4.629 | |
Saldo | 53.205 | 53.168 | 52.218 | 52.587 | 52.222 | 51.915 | |
Programma | Lasten | 61.713 | 57.658 | 56.847 | 57.217 | 56.851 | 56.544 |
Baten | -8.508 | -4.490 | -4.629 | -4.629 | -4.629 | -4.629 | |
Saldo van baten en lasten | 53.205 | 53.168 | 52.218 | 52.587 | 52.222 | 51.915 | |
Reserves | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -349 | -519 | 0 | -198 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | -349 | -519 | 0 | -198 | 0 | 0 | |
Resultaat | 52.857 | 52.650 | 52.218 | 52.389 | 52.222 | 51.915 |
Overhead
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat de baten en lasten van overhead in dit programma moeten worden opgenomen. Overhead mag alleen nog aan grote projecten of investeringen worden toegerekend als dit anders tot grote nadelen in de begroting zou leiden. De toerekening van overheadkosten bij het bepalen van tarieven voor heffingen en leges gebeurt buiten de begroting om.
Door het apart opnemen van overhead winnen begroting en verantwoording aan transparantie en kan beter worden gestuurd op de bedrijfsvoering. Bovendien kan door het hanteren van een landelijk voorgeschreven systematiek een goede vergelijking worden gemaakt met andere gemeenten.
Overhead wordt gedefinieerd als 'alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van het primaire proces', en bevat naast personele kosten ook een aantal andere kostenposten.
De personele kosten van overhead bevatten de kosten van:
- de leidinggevenden in het primaire proces;
- de medewerkers van Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
- de medewerkers van P&O / HRM;
- de medewerkers van Inkoop;
- interne en externe communicatiemedewerkers, met uitzondering van klantcommunicatie;
- de medewerkers van Juridische zaken;
- de medewerkers van Bestuurszaken en bestuursondersteuning;
- de medewerkers van Informatievoorziening en automatisering;
- de medewerkers van Facilitaire zaken en huisvesting;
- de medewerkers bezig met postbehandeling en archivering;
- de Managementondersteuning in het primaire proces
De andere overheadkosten betreffen:
- de kosten voor de huisvesting voor de uitvoering van de algemene taken van de eigen gemeentelijke organisatie;
- de personele kosten van medewerkers die niet eerder genoemd zijn, maar die werkzaamheden verrichten die niet zijn toe te rekenen aan een of meerdere taakvelden;
- de verzekeringskosten en opleidingskosten voor personeel;
- de bijdrage aan een verbonden partij, voor zover deze verbonden partij werkzaam is voor het taakveld 0.4 Overhead.
Het saldo in het hierboven gepresenteerde overzicht is gelijk aan het saldo op het taakveld 0.4 Overhead, onderdeel van het hoofdtaakveld 0 Bestuur en ondersteuning (zie paragraaf 4.3).
In onderstaande tabel is een uitsplitsing van de overheadkosten opgenomen.
Overhead | 2018 | 2019
| 2020
| 2021
| 2022
| |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | |
Personeel | 15.759 | -231 | 15.586 | -238 | 15.886 | -238 | 15.172 | -238 | 14.884 | -238 |
Personeel DZB | 4.787 | 0 | 4.652 | 0 | 4.652 | 0 | 4.652 | 0 | 4.652 | 0 |
Overig | 16.348 | -4.259 | 17.221 | -4.391 | 17.377 | -4.391 | 17.725 | -4.391 | 17.573 | -4.391 |
Overig DZB | 2.116 | 0 | 2.131 | 0 | 2.131 | 0 | 2.131 | 0 | 2.131 | 0 |
SP71 | 22.123 | 0 | 22.353 | 0 | 22.276 | 0 | 22.276 | 0 | 22.186 | 0 |
Totaal overhead | 61.133 | -4.490 | 61.943 | -4.629 | 62.322 | -4.629 | 61.956 | -4.629 | 61.426 | -4.629 |
Overhead naar investeringen/projecten | -3.475 | 0 | -5.098 | 0 | -5.098 | 0 | -5.098 | 0 | -5.098 | 0 |
Totaal overhead na doorbelasting | 57.658 | -4.490 | 56.845 | -4.629 | 57.224 | -4.629 | 56.858 | -4.629 | 56.328 | -4.629 |
Bedragen x € 1.000,-
Budgettaire ontwikkelingen
Het budget voor overhead aan de lastenkant is in 2019 ruim € 800.000 lager dan in 2018. Hierna volgen de voornaamste verschillen. 2019 is het eerste jaar dat er niet meer € 700.000 wordt gestort in de reserve flankerend beleid als gevolg van de reorganisatie 'Met hart voor de stad'. Een verschil van € 519.000 is ontstaan doordat er in 2019 geen exploitatie bijdragen meer geraamd zijn aan de investeringen Zaakgericht werken en Programma VRIS (Versterken Regionale I-Samenwerking). Verder zijn de budgetten voor facilitaire zaken toegenomen met € 331.000, waarvan € 225.000 door extra budget voor energie voor de inkoop van duurzame energie en gas in het kader van een klimaat neutrale stad.
Investeringen
Prestatie | Omschrijving prestatie | Omschrijving investering | Categorie investering | Soort investering | Bijdrage derden/ reserves | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12A03 | Overhead facilitaire zaken | Meubilair stoelen | Bedrijfsm. | V | - | 525 | 525 | ||
12A03 | Overhead facilitaire zaken | Meubilair overig | Bedrijfsm. | V | - | 1.300 | 1.300 | ||
12A06 | Overhead huisvesting | Ambtelijke herhuisvesting 2020 IP | Bedrijfsm. | V | - | 614 | |||
12A06 | Overhead huisvesting | Ambtelijke huisv. Integratie balies | Bedrijfsm. | N | - | 352 | |||
12A06 | Overhead huisvesting | Huisvesting ambtenaren 2021 1 | Bedrijfsm. | V | - | 6.646 | |||
12A06 | Overhead huisvesting | huisvesting ambtenaren nieuw | Bedrijfsm. | V | - | 9.063 | |||
12A06 | Overhead huisvesting | Renovatie gevel Stadhuis | Bedrijfsm. | V | 205 | 721 | |||
12A06 | Overhead huisvesting | Ambtelijke huisv. Integratie balies 2022 | Bedrijfsm. | V | - | 350 | |||
12A06 | Overhead huisvesting | Stadhuis verbouwing 2022 | Bedrijfsm. | V | - | 3.268 | |||
12A06 | Overhead huisvesting | Stadsbouwhuis verbouwing 2022 | Bedrijfsm. | V | - | 4.035 | |||
| Totaal programma Overhead |
|
|
| 205 | 10.159 | - | 10.888 | 7.654 |
In het bovenstaande overzicht staan de investeringen zoals opgenomen in het investeringsplan 2019-2022. In paragraaf 4.2.2. Investeringen wordt de ontwikkeling van de kapitaallasten toegelicht en staat een overzicht met te voteren kredieten.
Beleidsindicatoren
Als gevolg van de BBV-wijzigingen met ingang van 1 januari 2017 moeten 39 beleidsindicatoren verplicht bij de programma's worden opgenomen. Met deze beleidsindicatoren is het via 'waarstaatjegemeente.nl' beter mogelijk de resultaten van de gemeenten onderling te vergelijken. Van deze indicatoren vallen er 5 onder het hoofdtaakveld 0 Bestuur en Organisatie. Omdat het voornamelijk overhead gerelateerde indicatoren betreft, worden ze in deze paragraaf opgenomen.
Beleidsindicator | Eenheid | Periode | Leiden | Nederland | Bron |
---|---|---|---|---|---|
1. Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2019 | 10,57 | - | Begroting 2019 |
2. Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2019 | 10,20 | - | Begroting 2019 |
3. Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 2019 | 1.017 | - | Begroting 2019 |
4. Externe inhuur* | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2019 | 17% | - | Begroting 2019 |
5. Overhead | % van totale lasten | 2019 | 11% | - | Begroting 2019 |
* Voor 2019 is onze ambitie om de uitgaven aan externe inhuur te maximeren op 17% van de totale loonsom, gebaseerd op het gemiddelde van alle gemeenten (Personeelsmonitor 2017).
Verbonden partijen
De onderstaande verbonden partij levert een bijdrage aan het programma Overhead. Zie voor meer informatie de paragraaf verbonden partijen.
Servicepunt71
Samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering tussen de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude. De bedrijfsvoering betreft de dienstverlening op de gebieden financiën, human resource management, inkoop, informatie en communicatie-technologie, juridische zaken en, voor Leiden en Leiderdorp, facilitaire zaken.
Servicepunt71 | |||
---|---|---|---|
Motieven en doelen deelname GR | Uit overwegingen van kwaliteit, continuïteit en efficiency is het gewenst om samenwerking te vinden op bedrijfsvoeringstaken die betrekking hebben op ICT, Inkoop, Financiën, HRM, Juridische Zaken en Facilitaire zaken. SP71 biedt beleidsmatig, tactisch en operationeel advies, administratie, werkplekondersteuning, werving & opleiding en regionale bezwaarafhandeling. | ||
Kansen | In de toekomst kunnen meer bedrijfsvoeringsonderdelen ondergebracht worden bij SP71 om verdere kwaliteitsverbetering, continuïteit en efficiëntie te realiseren. Het programma versterking regionale I-samenwerking is in gang gezet waardoor een groot deel van de I-kolom overgaat naar SP71. | ||
Risico's (top 3) |
| ||
Belangrijkste doelstellingen / prestaties en opgaven 2019 |
| ||
Belangrijkste bestuurlijke mijlpalen 2019 | De raad krijgt jaarlijks, op grond van artikel 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting. In 2019 staan de volgende bestuurlijke mijlpalen gepland:
| ||
Bijdrage 2019 | € 23,4 miljoen | ||
Voor eigenaarsrol, zie paragraaf verbonden partijen |
Vennootschapsbelasting (Vpb)
Sinds 2016 zijn gemeenten vennootschapsbelastingplichtig. Vooralsnog stelt de Belastingdienst zich op het standpunt dat over het voordelig saldo woonboten en reclameopbrengsten Vpb moet worden betaald. Dat wordt door ons en andere gemeenten nog betwist. Het saldo op woonboten is nihil. Hierover hoeft dus geen Vpb te worden afgedragen. Het positief saldo op reclameopbrengsten bedraagt naar verwachting € 320.000. Voor 2018 en volgende jaren zal op basis van dit positieve saldo een bedrag van afgerond € 70.000 aan Vpb moeten worden betaald (tarief: 20% over de eerste € 200.000 en 25% over het overige deel). Dat hebben we nu opgenomen in de begroting. Het risico dat wij over meer opbrengsten Vpb verschuldigd zijn, achten we gering.
Onvoorzien
Het budget onvoorzien wordt ingezet voor uitgaven die gedurende het jaar als onuitstelbaar en onvermijdbaar worden aangemerkt en waarvoor in de begroting verder geen raming kon worden opgenomen. Indien de uitgave een structureel karakter heeft dan worden de meerjarige consequenties als autonome ontwikkeling in de volgende begroting verwerkt.
Sidebar
Terug naar
Deel deze pagina

Download als pdf
