Programmabegroting 2024

Beleidsterrein 10D Schuldhulpverlening

Doelen en prestaties bij 10D Schuldhulpverlening

Doel

Prestatie

10D1 Het ontstaan dan wel escalatie van problematische schuldensituaties is voorkomen

10D1.1 Uitvoeren van vroegsignalering, preventieve maatregelen, stabilisatietrajecten en budgetbeheer

10D2 Problematische schuldensituaties zijn beheersbaar gemaakt en (zo mogelijk) opgelost

10D2.1 Uitvoeren schuldhulpverlening

We helpen inwoners uit Leiden bij het voorkomen, beheersbaar maken en oplossen van schulden. Dit gebeurt bijvoorbeeld via preventie zoals lesgeven op voortgezet en middelbaar onderwijs, hulp bij belastingaangifte, begeleiding bij thuisadministratie en online zelfhulp. Eerste Hulp Bij Geldzorgen (EHBG; vroegsignalering) probeert zoveel mogelijk inwoners die een betalingsachterstand hebben in de vaste lasten te bereiken en hulp aan te bieden. De extra inzet hierop wordt voortgezet tot 2027. Ook aankomend jaar proberen we zoveel mogelijk jongeren met schulden te bereiken. De Stadsbank helpt inwoners met het oplossen van hun schulden via een betalingsregeling, schuldbemiddeling of een saneringskrediet, waarbij we zoveel mogelijk inzetten op het overnemen van de schulden door het verstrekken van een saneringskrediet.

In juni 2022 heeft de minister de kamerbrief ‘aanpak geldzorgen, armoede en schulden’ aan de Tweede Kamer aangeboden waarin het doel is om het aantal mensen dat in armoede leeft te halveren in 2030 en het aantal kinderen dat in armoede opgroeit te halveren in 2025 ten opzichte van 2015. Daarnaast wil de minister ook het aantal huishoudens in problematische schulden in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 2015. Om deze doelen te bereiken staan in de aanpak diverse interventies op het gebied van schuldhulpverlening. Zo is per 1 juli 2023 het schuldregelingstraject van de minnelijke schuldsanering natuurlijke personen en de wettelijke schuldsanering natuurlijke personen verkort van 36 maanden naar 18 maanden. Het komende jaar zal door deze verkorting onderzocht worden hoe de begeleiding en nazorg verbeterd en geïntensiveerd kan worden om recidive te voorkomen. We gaan daaarnaast in 2024 het huidige beleidsplan evalueren en werken aan een nieuw beleidsplan schuldhulpverlening, waarin deze wijzigingen worden meegenomen.

Effectindicatoren bij 10D Schuldhulpverlening

Effectindicator

Realisatie*

Streefwaarden

Bron

2024

2025

2026

2027

Doel 10D1 Het ontstaan dan wel escalatie van problematische schuldensituaties is voorkomen.

10D1.a.Het gemiddelde schuldbedrag van particulieren die zich bij de schuldhulpverlening hebben gemeld**

-

€37.000

€36.000

€36.000

€35.000

Stadsbank

10D1.b Het gemiddelde aantal schuldeisers van particulieren die zich bij de schuldhulpverlening hebben gemeld**

-

13

12

12

11

Stadsbank

10D1.c Het percentage particuliere aanvragers voor schuldhulpverlening, dat eerder (binnen een periode van 36 maanden voorafgaand aan de aanvraag) een minnelijk of wettelijk traject hebben doorlopen

-

5%

4%

4%

3%

Stadsbank

10D1.d Aantal ex-ondernemers dat zich meldt bij de Stadsbank***

-

20

20

20

20

Stadsbank

10D1.e Aantal ondernemers dat zich meldt bij de Stadsbank

-

60

60

60

60

Stadsbank

10D1.f Aantal meldingen signaalpartners Eerste Hulp Bij Geldzorgen

-

500

500

500

500

EHBG

10D1.g Het percentage inwoners waarbij via Eerste Hulp Bij Geldzorgen daadwerkelijk contact tot stand is gekomen met de inwoner

-

19%

20%

21%

22%

EHBG

10D1.h Het percentage waarbij de inwoner hulp via Eerste Hulp Bij Geldzorgen accepteert

-

8%

9%

9%

10%

EHBG

Doel 10D2 Problematische schuldensituaties zijn beheersbaar gemaakt en (zo mogelijk) opgelost

10D2.a Aantal gestarte schuldregelingen****

-

110

110

120

120

Stadsbank

10D2.b Aantal geslaagde schuldbemiddelingstrajecten

-

40

40

30

30

Stadsbank

10D2.c Aantal geslaagde saneringskredieten

-

100

100

110

110

Stadsbank

Algemeen: De effectindicatoren voor schuldhulpverlening zijn aangepast omdat we voortaan onderscheid willen maken tussen particulieren en ondernemers (zie effectindicator 10D1.a tot en met 10D1.e). In verband met de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening 2021 waarin we, naast schuldhulpverlening, ook vroegsignalering (via Eerste Hulp Bij Geldzorgen) uitvoeren zijn drie nieuwe effectindicatoren toegevoegd die te maken hebben met de vroegsignalering (zie effectindicator 10D1.f tot en met 10D1.h). Ook maken we voortaan onderscheid tussen schuldbemiddelingen en saneringskredieten (zie prestaties 10D2.a tot en met 10D2.c). Dit doen we omdat in het beleidsakkoord is aangegeven dat we zoveel mogelijk schulden van inwoners overnemen door middel van een saneringskrediet.
* Door de wijzigingen bij de effectindicatoren is het niet mogelijk om de realisatiewaarden van de afgelopen jaren te vermelden. De huidige effectindicatoren worden gemeten vanaf 2023 en worden vanaf 2024 gerapporteerd.
** Streefwaarden zijn gebaseerd op het jaarverslag NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet).
*** Streefwaarden zijn een schatting omdat er geen cijfers voorhanden zijn. Streefwaarden zijn nu vastgesteld op een derde van de ondernemers die zich aanmelden voor schuldhulpverlening als indicatie.
**** Streefwaarden zijn gebaseerd over de behaalde resultaten van de afgelopen jaren (rekening houdend met het effect van corona in deze jaren), er wordt een stijging van het aantal schuldregelingen verwacht in de komende jaren.

Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.