Doel | Prestatie |
---|---|
10D1 Het ontstaan dan wel escalatie van problematische schuldensituaties is voorkomen | 10D1.1 Uitvoeren van vroegsignalering, preventieve maatregelen, stabilisatietrajecten en budgetbeheer |
10D2 Problematische schuldensituaties zijn beheersbaar gemaakt en (zo mogelijk) opgelost | 10D2.1 Uitvoeren schuldhulpverlening |
Inwoners worden geholpen bij het voorkomen en oplossen van schulden. EHBG probeert in een vroeg stadium inwoners te bereiken die een achterstand hebben in één van de vaste lasten (huur, energie, water, ziektekosten) zodat hulp geboden kan worden en problematische schulden voorkomen wordt. De Stadsbank helpt inwoners met het oplossen van schulden door met schuldeisers betalingsafspraken te maken of het verstrekken van een saneringskrediet. Ook in 2025 proberen we zo vroeg mogelijk inwoners te bereiken. Hierbij leggen we verbinding met het armoedebeleid waarin we inwoners proberen te bereiken zodat ze gebruik gaan maken van alle beschikbare financiële regelingen. Indien wordt besloten om het beleidsplan schuldhulpverlening te verlengen (zie voor meer informatie ook de inleiding van dit programma), gaan we in 2025 ook verder met de preventieactiviteiten zoals lesprogramma's op scholen, spreekuren op het MBO Rijnland en aanwezigheid van team EHBG bij de voedselbank. Ook zijn schuldhulpverleners een dagdeel bij het Sociaal Wijkteam aanwezig zodat de drempel om hulp te vragen wordt verlaagd.
Doordat vroegsignalering is opgenomen in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening zijn hierover drie effectindicatoren opgenomen bij doel 10D1 ‘het ontstaan dan wel escalatie van problematische schuldensituaties is voorkomen’ namelijk:
• Het aantal meldingen signaalpartners Eerste Hulp Bij Geldzorgen. Vaste lasten partners melden achterstanden van 1 maand of meer bij het team EHBG waarna het team probeert contact te krijgen met de inwoner om hulp te bieden.
• Het percentage inwoners waarbij via Eerste Hulp Bij Geldzorgen daadwerkelijk contact tot stand is gekomen met de inwoner. Team EHBG heeft met de inwoner gesproken of er is over en weer mail of WhatsApp contact geweest.
• Het percentage waarbij de inwoner hulp via Eerste Hulp Bij Geldzorgen accepteert. Dit is het percentage ten opzichte van het totaal aantal meldingen en niet het percentage hulp wanneer er daadwerkelijk contact is geweest.
Effectindicator | Realisatie* | Streefwaarden | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Doel 10D1 Het ontstaan dan wel escalatie van problematische schuldensituaties is voorkomen. | ||||||
10D1.a.Het gemiddelde schuldbedrag van particulieren die zich bij de schuldhulpverlening hebben gemeld | - | €36.000 | €36.000 | €35.000 | €35.000 | Stadsbank |
10D1.b Het gemiddelde aantal schuldeisers van particulieren die zich bij de schuldhulpverlening hebben gemeld | - | 12 | 12 | 11 | 11 | Stadsbank |
10D1.c Het percentage particuliere aanvragers voor schuldhulpverlening, dat eerder (binnen een periode van 36 maanden voorafgaand aan de aanvraag) een minnelijk of wettelijk traject hebben doorlopen | - | 4% | 4% | 3% | 3% | Stadsbank |
10D1.d Aantal ex-ondernemers dat zich meldt bij de Stadsbank** | - | 20 | 20 | 20 | 20 | Stadsbank |
10D1.e Aantal ondernemers dat zich meldt bij de Stadsbank | 62 (2023) | 60 | 60 | 60 | 60 | Stadsbank |
10D1.f Aantal meldingen signaalpartners Eerste Hulp Bij Geldzorgen | 7.212 (2023) | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | EHBG |
10D1.g Het percentage inwoners waarbij via Eerste Hulp Bij Geldzorgen daadwerkelijk contact tot stand is gekomen met de inwoner | 18% (2023)*** | 20% | 21% | 22% | 23% | EHBG |
10D1.h Het percentage waarbij de inwoner hulp via Eerste Hulp Bij Geldzorgen accepteert | 6% (2023)**** | 9% | 9% | 10% | 10% | EHBG |
Doel 10D2 Problematische schuldensituaties zijn beheersbaar gemaakt en (zo mogelijk) opgelost | ||||||
10D2.a Aantal gestarte schuldregelingen***** | - | 110 | 120 | 120 | 120 | Stadsbank |
10D2.b Aantal geslaagde schuldbemiddelingstrajecten | - | 40 | 30 | 30 | 30 | Stadsbank |
10D2.c Aantal geslaagde saneringskredieten | - | 100 | 110 | 110 | 110 | Stadsbank |
*Door de wijzigingen bij de effectindicatoren is het niet voor alle indicatoren mogelijk om de realisatiewaarden van de afgelopen jaren te vermelden. De huidige effectindicatoren worden gemeten vanaf 2023 en worden vanaf 2024 gerapporteerd.
**Het aantal ex-zzp'ers wordt op dit moment niet geregistreerd. Dit wordt in het registratiesysteem aangepast.
***In de jaarrekening en de SIT rapportage staat een bereik van 21%. Door bewerking van de cijfers is dit percentage foutief in de jaarrekening en de SIT rapportage komen te staan en moet dus 18% zijn.
****Het percentage van 6% hulpacceptatie is het percentage van het totaal aantal meldingen. Het percentage ten opzichte van inwoners die daadwerkelijk bereikt zijn ligt op 22%. In de SIT rapportage en de jaarrekening is de hulpacceptatie van 13% van het totaal aantal meldingen gerapporteerd. Door bewerking van de cijfers is dit percentage foutief in de jaarrekening en de SIT-rapportage komen te staan.
*****Streefwaarden zijn gebaseerd over de behaalde resultaten van de afgelopen jaren (rekening houdend met het effect van corona in deze jaren). Er wordt een stijging van het aantal schuldregelingen verwacht in de komende jaren.