Op basis van onderstaand overzicht wordt aangetoond of de meerjarenraming 2024-2027, conform de uitgangspunten in het BBV, structureel in evenwicht is. Dit houdt in dat structurele lasten kunnen worden gedekt met structurele baten. Indien dit niet het geval is, is de kans groot dat er op termijn een begrotingstekort ontstaat.
Structureel evenwicht
Als in het betreffende begrotingsjaar structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Incidentele lasten mogen gedekt worden door zowel structurele als door incidentele baten.
Reëel evenwicht
Reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar moeten zijn. Bij de toets of het realiteitsgehalte van de ramingen voldoende is spelen diverse onderwerpen een rol:
Analyse van het structureel begrotingsevenwicht
Het structureel begrotingsevenwicht wordt berekend door de som van de incidentele lasten en de toevoegingen aan reserves te verminderen met de incidentele baten en de onttrekkingen aan reserves. Hierbij is het uitgangspunt dat alle toevoegingen aan en onttrekkingen uit reserves incidenteel van aard zijn. Uitzondering is een onttrekking ter dekking van kapitaallasten. Dit soort onttrekkingen zijn structureel van aard. Leiden kent nog een aantal andere uitzonderingen. Die staan in de tabel hieronder. Als de bedragen groter zijn dan € 250.000 wordt de mutatie kort toegelicht. Het structurele saldo moet op termijn positief zijn (de structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten). De provincie spreekt als financieel toezichthouder een oordeel uit over het al dan niet structureel en reëel sluitend zijn van de begroting.
De Programmabegroting 2024 heeft in alle jaren een structureel evenwicht:
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten | -4.049 | -10.106 | 5.930 | 5.956 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 4.049 | 10.106 | -5.930 | -5.956 |
Resultaat na bestemming | - | - | - | - |
Af: Incidentele lasten | 26.845 | 23.973 | 16.897 | 10.985 |
Bij: Incidentele baten | 10.701 | 8.555 | 5.466 | 6.188 |
Af: toevoegingen aan reserves | 19.751 | 34.121 | 26.706 | 23.041 |
Bij: onttrekkingen aan reserves | 15.702 | 24.015 | 32.636 | 28.997 |
Af: Structurele onttrekking reserve afschrijving investeringen | 589 | 1.138 | 1.396 | 1.437 |
Af: Structurele onttrekking reserve afkoopsommen erfpacht (inclusief administratiekosten) | 1.511 | 1.511 | 1.511 | 1.511 |
Af: Structurele onttrekking reserve grondexploitaties (kap.lasten) | 44 | 44 | 44 | 44 |
Af: Structurele onttrekking bedrijfsvoering ELO (kap.lasten) | 12 | 12 | 12 | 12 |
Bij: Structurele storting reserve duurzame stad (zal tzt omgezet worden naar kap.lasten en/of andere structurele lasten) | 1.932 | 1.898 | 1.589 | 1.234 |
Bij: Structurele storting reserve bereikbaarheidsprojecten (zal tzt omgezet worden naar structurele onderhoudskosten) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Bij: Structurele storting reserve asbestsanering | 106 | 106 | 106 | 106 |
Structureel saldo van de begroting | -20.236 | -26.150 | -6.694 | -431 |
Structureel evenwicht | JA | JA | JA | JA |
Het structureel saldo is door onder meer de verwerking van de meicirculaire, verwerking van de aangepaste meerjaren investeringsplanning en indexering voordeliger dan de aanname bij Kaderbrief 2023-2027. In de Kaderbrief 2023-2027 zijn meerdere tijdelijke intensiveringen opgenomen op verscheidene beleidsterreinen die het college als incidenteel heeft aangemerkt. De provinciaal toezichthouder zal hierover een oordeel vormen. Als de toezichthouder van mening is dat deze posten eigenlijk structureel van aard zijn, zal hij deze corrigeren op het structureel saldo. Gezien de marge in het structureel saldo van € 20,2 miljoen in 2024 zal dit geen gevolgen hebben voor het toezichtsregime.